Näkökulma: Helsingin päätös ilmaisista oppikirjoista on typerä ja vastuuton
https://www.iltalehti.fi/politiikka/633bd7d2-3dc2-4ed1-be79-6ce9194d25f…
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona äänin 48-32, että Helsinki alkaa valmistella maksuttomia oppimateriaaleja toisen asteen oppilaille.
Aloite oli SDP:n valtuustoryhmän. Sen ensimmäinen allekirjoittaja on Eveliina Heinäluoma, Eero Heinäluoman tytär. Palataan tähän kuvioon myöhemmin.
Ratkaisevassa äänestyksessä enemmistö syntyi demarien, vihreiden ja vasemmistoliiton äänillä. Rkp taisi jakautua.
Ajatus on kaunis. Mikä voisi olla hienompaa kuin maksuton oppikirja kaikille ammattikoululaisille ja lukiolaisille? Opiskeluhan maksaa. Opetushallitus on laskenut lukion hintalapuksi 2500 euroa. Ammattikoulusta selviää pienemmällä summalla.
Valitettavasti tälläkin kertaa tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla. Helsingin päätös on suorastaan typerä.
Opetushallituksen mukaan noin 35 prosenttia toiseen asteen oppilaista tulee perheistä, joilla on taloudellisia vaikeuksia. 6 prosenttia tulee perheistä, joiden taloudelliset vaikeudet ovat ”merkittäviä”.
Tuki tulisi ohjata tuki sinne, missä sitä todella tarvitaan, eikä kaataa rahaa säkkikaupalla kaikille. Valtuuston asiakirjoista käy ilmi, että hankkeen hintalappu on 19,4 miljoonaa euroa. Suurin osa rahasta menee siis sinne, missä sitä ei tarvita.
Tässä kohtaa aletaan jo olla suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ytimessä. Valtio ja kunta keräävät kansalaisilta veroja ja maksuja selkä väärässä. Keskituloisilta viedään eniten. Heiltä siis otetaan, jotta yhteiskunta pääsee kaikessa armossaan palauttamaan heille samoja rahoja epämääräisinä tai tarpeettomina etuuksina aivan kuin nämä eivät itse osaisi päättää, mitä rahoillaan tekevät.
Tuloksena ylimääräisestä rahanpyörityksestä on mieletön byrokratia ja verohelvetti. Ei ihme, että Suomen veroaste on maailman huippua.
Toistan: Tukea niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Helsingin oppikirjapäätös, jos se toteutuu, on kuin nykyinen lapsilisämalli. Siinäkin kaikki saavat yhtä paljon. Oikeassa elämässä tämä tarkoittaa sitä, että ne, jotka lapsilisää eniten tarvitsevat, saavat sitä liian vähän ja toisaalta ne, jotka eivät sitä tarvitse, saavat lapsilisää siitä huolimatta.
Helsingin päätös on niin järjetön ja typerä, että epäilen sen olevan SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreiden vaalitemppu. Huhtikuussa on eduskuntavaalit. Halu voittaa vaalit oppositiosta on näillä puolueilla luonnollisesti armoton. Politiikassa kaikki keinot ovat käytössä.
Eveliina Heinäluomasta tehdään jo kovalla tohinalla isänsä työn jatkajaa eduskunnassa. Eero Heinäluomahan ilmoitti äskettäin jättävänsä eduskuntavaalit väliin ja pyrkivänsä toukokuun eurovaaleissa EU-parlamenttiin, ja mitä todennäköisemmin tytär ”perii” isänsä paikan. Ei olisi muuten ensimmäinen kerta eduskunnan historiassa.
Ylimääräinen buusti on silti aina poikaa. Mikäpä Eveliinalle ja kaikille muillekin oppikirjahankkeen osallisille sen mukavampaa kuin julistaa huhtikuun räntäsateessa S-marketin pihalla, että mepä järjestimme teille ilmaiset oppikirjat!
Veronmaksajien piikkiin luonnollisesti.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa tosi väärin ja vastuutonta. Koulu voisi ihan hyvin kustantaa oppimateriaalin. Kokoomukselle se ei käy koska se maksetaan verovaroin eli jaetusti maksukyvyn mukaan.[/quote
Ei se koulu mitään kustanna vaan veronmaksajat.
