Yli 60 % ei syö koulun ruokaa
Pääkaupunkiseudulla luku yli 90%. Ei kauheesti järkeä koulun ruuassa.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Kaikku te jotka sanotte että kouluruoka on pahaa, niun oletteko viime aikoina käyneet maistamassa sitä, vai mistä nä mielipiteet tulee? Minä olen viimeksi syönyt koulussa ruokaa 90-luvulla ja ihan hyvää oli. Ei kaikki maistunut tietenkään kun kaikesta ei voi pitää. Onko teidän muksut mussuttaneet et ku on nii pahaa ruokaa koulus ja olette perustaneet oman mielipiteenne sen perusteella?
Olen syönyt sitä tällä vuosikymmenellä. Kamalaa.
Mitä ihme ES-jonneja täällä on ulisemassa? Vaiko vanhuksia, jotka muistavat läskisoosit ja makaronivellit viiskytluvulta. Oma lapsi käy koulua Helsingissä ja hyvin maistuu ihan kaikille hänen luokallaan. On myös tuoreita hedelmiä, raikkaita salaatteja, lisäkesalaattipöydässä auramurua joka olisi ollut omina kouluaikoina aika luksusta. Hyvin maistui silti omatkin kouluruoat 80-luvulla, olisin ainoastaan kiitollinen jos saisin ilmaiset lounaat valmiina eteen nytkin.
Te jotka kritisoitte kouluruokaa, mitä ihmeen ruokaa syötte kotonanne? Pelkkää sushia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja pääkaupunkiseudulla ja syön kouluruokaa joka päivä. Ja se on hyvää. Joten täällä huutelevilla ei taida olla käsitystä tämän päivän kouluruuasta, muistot on jostain yli 20 vuoden takaa.
Ai sori. Me ollaan luultu että se ruoka on tarkotettu oppilaille. No kiva että opettajat saa paljon ruokaa. Paljonkohan on hävikki?? Jos vaikka puolet menee roskiin joka päivä niin vieläkin tyhmempää
Kouluruoka on opettajille maksullista ihan niin kuin jossain lounasravintolassakin syöminen. Kouluruokalassa syö muukin henkilökunta opettajien ja oppilaiden lisäksi, kiinteistöhuolto ja siivouspuoli ja keittiön väki itse, samoin koulussa käyvät vierailijat ja huoltajat. Ihan sinne saa mennä ja ostaa itselleen aterian.
Pk-seudulla edelleen kouluruoka tulee Pakkalan tehtaalta .
Koulussa vain lämmitetään ruuat uunissa.
Missään ei tehdä enää itse paitsi salaatit.
Meidän lasten koulussa mennään luokittain syömään. Eli joko syöt tai istut tyhjän lautasen kanssa. Koulun alueelta ei saa poistua, eikä välipala-automaattia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikku te jotka sanotte että kouluruoka on pahaa, niun oletteko viime aikoina käyneet maistamassa sitä, vai mistä nä mielipiteet tulee? Minä olen viimeksi syönyt koulussa ruokaa 90-luvulla ja ihan hyvää oli. Ei kaikki maistunut tietenkään kun kaikesta ei voi pitää. Onko teidän muksut mussuttaneet et ku on nii pahaa ruokaa koulus ja olette perustaneet oman mielipiteenne sen perusteella?
Olen syönyt sitä tällä vuosikymmenellä. Kamalaa.
Ok. Siinä tapauksessa sulla on oma mielipide.
Mun lapset ovat ovat ala-asteella ja toinen harvoin valittaa ruuasta, toinen vähän useammin, kuten kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele jos ruoka on samaa tasoa kuin päiväkodeissa. Eineksiä, quornia (homeen alalajike), puurolounaita. Nykyaika.
Sinä taas kasvatat itse kanatkin, joiden munia käytät leipoessasi pullaa itse kasvattamaasi viljaan, samoin avokadot ja banaanit. Leivän päälle kinkkusiivut ja juustot tulevat myös omista kellareista. Homejuustoja et koskaan syö.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla luku yli 90%. Ei kauheesti järkeä koulun ruuassa.
En minäkään sitä syömään kyennyt vaikka sitä työkseni valmistin.Laitosruoka on laitosruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa mennään luokittain syömään. Eli joko syöt tai istut tyhjän lautasen kanssa. Koulun alueelta ei saa poistua, eikä välipala-automaattia ole.
