Menevätkö ihmiset tosiaan naimisiin näissä "hirviseurantaloissa"?
Kun katselee näitä hääohjelmia, huomio kiinnittyy näihin pitopaikkoihin. Kauheita puolipaneeliseuraintaloja, joihin on sitten vedetty pinkkiä nauhaa tai ties mitä härpäkettä. Tekeekö krääsä juhlan? Yleensä aina myös kaikki tuskastelevat, että hirveän kuuma. Näissähän ei tietenkään ole ilmanvaihtoa, ja häät pidetään kesällä. Huono yhtälö. Nämä talot sitten kelpaavat suomalaisille. Seuraavana päivänä hääpari tulee vielä siivoamaan eilisen örvellyksen jälkiä. Ei kovin glamöröösiä.
Kommentit (200)
Musta nää isot seuraintalo- ja kartanohäät on jo vähän aikansa eläneitä. Huvittaa varsinkin noissa hääohjelmissa kun on talot ja autot ja lapset ja lainat, ja sitten leikitään morsianta.
Seuraintaloilla on usein rumat kalusteet ja kaikuu. Kartanoissa on pieniä huoneita ja ahdasta. Useilla paikkakunnilla ei tosin ole vaihtoehtoja.
Sitä mä en muuten ymmrärrä, miksi kaikki haluaa väkipakolla kesällä naimisiin? Talvihäät on upeita ja ne ankeatkin seurantalot ja kirkot näyttävät pimeällä tunnelmavalaistuna ihan komeilta. Ja parasta niissä talvi/syyshäissä missä olen ollut, on se, että jengi ei poukkoile jatkuvasti pihalla tai keräänny sinne kuppiutumaan, vaan seurustelun taso on ihan eri kun pysytellään samassa tilassa. Ei ole kuuma, ruoka saa olla tuhtia ja morsiankin voi laittaa selkäläskinsä ihan luvan kanssa piiloon.
Tästä sais Kalevauva.fi loistavan biisin lyriikat :D
Vierailija kirjoitti:
Musta nää isot seuraintalo- ja kartanohäät on jo vähän aikansa eläneitä.
Miten suuremmalle hääväelle sitten juhlat järjestetään?
Pitäisikö hääjuhla korvata häälounaalla? Ravintolassa 40 kymppiä per ruokailija (juomat maksetaan itse) ja 150 vierasta tekee 6000 euroa. Menee vielä monien budjettiin.
Mikä hääjuhlan idea ylipäänsä on? Mitä sillä tavoitellaan?
Kun leikkejäkin pidetään jo noloina ja vanhanaikaisina ja puheita kömpelöinä ja teennäisinä, niin olisiko nykyaikainen ratkaisu siis yksinkertaisesti vain se, että vihkiminen kirkossa tai muualla ja sen jälkeen yhteinen ruokailu, minkä jälkeen kukin voisi luikkia matkoihinsa?
Kaverini meni naimisiin hienossa koristeellisessa pitsiravintolassa. Ruuat loppui kesken ja sinne pääsi kuka vaan klo 20 jälkeen. (siis ravintola aukesi kaikille)
Itse menin juntissa hirsitalossa. Mutta joen, että hääni onnistuivat hyvin. (Ei ollut muita koristeita kuin kukkakimppuja pöydissä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta nää isot seuraintalo- ja kartanohäät on jo vähän aikansa eläneitä.
Miten suuremmalle hääväelle sitten juhlat järjestetään?
Pitäisikö hääjuhla korvata häälounaalla? Ravintolassa 40 kymppiä per ruokailija (juomat maksetaan itse) ja 150 vierasta tekee 6000 euroa. Menee vielä monien budjettiin.
Mikä hääjuhlan idea ylipäänsä on? Mitä sillä tavoitellaan?
Kun leikkejäkin pidetään jo noloina ja vanhanaikaisina ja puheita kömpelöinä ja teennäisinä, niin olisiko nykyaikainen ratkaisu siis yksinkertaisesti vain se, että vihkiminen kirkossa tai muualla ja sen jälkeen yhteinen ruokailu, minkä jälkeen kukin voisi luikkia matkoihinsa?
