Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-alennus

Vierailija
26.05.2023 |

Onko täällä jollain tietoa siitä, että olenko oikeutettu vuokra-alennukseen.

Tilanne on, että muutin nykyiseen asuntoon maaliskuussa kahden kanin kanssa. Asuinalue on uusi ja nyt on alettu taloni taakse rakentamaan uutta kerrostaloa. Joka aamu klo 7:00 alkaa työmaa äänet ja koko asunto tärisee. Teen itse vuorotyötä ja yövuoron jälkeen korvatulppienkaan kanssa en saa nukutuksi. Järjestyssäännöissä erikseen on kielletty kaikki häiritsevä melu ympäri vuorokauden, toki erityisesti vältettävä yöaikaan.

Kanini ovat myös molemmat hyvin pelokkaita, eivätkä nauti aiheutuneesta tärinästä ja melusta. Vuokrasopimuksessa ei ole ilmoitettu, että on suunniteltu uusia kerrostaloja tai että työmaa alkaa talomme takana.

Mihin pitäisi olla yhteydessä? Vai kannattaako ollenkaan olla mihinkään yhteydessä? Ensimmäinen irtisanomis mahdollisuus on ensi vuoden helmikuussa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin sanoa, että et ole ja että muuta pois, mutta toi soppari... En tajua, miksi ihmiset allekirjoittavat vieläkin noita 12 kk sitovia sopimuksia, vaikka nyt on vuokralaisten markkinat. 

Tosi paha tilanne kyllä ja on lähes varmaa, että et pysty muuttamaan ilman taloudellista tappiota :(( Onpa pska tilanne!!

Vierailija
2/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut paska tilanne koko homman kanssa. Irtisanoin edellisen asunnon, kun oli pakko muuttaa asunnon pienuuden vuoksi.

Uusi vuokranantaja kusetti, en saanut sitä asuntoa. Oli pakko käytännössä ottaa joku varma uusi koti. Itsekkään en ois halunnut tota 12kk sopparia, mutta se tuntui kyllä paremmalta vaihtoehdolta sillä hetkellä kun muut markkinoilla olevat asunnot sillä hetkellä. Muistan, että edellisen kerran oli sama ongelma.. kaikissa hyvissä asunnoissa tämä 12kk soppari 😞

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikissa hyvissä. Mä vuokraan mun omaa kaksiota ilman sitä. En ole koskaan käsittänyt sen etua kenellekään. Ainoastaan vuokranantajat, joilla on sikavuokrat, käyttävät sitä, koska muuten asukkaat lähtisivät halvemman asunnoin perään. 

Vierailija
4/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko sinulle tosiaan yllätyksenä että uudelle asuinalueelle saatetaan rakentaa vielä lisääkin ja että rakennustyöstä aiheutuu melua? 

Vierailija
5/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt kanssa, että mulla ei taida olla mitään oikeuksia mihinkää vaikka asun tuhkakupissa . Naapurini polttaa sisällä ketjussa, ja kaikki tupakansavu tulee alakerrasta mun kotiini ilmastoinnin mukana, niin, että mun vaatteetkin haisevat tupakalle. Pahiten eteiseen , mutta leviää muuallekin, koska kyseessä on pieni asunto, jossa esim. tupakeittiöön ei ole ovea. 

Olen isännöitsijälle valittanut, mutta hän on ilmoittanut, että talossa ei ole sisällä tupakointia kielletty, joskin siitä aiheutuneet kustannukset peritään asunnon vahingoittaneelta. Kummaa, että kaikkea ilmastoasiaa viedään eteenpäin, mutta ihmiset saavat silti vielä elää tupakkasaasteessa. 

Ja mullakaan ei ole mahdollisuutta muuttaa pois. 

Vierailija
6/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyssäännöt koskevat vain asuntoja. Ei sille työmaalle voi mitään. Et voi järjestyssääntöjen kanssa kävellä kadulla ja käskeä piipaa autojenkaan olla hiljaa talon kulmilla.

Vuokrasopimuksessa tuskin mainitaankaan mitä lähitienoolla tapahtuu. Nää pitäs katsoa jostain kunnan kaavoitussuunnitelmista, mitä on alueelle suunnitteilla.

Vierailija
7/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se meteli helpottaa kun saavat paalutukset tehtyä. Riippuu talon koosta kauanko kestää.

Vierailija
8/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikissa hyvissä. Mä vuokraan mun omaa kaksiota ilman sitä. En ole koskaan käsittänyt sen etua kenellekään. Ainoastaan vuokranantajat, joilla on sikavuokrat, käyttävät sitä, koska muuten asukkaat lähtisivät halvemman asunnoin perään. 

