Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 860 000 suomalaista saa asumistukea? ”Järjestelmässä on jotain todella pahasti vialla”

Vierailija
28.09.2018 |

Miksi 860 000 suomalaista saa asumistukea? ”Järjestelmässä on jotain todella pahasti vialla” https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005844209.html

Kommentit (277)

Vierailija
161/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen itsekin ihmetellyt kun nelihenkinen perhe osti 300 neliön asunnon ja saa asumistukea kun on isot kulut. Eli valtio maksaa asunnosta osan. Ei tukea kuuluisi saada lainkaan omistusasuntoon."

Saako tosiaan omistusasuntoonkin asumistukea?

Haluisin kyllä nähdä laskelmat miten tämä on mahdollista. Kelalla on aika tiukat rajat miten saa asumistukea. Jos pankki on myöntänyt lainaa ton kokoiseen taloon, niin asumistukea ei pitäisi saada. Jos on oikeasti saatu asumistukea, niin ongelma on kyllä siinä miten pankki myöntää asuntolainoja lähes tulottomille.

Ja vaikka olisi vuokra-asuntokin, niin on siinä joku neliömäärä/henkilö, mitä saa olla, että tukea saa. Tuttavani, yksinhuoltaja, muutti aina pienempään asuntoon sitä mukaa kuin lapset muutti pois kotoa, koska muuten ei olisi saanut asumistukea. Kolmestaan lasten kanssa asuivat ehkä noin 70 neliön asunnossa, sitten kahdestaan kuopuksen kanssa ehkä noin 50 neliön asunnossa, ja kun kuopuskin muutti pois, äiti muutti yksin ehkä 40 hengen asuntoon. En ihan usko, että neljä henkeä saisi 300 neliön asunnosta asumistukea.

On nykyään muuttunut ja on hintalähtöinen. Eli hintaa per asukas per tulot per alaikäiset lapset. Parhaiten suhteessa saa yksinhuoltajat, heikoiten suhteessa eläkeläiset.

Vierailija
162/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki voi vääristää markkinoita, mutta oikea ongelma on se, että Suomessa on niin heikot palkat, että 860 000 Suomalaista saa asumistukea. He ovat erittäin köyhiä. Kukaan joka tienaa hiemankin enemmän(noin 1850€ yhdeltä henkilöltä riittää) töillä ei saa mitään asumistukia. Tietenkin osa on eläkeläisi sairaita ja työttömiä. Ryhmää voisi kuitenkin ihan hyvin pienentää runsaasti pitämällä huolta matalapalkkaisten töiden ja pätkätöiden ehtojen sekä palkkojen parantamisesta. Hallitus hoi, hoida hommasi Suomen edustajana.

Minä tienaan n. 2500€/kk ja saan asumistukea. Mutta mulla on kyllä kaksi lasta kun täällä.

Paljonko saat?

No en saa kuin 96€/kk mutta onhan sekin jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat eivät ole nousseet vaan ovat tapissaan tällä hetkellä joissain paikoissa jopa hieman laskevat. Asumistuen määrään se ei vaikuta vaikka vuokrat putoaisivat vähän alaspäin. 

Ei, mutta suuressa osassa maata vuokria voisi huoletta pudottaa 50%

Miksi vastaava kämppä maksaa jyväskylässä 500 ja helsingissä 1100 ?

Huolto niin paljon kalliimpaa?

Vai kysynnän ja tarjonnan laki, koska teillä ei ole vaihtoehtoja, maksakaa.

Vierailija
164/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki voi vääristää markkinoita, mutta oikea ongelma on se, että Suomessa on niin heikot palkat, että 860 000 Suomalaista saa asumistukea. He ovat erittäin köyhiä. Kukaan joka tienaa hiemankin enemmän(noin 1850€ yhdeltä henkilöltä riittää) töillä ei saa mitään asumistukia. Tietenkin osa on eläkeläisi sairaita ja työttömiä. Ryhmää voisi kuitenkin ihan hyvin pienentää runsaasti pitämällä huolta matalapalkkaisten töiden ja pätkätöiden ehtojen sekä palkkojen parantamisesta. Hallitus hoi, hoida hommasi Suomen edustajana.

Minä tienaan n. 2500€/kk ja saan asumistukea. Mutta mulla on kyllä kaksi lasta kun täällä.

Se että vuokrasi ylittää 950 kuussa ei tule muuttamaan noilla tuloillasi kahden alaikäisen lapsen kanssa saamaasi asumistukea. Eli jos asuisit tuon erään tonnin kaksiossa et saisi siihen enempää asumistukea kuin 950€ maksavaan kämppäänkään. Joten asumistuen määrään ei vaikuttaisi että kämppä halpenisi. Kuitenkin todella suuri ero näyttää olevan sillä onko sinulla lapsia, asumistuessa. Lapsien määrä vaikuttaa todella paljon asumistuen suuruuteen ja siihen millailla tuloilla niitä saa. Tämän varmasti moni palstalainen tietää. 

