Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Richsplaining; "köyhällä ei pitäisi olla varaa koiraan"

Vierailija
30.09.2018 |

Mitä kaikkea rikkaat ovat sanoneet sinulle säästövinkkeinä tai paheksuneet elämäntavoissasi?
Tuli mieleen Ilta-Sanomien jutusta, jossa köyhän ei olisi hyväksytty edes pitävän koiraa. Itse tuskailin rikkaammalle sukulaiselleni, että äitini auto saattaa hajota pian, eikä hänellä ole varaa ostaa uutta, niin sukulainen tokaisi minulle: "mihin äitisi autoa tarvitsee! Ei ihminen autoa tarvitse!" Ilmeisesti äidilläni ei pitäisi olla varaa autoon, ekä oikeutta sen tuomiin asioihin elämässä. Äitini ei käy enää töissä, mutta pääsee auton kanssa kiinni muuten elämään, josta saa vielä sisältöä päiviin. Seura ja ystävät, harrastukset, marjastus, sienestys ja mökillä käyminen.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005845150.html

Kommentit (310)

Vierailija
281/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pilata idiootin lukunautinto.

Koska mä voin

Vierailija
282/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kuukausitulot 3500-> ja en siltikään koe, että tässä olisi varaa koiraan, kissaan tai hevoseen. Toisaalta minusta mikään elukka ei edes kuulu kaupunkikaksioon tai edes kolmioon. Pitää olla tilaa ja vapautta elukan olla ulkona ja toteuttaa sitä lajityyppistä käyttäytymistä. Säälittää koirat, joita tyypillisesti nuoret naiset hankkii pikkuyksiöihinsä - päivät mami on töissä ja koira käkkii 9 tuntia pienessä asunnossa. Sitten mami tulee töistä, vie koiran pikaiselle kusilenkille ja siinä se. Taas voi lähteä zumbaan ja shoppaileen. Seuraava kusilenkki aamulla.

No, ainakin bisnespirkolla on paremmin varaa viedä se nojatuolin ikäväänsä syönyt koira eläinlääkärille ja maksaa muutama tuhat mahalaukun tähystyksestä ja pienestä leikkauksesta. Köyhän on vaan laitettava varpaat ristiin, että se hurtta pärjää halvalla markettimuonalla eikä sitä tartte kuljetella hammaskiven poistoihin, rokotuksiin tai ensiaputyypisille eläinlääkärivisiiteille.

Kuka tässä nyt syytön on, ei kukaan. Paitsi se viisas, joka tajuaa, että ei ole joko a) aikaa b) tilaa c) rahaa pitää sitä elukkaa.

Minulla opiskeluaika oli nimenomaan otollisinta aikaa pitää koiraa. Koulupäivän jälkeen lähdettiin tunneiksi ulos kävelemään, koira oli usein irti metsässä tai juostiin yhdessä. Tultiin vasta iltamyöhällä takaisin. Opinnot olivat sen verran raskaat, että pää tarvitsi lepoa, jota sai parhaiten metsässä tai pimeinä talvi-iltoina katulamppujen alla hölkäten. Yliopistossa tunteja ei ollut niin paljon etteikö aikaa olisi ollut. Lukiessani olin kuitenkin koiran kanssa samassa tilassa ja kun pidin taukoa, leikin sen kanssa esim. vetolelulla.

Rahaakin oli kivasti. Elin lainalla, jonka maksoin kerralla pois valmistumisen jälkeen ja kesäisin olin kesätöissä. Koira pystyi elämään hyvin, kun osti sille kerralla isomman satsin ruokaa, vaikka se opiskelijaa joskus kirpaisikin. Kennelrehulta isompia satseja lihoja (pakastinhan oli pelkästään koiranruuan käytössä...) mitä nyt oli milloinkin tarjouksessa, ja kaveriksi hauhaun nappulaa. Joskus kun oli parempi taloustilanne, ostin jopa jonkun toko/temppu/agilitykurssin.

Nyt työelämässä ja aikaa koiralle jää paljon vähemmän. Olen tosin palkannut naapurin mummon sen seuraksi - mummon oma koira kuoli pari vuotta sitten ja koiraikävä jäi. Koirani menee sinne "päivähoitoon" kunnes töiden jälkeen haen sen ja menemme ulos. Aikaa ei vaan ole samalla tavalla, rahaa kyllä enemmän mutta silti.

Millaista elämää koirallesi ostamasi LIHAT ovat eläneet?