Mikään laki ei kiellä tuomasta repussa kouluun omenaa ja syömästä sitä välitunnilla koulun pihassa sellaisena päivänä, kun ruokalistassa mainittu ruoka ei maita. On se muuten kumma, että edes leipää tai salaattia ei voi ottaa, vaikka se pääruoka olisi jostain syystä vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei kiellä tuomasta repussa kouluun omenaa ja syömästä sitä välitunnilla koulun pihassa sellaisena päivänä, kun ruokalistassa mainittu ruoka ei maita. On se muuten kumma, että edes leipää tai salaattia ei voi ottaa, vaikka se pääruoka olisi jostain syystä vastenmielistä.
Meillä on kummankin alakoulussa ollut eväät erikseen kielletty.
Syynä tähän on se, että vanhemmat antaa liikaa rahaa lapsilleen jotka ostaa sitten karkkia ja roskaruokaa ruokatunnilla. Sama juttu se oli silloin kun olin itse koulussa, ne joitten vanhemmat antoi rahaa ei käyneet syömässä. Kouluruoka on ihan hyvää ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja pääkaupunkiseudulla ja syön kouluruokaa joka päivä. Ja se on hyvää. Joten täällä huutelevilla ei taida olla käsitystä tämän päivän kouluruuasta, muistot on jostain yli 20 vuoden takaa.
Kaikki on suhteellista. Ruoanlaittoa inhonnut exä mussutti kaupan eineskeittoja tyytyväisenä, itse en koskisi niihin pitkällä tikullakaan. Työkaverit valittavat ruokalan safkoista lähes päivittäin, mutta silti maksavat vapaaehtoisesti niistä sen 6 €. Itse syön tyytyväisenä omia eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele jos ruoka on samaa tasoa kuin päiväkodeissa. Eineksiä, quornia (homeen alalajike), puurolounaita. Nykyaika.
Sinä taas kasvatat itse kanatkin, joiden munia käytät leipoessasi pullaa itse kasvattamaasi viljaan, samoin avokadot ja banaanit. Leivän päälle kinkkusiivut ja juustot tulevat myös omista kellareista. Homejuustoja et koskaan syö.
Ja sinä saivartelet. Googleta quorn ja mieti tarjoaisitko sitä lapsellesi. Joo, syön luomumunia kyllä, kotona. Ja lähellä metsästettyä lihaa, joo. SILTI mielestäni päiväkodin ruokalistalla lukeva "kauden hedelmä" ei ole ympäri vuoden tarjottava banaani/ulkolainen omena (myös satokaudella kauden hedelmä ollut banaank!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväitä saa tuoda pitkinä päivinä, muuten ei. Ja lautanen ei ole tyhjä, jos lapsi ottaa leipää ja salaattia. Joten se on ok. Aina ei saa sellaista ruokaa mihin on tottunut ja mitä haluaa, mutta niin elämä menee muutenkin.
Ap jätti laittamatta linkin. Tässäpä on:
https://yle.fi/uutiset/3-10411104
Ei se apn luku ihan hihasta vetäisty ole. Erot on suuria, katsokaapa listasta.
On ihan turha sanoa, että kyllä ysärillä oli hyvää kouluruokaa. Niin olikin. Nykyinen kouluruoka on kaukana siitä, muutos on suuri. Itselläni on kokemusta jo neljältä vuosikymmeneltä kouluruoasta ja silloin ysärillä se oli parasta. Silloin oli vielä makua ja monipuolisuutta. Sitä ennen puuttui monipuolisuus, nyt mikään ei maistu enää oikein miltään.
Minusta kouluruoasta päättäjien ja THLn pitäisi nyt tarkkaan pohtia, että joko se tämä terveysbuumi meni yli. Onko ruoka jo niin vähärasvaista, vähäsuolaista ja kasviksilla ympättyä, että lapset ja nuoret iåeivät enää syö? Onko parempi, että eivät syö ollenkaan vai se, että suolaa ja rasvaa olisi himpun verran enemmän. Toivottavasti se eka ei ole parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sori. Me ollaan luultu että se ruoka on tarkotettu oppilaille. No kiva että opettajat saa paljon ruokaa. Paljonkohan on hävikki?? Jos vaikka puolet menee roskiin joka päivä niin vieläkin tyhmempää
Opettajat maksaa siitä ruoasta. Ja harvoin koulujen yhteydessä tai edes lähellä on lounasruokaloita, joten ainoa looginen työpaikkaruokala on kouluruokala.