Enkä ole niin väittänytkään. Mun vuokra on 850€/klo + vesimaksut.

Vierailija
165/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä on paljon. Siksi.

Varallisuus ei vaikuta asumistukeen. Meilläkin on okt samalla paikkakunnalla, mutta siinä ei tarvitse asua.

Ja sehän tässä perseestä onkin, kun varallisuus ei vaikuta. Tiedän yhden tapauksen, jossa asumistukea sai, vaikka tyyppi omisti samaan aikaan sijoitusasunnon toisessa kaupungissa. 

Uuden lain myötä omaisuuden vaikutus yleisessä asumistuessa on muuttunut 1.1.2015 alkaen. Omaisuusrajat poistuivat, ja omaisuudesta ei enää lasketa tuloa. Kuitenkin omaisuudesta saatava tuotto (esimerkiksi vuokra- tai korkotulo tai metsäomaisuuden tuotto) vaikuttaa edelleen asumistuen määrään. Ruokakunnan kunkin jäsenen korko- ja osinkotulot otetaan tulona huomioon, jos ne ylittävät 10 euroa kuukaudessa. Lisää tulojen vaikutuksesta löytyy täältä http://www.kela.fi/tulot-ja-omaisuus_tulot

Terveisin Kela-Kerttu

Ote kelan keskustelusta.

Vierailija
166/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fatta maksaa kun on KELA-gold card taskussa.

-rampa työtön

Vierailija
167/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että vuokrasi ylittää 950 kuussa ei tule muuttamaan noilla tuloillasi kahden alaikäisen lapsen kanssa saamaasi asumistukea. Eli jos asuisit tuon erään tonnin kaksiossa et saisi siihen enempää asumistukea kuin 950€ maksavaan kämppäänkään. Joten asumistuen määrään ei vaikuttaisi että kämppä halpenisi. Kuitenkin todella suuri ero näyttää olevan sillä onko sinulla lapsia, asumistuessa. Lapsien määrä vaikuttaa todella paljon asumistuen suuruuteen ja siihen millailla tuloilla niitä saa. Tämän varmasti moni palstalainen tietää. 

Enkä ole niin väittänytkään. Mun vuokra on 850€/klo + vesimaksut.

No ei kukaan sitä ole niin esittänytkääääää ä äää, jos vuokrasi ylittää 950 on aivan sama onko se 1000000000000 koska tukesi ei sen jälkeen muutu oli esimerkki. Yksineläjältä se tuki katkeaa 1850 euron jälkeen, kahden lapsen kanssa voi tienata 3000 ja vuokra voi olla 850 euroa ja siihen saa silti tukea n.100€. Ei, en väitä tietäväni kuinka monta kersaa olet vääntänyt. Yksineläjän vuokra voi olla tuo sama 850 euroa helsingissä helposti. Ja EI ei ei ei en ehdota että asuisit helsinkiiisss.

Vierailija
168/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on surkeaa jos palkka tai eläke ei riitä elämiseen.

Vierailija
169/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat eivät ole nousseet vaan ovat tapissaan tällä hetkellä joissain paikoissa jopa hieman laskevat. Asumistuen määrään se ei vaikuta vaikka vuokrat putoaisivat vähän alaspäin. 

Ei, mutta suuressa osassa maata vuokria voisi huoletta pudottaa 50%

Miksi vastaava kämppä maksaa jyväskylässä 500 ja helsingissä 1100 ?

Huolto niin paljon kalliimpaa?

Vai kysynnän ja tarjonnan laki, koska teillä ei ole vaihtoehtoja, maksakaa.

Voisi vaikka 101 % ihan helposti. Hyvin kiteytit asiasi. 

Vierailija
170/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vuokria laskettaisi ei tämä vaikuttaisi juurikaan asumistukiin. Tukien saajat on loppujen lopuksi köyhistä palkansaajista, eläkeläisistä, opiskelijoista, tai yksinhuoltajista. 

Vierailija
171/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppupäätelmä

a ) suomessa on lähes miljoona todella köyhää. eli 20% kansasta tarvitsee köyhäinapua. Hätätila?

b) tukia jaellaan, jotta asuntokuplaa saadaan pidettyä yllä. Eli tehdään syömävelkaa niin, että verovaroja kääritään asuntoja omistavien tahojen taskuun.

- molemmat vaihtoehdot ovat surullisia!

