Menevätkö ihmiset tosiaan naimisiin näissä "hirviseurantaloissa"?
Kun katselee näitä hääohjelmia, huomio kiinnittyy näihin pitopaikkoihin. Kauheita puolipaneeliseuraintaloja, joihin on sitten vedetty pinkkiä nauhaa tai ties mitä härpäkettä. Tekeekö krääsä juhlan? Yleensä aina myös kaikki tuskastelevat, että hirveän kuuma. Näissähän ei tietenkään ole ilmanvaihtoa, ja häät pidetään kesällä. Huono yhtälö. Nämä talot sitten kelpaavat suomalaisille. Seuraavana päivänä hääpari tulee vielä siivoamaan eilisen örvellyksen jälkiä. Ei kovin glamöröösiä.
Kommentit (200)
Olin kesällä häissä, jotka järjestettiin metsässä kalliojyrkänteen juurella. Ensin vihkiminen siinä jylhässä lohkareikossa, ja juhlat kuusikkoon katetussa metsän salissa. Pienet oli puettu menninkäisiksi. Komea puupylväikkö ja auringonlasku. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen puolipaneelin idea on? Suojaa seinää? Voi vaihtaa, jos menee huonoksi?
Riippuu vähän siitä, mitä toinen puoli seinää on. Seinäpaperi on ollut joskus kallista, eli on säästetty laittamalla osaan seinästä paneelit.
Meillä ei mennyt häissämme euroakaan koristeisiin sinänsä. Hääkirkko itsessään on todella kaunis iso kirkko eräässä kaupungissa, jonne suntio oli vienyt alttarille koristeeksi ison kimpun valkoisia kukkia, olivatkohan liljoja. Se riitti meille.
Hääjuhla vietettiin tilausravintolassa vanhassa rakennuksessa kaupungin keskustassa, joten sielläkin jo itse miljöö oli kaunis tauluineen ja antiikkipianoineen. Emme todellakaan siivonneet itse, kokanneet itse tai mitään muutakaan. Tilausravintola hoiti kaiken, myös kauniit yksinkertaiset koristeet pöytiin, valkoiset pöytäliinat ja arvokkaat design-astiat. Tarjoilija toi ruoat pöytiin, kolmen ruokalajin menu plus kakkukahvit. En tekisi mitään toisin, eikä lopulta edes ollut hirveän kallista. Mikä parasta, meidän ei tarvinnut stressata mistään.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vahvasti sitä mieltä, ettei sillä pitopaikalla niin väliä vaan niillä koristeilla. Esim en tiedä missä ladossa nämä häät on, mutta koristeilla saatu tosi kauniiksi https://www.easyweddings.com.au/articles/wp-content/uploads/sites/5/201…
Sit taas tosi kauniinkin paikan voi pilata järkyillä koristeilla
No tuo on aivan eri planeetalta kuin satuhäiden hirvitykset. Ihmiset istuvat ahtaasti, kuuma ja jengi juo Tallinnasta roudattua halpabissee tölkistä. Hmmm.
Suomessa ei ole kovin paljon muita juhlatiloja kuin seurojentalot, jos haluaa valita itse pitopalvelun (tai jopa tehdä itse ruuat) ja tarjota itse hankittuja alkoholijuomia.
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä häissä, jotka järjestettiin metsässä kalliojyrkänteen juurella. Ensin vihkiminen siinä jylhässä lohkareikossa, ja juhlat kuusikkoon katetussa metsän salissa. Pienet oli puettu menninkäisiksi. Komea puupylväikkö ja auringonlasku. Kiitos.
Tais olla ihan omat häät.
Asiasta toiseen. Kun katsoi Neljien häiden yhtä morsianta, niin taitaa olla aivan sama, millainen puku on, kun sitä ylipainoa on reippaasti. Ei se mikään ilo silmälle kuitenkaan ole. Tämä taitaa päteä moniin muihinkin morsiamiin. Täytyykö puvun olla sellainen, että läskit pursuavat?
Onko muuten ilmaista mennä hakemaan Virosta hääviinat? Onko kukaan laskenut, miten paljon siinä oikeasti säästää? Tämäkin on näitä Suomen wt-erikoisuuksia.
Me menimme naimisiin hirvestäjäinseuratalolla pienehkön suolammen rannalla. Ei ollut edes juoksevaa vettä, mutta siistejä huusseja oli.
Väen viihtymisestä on vaikea sanoa, mutta eivät nuo pettyneiltäkään vaikuttaneet. Muutama oli rankassa humalassa, suurin osa sievästi päissään ja melkein kaikki jäivät pitkälle aamuyöhön.
Hääleikkejä ei ollut, mutta erilaisia pihapelejä oli.
Mölkky on varmasti helsinkiläisille junttia, mutta kun ihmiset ovat syöneet ja juoneet ja vapautuneet ja vähän tutustuneet toisiinsa, niin siitä mölkystä irtoaa aito ilo.
Mikä se vaihtoehto olisi? Istua paikallaan, syödä ähkyyn ja ryypätä sammuksiin?
