Välikohtaus bussissa Ison Omenan pysäkillä – Video näyttää, miten bussikuski ja matkustaja ajautuvat käsirysyyn: ”Kiitos, että sä löit mua”
HS:n haastatteleman silminnäkijän mukaan Pohjolan liikenteen bussikuski syytti matkustajaa väärennetyllä lipulla matkustamisesta. Tilanne päätyi käsirysyyn.
Espoon Ison Omenan bussiasemalla syntyi torstaina välikohtaus, kun bussikuskin ja matkustajan välille syntyi käsikysy bussin sisällä hieman ennen kello kolmea iltapäivällä.
HS:n haastatteleman silminnäkijän mukaan tilanne sai alkunsa, kun bussiin saapui noin parikymppinen miesmatkustaja. Bussikuski tarkasti tämän lipun ja mies käveli bussin peräosaan istumaan.
Bussikuski seurasi matkustajaa bussin perälle ja pyysi tätä poistumaan bussista. Silminnäkijän mukaan bussikuski väitti matkustajan lippua väärennetyksi.
Matkustaja ei useista pyynnöistä huolimatta suostunut poistumaan autosta. Hänen mukaansa mobiililippu ei ollut väärennetty vaan voimassa oleva matkalippu.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005843678.html
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Täällä yritetään väkisin vääntää mustaihoista tuosta pummista. Valkoinen se oli, todennäköisesti suomalainen , tai ainakin ihan suomalaisittain puhuva. Minä nimittäin olin tuossa bussissa ja näin tapauksen.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Omaan silmääni videolla pummi näyttää valkoiselta. En myöskään havaitse mitään erityisen voimakasta aksenttia. Mutta samapa se. Pummi on pummi vaikka olisi minkä värinen :/
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään tällaisia ihmisiä kuin tuo bussikuski. Tai kassamyyjiä, jotka juoksevat myymälävarkaiden perään. Mitä se nyt oikeasti sitä kuskia noin paljon kiinnosti oli oikea tai väärä lippu? Olisi soittanut vaikka tarkastajat paikalle, jos pelkäsi yöunien menevän muuten. Bussikuski on vain töissä bussissa, eri asia olisi joku yksityinen bussi jonka kuski omistaa itse...
Jos bussikuski päästää liputta kyytiin ihmisen hän saa potkut. Jos bussi myöhästyy liikaa hän saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Näissä olisi parasta soittaa tarkastaja paikalle ja ilmoittaa matkustajille, että valitettavasti matka jatkuu vasta sitten, kun tuon matkustajan suorittama maksu on varmistettu. Kun riittävän monta kertaa bussi ei kulje, niin oppivat, että turha edes yrittää.
Kuski saa potkut. Sillä bussi ei saa myöhästyä liikaa tai kuski saa siitä syyt niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä olisi parasta soittaa tarkastaja paikalle ja ilmoittaa matkustajille, että valitettavasti matka jatkuu vasta sitten, kun tuon matkustajan suorittama maksu on varmistettu. Kun riittävän monta kertaa bussi ei kulje, niin oppivat, että turha edes yrittää.
Kuljettajalla on lipuntarkastusoikeus bussissa, ei tarvi soittaa tarkastajia, eikä niitä edes voi "tilata".
Sitten bussi ei lähde minnekään,koska yhdellä matkustajalla ei ole lippua eikä hän poistu paikalta.
Se on sitten viimeinen päivä töissä bussikuskilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljettajalla on lipuntarkastusoikeus bussissa, ei tarvi soittaa tarkastajia, eikä niitä edes voi "tilata".
Sitten bussi ei lähde minnekään,koska yhdellä matkustajalla ei ole lippua eikä hän poistu paikalta.
Niinhän tuolla jo aikaisemmin kirjoitettiin.
Ja se on täysin typerää niiden matkustajien kannalta, jotka ovat lippunsa maksaneet ja joilla on kiire määränpäähänsä. Kyllä kuskilla täytyy olla oikeus poistaa häirikkö, tarvittaessa jopa voimaa käyttäen ellei vähempi riitä.
Virallisen ohjeen mukaan kuljettaja ei saa poistua ohjaamosta vaan soitto poliisille tai turvavalvomoon. Siinä tuo kuljettaja teki virheen.
Virallisen ohjeen mukaan kuski ei saa myöskään myöhästyttää bussinaikatuluja missään tilanteessa.
Käräjillehän tämä juttu ilmeisesti menee.
Kuskista tehtiin poliittisen korrektiuden sijaiskärsijä tuolla pikairtisanomisella tilanteessa, jossa edes poliisi ei ollut puuttunut hänen toimiinsa.
Eivät sadat kuskit lähde ihan kevein perustein menettämään päivän palkkaa. Kyllä se on heille tiukka paikka mikäli työnantaja ottaa sen linjan, että itsepuolustus uhkaavassa tilanteessa on irtisanomisautomaatti.
Vierailija kirjoitti:
"Silminnäkijä arvioi, että myös matkustaja käyttäytyi uhkaavasti. Kertomuksessa mainitut asiat eivät vielä näy kaikilta osin videolla.
– Se eskaloitui niin, että kuljettaja käveli matkustajan luo. Oli ehkä 30 sekuntia sananvaihtoa, kun matkustaja nousi ylös ja yritti lyödä. Kuski torjui sen."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/6fe57c7d-94c4-45e3-8cc9-50aa4d5a9bf0_u…
Tämän perusteella toimarin puheet siitä, että kuski yksipuolisesti pahoinpiteli matkustajan vaikuttavat erittäin kummallisilta.
Olisko kuski poistanut mummelin yhtä innokkaasti lyöden bussista? Niimpä.