Va eikö sua kiinnosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kuukausitulot 3500-> ja en siltikään koe, että tässä olisi varaa koiraan, kissaan tai hevoseen. Toisaalta minusta mikään elukka ei edes kuulu kaupunkikaksioon tai edes kolmioon. Pitää olla tilaa ja vapautta elukan olla ulkona ja toteuttaa sitä lajityyppistä käyttäytymistä. Säälittää koirat, joita tyypillisesti nuoret naiset hankkii pikkuyksiöihinsä - päivät mami on töissä ja koira käkkii 9 tuntia pienessä asunnossa. Sitten mami tulee töistä, vie koiran pikaiselle kusilenkille ja siinä se. Taas voi lähteä zumbaan ja shoppaileen. Seuraava kusilenkki aamulla.

No, ainakin bisnespirkolla on paremmin varaa viedä se nojatuolin ikäväänsä syönyt koira eläinlääkärille ja maksaa muutama tuhat mahalaukun tähystyksestä ja pienestä leikkauksesta. Köyhän on vaan laitettava varpaat ristiin, että se hurtta pärjää halvalla markettimuonalla eikä sitä tartte kuljetella hammaskiven poistoihin, rokotuksiin tai ensiaputyypisille eläinlääkärivisiiteille.

Kuka tässä nyt syytön on, ei kukaan. Paitsi se viisas, joka tajuaa, että ei ole joko a) aikaa b) tilaa c) rahaa pitää sitä elukkaa.

Minulla opiskeluaika oli nimenomaan otollisinta aikaa pitää koiraa. Koulupäivän jälkeen lähdettiin tunneiksi ulos kävelemään, koira oli usein irti metsässä tai juostiin yhdessä. Tultiin vasta iltamyöhällä takaisin. Opinnot olivat sen verran raskaat, että pää tarvitsi lepoa, jota sai parhaiten metsässä tai pimeinä talvi-iltoina katulamppujen alla hölkäten. Yliopistossa tunteja ei ollut niin paljon etteikö aikaa olisi ollut. Lukiessani olin kuitenkin koiran kanssa samassa tilassa ja kun pidin taukoa, leikin sen kanssa esim. vetolelulla.

Rahaakin oli kivasti. Elin lainalla, jonka maksoin kerralla pois valmistumisen jälkeen ja kesäisin olin kesätöissä. Koira pystyi elämään hyvin, kun osti sille kerralla isomman satsin ruokaa, vaikka se opiskelijaa joskus kirpaisikin. Kennelrehulta isompia satseja lihoja (pakastinhan oli pelkästään koiranruuan käytössä...) mitä nyt oli milloinkin tarjouksessa, ja kaveriksi hauhaun nappulaa. Joskus kun oli parempi taloustilanne, ostin jopa jonkun toko/temppu/agilitykurssin.

Nyt työelämässä ja aikaa koiralle jää paljon vähemmän. Olen tosin palkannut naapurin mummon sen seuraksi - mummon oma koira kuoli pari vuotta sitten ja koiraikävä jäi. Koirani menee sinne "päivähoitoon" kunnes töiden jälkeen haen sen ja menemme ulos. Aikaa ei vaan ole samalla tavalla, rahaa kyllä enemmän mutta silti.

Va eikö sua kiinnosta?

mene sinä MT- potilas ottamaan lääkkeesi

Vierailija
284/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Va eikö sua kiinnosta?

mene sinä MT- potilas ottamaan lääkkeesi

Miksi olet noin vihamielinen?

Vierailija
285/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien ruuaksi kasvatattettavien eläinten kärsimykset eivät kiinnosta

Vierailija
286/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat on söpöiii pikku karvalapsia

meidän moppe ymmärtää puhetta

Vierailija
287/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Itse koin jo Hamsterin olleen kallis. Sen eläinlääkärikuluuun meni 125 euroa. Olisin tietysti voinut antaa kitua kuoliaaksi, niin kuin moni tuntuu tekevän.

Vierailija
288/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi koira olla, kunhan ei osta mistään auton takaluukusta myyvistä virolaisilta. Kannattaa ostaa vaikka eläinsuojelutaloista. Vaikka maksaa, ne on rokotettu ja eläinlääkärin tutkimia.

Niin ja sitten olisi syytä olla myös varaa kunnon ruokaan, hoito- ja eläinlääkärikuluihin tai ainakin keltä lainata, jos tulee yllättäviä el-käyntejä. Usein (ei tietenkään aina) pienituloinen myös asuu pienessä kerrostalokämpässä, joka ei millekään koiralle ole ihannekoti. Eli harkitkaa nyt, onko se koira ihan pakko hankkia.

Koira ei välitä pätkääkään siitä asuuko se pienessä kämpässä vai isossa omakotitalossa.

Koira välittää siitä kuinka usein ja kuinka pitkälle lenkille se pääsee.

Vierailija
289/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kenelläkään ei ole lähtökohtaisesti oikeutta mihinkään mihin ei ole varaa. Ei minullakaan ole varaa kaikkeen minkä haluan. Priorisoin sen mitä on tärkein ja elän sen mukaan.

