Mikä kotitekoisista smoothieista tekee niiiin kauhean epäterveellisiä?
Smoothieita jatkuvasti parjataan, vaikka se tuntuu olevan monelle helppo oikotie syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia. Näitähän suositellaan syömään enemmän. Ongelma käsittääkseni on se, ettei kaloreita kannattaisi juoda vaan syödä.
Kommentit (106)
Mä laitan maustamatonta jogurttia, sokeritonta mehukeittoa, marjoja. En juo niitä kuin yhden päivässä, että en pidä tuota pahana. Joskus pakastettua banaania sekaan.
Mä olen ainakin viimeiset 5-6 vuotta juonut päivittäin smoothien, joka sisältää yleensä esim. jotakin hedelmää, jotain vihreää, avokadoa, marjoja, porkkanaa, punajuurijauhetta, vähän vaihdellen aina aineksia. Nesteenä usein ihan kivennäisvettä. Jos teen marja-banaanismoothien tykkään käyttää piimää. En ole tuosta päivittäisetä smoothiestani ainakaan vielä lihonut.Mitat on 163/52 ja muutenkin olen terve. Jos mä itseni smoothien juonnilla saan sairaaksi niin olkoon sitten niin :D
Eli tässä puhutaan vain hedelmäsmoothieista? Onko joku kasvispohjainen vihersmoothie edelleen ok? Eihän tässä uskalla laittaa suuhunsa enää mitään kun kuitenkin pieleen menee.
Minulla smoothieista tulee helposti turhan tuhteja. Esim. normaali aamiaiseni on sekoitus, jossa on kaurahiutaleita, jugurttia, rahkaa ja marjoja, jokaista n. 30 g (sekä lisäksi vettä ja leseitä). Jos en ole tarkkana, laitan smoothieen helposti vähintään tuplamäärän jugurttia ja rahkaa. Myös esim. avokadoa ja banaania uppoaa smoothieen enemmän kuin kokonaisena syödessä.
Meidän smoothie on yleensä tällainen: Maustamatonta jugurttia, kaurahiutaleita, cashew pähkinöitä, kurpitsan- ja auringonkukansiemeniä, avocadoa, mustikoita tai viinimarjoja, banaania. Tehdään aamulla sellainen satsi, että kaikille tulee iso lasillinen.
Me teemme sunnuntaina aina aamulla smoothien: maustamatonta jogurttia, 1 banaani, 1-2 dl marjoja (eilen oli punaherukkaa ja mustikkaa), kaurahiutaleita/leseitä 0,5-1 dl. Ei vedetä ihan hienoksi, ja tätä juodaan 1 tavallinen lasi (oisko vajaa 2 dl) per hlö. Syömme kasvispainotteisesti, paljon siemeniä, palkokasveja jne joten en oikein usko että tuo lasi viikossa terveyttä tuhoaa :)
Jamitä vertailuun limsoihin tulee, niin joo, sokeria on smootheissakin mutta myös vitamiineja. Että en nyt kuitenkaan ihan samalle viivalle laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä teen itse smoothien mandariineistä, porkkanoista, omenoista ja karviaismarjoista, niin mistä siihen tulee sokeria?
Varmaan niistä mandariineistä, porkkanoista, omenoista ja karviaismarjoista.
No se siishän menee aina niin, että ensin tulee joku villitys, jota kaikki harrastaa/haluaa, ja joka muuttuu vähän sellaiseksi "must" -jutuksi. Sitten seuraa se vastareaktio, yhtäkkiä se villitys onkin kauhean epäterveellinen/ympäristöä tuhoava/jotain muuta kamalaa. Onhan ihan selvä, että hedelmissä ja myös vihanneksissa on sokeria. Järkeään voisi siis tässäkin asiassa käyttää, ilman että demonisoi tehosekoittimen. Seuraavaa villitystä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi "terveelliset" smoothiet eivät ole hyvästä:
https://www.google.fi/amp/s/amp.smh.com.au/lifestyle/health-and-wellnes…
Kyseessä oli kotona tehdyt smoothiet ja sinä laitat linkin, joissa kerrotaan, että teollisesti valmistetuissa tuotteissa on lisättyä sokeria, siirappia tms. Eli vastaat aiheen vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Me teemme sunnuntaina aina aamulla smoothien: maustamatonta jogurttia, 1 banaani, 1-2 dl marjoja (eilen oli punaherukkaa ja mustikkaa), kaurahiutaleita/leseitä 0,5-1 dl. Ei vedetä ihan hienoksi, ja tätä juodaan 1 tavallinen lasi (oisko vajaa 2 dl) per hlö. Syömme kasvispainotteisesti, paljon siemeniä, palkokasveja jne joten en oikein usko että tuo lasi viikossa terveyttä tuhoaa :)
Jamitä vertailuun limsoihin tulee, niin joo, sokeria on smootheissakin mutta myös vitamiineja. Että en nyt kuitenkaan ihan samalle viivalle laittaisi.
Mä käytän pitkälti samanlaista reseptiä, aika usein tulee tehtyä tuollaista ilta- tai aamupäivisin. Sillä korvaan aiemmin välipalaksi syömäni voileivät juustoineen ja leikkeleineen, joten väittäisin terveellisyyden jäävän plussan puolelle.
Mitenkä marjasmoothiet, ylittääkö hyödyt haitat? Puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa, vadelmaa.
Enpä ole kuullut missään parjattavan smoothieita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä, mitä niihin smoothieihin laittaa.
Ei se riipu. Hedelmiä, vettä ja jäätä niin se on epäterveellistä.
Siis mikä tuossa on epäterveellistä? En vaan mitenkään ymmärrä.
Se että juot kalorisi.
Mitä sitten? Jos kaloreita ei kuitenkaan kerry liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli tässä puhutaan vain hedelmäsmoothieista? Onko joku kasvispohjainen vihersmoothie edelleen ok? Eihän tässä uskalla laittaa suuhunsa enää mitään kun kuitenkin pieleen menee.
Koko sun elämä menee pieleen jos tämän palstan ohjeiden mukaan elät.
Onhan tää tiedetty jo vuosia että hedelmäjuomat on epäterveellisiä. Hedelmiä ei tule juoda vaan syödä
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää tiedetty jo vuosia että hedelmäjuomat on epäterveellisiä. Hedelmiä ei tule juoda vaan syödä
Hedelmät eivät ole terveellisiä edes syötynä.
Vierailija kirjoitti:
No se siishän menee aina niin, että ensin tulee joku villitys, jota kaikki harrastaa/haluaa, ja joka muuttuu vähän sellaiseksi "must" -jutuksi. Sitten seuraa se vastareaktio, yhtäkkiä se villitys onkin kauhean epäterveellinen/ympäristöä tuhoava/jotain muuta kamalaa. Onhan ihan selvä, että hedelmissä ja myös vihanneksissa on sokeria. Järkeään voisi siis tässäkin asiassa käyttää, ilman että demonisoi tehosekoittimen. Seuraavaa villitystä odotellessa.
Kaikki ravinto muuttuu lopulta sokeriksi ja sillä tavalla menee soluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se sokeri, sama kuin joisi sokerikokista.
No helpompihan sitä on kotona siihen sokerin määrään vaikuttaa kuin niissä kaupan smoothieissa, niissä sokeria vasta onkin. Eihän kotona ole pakko esim. käyttää nesteenä mitään sokerisia mehuja. Mä käytän esim. usein ihan kivennäisvettä. En laita muutakaan makeutusta.
Eikös sen kivennäisveden voi juoda ihan sellaisenaan, tekemättä siitä smootieta?
Totta kai voi. Vettäkin voi juoda ilman kivennäsiaineita. Oikeastaan Vähän kaikesta vois alkaa ottamaan pois noita ainesosia. Lopulta päästäisiin ihan vaan pelkkään porkkanaan ja senkin voisi jättää kuorimatta.
Hedelmissä on yllättävän paljon kaloreita. Kun vetää jonkun ison smoothien mihin on uponnut yhtä ja toista niin sokerin määrä on melkoinen. Hedelmiä saisi syödä max. 2kpl päivässä. Kasvikset on taas ihan oma lukunsa, niistäkin voi tehdä terveellisemmän smoothien. :)