Koulu kustantaa kirjat, koulun kustantaa veronmaksajat. Kokoomukselle sopisi hyvin että jokainen maksaisi oman koulunsa tämä on juuri sitä. Keskiluokalle tällainen verovaroin järjestetty sopii paremmin, kuin mitä raflaavassa jutussa annetaan ymmärtää. Veroja kerätään näihin tärkeisiin yhteisiin asioihin, mutta oikeistolaisille se ei käy, koska he haluavat tasaveron, eli jokainen maksaa kaikesta saman verran riippumatta omista tuloista. Tätä ei keskiluokka Suomessa aikuisten oikeasti halua.
Perustelepa väitettäsi. Miten keskiluokka hyötyy tästä?
Kustannukset jaetaan yhteisesti tarkoittaa sitä että rikkaatkin maksavat suhteessa enemmän. Keskiluokalle verovaroin kerätyt asiat tulevat näin halvemmiksi kuin että he kustantaisivat pelkästään itse.
Käytännössä minä keskiluokkainen maksan nyt peruskoululaisteni kirjat, maksan westendiläisten lukiolaisteni kirjat ja jos lasteni tullessa lukioikään, rajat ovat karsnneet, maksan edelleen ne westrndiläisten kirjat sekä omieni matkat ja kirjat kun he joutuu lukioon Vantaalle.
Miten tää on mulle halvempaa?
En ole huomannut tuollaista. Paljonko tienaat, kerron sinulle montako koulua sillä verollasi rakennetaan ja kuinka monta oppikirjaa sillä ostetaan.
Juuri se että sinä maksat kaiken itse tulee kalliimmaksi. Sitä haluaa rikkaat koska se tarkoittaa ns tasa veroa eli kaikki maksaa saman hinnan riippumatta maksukyvystä. Itsekkäät mulkerot sitten erikseen.
Mitä sinä et ole huomannut?
Tämä on se tilanne nyt ja se joka tuosta päätöksestä seuraa. Ei minua kiinnosta sinun laskelmasi.
Kysyin paljonko tienaat? Olen huomannut että olet keskustelua pakoileva mulkero ainakin.
Kysyin mitä et ole huomannut?
Miten ne minun tuloni liittyy mihinkään?
En ole huomannut että olet väitteesi mukaan maksanut kauniaisten westendin ja muiden väittämiesi paikkojen koulukirjoja omiesi lisäksi mulökero, tienaamisesi liittyy tähän väitettyyn maksukykyyksi. Taidat olla aika heikosti seurannut koulussa tai elämässä muutenkaan asioita. Jo0s et pysty edes seuraamaan keskustelua johon osallistut. Oletko ihan omillasi ilman hoitajaa?
Ja tässä oli näyte vihervasemmiston keskustelukyvystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka tulee maakunnista stadin lukioon niin ne on varakkaista perheistä.
Niin on.
Omani ovat käyneet näitä suosittuja kouluja, mm. KSYK ja Ressu.
Kyllä ne ihan kaikki kauempaa tulevat on sitä oman kaupunkinsa kermaa. Akateemisia, hyvätuloisia, tukevat lapsiaan. Vaikea nähdä juuri heitä sellaisena kohderyhmänä, jota pitää tukea rajusti taloudellisesti helsinkiläisten lasten kustannuksella.
Ressun kävi poikakin. Minnepä sitä kotikunnasta lähtee.
No kohta joutuu lähtemään kun sisäönpääsyraja on kymppi.
Ei sinne lukioon millään seiskan keskiarvolla kannata edes mennä. Jos ei ole opiskelumotivaatiota löytynyt yhdeksässä vuodessa, niin tuskinpa löytyy lukiossakaan.
On se aika kova vaatimus jos pitää olla 9,7 keskiarvo. Ja samaa ei vaadita muissa kunnissa. Miksi helsinkiläisten pitää maksaa muiden koulu?
Suurin osa yli 9 ka: n lukioista on Helsingistä. Espoolaisilla on hyviä lukioita ja muut tulee ympäryskunnista ja jotkut kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa tosi väärin ja vastuutonta. Koulu voisi ihan hyvin kustantaa oppimateriaalin. Kokoomukselle se ei käy koska se maksetaan verovaroin eli jaetusti maksukyvyn mukaan.[/quote
Koulu kustantaa kirjat, koulun kustantaa veronmaksajat. Kokoomukselle sopisi hyvin että jokainen maksaisi oman koulunsa tämä on juuri sitä. Keskiluokalle tällainen verovaroin järjestetty sopii paremmin, kuin mitä raflaavassa jutussa annetaan ymmärtää. Veroja kerätään näihin tärkeisiin yhteisiin asioihin, mutta oikeistolaisille se ei käy, koska he haluavat tasaveron, eli jokainen maksaa kaikesta saman verran riippumatta omista tuloista. Tätä ei keskiluokka Suomessa aikuisten oikeasti halua.