Jos pitäisi uudestaan häät järjestää, niin edelleen tahtoisin ne johonkin luonnon keskelle ja syrjään, paikalle, missä ihmisillä on riittävästi olla tilaa sekä sisällä että ulkona. Pönötyksestä ei pääse, jos jengi ei lähde liikkeelle ja tuiki toistensa väliin.
Miten olette ratkaisseet pönötysongelman?
Jonkun lämpimän lonkeron kittaaminen häissä suoraan tölkistä on sekin todella suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun lämpimän lonkeron kittaaminen häissä suoraan tölkistä on sekin todella suomalaista.
Monissako eri sosiaaliluokkien ulkomaisissa häissä olet ollut?
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten ilmaista mennä hakemaan Virosta hääviinat? Onko kukaan laskenut, miten paljon siinä oikeasti säästää? Tämäkin on näitä Suomen wt-erikoisuuksia.
Jos asuu pk-seudulla eikä matkoihin satamaan siis mene paljoa rahaa ja ottaa edulliset päiväliput, niin kyllähän tossa säästää todella merkittävästi. Olen siinä iässä, että kaverit ja sukulaiset menevät naimisiin, eikä ole tainnut missään häissä yksiä ravintolahäitä lukuunottamatta olla Suomesta ostettuja alkoholeja. Ja siis ihan koulutetuista, järkevistä ihmisistä on kysymys, ei mistään peräkylän amiksen autonrassaajista. Omat häät ensi kesänä ja kyllä, säästön vuoksi juomat Virosta tai ehkä jopa Latviasta. Samalla pääsee minireissuun.
Monissa paikoissa on kovin rajatusti vaihtoehtoja tarjolla vaikkapa 140 vieraalle.
Ei meidän häät ollet tyyppiä menetettiin omaisuus niitä järjestettäessä ah niin uniikissa ja kaliissa kartanomiljöössä. Mentiin naimisiin, kutsuttiin suku ja ystävät, syötiin hyvin. Juhlapaikkana seurakuntakeskus Alvar Aalto miljöössä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Säävaraus? Miten? Hyttyset ja mäkäräiset ja saati sitten punkit... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tietenkään ilmaista ole. Viina maksaa, toki selvästi vähemmän kuin Suomessa, matkat maksavat myös mutta ajankohdasta riippuen saattaa päästä hyvinkin halvalla. Jos wt-erikoisuus on maksaa mieluummin vähemmän kuin enemmän, niin sitä se kai on.
Vierailija kirjoitti:
Me menimme naimisiin hirvestäjäinseuratalolla pienehkön suolammen rannalla. Ei ollut edes juoksevaa vettä, mutta siistejä huusseja oli.
Väen viihtymisestä on vaikea sanoa, mutta eivät nuo pettyneiltäkään vaikuttaneet. Muutama oli rankassa humalassa, suurin osa sievästi päissään ja melkein kaikki jäivät pitkälle aamuyöhön.
Hääleikkejä ei ollut, mutta erilaisia pihapelejä oli.
Mölkky on varmasti helsinkiläisille junttia, mutta kun ihmiset ovat syöneet ja juoneet ja vapautuneet ja vähän tutustuneet toisiinsa, niin siitä mölkystä irtoaa aito ilo.
Mikä se vaihtoehto olisi? Istua paikallaan, syödä ähkyyn ja ryypätä sammuksiin?
Jos pitäisi uudestaan häät järjestää, niin edelleen tahtoisin ne johonkin luonnon keskelle ja syrjään, paikalle, missä ihmisillä on riittävästi olla tilaa sekä sisällä että ulkona. Pönötyksestä ei pääse, jos jengi ei lähde liikkeelle ja tuiki toistensa väliin.
Miten olette ratkaisseet pönötysongelman?
Mikä on pönötysongelma? Tätä ketjua lukiessa suuressa osassa häistä ollaan lähes kaatokännissä... suomalisten ainoa tapa vapautua? Meillä ei ollut häissä ollenkaan alkoholitarjoilua ja siellä ihmiset juttelivat keskenään ihan selvin päin...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti mitä juodaan ja kuinka paljon. Keskivertohäissä säästö on varmaan satasia eikä kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa juuri vähän aika sitten ihmettelin. Olen nyllä itsekin mennyt maalaisseuran talossa naimisiin. Koristeena tyllirusetteja yms. yhtä tyylikästä. Siivoaminen seuraavana päivänä. Mutta tämä tapahtui viime vuosituhannella. Olin ihmeissäni, että vieläkö järjestetään yhtä mauttomia häitä. Itse en tuollaiseen enää ryhtyisi.
Jos vähän muuttaa sanoja:
"Itselläni oli viime vuosituhannella huono tyylitaju. Ihmetyttää, että vieläkin on ihmisiä, joilla on huono tyylitaju."
Tekisikö ikä mitään asialle?
Hirveänseurantalo... Sori rakas mutta tää on kohtalo.
Ja sitten kun jätät ne lapset kutsumatta oikeasti tärkeiden ihmisten joukosta, niin hitonmoinen ulina alkaa kuinka lapsia vihataan suomessa kun edes häitä ei enää pidetä koko perheen juhlina. Tosi asiassa kuitenkin lapsivieras maksaa ihan siinä missä aikuinenkin.