Vierailija
290/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lemmikin pitämisen mahdolliset elämänlaatua nostavat vaikutukset eivät riitä perusteluksi sille, että jonkun muun pitäisi rahoittaa se lemmikin pitäminen. Ihan samalla argumentilla voisin perustella, että asiat x, y ja z parantavat elämäni laatua, jos saan ne. Totta kai nämä asiat parantavat elämää, mutta tukien tarkoitus on rahoittaa -välttämättömät- asiat, niin että voi ylipäänsä asua neljän seinän sisällä ja saada syödäkseen. 'Elämän laadun parantaminen' on ihan eri ja paljon laajempi kategoria, joka ei enää kuulu välttämättömyyksien piiriin.

Voi hyvänen aika, työtön saa sen ihan tasan saman rahan kuukaudessa, omistipa lemmikin tai ei.

Jonkun mielestä on välttämätöntä ostaa jotain materiaa, jonkun toisen mielestä taas laittaa se muutama kymppi kuussa sen eläimen hoitoon.

Vierailija
291/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kenelläkään ei ole lähtökohtaisesti oikeutta mihinkään mihin ei ole varaa. Ei minullakaan ole varaa kaikkeen minkä haluan. Priorisoin sen mitä on tärkein ja elän sen mukaan.

Niin niin mutta kun tällainen maalaisjärjellä ajattelu on katoamassa nykyään, ja tilalle on tullut Minulle kuuluu ja Minulla on oikeus -aatteet. Niin ja Joku muu saa maksaa -aate.

Vierailija
292/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lemmikin pitämisen mahdolliset elämänlaatua nostavat vaikutukset eivät riitä perusteluksi sille, että jonkun muun pitäisi rahoittaa se lemmikin pitäminen. Ihan samalla argumentilla voisin perustella, että asiat x, y ja z parantavat elämäni laatua, jos saan ne. Totta kai nämä asiat parantavat elämää, mutta tukien tarkoitus on rahoittaa -välttämättömät- asiat, niin että voi ylipäänsä asua neljän seinän sisällä ja saada syödäkseen. 'Elämän laadun parantaminen' on ihan eri ja paljon laajempi kategoria, joka ei enää kuulu välttämättömyyksien piiriin.

Voi hyvänen aika, työtön saa sen ihan tasan saman rahan kuukaudessa, omistipa lemmikin tai ei.

Jonkun mielestä on välttämätöntä ostaa jotain materiaa, jonkun toisen mielestä taas laittaa se muutama kymppi kuussa sen eläimen hoitoon.

Ei kai tuota rahankäyttöä tässä kukaan kritisoikaan, vaan sitä parkua mikä siitä seuraa kun rahat on loppu reilusti ennen seuraavaa rahapäivää, koska ne on hassattu ”materiaan ja lemmikkeihin” ja jääkaappi on siksi pari viikkoa tyhjä. Kun nämä köyhylit eivät vaan tunnu tajuavan valintojensa ja ennenaikaisen rahojen loppumisen syy-seuraus -suhdetta.

Vierailija
293/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta köyhällä ei ole oikeutta valittaa köyhyyttään, jos ehdoin tahdoin haluaa maksaa noin 150 e/kk koiranpidosta. Sen rahan voi käyttää järkevämminkin.

Rikas ei ole rikas suurien tulojensa taia vaan siksi, että ei ole turhia menoja.

MILLÄ LASKUTOIMITUKSELLA JA LOGIIKALLA KOIRAAN MENEE 150e /kk?????? Mitä syötät sille? Hanhenmaksapalleroita??? Saatana

Vierailija
294/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira voi olla ihmisen paras, tai jopa ainoa ystävä. Uskoisin että moni tunnollinen koiranomistaja näkee mielummin itse hieman nälkää, kuin antaa lemmikkinsä kulkea nälässä. Koira lohduttaa, pakottaa ulkoilemaan, on seurana ja tuo paljon iloa. Lemmikin pitäminen parantaa mielenterveyden ohella myös yleisterveyttä (yhteiskunta SÄÄSTÄÄ).

Olen kultalusikka perseessä syntynyt rikkaan perheen onnellinen kersa. Ei haittaa tippaakaan jos verorahoistani jonkun rakas Musti joskus nappaa osansa. En ole elänyt köyhän elämää, mutta pyrin empaattisuuteen. Kuvittelisin että on aika rankkaa elää kituutellen, rajallisin mahdollisuuksin ja lyhyin tulevaisuudennäkymin. Köyhä tarvii sen koiran paljon enemmän kuin minä. Joku päivä minä voin olla se köyhä.

Vierailija
295/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea rikkaat ovat sanoneet sinulle säästövinkkeinä tai paheksuneet elämäntavoissasi?