Kustannukset jaetaan yhteisesti tarkoittaa sitä että rikkaatkin maksavat suhteessa enemmän. Keskiluokalle verovaroin kerätyt asiat tulevat näin halvemmiksi kuin että he kustantaisivat pelkästään itse.
Käytännössä minä keskiluokkainen maksan nyt peruskoululaisteni kirjat, maksan westendiläisten lukiolaisteni kirjat ja jos lasteni tullessa lukioikään, rajat ovat karsnneet, maksan edelleen ne westrndiläisten kirjat sekä omieni matkat ja kirjat kun he joutuu lukioon Vantaalle.
En ole huomannut tuollaista. Paljonko tienaat, kerron sinulle montako koulua sillä verollasi rakennetaan ja kuinka monta oppikirjaa sillä ostetaan.
Juuri se että sinä maksat kaiken itse tulee kalliimmaksi. Sitä haluaa rikkaat koska se tarkoittaa ns tasa veroa eli kaikki maksaa saman hinnan riippumatta maksukyvystä. Itsekkäät mulkerot sitten erikseen.
Tämä on se tilanne nyt ja se joka tuosta päätöksestä seuraa. Ei minua kiinnosta sinun laskelmasi.
Kysyin paljonko tienaat? Olen huomannut että olet keskustelua pakoileva mulkero ainakin.
En ole huomannut että olet väitteesi mukaan maksanut kauniaisten westendin ja muiden väittämiesi paikkojen koulukirjoja omiesi lisäksi mulökero, tienaamisesi liittyy tähän väitettyyn maksukykyyksi. Taidat olla aika heikosti seurannut koulussa tai elämässä muutenkaan asioita. Jo0s et pysty edes seuraamaan keskustelua johon osallistut. Oletko ihan omillasi ilman hoitajaa?
Ja tässä oli näyte vihervasemmiston keskustelukyvystä.
Voi voi, oletko ihan ilman valvontaa tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka tulee maakunnista stadin lukioon niin ne on varakkaista perheistä.
Niin on.
Omani ovat käyneet näitä suosittuja kouluja, mm. KSYK ja Ressu.
Kyllä ne ihan kaikki kauempaa tulevat on sitä oman kaupunkinsa kermaa. Akateemisia, hyvätuloisia, tukevat lapsiaan. Vaikea nähdä juuri heitä sellaisena kohderyhmänä, jota pitää tukea rajusti taloudellisesti helsinkiläisten lasten kustannuksella.
Ressun kävi poikakin. Minnepä sitä kotikunnasta lähtee.
No kohta joutuu lähtemään kun sisäönpääsyraja on kymppi.
Ei sinne lukioon millään seiskan keskiarvolla kannata edes mennä. Jos ei ole opiskelumotivaatiota löytynyt yhdeksässä vuodessa, niin tuskinpa löytyy lukiossakaan.
On se aika kova vaatimus jos pitää olla 9,7 keskiarvo. Ja samaa ei vaadita muissa kunnissa. Miksi helsinkiläisten pitää maksaa muiden koulu?
Suurin osa yli 9 ka: n lukioista on Helsingistä. Espoolaisilla on hyviä lukioita ja muut tulee ympäryskunnista ja jotkut kauempaa.
Siis oppilaat tulee
Vierailija kirjoitti:
Olipa tosi väärin ja vastuutonta. Koulu voisi ihan hyvin kustantaa oppimateriaalin. Kokoomukselle se ei käy koska se maksetaan verovaroin eli jaetusti maksukyvyn mukaan.
Tämä on juuri näin kokoomus haluaa että maksetaan sama summa riippumatta mitä itse tienaa, lasten opiskelusta. Ei haluta osallistua mihinkään yhteiseen vaan halutaa olla itsekkäitä lyhytnäköisiä, mulqvistejä.
Miksi ihmeessä hesalainen mamma vinkuu, että vieraspaikkakuntalaiset vie heidän lasten koulupaikat?!
Ihan samalla tavalla ne vieraspaikkakuntalaiset joutuu opiskelemaan ja pitämään keskiarvon korkealla, että on mahdollisuus päästä esim. erikoislukioon. Kouluja ei voi pitää pelkästään paikkakuntalaisten omaisuutena. Lähteehän jengi oman alan amikseenkin toiselle puolen Suomea, koska omalla paikkakunnalla ei ole kiinnostavaa linjaa.