Häät ovat parille niin iso juttu ja siirtymäriitti, että monelle olisi lounas turhan nopeasti ohi.
Varsinkin kun vieraita on paljon, haluaisi kaikkien viihtyvän mahdollisimman pitkään.
Tanssi on sopivaa ohjelmaa loppuillaksi.
Se on aivan sama missä menevät naimisiin vaikka navetassa. Ei se onnea tuo. Eroavat pian kun kyllästyvät toisiinsa.
Itse olen käynyt useammissa erittäin kauniissa ja hyvällä maulla remontoiduissa maaseudun juhlataloissa (seurantalot ym.) häissä ja muissa "kyläjuhlissa". Mulle ainakin kelpaa erittäin hyvin, ja pohjaratkaisut hyviä isolle vierasjoukolle. Onnistuu ruokailu, tanssiminen ja muu ohjelma samassa tilassa.
Itse en pitänyt häitä, kun en halunnut näyttää kermakakulta. Enkä muutenkaan kestä hymistelyä.
Miksi yleensä pitää pitää häitä? Prinsessana olo ja pinnallisuus vai näkyvät hyvin. Häät on kristillinen sakramentti. Ihmettelen, kun moni halua kirkkovihkimisen ja sitten eroaa heti kirkosta! Yhtä näytelmää ovat häät nykyään. Jokuhan siinä rikastuu, kun suomitytöt leikkii prinsessa leikkejä. Kaksi vuotta, kun menee, niin erotaan ja sitten taas kiertoon. Lehdissä julkkikset ovat melkein kuin jakorasioita. Kokoajan kierrossa. Kuka niitä omakseen haluaa? Onhan tietysti lehdissä kuvia ja erokriisi artikkeleita. Nyyh, nyyh....
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä pitää pitää häitä? Prinsessana olo ja pinnallisuus vai näkyvät hyvin. Häät on kristillinen sakramentti. Ihmettelen, kun moni halua kirkkovihkimisen ja sitten eroaa heti kirkosta! Yhtä näytelmää ovat häät nykyään. Jokuhan siinä rikastuu, kun suomitytöt leikkii prinsessa leikkejä. Kaksi vuotta, kun menee, niin erotaan ja sitten taas kiertoon. Lehdissä julkkikset ovat melkein kuin jakorasioita. Kokoajan kierrossa. Kuka niitä omakseen haluaa? Onhan tietysti lehdissä kuvia ja erokriisi artikkeleita. Nyyh, nyyh....
Viestisi on ikävän negatiivinen. On selvää, ettet ole itse naimisiin aikomassa lähivuosikymmeniin. Tuossa lihavoidussa kohdassa olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Osoittaa huonoa makua, että kirkko kelpaa vihkimiseen, mutta ei muuten. Siunaamisen voi ottaa, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, kunhan toinen kuuluu. Jos kumpikaan ei kuulu, niin siviilivihkiminen on aivan yhtä hyvä vaihtoehto. Vihkimistä ei ole pakko suorittaa maistraatin tiloissa, ellei halua, vaan esim. juhlapaikalla.
Kannattaako selkäläskimorsiamien aina ahtautua niihin tiukkoihin pukuihin?
Jos on sitä ylipainoa ja vielä rumat tatskat kirsikkana kakun päällä, tiukka röyhelöunelma ei varmaan ole se paras vaihtoehto. Peili on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sitä ylipainoa ja vielä rumat tatskat kirsikkana kakun päällä, tiukka röyhelöunelma ei varmaan ole se paras vaihtoehto. Peili on keksitty.
Ja botoxia huulissa niin paljon, että näyttää saaneen kaapin ovesta naamaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä luulet, että niissä seurataloissa tehdään? Ei niitä täällä päin ainakaan käytetä juuri mihinkään muuhun kuin juhliin.
En tiedä, en käy. Mutta rumia ovat.
Juu sitähän joidenkin mielestä varmasti ovat, mutta ei täällä maalla oikein muunlaisia hääjuhlapaikkoja ole tarjolla. Tai ainakaan kauniimpia.
Teltta kesällä vaikka siinä seuraintalon pihalla on yleensä kauniimpi. Tai sitten hääjuhla lähikaupungissa jossa on yleensä joku kartano tai muu historiallinen rakennus juhlia varten. Tai sitten moderni ravintolamiljöö.
