Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minilex: Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua

Vierailija
27.06.2024 |

"Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatie- ja linja-autoasemat, torit, puistot, kirjastot ja muut vastaavat paikat.

:

Näin ollen siis julkisella paikalla kuvaaminen ilman henkilön lupaa on sallittua. Myöskään kuvan julkaisemista ei voida lähtökohtaisesti kieltää, mutta mikäli kuva sisältää jotain, joka voi aiheuttaa vahinkoa ja kärsimystä uhrille, kuvan julkaiseminen voi olla rangaistavaa. Lisäksi on hyvä huomata, että markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteelta lupa."

https://www.minilex.fi/q/julkisella-paikalla-kuvaaminen

Kommentit (260)

Vierailija
1/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jonkin tietyn henkilön kuvaaminen ei ole sallittua ilman lupaa. Eikö mene jakeluun incelpervo!

Vierailija
2/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se salakuvaus ja kuvien netissä viljely aiheuttaa haittaa. Itse ainakin nostaisin kanteen tuoden seikat henkisestä kärsimyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Lehdissähän ei ole koskaan salaa kuvattuja julkkiksia. Eihän ?

Vierailija
4/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jonkin tietyn henkilön kuvaaminen ei ole sallittua ilman lupaa. Eikö mene jakeluun incelpervo!

Höpö höpö. 

Vierailija
5/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Vierailija
6/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on myös oltava sallittua vedellä kuvaajaa turpiin, joko itse kohteen tai sivullisen toimesta. 

Vierailija
7/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös oltava sallittua vedellä kuvaajaa turpiin, joko itse kohteen tai sivullisen toimesta. 

Vai niin. Ja miksiköhän?

Vierailija
8/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksikameran maksullinen priva ei ole julkinen alue, ei myöskään ykstyisen ihmisen kodin vessa. Julkista aluetta ei ole myöskään baari tai baarin vessa tai kaupan liukuhihna tai karkkiosastosta tai puhumattakaan urheiluosastosta.

Vierailija
9/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin huomenna kauppakeskuksessa kuvailla miesten peppuja. T. 👵

Vierailija
10/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se salakuvaus ja kuvien netissä viljely aiheuttaa haittaa. Itse ainakin nostaisin kanteen tuoden seikat henkisestä kärsimyksestä.

Aiheuttaa taloudellista haittaa. Taloudellinen haitta pitää korvata uhrille.

Vierailija
11/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Ja miksiköhän?

Jotta se pikkur*nkkari ymmärtää ettei ole ok kuvata luvatta tuntematonta ihmistä. Ja lupaahan se isin pikku h*nttip*llu ei ole pyytänyt. Kasvatusta. Sitä kaikkein tehokkainta. 

Vierailija
12/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhkaatko siis esim. Seiskan toimittajia? 

Vierailija
13/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllyn kuvaaminen voidaan kyllä tulkita seksuaaliseksi häirinnäksi nykylain mukaan.

Vierailija
14/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskan toimittaja ei kuljeskele tuolla tavan talliaisten perässä eikä kuvaile heitä ilman lupaa. Jos niin toimii, sille saa siitä sanoa ja uskoo puhetta ihan hyvin. 

Vierailija
15/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskan toimittaja ei kuljeskele tuolla tavan talliaisten perässä eikä kuvaile heitä ilman lupaa. Jos niin toimii, sille saa siitä sanoa ja uskoo puhetta ihan hyvin. 

Julkkisten perseitä saa siis sinusta kuvata, mutta taviksien ei?  

Vierailija
16/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin huomenna kauppakeskuksessa kuvailla miesten peppuja. T. 👵

Kauppakeskus ei ole julkista aluetta. Mutta anna mennä vaan, näin pride-viikolla tuollainen ho-mo-ero-tiikka lienee hyväksyttävämpää. 

Vierailija
17/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan oli lehdessä kuva ex pääministerimme tiukasta pyllystä. Saiko kuvaaja tuomion ?

Vierailija
18/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset!

Jos ette kestä kuvatuksi tulemista, niin te voitte aina muuttaa Lähi-Itään. :) Suomessa naisilla on oikeus pukeutua ihonmyötäisiin housuihin.

Vierailija
19/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te suomalaiset elätte jossain ihme poliisivaltiossa, kolmannen maailman diktatuurissa. Totta kai kuvaaminen julkisella paikalla on sallittua. Luulette tietävänne mitä oikea vapaus on. Kaupungit on täynnä valvontakameroita, miksi niillä olisi joku eri vapaus kuvata? Mutta vapaalla kansalaisella ei.

Vierailija
20/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Ja miksiköhän?

Jotta se pikkur*nkkari ymmärtää ettei ole ok kuvata luvatta tuntematonta ihmistä. Ja lupaahan se isin pikku h*nttip*llu ei ole pyytänyt. Kasvatusta. Sitä kaikkein tehokkainta. 

Kyllä se vaan on ok, julkisella alueella.