Ja jos ilmaisia kirjoja jaetaan, niin jaetaan sitten kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Oppikirjat eivät olisi kalliita, mikäli ne eivät olisi nykyisenlaista liiketoimintaa. Ongelma taloudellisessa mielessä on, että meillä on pysyvä ja vakaa tarve oppikirjoille, mitkä menevät kaupaksi aina. Yksityiset tahot tuottavat nämä kirjat, joten he voivat hinnoitella ne vapaasti ja muuttaa sivunumerot 2 vuoden välein.
Ratkaisu:
Valtio tuottaa oppikirjat (vähän kyseenalaista tämäkin imo)
tai
Oppikirjojen tuottajat velvoitetaan olemaan tekemättä turhia muutoksia ja kirjoille asetetaan hintakatto.
Koulu kun tilaa niin voivat varmasti neuvotella hinnan etukäteen. Nyt kun jokainen ostaa erikseen hinta määräytyy eritavalla.
Tuosta han on tarkoitus tulla koko maata koskeva. Silloin lukiota ei valita kirjojen mukaan. Ja itse olen katsonut lapselle jo maaseutulukion, jossa saa läppärit ja kirjat kunnalta. On siis olemassa kuntia , joissa maksetaan ulkopaikkakuntalaistenkin kirjat. Helsingissä pelätään, että lapset ei sitten enää pääse lukioon, kun kaikki haluaa helsinkiläiseen lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhekuntani on maksanut 20 vuotta 100 000 euroa veroa vuodessa. Minun osuuteni noin puolet.
Jos Helsingin toisen asteen kouluissa on jo nyt puolet ulkokuntalaisia ja ensi lukuvuodesta alkaen he saa ilmaiset kirjat, minä maksan koko ajan westendiläisten, kauniaislaisten ja snappertunalaistenkin kirjat. Ja tuo osuushan nousee tämän päätöksen myötä.
Olen opettajan koulutuksen saanut, vanhempaintoiminnassa aktiivisesti Helsingissä mukana, kolme omaa lasta Helsingissä kouluissa, akateeminen yrittäjä.
Itse et tiedä asioista yhtäkään mitään. Solvaat vain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hesalainen mamma vinkuu, että vieraspaikkakuntalaiset vie heidän lasten koulupaikat?!
Ihan samalla tavalla ne vieraspaikkakuntalaiset joutuu opiskelemaan ja pitämään keskiarvon korkealla, että on mahdollisuus päästä esim. erikoislukioon. Kouluja ei voi pitää pelkästään paikkakuntalaisten omaisuutena. Lähteehän jengi oman alan amikseenkin toiselle puolen Suomea, koska omalla paikkakunnalla ei ole kiinnostavaa linjaa.
Ja jos ilmaisia kirjoja jaetaan, niin jaetaan sitten kaikille.
Paitsi että MINÄ HELSINKILÄISENÄ ÄITINÄ MAKSAN KAIKEN. Et sinä maksa mitään jos ja kun tunget lapsesi tänne Helsinkiin kouluun.
Ja kaikesta tästä maksamisesta huolimatta en saa edes niille peruskoululaisilleni kirjoja, vaan maksan vielä ne ilmaisen peruskoulunkin kirjat.
Jos ilmaisia kirjoja jaetaan kaikille, KAIKKI OSALLISTUU MYÖS MAKSAMISEEN.
Ei niin että kaikki saa, mutta VAIN HELSINKILÄISET MAKSAA.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta han on tarkoitus tulla koko maata koskeva. Silloin lukiota ei valita kirjojen mukaan. Ja itse olen katsonut lapselle jo maaseutulukion, jossa saa läppärit ja kirjat kunnalta. On siis olemassa kuntia , joissa maksetaan ulkopaikkakuntalaistenkin kirjat. Helsingissä pelätään, että lapset ei sitten enää pääse lukioon, kun kaikki haluaa helsinkiläiseen lukioon.