Vierailija
172/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen akateemisesti koulutettu, valtiolla työskentelevä keskituloinen yksinhuoltaja. Saan asumistukea. Yhden vanhemman perheessä se on tärkeä, en voi teinien (eri sukupuolta) kanssa asua missään kaksiossa. En asu pääkaupunkiseudulla, mutta vuokra on silti iso lovi tuloihin. Omaan asuntoon minulla ei oikein ole mahdollisuutta.

Vierailija
173/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman tukia monen suomalaisen kulut olisvat liian suuret johtuen pienistä palkoista eläkkeistä ja korkeista kustannuksista. Se ei ole suoraan ongelma, vaan se että monet jäävät tuille elämään, kun tuen tarkoitus olisi auttaa yli jonkun vaiheen. Esim yksinhuoltajat saavat alaikäisistä lapsista paljon tukea verrattuna yksinasuviin jotka ovat nopeammin asumistuen ulkopuolella, mutta voivat silti olla todella köyhiä vaikka eivät saisi asumistukea. Joten Suomessa on kyllä köyhyyttä. 

Vierailija
174/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen akateemisesti koulutettu, valtiolla työskentelevä keskituloinen yksinhuoltaja. Saan asumistukea. Yhden vanhemman perheessä se on tärkeä, en voi teinien (eri sukupuolta) kanssa asua missään kaksiossa. En asu pääkaupunkiseudulla, mutta vuokra on silti iso lovi tuloihin. Omaan asuntoon minulla ei oikein ole mahdollisuutta.

Vierailija
175/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä (pienipalkkainen) ja mies on työttömänä (hakee töitä, mutta ei noin "vanhaa" enää oikein oteta alalle josta hänellä työura). Lapsia meillä on 5. Mies aiemmin siis oli hyväpalkkaisessa työssä, mutta yritys jossa oli töissä meni konkkaan ja työttömyys tuli, mikä ajoi meidät talousongelmiin. Saadaan asumistukea sekä toimeentulotukeakin. 

Asumme Länsi-Helsingissä vuokralla, 5h rivitalossa. Mun palkka menis vuokraan kokonaan ellei saatais asumistukea. 

Viisi lasta on kuitenkin ollut varaa hankkia. 

Kyllä. Kuten jo kirjoitin aiemmin, mies oli hyväpalkkaisessa työssä aiemmin, nettona sai 10000-14000 euron kuukausipalkkoja. Siihen taloustilanteeseen oli hyvä tehdä lapsiakin useampi, kun elimme herroiksi miehen palkalla. Elämäntilanteet muuttuvat hyvinkin nopeasti kun työttömyys iskee. 

Mitä sitten? Olisiko kannattanut miettiä sitä silloin kun oli vielä töissä että "mitäs sitten kun ollaan työttömänä jos loppuukin työt, onko silloin varaa".

Ehei, sinä klassisesti naisena tietenkin halusit lapsia ja pumppasit niitä ulos jopa VIISI kappaletta ja nyt itket kun mies on työttömänä että palkka menee vuokraan kun niin iso kämppä. Oma valinta oli tehdä viisi, eikä esim. yksi tai korkeintaan kaksi lasta. Kanna vastuusi nyt ja lopeta marmattaminen. Olet yhtä rasittava kun ne ketkä valittaa että 8000€ kuussa ei riitä, vaikka on talot, kesämökit, HUMWEEt ja 10.000€ korvikset.

Vierailija
176/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkin asumistuen lemmikki. Saat extraa verrattuna muihin. Kyse ei ole tilasta, vaan siitä että vaikka olisit rikas sinua tuetaan lapsien takia.

Vierailija
177/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi mennä aloituksen ymmärtäminen monilta taas hatelikkoon. Ei tässä tuen nostajia syyllistetty, vaan systeemiä, joka ruokkii tukien maksamisen tarvetta.

Vierailija
178/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska töitä ei ole enää niin kuin ennenvanhaan. Pakko asua kalliilla alueella.

Eiköhän tämä sitaatti selvittänyt tämän asumistukikysymyksen aika tyhjentävästi.

Vierailija
179/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi mennä aloituksen ymmärtäminen monilta taas hatelikkoon. Ei tässä tuen nostajia syyllistetty, vaan systeemiä, joka ruokkii tukien maksamisen tarvetta.

Eikö saa vapaasti keskustella?

Vierailija
180/277 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä saa kun äänestää vihervasemmistoa. Sosialismia. Kolhooseja. Ei vapautta. Ei yksilöitä. Ylisuuri julkinen sektori. Valtio kyttää. Keskinkertaisuudet orjuuttamassa etevämpiään tasapäistävillä säännöillään ja veroillaan.

t. oikeistotrolli

Tämä. Niin vÍʈun vÍʈusti tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi