Mikä kotitekoisista smoothieista tekee niiiin kauhean epäterveellisiä?
Smoothieita jatkuvasti parjataan, vaikka se tuntuu olevan monelle helppo oikotie syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia. Näitähän suositellaan syömään enemmän. Ongelma käsittääkseni on se, ettei kaloreita kannattaisi juoda vaan syödä.
Kommentit (106)
Mä laitan mun smoothieen vaniljajäätelön, banaania, vähän maitoa ja joskus kaakaojauhetta.
Ei vaiskaan, en tee smoothieita, teen mehuja ja nekin vihanneksista, joskus pakko laittaa omena + ananasta koska muuten sitä ei jois kukaan 🤢🤢
Tässä on se Tom Philpottin artikkeli, josta tuolla on aiemmin linkkejä:
https://www.motherjones.com/food/2016/03/are-smoothies-devil/
Tiivistetysti näkemyksenä on, että kokonaiset kasvikset/hedelmät aina paremmat kuin smoothie, mutta jos vastakkain asetetaan smoothie tai joku välipala, kuten pikaruoka tai suolakeksit, niin smoothie tietysti parempi.
Niissä on pellkkää hiilaria ja sokeria sen takia ne on niin myrkkyä maksalle.
Kasvit, marjat, hedelmät ovat hiilaria siis sokeria.
Itse teen joka aamu smoothien, ja se on melkein aina samantyyppinen eli sellainen, jonka olen kokenut parhaimmaksi itselleni. Sokeria en ole koskaan siihen laittanut. Smoothien lisäksi syön puuroa, ja yhdistelmä antaa energiaa ja jaksamista pitkälle päivään, olo on kevyt, mutta kylläinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen joka aamu smoothien, ja se on melkein aina samantyyppinen eli sellainen, jonka olen kokenut parhaimmaksi itselleni. Sokeria en ole koskaan siihen laittanut. Smoothien lisäksi syön puuroa, ja yhdistelmä antaa energiaa ja jaksamista pitkälle päivään, olo on kevyt, mutta kylläinen.
Smoothieni on siis superterveellinen, ja ainekset siinä ovat lähes aina luomua.
Vaikea sanoa kun ei tiedä mitä niihin tunget.
Mä teen terveellisiä pirtelöitä.
Kaloripitoisuuden varmistan avokadolla, jyvillä ja lorauksella öljyä.
Vierailija kirjoitti:
Blendattuna hedelmät nostavat liikaa verensokeria, koska blenderi tekee elimistön pilkkomistyön valmiiksi.
Blenderi hajoittaa hedelmät mekaanisesti, vatsa kemiallisesti (vatsahapoilla). Olisko vähän eri asia?
Hmm, lehtikaalia, inkivääriä, puolikas sitruuna, pieni fenkoli ja varsiselleriä. Smoothieni ei tasan tarkkaan ole ylimääräinen sokeripommi.
Ihan sama paneeko hedelmän tai marjoja smoothieen vai syökö sellaisenaan. Ei se niiden sokerin määrä lisäänny vaikka ne panee smoothieen.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, lehtikaalia, inkivääriä, puolikas sitruuna, pieni fenkoli ja varsiselleriä. Smoothieni ei tasan tarkkaan ole ylimääräinen sokeripommi.
Noista aineksista saa salaatin. Makuvivahteita, suutuntumaa ja silmänruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti maukas salaattina, helppo pureskeltava 😉, erityisesti tuo lehtikaali karkeudessaan vähän kyseenalainen salaattiaineksena. Smoothieen sopii hyvin ja lämpimiin ruokiin. Baby lehtikaali käy salaattiin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa ja teenkin. Mutta aamulla en syö salaattia. Joskus jopa heitän edellisen päivän salaatin jämät blenderiin seuraavana aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti maukas salaattina, helppo pureskeltava 😉, erityisesti tuo lehtikaali karkeudessaan vähän kyseenalainen salaattiaineksena. Smoothieen sopii hyvin ja lämpimiin ruokiin. Baby lehtikaali käy salaattiin ihan hyvin.
Kyllä käy, silppuaa sopivaksi. Lehtiselleri on ihana järsittävä.
Smoothiessa maut eivät erotu.
Molemmat ok, itse valitsen salaatin mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Neste ei vie nälkää, ainoastaan pureskeltu ruoka vie nälän. Smoothiet on usein mielettömiä kaloripommeja ja kalliit viherjauheet yms. macat on silkkaa huijausta. Mä mieluummin syön ravintoni!
Tämä ei välttämättä ole ihan noin.
Jo vuosia sitten BBC:ltä tuli ohjelma, jossa oli tutkittu UK:ssa isolla otannalla rekkamiehiä ja ruokaa, mitä he tauoillaan söivät. Porukka oli jaettu kahteen ryhmään: toinen puoli söi annoksensa kiinteänä (esim. kanaa ja riisiä), ja toinen puoli valitsemansa ruoan sosekeitoksi muunnettuna. (Annos siis soseutettiin blenderissä ja siihen lisättiin ainoastaan vettä.)
Ravinnon imeytymistä seurattiin kuskien aiemmin nielemän sensorin avulla, sekä sitä, kuinka pitkän ajan päästä ruokailusta heille tuli nälkä. Kiinteätä ruokaa syöneet tunsivat nälkää jo kolmen tunnin jälkeen, samat kalorit nesteenä syöneet tunsivat nälkää vasta reilusti neljän tunnin päästä. Sosekeitto piti verensokerinkin tasaisempana paljon pidempään.
No ne parjaavat, joille olisi ongelma, jos ihmiset voisivat paremmin. Ja ne, jotka eivät itse nauti niitä hedelmiä missään muodossa.
Lääkefirmoja ketuttaa jos miljardibisnes kärsii, kun ihmiset eivät tarviikkaan niitä masennus"lääkkeitä". Puhumattakaan muista terveyshyödyistä.
Ne elektrolyytit ja entsyymit, jotka kotismoothieista saa ovat kultaakin arvokkaampia. Ja tietenkin vitamiinit, antioksidantit, hivenaineet, astaksantiini, klorofylli, tryptofaani -> serotoniini ymsyms
Smoothie on pirtelöjuoma.
Ohiksena todettakoon.