Mitään tällaista suunnitelmaa tai tavoitetta ei ole. On vain tumpeloiden oma näkemys siitä että "nyt ku me tehään näin, niin varppina muutkin ehkä joskus saattaa tehä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että yliopistossa kyllä onnistuu tuntiopettajienkin tehdä kattavat prujut verkkoon ja opettaa niiden pohjalta niin, ettei kirjoja edes tarvita. Jos materiaalit tehtäisiin vielä useiden opettajien yhteistyönä korvausta vastaan verkkoon, ei ylläpito vaatisi kuin pieniä muokkauksia, mikä voittaisi jatkuvasti nykyisen mallin, jossa painoksia uusitaan harva se vuosi, ja opiskelijat maksaa. Parempi siitä tietokoneen näytöltä on lukea pdf-prujua kuin e-kirjaa, joka on vain paperikirjan näköispainos ja vaatii milloin mitkäkin tunnukset ja lukuohjelmat.
Kustantajiahan tässä elätetään. Lukion oppimateriaalit voitaisiin tuottaa kaikkialle Suomeen kohtuullisella hinnalla, ja laittaa kaikille vapaaseen jakoon.
Niin, prujut on verkossa mutta lisäksi yliopistolla luetaan 2-3 kirjaa/kurssi. Kyllähän peruskoulu- ja lukio-opet jakaa muistiinpanokalvot ja muut jo nykyään niin kuin yliopisto-opet jakaa prujut, mutta pitäiskö perus- ja toisen asteen opejen siis ilmaiseksi kirjoittaa kirjatkin?
Kyllä mun alalla on useimmilla luentokursseilla pärjätty ihan niillä prujuilla, kun on tehty tarpeeksi kattavat. Joillain luentokursseilla on lisäksi verkosta ilmaiseksi löytyviä artikkeleita tai yksi kirja (usein kurssista voi saada vitosen ilman kirjaakin, jos sisäistää kunnolla luentomateriaalin), pelkkiin kirjatentteihin sitten useampikin. Kirjoja ei ole tarvinnut ostaa omaksi kuin ylimääräisille kielikursseille, ja nekin on jotain Juveneksen edullisia kustanteita, alle 20€/kirja. Yliopiston kirjastosta tai kaupunginkirjastosta saa muut kirjat, mutta kun yliopisto-opetuksenkin saa pyörimään aika vähäisellä määrällä oppikirjoja, lähinnä prujujen varassa, niin luulisi saman onnistuvan lukiossakin.
Helsinkiläinen mamma maksaa niiden ulkokuntalaisten kirjat, vaikkei edes laittaisi omaansa helsinkiläiseen kouluun.
Hän maksaa myös esim westendiläisen pankkiirin pojat lukion, vaikka se poika kylpisi rahassa ja saisi sen lukiopaikkansa Helsingissä sillä, että se pankkiiri-isä maksaa kielikurssit ja preppauskurssit jne.
Kertokaa minulle ,että missä tässä on se tasa-arvoisuus.
134 jatkaa vielä: meillä oli lukiossakin osa kirjoista loppupeleissä aika turhia, mutta pakko ne oli aina jokaisella omana olla. Hyvien opettajien kursseilla tunneilla käytiin kaikki samat asiat kuitenkin, ja omilla tuntimuistiinpanoilla olisi pärjännyt kokeissa ja kirjoituksissa yhtä hyvin. Vain heikompien opettajien kursseilla asian sisäistäminen oli kirjan varassa.
Kun Espoossa lukioiden sisäänpääsyrajat alkoivat nousta, Espoo vastasi lisäämällä lukiopaikkoja. Ja ne siis nousi sinne 8,5 tms.
Helsingissä lukioiden keskiarvorajat ovat nousseet viimeisten 5-10 vuoden aikana niin, että vasta ysin keskiarvolla alkaa voida valita edes jotain.
Miten Helsinki tähän ahdinkoon vastaa? No se kustannuttaa meillä helsinkiläisillä muille ilmaiset opinnot ja varmistaa visusti, että keskiarvorajat nousee vielä ainakin puoli numeroa.
Kiitos.
Oppikirjat eivät olisi kalliita, mikäli ne eivät olisi nykyisenlaista liiketoimintaa. Ongelma taloudellisessa mielessä on, että meillä on pysyvä ja vakaa tarve oppikirjoille, mitkä menevät kaupaksi aina. Yksityiset tahot tuottavat nämä kirjat, joten he voivat hinnoitella ne vapaasti ja muuttaa sivunumerot 2 vuoden välein.
Ratkaisu:
Valtio tuottaa oppikirjat (vähän kyseenalaista tämäkin imo)
tai
Oppikirjojen tuottajat velvoitetaan olemaan tekemättä turhia muutoksia ja kirjoille asetetaan hintakatto.