Richsplaining; "köyhällä ei pitäisi olla varaa koiraan"
Mitä kaikkea rikkaat ovat sanoneet sinulle säästövinkkeinä tai paheksuneet elämäntavoissasi?
Tuli mieleen Ilta-Sanomien jutusta, jossa köyhän ei olisi hyväksytty edes pitävän koiraa. Itse tuskailin rikkaammalle sukulaiselleni, että äitini auto saattaa hajota pian, eikä hänellä ole varaa ostaa uutta, niin sukulainen tokaisi minulle: "mihin äitisi autoa tarvitsee! Ei ihminen autoa tarvitse!" Ilmeisesti äidilläni ei pitäisi olla varaa autoon, ekä oikeutta sen tuomiin asioihin elämässä. Äitini ei käy enää töissä, mutta pääsee auton kanssa kiinni muuten elämään, josta saa vielä sisältöä päiviin. Seura ja ystävät, harrastukset, marjastus, sienestys ja mökillä käyminen.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005845150.html
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset reagoivat kiinassa ruuaksi kasvatettaviin koiriin, jotka elävät häkeissä?
Koska se on julmaa!!!!
Mun pikku muffeli häkissä!!!kamalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset reagoivat kiinassa ruuaksi kasvatettaviin koiriin, jotka elävät häkeissä?
Koska se on julmaa!!!!
Mitä syötät muffelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on julmaa!!!!
Mitä syötät muffelle?
kuivattuja siankorvia ja sisäfilettä tietysti
parasta muffelille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on julmaa!!!!
Mitä syötät muffelle?
kuivattuja siankorvia ja sisäfilettä tietysti
parasta muffelille
Et näe toimissasi restiriitaa???
Eli siis, jos itse jäisin työttömäksi ja tallissa olisi kolme hevosta, niin olisi epäreilua vaatia, että myisin niistä jonkun tai antaisin ylläpitoon, koska ne parantavat elämänlaatuani?
"Pitäisikö koira antaa heti pois, jos jää työttömäksi?"
Pitäisikö hevoset antaa pois heti jos jää työttömäksi? Ei tietenkään. Mutta saattaa käydä niin, että joutuu antamaan sen auton, kämpän ja lapset pois sen sijasta. Niin, ja sen kesämökin.
Olen ollut työttömänä.
Enkä ymmärrä, miksi ylipäätään kenenkään pitäisi juoda päivittäin kahvia. Sekin on tuote, jota keho ei oikeasti tarvitse. Eikä työttömänä tarvitse aamulla kofeiinia herätäkseen, koska ei ole tarvetta heti herätä.
Olen nykyään osa-aikaisessa työssä, josta saa n. 1300e/kk. Haluaisin pupun ja koiran ja vaikka mitä. Mutta siinä ei ole järkeä, jos vaikka koiralle tulee hiusmurtuma jalkaan, niin se on tonnin paukku eikä mulla ole säästöjä ja opintolainaa makselen tässä samalla.
Sairastan masennusta ja eläimet todellakin parantaisi elämänlaatuani. Muttei silti ole varaa.
Sen sijaan käytän rahani tällä hetkellä siihen, että valmistaudun eläinlääketieteellisen pääsykokeisiin. Eläinlääkärinä mulla on varaa pitää koiraa. Eläinlääkärinä ei ole samanlaista vaaraa joutua työttömäksi. Eläinlääkärinä saan ostaa kivan senkin ja sisustaa kotia. Eläinlääkärinä saan olla tekemisissä eläinten kanssa.
Mutta sillä aikaa kiristelen vyötä ja kattelen youtubesta eläinvideoita.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis, jos itse jäisin työttömäksi ja tallissa olisi kolme hevosta, niin olisi epäreilua vaatia, että myisin niistä jonkun tai antaisin ylläpitoon, koska ne parantavat elämänlaatuani?
"Pitäisikö koira antaa heti pois, jos jää työttömäksi?"
Pitäisikö hevoset antaa pois heti jos jää työttömäksi? Ei tietenkään. Mutta saattaa käydä niin, että joutuu antamaan sen auton, kämpän ja lapset pois sen sijasta. Niin, ja sen kesämökin.
Olen ollut työttömänä.
Enkä ymmärrä, miksi ylipäätään kenenkään pitäisi juoda päivittäin kahvia. Sekin on tuote, jota keho ei oikeasti tarvitse. Eikä työttömänä tarvitse aamulla kofeiinia herätäkseen, koska ei ole tarvetta heti herätä.
Olen nykyään osa-aikaisessa työssä, josta saa n. 1300e/kk. Haluaisin pupun ja koiran ja vaikka mitä. Mutta siinä ei ole järkeä, jos vaikka koiralle tulee hiusmurtuma jalkaan, niin se on tonnin paukku eikä mulla ole säästöjä ja opintolainaa makselen tässä samalla.
Sairastan masennusta ja eläimet todellakin parantaisi elämänlaatuani. Muttei silti ole varaa.
Sen sijaan käytän rahani tällä hetkellä siihen, että valmistaudun eläinlääketieteellisen pääsykokeisiin. Eläinlääkärinä mulla on varaa pitää koiraa. Eläinlääkärinä ei ole samanlaista vaaraa joutua työttömäksi. Eläinlääkärinä saan ostaa kivan senkin ja sisustaa kotia. Eläinlääkärinä saan olla tekemisissä eläinten kanssa.