Makuja on monia. Voit itse pitää hääsi missä haluat. Monet morsiamat valitsevat sen itselle läheisen paikan, eikä lähdetä niitä häitä viettämään paikkaan johon itsellä ei ole mitään siteitä.
Isot häät järjestään paikassa, johon vieraat sopivat.
Valittavana maalla voi olla nuorisoseurantalo ja koulun liikuntasali.
Ikävää, jos vieraslistaa pitää karsia, että väki mahtuu siihen idylliseen/tyylikkääseen paikkaan.
Olen ollut kauniissa ja idyllisessä hääpaikassa, joka oli sullottu täyteen.
Olisi toiminut pienimuotoiseen juhlaan, mutta nyt istuimme vanhan huvilan ahtaassa peräkammarissa outojen ihmisten kanssa, kuuma kuin helvetissä, ei päässyt vessaan, ei kuullut eikä nähnyt hääohjelmaa, kaikin puolin tukalaa ja odotti vain pois pääsyä.
Nuorisoseurantalo tms. olisi toiminut paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ihan suomalainen erikoisuus tuo morsiusparin seuraavan päivän siivous? Kuulostaa niiin suomalaiselta.
Eikö muualla maailmassa siivota juhlien jälkeen?
Ehkäpä joku muu siivoaa kuin morsiuspari.
Kysymyshän on säästämisestä. Jos maksat jollekkin muulle siivouksesta niin ei tarvitse itse siivota. Ihmisustä on järkevämpää se helppo homma tehdä itse ja käyttää säästyneet rahat muuhun.
Helppo homma? Oksennuksia, ruokaa lattialla, kengistä viiruja jne. Useimmilla ei edes mitään siivousalan osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja botoxia huulissa niin paljon, että näyttää saaneen kaapin ovesta naamaansa.
Pakko nyt oikaista, botoxia ei laiteta huuliin.
Vanha ketju, mutta minusta junttimaisempaa kuin tyllimekot, seuratalot, koristeet ja hääkakut on vieras, joka kehtaa valittaa toisten juhlista. Ensin valitetaan että omia juomia ei haluta maksaa, sitten valitetaan Virosta/Saksasta tilatuista juomista ja sitten siitä että juomia oli liikaa, liian vähän tai väärältä merkiltä. Milloin on istumapaikka väärässä kohdassa ja hääohjelma noloa. Jääkää kotiin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä luulet, että niissä seurataloissa tehdään? Ei niitä täällä päin ainakaan käytetä juuri mihinkään muuhun kuin juhliin.
En tiedä, en käy. Mutta rumia ovat.
Juu sitähän joidenkin mielestä varmasti ovat, mutta ei täällä maalla oikein muunlaisia hääjuhlapaikkoja ole tarjolla. Tai ainakaan kauniimpia.
Teltta kesällä vaikka siinä seuraintalon pihalla on yleensä kauniimpi. Tai sitten hääjuhla lähikaupungissa jossa on yleensä joku kartano tai muu historiallinen rakennus juhlia varten. Tai sitten moderni ravintolamiljöö.
Makuja on monia. Voit itse pitää hääsi missä haluat. Monet morsiamat valitsevat sen itselle läheisen paikan, eikä lähdetä niitä häitä viettämään paikkaan johon itsellä ei ole mitään siteitä.
Moni morsian on siis hirvenmetsästäjä?
Osa on.
Mä en ymmärrä, miten kukaan jaksaa järkätä häät näissä peijaisiin tarkotetuissa puutuvissa, se työmaa koristeluineen !😵💫🆘
Ylipäätään kaikkien suomalaisten tv-häiden häät aina:
Varataan hääpaikaksi ankea seurojentalo tms. ankealla hiekkapihalla.
Tylliä metrikaupalla kattoon ja pöytiin, metrikaupalla valonauhaa, kukkia, satoja hääkarkkeja askarrellaan, raahataan astiastot yms.sinne huonosti varusteltuun keittiöön, pystytetään tuuliselle pihalle telttakatos ja näperrellään hääkylttejä yms. Koristeita pääset laittamaan edellisenä iltana. Miehet juovat kaljaa. Tupakka tupruaa. Tatskat loistaa. Hääpari kinastelee.