Tuli mieleen Ilta-Sanomien jutusta, jossa köyhän ei olisi hyväksytty edes pitävän koiraa. Itse tuskailin rikkaammalle sukulaiselleni, että äitini auto saattaa hajota pian, eikä hänellä ole varaa ostaa uutta, niin sukulainen tokaisi minulle: "mihin äitisi autoa tarvitsee! Ei ihminen autoa tarvitse!" Ilmeisesti äidilläni ei pitäisi olla varaa autoon, ekä oikeutta sen tuomiin asioihin elämässä. Äitini ei käy enää töissä, mutta pääsee auton kanssa kiinni muuten elämään, josta saa vielä sisältöä päiviin. Seura ja ystävät, harrastukset, marjastus, sienestys ja mökillä käyminen.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005845150.html

Meinaatko että yhteiskunnan pitäisi kustantaa auto äidillesi että hän voi puuhastella itseään miellyttäviä asioita? 

Asiahan on niin että jos äitisi pystyy itse autoa rahojensa puolesta pitämään autoa niin pitäköön, ei se ketään kiinnosta. 

Vierailija
296/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta köyhällä ei ole oikeutta valittaa köyhyyttään, jos ehdoin tahdoin haluaa maksaa noin 150 e/kk koiranpidosta. Sen rahan voi käyttää järkevämminkin.

Rikas ei ole rikas suurien tulojensa taia vaan siksi, että ei ole turhia menoja.

MILLÄ LASKUTOIMITUKSELLA JA LOGIIKALLA KOIRAAN MENEE 150e /kk?????? Mitä syötät sille? Hanhenmaksapalleroita??? Saatana

Menee siihen koiraan muutakin rahaa kuin ruoka, jos nyt vaan yhtään eläintäsi hoidat kuten pitäisi. 

Vierailija
297/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni yksikään koira ei ansaitse joutua köyhälle, jos sille ei ole varaa tarjota hyvää elämää saati edes yllättävänkin kallista eläinlääkäriä tarpeen vaatiessa. Käsittämättömän itsekästä tai ajattelematonta ottaa koira, jos siihen ei ole varaa.

Myös huvin toimeentuleva voi sairastua, joutua työttömäksi yms. Eiköhän silloin olisi parasta, että lemmikkejä ei olisi kellään?

Kyllä koiraan melkein jokaisella on varaa, ruoka ei maksa kovasti ja jopa trimmaus onnistuu kotona, kun vaan opettelee. Eläinlääkäriin pitää tietysti eläin viedä tarvittaessa, vaikka olisi kuinka tiukkaa. Tuskin se köyhä ottaa koiralle niitä kalleimpia ja harvinaisia syöpähoitoja, joita edes Suomessa ei tarjota. Toisaalta eutanasian on myös eläimen oikeus, turhaa kärsimystä ei pitäisi tuottaa, ei edes terveyttä tavoitellessa siihen ole aina järkevää ryhtyä!!!!

Vierailija
298/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni yksikään koira ei ansaitse joutua köyhälle, jos sille ei ole varaa tarjota hyvää elämää saati edes yllättävänkin kallista eläinlääkäriä tarpeen vaatiessa. Käsittämättömän itsekästä tai ajattelematonta ottaa koira, jos siihen ei ole varaa.

Myös huvin toimeentuleva voi sairastua, joutua työttömäksi yms. Eiköhän silloin olisi parasta, että lemmikkejä ei olisi kellään?

Kyllä koiraan melkein jokaisella on varaa, ruoka ei maksa kovasti ja jopa trimmaus onnistuu kotona, kun vaan opettelee. Eläinlääkäriin pitää tietysti eläin viedä tarvittaessa, vaikka olisi kuinka tiukkaa. Tuskin se köyhä ottaa koiralle niitä kalleimpia ja harvinaisia syöpähoitoja, joita edes Suomessa ei tarjota. Toisaalta eutanasian on myös eläimen oikeus, turhaa kärsimystä ei pitäisi tuottaa, ei edes terveyttä tavoitellessa siihen ole aina järkevää ryhtyä!!!!

Köyhäkin voi mennä töihin tai perustaa yrityksen.

Suomessa on muuten ilmainen koulutus joten siitä vaan opiskelemaan itsesi vaikka kuinka hyvään ammattiin. Tosin jos on tyhmä niin onhan se vaikeeta. 

Vierailija
299/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään työssäkäyvien koirien kiirehoidot jotka maksaneet 1500 euroa ja aivan heille ymmärrettävää vaikka lapsuudessa hoidettiin nuokin sitten hirvikiväärillä?

Vierailija
300/310 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirien ruuaksi kasvatattettavien eläinten kärsimykset eivät kiinnosta

pitäisi kiinnostaa..

käsi ylös vegaanit...omistatteko lemmikkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan