Menevätkö ihmiset tosiaan naimisiin näissä "hirviseurantaloissa"?
Kun katselee näitä hääohjelmia, huomio kiinnittyy näihin pitopaikkoihin. Kauheita puolipaneeliseuraintaloja, joihin on sitten vedetty pinkkiä nauhaa tai ties mitä härpäkettä. Tekeekö krääsä juhlan? Yleensä aina myös kaikki tuskastelevat, että hirveän kuuma. Näissähän ei tietenkään ole ilmanvaihtoa, ja häät pidetään kesällä. Huono yhtälö. Nämä talot sitten kelpaavat suomalaisille. Seuraavana päivänä hääpari tulee vielä siivoamaan eilisen örvellyksen jälkiä. Ei kovin glamöröösiä.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla ei ole ihan hirveästi varaa valita juhlapaikkoja. Seuratalo saattaa olla parempi juhlapaikka kuin esimerkiksi koulu....
Ei ole hääparin häpeä, jos seuratalon tms. omistajat ovat pilanneet talon remontoimalla sen päin seiniä. Olin yksissä juhlissa paikassa, missä ikkunat oli pilattu laittamalla joka ikiseen ikkunaan ERILAISET verhot, ilmeisesti omistajien vanhoja verhoja.
No voihan se hääpari ottaa ne verhot pois tai laittaa omat juhlien ajaksi, jos niitä verhoja tarvitsevat
Siis että joku ostaisi verhot kymmeniin korkeisiin ikkunoihin omilla rahoillaan? Muutaman tunnin takia?
Ne voi vuokrata samalla niiden pöytäliinojen kanssa tai ostaa vaikka hallaharsoa verhoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut menevät naimisiin jopa metsässä, ei olla vuokrattu mitään tilaa. Ajatella.
Siellä ei varmasti ole ollut 100 vierasta?
Ihan pakko lisätä tähän että toivottavasti!!
En tiedä menevätkö naimisiin hirviseurantalolla, mutta viime kesänä olin metsästysmajalla ja kutsuvieraita oli noin sata ja kaikilla oli hauskaa yön pikku tunneille asti.
Hääpari oli panostanut vieraanvaraisuuteen, ruokaa ja juomaa oli ylen määrin, orkesteri soitti aamuun asti, lapsiperheidelle oli varattu lastenhoitajat, jopa koirat oli huomioitu ja mikä poikkeuksellista, ei lahjalistoja, eikä tilinumeroita hääparilta.
Eli kyllä jotkut menevät naimisiin hirviseurantalolla. Ja ihan vain tiedoksi, niissäkin voi olla ihan kivat puitteet ja jotkut ovat todella kauniilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, h*lvetin tylsää siellä on kuitenkin.
Miksi menisit häihin joissa sinulla on tylsää tI et välitä hääparista tai muista vietaista. Itse tällaisessa tapauksessa kieltäydyn kohteliaasti, annan jonkin pienen muistamisen ennen tai jälkeen. Kaikille on ihan ok, ettei hapannaamat tule paikalle, voipahan heidän sijaan kutsua jotain mukavampia ihmisiä. Ainahan näitä vieraslistoja joutuu karsimaan, joten on parempi, että kaikki ilmoittaa selvästi kyllä tai ei heti.
Mistä minä olisin voinut etukäteen tietää tylsyydestä ,aina voi toivoa että ei olisi tylsää ja tuntisit jonkun muunkin kuin hääparin tai puolikkaan siitä.
Oli myös häitä joihin oli pakko kohteliaisuudesta mennä.Enkä mä siellä juhlissa sitruunana ole ollut vaikka mietinkin koska täältä kehtaa lähteä.
N.5 häissä olen ollut, yhdessä niistä oli erittäin mukavaa.Muissa odottelua ja ajantappamista.Eli pääsääntöisesti tylsää.Onneksi häitä ei ole näköpiirissä jollei lapsi saa päähänsä mennä naimisiin häiden kera.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut menevät naimisiin jopa metsässä, ei olla vuokrattu mitään tilaa. Ajatella.
Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt!
Minä ajattelen kysyä Kultarantaa meidän häihin ensi juhannukseksi kun siellä on niin kaunis puutarha. Minähän veronmaksajana omistan sen. Sauli voisi leikkimielisesti vihkiä meidät ja Jenni varmaan mielellään toimii tarjoilijana, maksan kyllä siitä 10 € tunti eli ei tässä ilmaiseksi olla tunkemassa kylään. Mutta sitä niitten vauvaa en halua häihini huutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ihan suomalainen erikoisuus tuo morsiusparin seuraavan päivän siivous? Kuulostaa niiin suomalaiselta.
Eikö muualla maailmassa siivota juhlien jälkeen?
Ehkäpä joku muu siivoaa kuin morsiuspari.
Ai, mitenkäs tuo sitten toimii? Kyllä minä ainakin morsiamena haluaisin itse hakea juhlapaikalta sinne jääneet tavarat ja todennäköisesti paikan vuokraajana olisin vastuussa millaiseen kuntoon se siivouksen jäljiltä jää.
En tosin ole koskaan häitä järjestänyt, enkä sellaisia aio pitää, mutta minusta kuulostaisi todella hassulta, että morsiuspari ei juhlien jälkeen enää kävisi juhlapaikalla ollenkaan. Jos puhutaan siis normaalien ihmisten häistä, eikä hollywoodmiljonäärien.
Sukulaiset ja/tai ystävät
Ei ne jouda suomessa, kun seuraava päivä pitää (kaattellisena) haukkua häitä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ihan suomalainen erikoisuus tuo morsiusparin seuraavan päivän siivous? Kuulostaa niiin suomalaiselta.
Eikö muualla maailmassa siivota juhlien jälkeen?
Ehkäpä joku muu siivoaa kuin morsiuspari.
Ai, mitenkäs tuo sitten toimii? Kyllä minä ainakin morsiamena haluaisin itse hakea juhlapaikalta sinne jääneet tavarat ja todennäköisesti paikan vuokraajana olisin vastuussa millaiseen kuntoon se siivouksen jäljiltä jää.
En tosin ole koskaan häitä järjestänyt, enkä sellaisia aio pitää, mutta minusta kuulostaisi todella hassulta, että morsiuspari ei juhlien jälkeen enää kävisi juhlapaikalla ollenkaan. Jos puhutaan siis normaalien ihmisten häistä, eikä hollywoodmiljonäärien.
Sukulaiset ja/tai ystävät
Ei ne jouda suomessa, kun seuraava päivä pitää (kaattellisena) haukkua häitä somessa.
Oikeasti niillä on niin paha krapula, ettei niistä ole siivoamaan
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vahvasti sitä mieltä, ettei sillä pitopaikalla niin väliä vaan niillä koristeilla. Esim en tiedä missä ladossa nämä häät on, mutta koristeilla saatu tosi kauniiksi https://www.easyweddings.com.au/articles/wp-content/uploads/sites/5/201…
Sit taas tosi kauniinkin paikan voi pilata järkyillä koristeilla
No tässä oli juuri loistava esimerkki että kun alkaa koristella niin valitsee sen yhden koristeen tässä tapauksessa riisipallo valaisimet ja laittaa niitä PALJON eikä mitään muuta. Voi sitten valita vaikka pompomit tai ne koristenauhat mutta vain yhtä ja paljon eikä niin että muutama pompom ja nauha jonnekkin roikkumaan. Itsekkin kävin kesällä häissä mitkä oli ladon ylisillä ja koristelussa olivain käytetty kirkkaita jouluvaloja ja oli tosi kaunista.