Hääaamuna herätään kukonpierun aikaan ja morsian hakee piipparikiharat siitä kylän ainoasta kampaamosta, räväkkä huomioraita hiuksiin on värjäytetty jo aiemmin. Komeuden kruunaa Glitterin tiara.
Morsian soittelee miehelleen, joka hakkaa opastekylttejä tien varsille, koska navigaattoreita ei ole keksitty.
Koko ajan hirveä aikataulu ja juokseminen, kimpun hakeminen kukkakaupasta ja liian tiukkaan korsettihääpukuun ahtautuminen.
Lapset edellisistä suhteista pyörivät jaloissa.
Kirkossa soi Mendelsson tai Prinsessa Ruususen häämarssi, morsiuslapset heittelevät terälehtiä, lopuksi puhalletaan vastatuuleen saippuakuplia.
Sitten hääjuhla suoritetaan protokollan mukaan ja leikitetään vieraat väkisin ennen alkoholia. Ruoka on maailman tylsintä ja se syödään kotikaljan ja halvimman pöytäviinin kanssa. Itse tehty hääkakku ja polkasu, hihi, kaulin ja emäntä ja tossut!
Vieraat ovat vanhoja sukulaisia ja istuvat pöydissä naamat happamina.
Yöksi mennään hotelliin tai kotiin ja aamupalan kautta siivoamaan hääpaikka umpiväsyneenä ja kiukkuisena. Lapset edellisistä liitoista riehuvat.
Kameroille yhdestä suusta:
”Elämäni onnellisin päivä.”
Lopputunnari.
”Olisitko elämäni viimeinen elämäni raaakkaaauuus”. 😵💫
Mikään muu ei kyllä herätä yhtä suurta haukkumisvimmaa kuin toisten häät. 😅
Ensin niihin osallistuminen koetaan kamalana pakkopullana, josta pitää valittaa jo kuukausia etukäteen ja varmaan vielä hääjuhlassakin muistuttaa, miten tähän nyt kului yksi kultaakin kalliimpi kesälomaviikonloppu.
Röyhkeyden huippu numero 2 on, jos hääpari on esittänyt lahjatoiveita, erityisesti mikäli lahja pyydetään osoittamaan häämatkatilille. Miten ahnetta! Kun minä olen jo VAIVAUTUNUT tulemaan paikalle, käyttänyt sen kallisarvoisen kesälomaviikonloppuni tähän JA vielä pitäisi lahja antaa. Onneksi voi sitten sentään kiskoa ilmaista viinaa 50€ edestä, niin jää hääpari tappiolle, hahhah.
Sitten hääpäivän jälkeen haukutaan sisustus, ruoka, morsiamen puku, muut häävieraat ja ohjelma kaikille, jotka vain jaksavat kuunnella. Itse paikkakin oli VÄÄRÄ. Kyllä MINÄ olisin hääni pitänyt jossain paremmassa paikassa enkä todellakaan olisi kutsunut paikalle jotain puolituttuja SAATI leikkinyt typeriä hääleikkejä ja käyttänyt aikaa paikan koristeluun. Tylsät häät. Juntit häät. Pönöttävät häät. Turhat häät. Voiko tässä ikinä edes onnistua näiden mörököllien mielestä?
Muistakaa arvoisat palstalaiset, kukaan ei pakota menemään sinne häihin. Ei edes sinne anopin, kälyn, parhaan kaverin tai sen ärsyttävän työkaverin häihin. Kutsusta voi aina kieltäytyä. Mikä järki on mennä jonnekin, jos sinne menee vain negistelemään ja etsimään virheitä.
Lähtökohtaisesti: puupaneelit, esiintymislava, kantti kertaa kantti kolkko tila, liikuntasalimaisuus, kuluneet kalusteet. Kyllä jokainen, joka näitä on nähnyt, tietää kyllä, mitä se tyylittömyys tarkoittaa näiden kohdalla.
Siis mitä tuosta esimerkistäsi mahdollisesti voisi sanoa ilman kuvaa?