Ihan oikein, että irtisanottiin. Jos omassa työssä käyttäytyisin noin saisin välittömästi potkut.
Mutta minua näköjään saa nimitellä, raapia, purra etc etc. En saa puolustautua. Ainoastaan sanoa että rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yritetään väkisin vääntää mustaihoista tuosta pummista. Valkoinen se oli, todennäköisesti suomalainen , tai ainakin ihan suomalaisittain puhuva. Minä nimittäin olin tuossa bussissa ja näin tapauksen.
Miksi kuski sitten korostaisi ei-rasistisuuttaan, jos pummi olisi ollut perus-mattimeikäläinen?
"Kukaan ulkomaalaisista työkavereistani ei myöskään voi sanoa, että minä olisin käyttäytynyt ikinä rasistisesti. Somalitaustaiset kuljettajat ovat olleet parhaita työkavereitani, kuljettaja korostaa."
Kuskille ja hänen työtovereilleen täysi tuki tässä asiassa! Fight the power & beat the pummi!
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein, että irtisanottiin. Jos omassa työssä käyttäytyisin noin saisin välittömästi potkut.
Mutta minua näköjään saa nimitellä, raapia, purra etc etc. En saa puolustautua. Ainoastaan sanoa että rauhoitu.
Annas kun arvaan: olet hoitaja ja luulet, että työantajasi ohjeistus olisi jotenkin lainmukainen? Voin kertoa että ei se todellakaan ole, vaan Suomen laki antaa myös hoitajille oikeudet puolustautua tilanteenmukaisesti kohdatessaan väkivaltaisen hyökkäyksen tai edes sen välittömän uhan. Mikään työantajan ohjeistus ei mene Suomen lain edelle.
Oli minkä värinen tahansa, sillä tyypillä on aksentti. Jos hän on kerran ihan viaton ja oli lippunsa maksanut, miksi ei julkisesti kerro omaa kantaansa? Onhan se myös todisettavissa, oliko lippu vai ei. Tämä jää ihan varjoon, että näitä k*sipäitä on julkisissa kulkemassa paljon. Kun mä oon vähä niinku bad ass ja vähä niinku matkustan tässä ilmatteeks. Uhoomista riittää, aina ei jaksais kuunnella.
Työntekijöiden edustajan mukaan videolla tapahtui muuta kuin toimari antoi ymmärtää.
Voi näitä somekauhuisia pikku toimareita. Ottakaa vastuuta joskus ja olkaa uhraamatta työntekijöitänne, vaikka se hieman työllistäisi sitä viimeistä aivosolun puolikasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä jää ihan varjoon, että näitä k*sipäitä on julkisissa kulkemassa paljon. Kun mä oon vähä niinku bad ass ja vähä niinku matkustan tässä ilmatteeks. Uhoomista riittää, aina ei jaksais kuunnella.
Niin totta. Ihailen niitä kulttuureita, joissa osataan vielä laittaa uhoajat vastuuseen sanomisistaan ja katsoa sujuuko walk the walk kaiken talk the talkin jälkeen. Yleensähän se ei suju, vaan tuloksena on nyyhkyttävä ja tarmonsa menettänyt minä-minä, joka vaisusti anelee kouluttajaltaan ettei enää, jo riittää...
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden edustajan mukaan videolla tapahtui muuta kuin toimari antoi ymmärtää.
Voi näitä somekauhuisia pikku toimareita. Ottakaa vastuuta joskus ja olkaa uhraamatta työntekijöitänne, vaikka se hieman työllistäisi sitä viimeistä aivosolun puolikasta.
On kyllä melkoisia p***ahousuja kyllä nämä toimarit. Mikä ihme siinä laadukkaassa viestinnässä on niin vaikeaa? Miksei vaan sanota kuten asiat on, eli "työtehtäväänsä hoitanutta kuljettajaa vastaan kohdistettiin voimakasta fyysistä väkivaltaa ja sen uhkaa liputtomaksi epäillyn henkilön toimesta. Tapauksesta on videotallenteita ja toimimme yhteistyössä poliisin kanssa asian tutkinnassa. Väkivallan kohteeksi joutuneelle kuljettajalle annetaan kaikki tarvittava tuki sekä kriisiapu ja yhtiö tuomitsee jyrkästi kaiken henkilöstöömme sekä muihin matkustajiin kohdistuvan väkivallan ja häiriköinnin".
Taisi vuoden p***ahousu-kisa saada uuden kärkinimen. Toiselle sijalle tippui se Hämeen terveydenhuollon ylilääkäri tai vastaava, joka solvasi häirikköä vastaan puolustautunutta hoitajaansa tässä viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy siis tuolta:
–Valvontakamerakuvasta kuitenkin näkyy, että tilannetta edeltää käsirysy, jonka arvioin oleva erittäin uhkaava kuljettajan kannalta. Sääli, ettemme saa valvontakamerakuvaa julkiseksi. Kuljettaja on lynkattu väkivaltaiseksi lyhyen matkustajan kuvaaman videopätkän perusteella, Lehtimäki sanoo Iltalehdelle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/3cb0da4e-c3c5-4415-9806-a599bd6c6bb5_u…
Tämä liputon matkustaja vaikuttaa niin varmalta oikeudestaan matkustaa ilmaiseksi. Hän ei hyväksy poistumiskäskyä, vaan yllättyy ja raivostuu. Pitäisikö nyt kiireesti budjetoida pari milliä lisää kotoutukseen, kun tämäkään melko alkeellinen sääntö, että Suomessa busseissa pitää maksaa matkastaan, ei ole tavoittanut tätä ulkomaalaista. Outoa sinänsä, kun en tiedä moniakaan maita, joissa joukkoliikenne ilmaista olisi.