En tiedä missä asustat tai mistä olet kotoisin mutta kun matkaa lähimpään kaupunkiin on 330km niin se seurakuntatalo alkaa kuulostaa ihan ok vaihtoehdolta...[/quote]
Oletko Lapista? Eikö siellä ole tosi kauniita luonnonkohteita pitää häitä?[/quote]
Tervetuloa tänne mäkäräisten keskelle :D
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä asustat tai mistä olet kotoisin mutta kun matkaa lähimpään kaupunkiin on 330km niin se seurakuntatalo alkaa kuulostaa ihan ok vaihtoehdolta...
Oletko Lapista? Eikö siellä ole tosi kauniita luonnonkohteita pitää häitä?
Tervetuloa tänne mäkäräisten keskelle :D
Häät voi varmaan siinä tapauksessa juhlia ennen tai jälkeen pahinta aikaa. Tai sitten keskikesällä siellä seuratalolla.
Eihän meillä Suomessa ole muita riittävän isoja tiloja järjestää suurelle joukolla juhlia, kuin juuri nämä seurojentalot tai vanhat koulut. Pienille häille kyllä löytyy muitakin tiloja.
Linnoja, joissa voi järjestää häät, ei kai taida olla kuin Olavinlinna ja Turun linna.
En ymmärrä tuota telttaa. Miksi mieluummin joku telttarakennelma kuin kunnon sisätilat? Teltassa varsinkaan ei toimi ilmastointi. Ja sekö nyt kaunis on? Ja jos ulkona sataa ja tuulee, on kyllä melkoinen riski pitää telttajuhlat. Teltoissa on maalattia ja jossain vaiheessa siitä tulee kuralattia.
Onhan näitä kartanoita ja pitopalvelutiloja, tosin monet niistäkin on yleisilmeeltään maalaishenkisiä ja vanhanaikaisia. Hörselökoristeet on kopioitu amerikkalaisista hääohjelmista ja häälehdistä. Kun ne yhdistetään suomalaiseen puurakennukseen, tulee sellaista kuin tulee. Itse asiassa ne koristeet saisi jo jäädä vähemmälle, ei ihmiset niitä hirveästi edes noteeraa. Kun paikka on täynnä ihmisiä ja ohjelmaa, niin koristeet hukkuu sekaan ja niiden riisumisessa on myöhemmin kauhea vaiva. Kun muutama vuosi häistä on kulunut, niin sitä jo ihmettelee, että mihin nuo kaikki hääkoristeetkin lykkäisi ja miksi niitä ylipäänsä piti niin kauheasti väkästää. Vähemmälläkin olisi pärjännyt.
Mistä niitä tyylikkäitä ja hienostuneita tiloja vaikkapa n. sadan hengen hääväelle löytyy? Ei ne ravintolatkaan niin hienoja ole. Ja kun se juhlapaikka on löydyttävä sieltä, mihin suurimmalla osalla hääväestä on mahdollisuus tulla suht. vaivattomasti. Jos järjestät häät liian kaukana, on riski että jäät vaille vieraita.
Ihan sama seuraintalomeninki myös muualla Euroopassa. Joku Kimi Räikkönen juhli linnassa, mutta tavallinen keskieurooppalainen rahvas juhlii häitään vpk-talon juhlasalissa, ummehtuneen maalaishotellin juhlasalissa jne. Suomalaiset kuvittelevat olevansa juntteja, mutta ihan samaa meininkiä on muuallakin, ihan samaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama seuraintalomeninki myös muualla Euroopassa. Joku Kimi Räikkönen juhli linnassa, mutta tavallinen keskieurooppalainen rahvas juhlii häitään vpk-talon juhlasalissa, ummehtuneen maalaishotellin juhlasalissa jne. Suomalaiset kuvittelevat olevansa juntteja, mutta ihan samaa meininkiä on muuallakin, ihan samaa!
Kaikki häät joissa olen ollut Britanniassa on järjestetty manor houseissa, barn conversioneissa tai vanhoissa brittipubeissa. Esimerkkinä. Tosi kauniita tiloja kaikki. Ylimääräisinä koristeina vaan kukat ja kynttilät.