Mutta sillä aikaa kiristelen vyötä ja kattelen youtubesta eläinvideoita.
Kolme hevosta ja yksi pieni koira eivät ole verrattavissa olevia asioita. Jos et uskalla ottaa koiraa, niin mitenkäs tuollainen SPR:n kaverikoira?
Vierailija kirjoitti:
Minusta köyhällä ei ole oikeutta valittaa köyhyyttään, jos ehdoin tahdoin haluaa maksaa noin 150 e/kk koiranpidosta. Sen rahan voi käyttää järkevämminkin.
Rikas ei ole rikas suurien tulojensa taia vaan siksi, että ei ole turhia menoja.
Hahaa, koiran kanssa voi elää vähemmälläkin rahalla kuin 150e/kk. Laadukasta ruokaakin saa triplasti halvemmalla hinnalla ihan pariksi kuukaudeksi kerrallaan. Paketillinen luita kuukaudeks alle 15e/kk. Ai hitto miten kallista! Vai onko sittenkään ? Mun koiran ruoka maksaa 59e ja säkistä riittää kahdeksi kuukaudeksi. Laatu on hyvä. Puolet halvemmallakin hinnalla saa esim 15kg koiranruokasäkin, että pääsis vieläkin halvemmalla.
Ymmärrän tilanteen, että aluksi on hankittu paremmassa elämäntilanteessa koira ja tulojen yhtäkkisesti tippuessa joutuu miettimään tavallista enemmän rahatilannettaan. Koiraa ei kannata muuten hyvästä kodista heti ensimmäisenä luovuttaa muualle, koska koiran riski joutua kiertoon on suuri.
Sitä en ymmärrä, että jo valmiiksi rutiköyhänä hankitaan lisää eläimiä. On pari kolme vähintään keskisuurta sekarotuista ilmaiseksi saatua koiraa, joita ruokitaan halvimmalla mahdollisella koiranruoalla niin, että se näkyy turkin kunnossa, silmien vuotamisena ja punoittamisena jne. Siihen päälle hankitaan taas jostain ilmainen kissanpentu niiden parin muun kissan lisäksi. Samaan aikaan puhutaan kuitenkin, kuinka itse on ollut jo joitaikin päiviä syömättä, kun ei ole rahaa. Ja samalla suusta voi päästä, että onneksi huomenna on rahaa ostaa koiranruokaa, eiköhän ne tämän illan pärjää vielä sillä pienellä määrällä, jota sattuu ehkä olemaan jäljellä. Kaikenlaisia koiran vaivoja vähätellään ja luetaan normaali-ilmiöiksi, ettei vaan joudu eläinlääkäriin. Mm. mätivä ja laaja hotspot on ollu tällainen. Kaikki vaivat, esim. pienet nirhaumat eivät vaadi välitöntä eläinlääkäriin kiidättämistä, sillä ne saa hoidettua itsekin. Näistä tyypeistä vaan haistaa sen, ettei eläinlääkäriin pystytä/aiota viedä mistään vaivasta ja siksi vähättelevät kaikkia oireita. Kuitenkin muistavat aina mainita olevansa niin kovin eläinrakkaita ja eläimet ovat heille kaikki kaikessa.
Voin olla väärässä, mutta yleensä hallittu lemmikkien määrä kertoo elämänhallinnasta ja aidosta harkinnasta, onko niihin varaa.
Minua ihmetyttää usein se, että köyhät eivät ymmärrä, että kaikkea ei voi saad mitä joskus ennen on saanut. Ennen saattoi olla varaa harrastaa kaikenmaailman spinningejä ja body pumppeja, mutta kun rahatilanne muuttuu niin voi olla, että ne täytyy pistää tauolle. Silloin voi harrastaa jotain huokeampaa kuten kävelyä tai lenkkeilyä.
Itsekin olin köyhä työssä käyvä noin kuuden vuoden ajan. Itselleni olis selvää etten silloin voi pitää autoa tai harrastaa golffia. Myin auton, lopetin kuntosalijäsenyyden ja pistin golf kamat varastoon. Aloin harrastuksena kävelemään ja kävin kirjastossa melko usein ja lainailin kirjoja. Auto olisi kyllä helpottanut elämää, mutta joskus joutuu tekemään vaikeita päätöksiä. Myöhemmin kun rahatilanne muuttui paremmaksi aloitin harrastukset uudestaan ja ostin uuden auton.
Itse välillä autan vähävaraisia perheitä erään facebook ryhmän kautta. Liian usein on tämmöinen tilanne: isä ja äiti ovat pitkäaikaistyöttömiä, esimerkiksi ovat olleet työttömiä 6 vuotta. Lapset ovat 12v, 7v, 3v ja 6kk. Perheeseen kuuluu pari koiraa. Rahaa perheellä ei oikeastaan ole mihinkään, koska ainoat tulolähteet ovat työmarkkinatuki ja toimeentulotuki. Näissä tapauksissa aina ihmetyttää se, että tuon työttömyyden aikana on hommattu vielä pari lasta vaikka ollaan jo oltu useita vuosia työttömänä. Tämmöisessä tilanteessa köyhyys ja huono taloustilanne on ainakin osittain itse aiheutettu. Toki ei tätä voi kaikkiin yleistää, mutta kovin usein tapaukset ovat tämän tapaisia.