Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä kotitekoisista smoothieista tekee niiiin kauhean epäterveellisiä?

Vierailija
01.10.2018 |

Smoothieita jatkuvasti parjataan, vaikka se tuntuu olevan monelle helppo oikotie syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia. Näitähän suositellaan syömään enemmän. Ongelma käsittääkseni on se, ettei kaloreita kannattaisi juoda vaan syödä.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se sokeri, sama kuin joisi sokerikokista.

Vierailija
2/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä, mitä niihin smoothieihin laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat, vanhukset ja muut hampaattomat syö soseita. Hampaalliset syö hedelmät ja vihannekset sellaisenaan. Ruoansulatus alkaa jo suussa, kun pureskellessa erittyy sylkeä. Jos vaan niellään joku smoothie nopeasti kurkusta alas pureksimatta, jää yksi tärkeä ruoansulatuksen vaihe väliin.

Vierailija
4/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No helpompihan sitä on kotona siihen sokerin määrään vaikuttaa kuin niissä kaupan smoothieissa, niissä sokeria vasta onkin. Eihän kotona ole pakko esim. käyttää nesteenä mitään sokerisia mehuja. Mä käytän esim. usein ihan kivennäisvettä. En laita muutakaan makeutusta.

Vierailija
5/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se riipu. Hedelmiä, vettä ja jäätä niin se on epäterveellistä.

Vierailija
6/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän toimii juuri päinvastoin! Herkut voi syödä sellaisenaan, mutta muuttiin ujutettuina terveellisemmätkin aineet saa nieltyä huomaamatta.

Vierailija
7/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä teen itse smoothien mandariineistä, porkkanoista, omenoista ja karviaismarjoista, niin mistä siihen tulee sokeria?

Vierailija
8/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothiet eivät ole terveellisempiä kuin sokerilimut:

https://www.solent.ac.uk/news/school-of-sport-health-and-social-science…

Vierailija
9/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä teen itse smoothien mandariineistä, porkkanoista, omenoista ja karviaismarjoista, niin mistä siihen tulee sokeria?

Mandariineista, porkkanoista, omenoista ja karviaismarjoista.

Vierailija
10/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helpompihan sitä on kotona siihen sokerin määrään vaikuttaa kuin niissä kaupan smoothieissa, niissä sokeria vasta onkin. Eihän kotona ole pakko esim. käyttää nesteenä mitään sokerisia mehuja. Mä käytän esim. usein ihan kivennäisvettä. En laita muutakaan makeutusta.

Eikös sen kivennäisveden voi juoda ihan sellaisenaan, tekemättä siitä smootieta?

Vierailija
11/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neste ei vie nälkää, ainoastaan pureskeltu ruoka vie nälän. Smoothiet on usein mielettömiä kaloripommeja ja kalliit viherjauheet yms. macat on silkkaa huijausta. Mä mieluummin syön ravintoni!

Vierailija
12/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi "terveelliset" smoothiet eivät ole hyvästä:

https://www.google.fi/amp/s/amp.smh.com.au/lifestyle/health-and-wellnes…

Vierailija
13/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti se hedelmien oma sokeri (fruktoosi) on myös ihan pahapaha.

Vierailija
14/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tuossa on epäterveellistä? En vaan mitenkään ymmärrä.

Vierailija
15/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntö on, että hedelmät pitäisi syödä, kasvikset voi juoda. Tehokkaat myllyt jauhavat hienoksi sellaisenkin ravintokuidun, jonka ei pitäisi imeytyä. Sokeri ja ravintokuidut imeytyvät liian tehokkaasti hedelmäsmoothieista, jotka ovat aika pitkälle kuin mehuja, joiden epäterveellisyys on todistettu.

Vierailija
16/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa sokerittomia hedelmiä? Hedelmäsokeri on alkoholin ohella merkittävä maksan rasvoittaja.

Vierailija
17/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelliseksi ja laihduttavaksi mielletty smoothie voikin todellisuudessa siis lihottaa.

Ongelma on Lustigin mukaan se, että blenderissä liukenematon kuitu pilkkoutuu pieniksi palasiksi.

”Käytännössä se tuhoutuu”, Lustig väittää.

Pelkkä liukeneva kuitu ei tee ruoansulatukseen tarvittavaa hidastetta.

Tilannetta voi Lustigin mielestä verrata vahvasti sokeroituihin virvoitusjuomiin, jotka lihottamisen lisäksi voivat esimerkiksi lisätä insuliinin eritystä ja raivata tätä kautta tietä metaboliselle oireyhtymälle, lihomiselle, insuliiniresistenssille ja jopa rasvamaksalle.

Lustig nojaa myös Penn State -yliopiston tutkimuksiin, joissa saatiin osin saman suuntaisia tuloksia. Niissä todettiin muun muassa, että kokonaisen omenan syöminen vei nälän paremmin kuin omenan nauttiminen muilla tavoilla. Esimerkiksi kuidun lisääminen omenamehuun ei parantanut tilannetta.

Jos siis syö hedelmän kokonaisena, ei tule niin pian nälkä eikä joudu ”tankkaamaan” ruokaa kovin taajaan. Sekin voi vaikuttaa lihomiseen.

Varsinaista Lustigin analyysin kuituväitettä Penn Staten tutkimuksen johtaja Barbara Rolls ei kommentoi.

Kokonainen on aina kokonainen

Myöskään Yalen yliopiston sairauksien ehkäisykeskuksen johtaja David Katz ei suoralta kädeltä lähde pohtimaan Lustigin teoriaa. Hän sanoo vain, että kokonaisena nautittu hedelmä on paras vaihtoehto. Syitä on ainakin kaksi: kokonainen vaatii pureskelua, mikä lisää syömiseen käytettävää aikaa. Toinen syy on se, että nesteessä on kiinteää ruokaa vähemmän ”täytettä”. Sekin viittaa Lustigin ajatusrakennelmaan.

Siitä, että nestemäinen ruoka nostaa merkittävästi glykeemistä kuormaa ja vaikuttaa sitä kautta verensokeriin ja insuliinitasoon, Katz on Lustigin kanssa samaa mieltä.

Ero on merkittävä. Esimerkiksi kokonaisen omenan glykeeminen kuorma on 6, mutta omenamehun jopa 30. Se on jopa suurempi kuin Coca-Colan, jolla se on 16.

Joka tapauksessa smoothien nauttiminen on Katzin mielestä parempi ratkaisu kuin jättää hedelmät, vihannekset ja juurekset kokonaan pois ruokavaliosta.

Lähde kauppalehti.

Vierailija
18/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtustako minä tiedän. Otin tuplajätin ja lukuisia juustoja ja ryyppään koko päivän.

Vierailija
19/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Smoothieita jatkuvasti parjataan, vaikka se tuntuu olevan monelle helppo oikotie syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia. Näitähän suositellaan syömään enemmän. Ongelma käsittääkseni on se, ettei kaloreita kannattaisi juoda vaan syödä.

Smoothiet noin ylipäätään ovat täysiä turhakkeita.

Vierailija
20/106 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tuossa on epäterveellistä? En vaan mitenkään ymmärrä.

Se että juot kalorisi.