Toki on se toinen puoli joka järjestää häitä ”klubitaloilla” kuten Jasmin Mäntylä.
Vierailija kirjoitti:
Hääjuhla ulkona on kamalinta, mitä voi keksiä. Meillä on iso piha/puutarha, etäisyyttä kirkolle alle 500 metriä ja viime vuosina on tullut kyselyjä, että saisiko hääjuhlan viettää meidän pihalla. Tietenkään ei olla valmiita maksamaan mitään, mutta luvataan siivota jäljet ja olla siivosti. Tietty toivotaan, että me järjestäisimme pihaan sähköt, että saadaan bändille hyvä tila ja olisi kiva, jos hankkisimme pari telttaa ja pystyttäisimme ne. Pitopalvelu (tai nyyttikestien tarjoilusta vastaavat kaverit) ehkä käyttäisi vähän keittiötä ja morsiamelle olisi mukava saada talosta lepohuone/pukuhuone ja miksei myös vanhalle isoäidille, joka ehkä tarvitsee päivällä lepoa. Ja vessat, onhan meillä ainakin 3 wc:tä, koska vaikka vieraita tulee vain 40, niin kyllä toiletteja tarvitaan.
Miksi ihmeessä joka kerta suustani purkautuu kieltävä vastaus, hääparihan vain haluaa unelmiensa häät kauniissa ympäristössä. Edullisesti.
0/5.
Ja eniten tässä ihmetyttää ihmiset, jotka vielä että tää on totta.
Voihan ne häät pitää ABClläkin. Vai pitääkö sielläkin siivota itse?
Miksi ihmeessä ei mentäisi naimisiin juurikin näissä juhlapaikoissa? Reilusti tilaa ja keittiöt ja santettitilat on.
Huomattavasti tunnelmallisempaa kuin monet ravintolat.
Itse olen mennyt naimisiin todella hienossa gasthausessa ulkomailla. Mutta kyllä nuo seurantalot vaan ovat osa tunnelmallista suomalaista hääkulttuuria. Paikka juurikin on tunnelmaa luova elementti.
Noistakin tiloista saisi kauniita hyvällä koristelulla. Vaikka jotain harsoa kaikki seinät täyteen (piiloon) ja jotain muuta sopivaa kattoon. Kynttilät ja kukat.
Mutta vaatii enemmän aikaa ja rahaa, myönnän.
Outoa, että joku menisi kysymään vieraalta ihmiseltä, että saataisko järjestää meidän häät teillä. En kyllä itse kysyis tollasta suurin surminkaan.
Ja sitten vielä alettaisi asettelemaan niille omistajille ehtoja ja vaatimuksia, ikään kuin niiden pitäisi ne häät järjestää. Jotenkin en tiedä, uskoisko tota koko tarinaa.
En kyllä ymmärrä, mitä vikaa noissa erilaisissa seurataloissa sitten on? Ne on suomalaistyylisiä, miksi meillä pitäisi olla jotain muuta? Eikös me olla suomalaisia? Miksi aina pitäisi jäljitellä jotain muuta kuin omaa?
Englannissahan noita vanhoja kartanoita ja linnoja kyllä piisaa, osa niistä oikein tehtykin juhlien pitopaikoiksi, kun niiden ylläpitoon tarvitaan kustannuksia. Englantiinko tässä pitäisi lähteä häänsä pitämään, että jotkut olisi tyytyväisiä?
Ulkotiloissa pidettävät häät on aina riski. Meillä harvoin on täydellinen juhlasää. Jos kirkko on varattava jo vuotta aikaisemmin, niin ei ole mitään tietoa siitä, millainen sää on hääpäivänä. Paras ottaa varman päälle. Eikä noissa ulkomaisissa hääohjelmissakaan ne ulkona pidettävät vihkiäiset aina onnistu, kyllä siellä morsiamen huntu on välillä riepottunut tuulessa ja myrskyssä ja tuolit ja pöydät lennelleet.