Minä käytän sitä, koska joudun käyttämään välitysfirmaa asunnon vuokraamiseen ja he ottavat maksuksi kuukauden vuokran. Jäisin turhan pahasti tappiolle jos vuokralainen vaihtuu tiuhaan.

Vierailija
9/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut yllätyksenä kumpikaan :) tilanne oli haastava, kun tähän jouduin muuttamaan.

Vierailija
10/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sinulle tosiaan yllätyksenä että uudelle asuinalueelle saatetaan rakentaa vielä lisääkin ja että rakennustyöstä aiheutuu melua? 

Ei se varmaan häiritsevyyttä poista vaikka ei yllätyksenä olisikaan tullut.

Vierailija
11/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa hyvissä toki! Mutta joka kerta, kun itse olen vuokra-asuntoja katsellut niin täällä päin ainakin "hyvissä" melkein aina on tämä soppari.

Vierailija
12/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt kanssa, että mulla ei taida olla mitään oikeuksia mihinkää vaikka asun tuhkakupissa . Naapurini polttaa sisällä ketjussa, ja kaikki tupakansavu tulee alakerrasta mun kotiini ilmastoinnin mukana, niin, että mun vaatteetkin haisevat tupakalle. Pahiten eteiseen , mutta leviää muuallekin, koska kyseessä on pieni asunto, jossa esim. tupakeittiöön ei ole ovea. 

Olen isännöitsijälle valittanut, mutta hän on ilmoittanut, että talossa ei ole sisällä tupakointia kielletty, joskin siitä aiheutuneet kustannukset peritään asunnon vahingoittaneelta. Kummaa, että kaikkea ilmastoasiaa viedään eteenpäin, mutta ihmiset saavat silti vielä elää tupakkasaasteessa. 

voit yrittää lääkärintodistuksella saada kaupungin asunnon. Sanot ettet kärsi tupakansavua ja sinun pitää päästä pois sieltä.

Vierailija
13/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennustyömaan meteli ei ole syy vuokranalennukseen. Itse käytännön asumiseesi meteli ei haittaa, joten muuta pois. Vuokrasuhteen etu on aina se, että voi lähteä hyvinkin pian. Toivottavasti olet allekirjoittanut sinulle hyödyllisen vuokrasopparin ja voit irtisanoa kämpän nyt.

Vierailija
14/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savu ei saa kulkeutua ilmastoinnin tai muunkaan takia asunnosta toiseen. Jos kulkeutuu niin taloyhtiö on velvollinen tiivistämään ja lisäämään eristyksiä. Siitä määrätään ihan laissa.

Vierailija
15/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyssäännöt koskevat vain taloyhtiön asukkaita, ei ulkopuolisia.

Uudet talot eivät tule yllätyksenä, alueen kaavat ovat julkisesti nähtävissä.

Et voi valittaa kuin korkeintaan rakennusvalvontaan, jos sieltä vastauksen saat, niin se on luokkaa "oi voi rakentaminen on meluisaa".

Vierailija
16/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida oikeuttaa tuollainen vuokranalennukseen.

Vierailija
17/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Niinkuin ajattelinkin, täytyy vain koittaa kestää hetken. Ehkä ne perustukset alkaa olla pikkuhiljaa valmiina (toivottavasti), kun yli kuukauden kestänyt jo :)

Ap

Vierailija
18/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on isoissa yli 100 m2 asunnoissa aina määräaikainen vuoden sopimus ja jatkokin määräaikaisina pienempinä pätkinä.

Ihan siksi, koska kaikki asukkaaksi haluavat kertovat etsivänsä pitkäaikaista asuntoa. Kokemus on osoittanut, että jotkut lähtevät jo parin kk asumisen jälkeen ja lähes kaikki vuoden asumisen jälkeen. Ei siksi että asunto olisi huono tai olisin vuokranantajana ikävä, vaan todennäköisesti siksi, että 1300€ vuokra on niin kallis, että sillä summalla kannattaa jo maksaa omaa asuntovelkaa.

Vuoden määräaikaisen jälkeen lyhin pätkä on 3 kk ja tämä neuvotellaan aina 3 kuukautta ennen kuin edellinen sopimus loppuu. Tämä siksi, että minulla on vähintään 3 kk aikaa etsiä seuraava asukkaat. Isoon kalliiseen asuntoon kun ei voi mitä tahansa rymyjengiä ottaa ja näitähän on iso osa hakijoista.

Vierailija
19/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyy olevan suurilla vuokranantajilla vakio nykyään, sopii ihmetellä ettei ole nostettu suurempaa meteliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän