Naiset kokevat sukupuolensa vuoksi karmeaa häirintää armeijassa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005843264.html
"Kirja esittää, että haastattelujen perusteella lähes jokainen naisvarusmies joutuu kohtaamaan palveluksessa jonkinlaista sukupuoleensa kohdistuvaa alentavaa tai halventavaa kohtelua."
"Eräässä tapauksessa miespuolinen vertainen oli kutsunut naista muun muassa vi*tun lusmuksi ja vi*tun feministiksi sekä sanonut, että nainen ”varmaan odottaa innolla leiriä, kun pääsee näkemään mut alasti ja ”sä oot meidän sihteeri, sun pitäis tuoda meille kahvia.”
"Yksi haastatelluista kuvaili kokemuksiaan seksuaalisen häirinnän sijaan uhkaavaksi käytökseksi.
Minun punkan päälle alkoi tulla aina kirjekuoria – välillä sisäisessä postissa, välillä ulkopostissa – missä oli sellaisia solvauslappusia ja sitten aina joku lehmäkortti tai -lelu. Niissä lapuissa luki esimerkiksi, että ”sulla on hiekkaa pil*ussa”. Sitten minulle oli varattu varuskuntasairaalaan ”pil*utarkastukseen” aikoja. Kun mä soitin veksiin, että mikä ajanvaraus minulla siellä on, kun minulle tuli tällainen outo lappu, niin terveydenhuollon henkilökunta oli, että joo, ne ovat näitä kotiutuvien varusmiesten jäyniä. Ne joskus tekevät tätä, suhtaudu siihen kuin se olisi maailman normaalein asia! Se oli kyllä heillä tiedossa, että naisille tehdään tätä, mutta ei siihen kukaan puuttunut.”
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Jospa kerättäis kokemukset miehelle tehtävästä simputuksesta armeijassa. Olisi paljon kauheammat tulokset.
Miehet ei vaan jaksa valittaa ja uhriutua koko ajan.
Tee oma ketju simputuksesta. Tämä ketju koskee naisten kokemaa häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Jospa kerättäis kokemukset miehelle tehtävästä simputuksesta armeijassa. Olisi paljon kauheammat tulokset.
Ai tämä uutinenkin on nyt naisten ja naiseuden syyksi laitettava?
Joutuvatko miehetkin häirinnän kohteeksi SUKUPUOLENSA vuoksi?
Arkittelin mukaan (jota et selvästi edes lukenut) naisia häiritään paljon enemmän:
"Tampereen työelämän tutkimuskeskuksen vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan noin 27 prosenttia naisvarusmiehistä ilmoitti kokeneensa palveluksessa jonkinlaista seksuaalista häirintää ja lähes puolet kiusaamista. Miehistä häirintää koki alle seitsemän prosenttia."
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa on siinä, että ei jaksa "valittaa" ja ajaa väärinkäytöksen vähentymistä? Tavallaan vaan alistuu tuollaiseen käytökseen? Kuulostaa pahimmanlaatuiselta uhriutumiselta minusta.
Armeija kokonaisuutenaan kuvaa mieskulttuuria jossa muiden miesten paska käytös on vaan nieltävä kiltisti ja hymyiltävä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei vaan jaksa valittaa ja uhriutua koko ajan.Ai tämä uutinenkin on nyt naisten ja naiseuden syyksi laitettava?
Arkittelin mukaan (jota et selvästi edes lukenut) naisia häiritään paljon enemmän:
"Tampereen työelämän tutkimuskeskuksen vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan noin 27 prosenttia naisvarusmiehistä ilmoitti kokeneensa palveluksessa jonkinlaista seksuaalista häirintää ja lähes puolet kiusaamista. Miehistä häirintää koki alle seitsemän prosenttia."
Naiset ottaa kaiken haukkumisen SEKSISTISENÄ. Miehet haukkuu jatkuvasti toisiaan munattomiksi, minimuniksi, homoksi jne. ( myös naiset haukkuvat miehiä näin, naiset myös nimenomaan haukkuessa vähättelevät miehisyyden puutetta ym. sukupuoleen liittyvää) .
Tässä on kyse taas siitä, että naiset loukkaantuvat JOKA JUTUSTA, ovat ikuisia uhreja.
Kummallinen valituksen aihe taas kun ovat jo alkujaan etuoikeutettuja kun vain miehillä on asevelvollisuus.
Mikä tuo joidenkin miesten p*llutarkastus-juttu oikein on? Olen törmännyt kyseiseen käsitteeseen palstalla eräässä toisessakin keskustelussa, jossa parisuhdeväkivaltaa kokeneet naiset puhuivat kokemuksistaan ja jakoivat vertaistukea toisille.
Mikähän pakko sinne armeijaan on tunkea jos ei kestä pieniä jäyniä. Perkele meidän tuvassa välillä painittiin niin, että veri tirskui nenästä. Ei siitä kukaan mene valittamaan häirinnästä, se kuuluu asiaan kun ollaan tiiviisti pitkiä aikoja yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei vaan jaksa valittaa ja uhriutua koko ajan.Ai tämä uutinenkin on nyt naisten ja naiseuden syyksi laitettava?
Naiset ottaa kaiken haukkumisen SEKSISTISENÄ. Miehet haukkuu jatkuvasti toisiaan munattomiksi, minimuniksi, homoksi jne. ( myös naiset haukkuvat miehiä näin, naiset myös nimenomaan haukkuessa vähättelevät miehisyyden puutetta ym. sukupuoleen liittyvää) .
Tässä on kyse taas siitä, että naiset loukkaantuvat JOKA JUTUSTA, ovat ikuisia uhreja.
Vaikka itse olisit kavereinesi jäänyt kielenkäytön tasoltanne yläasteen tasolle, suurin osa miehistä ei ole. M26
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen valituksen aihe taas kun ovat jo alkujaan etuoikeutettuja kun vain miehillä on asevelvollisuus.
Tämä 100%
Puhutaanpa kanssasiskot mieluummin tästä epäkohdasta. Miten seksististä onkaan, että armeija on miehille pakollinen, muttei naisille. Onko meistä miehet helpommin uhrattavissa? Eikö miehen elämä ole yhtä arvokas kuin naisen, mies voidaan uhrata sodassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse taas siitä, että naiset loukkaantuvat JOKA JUTUSTA, ovat ikuisia uhreja.Vaikka itse olisit kavereinesi jäänyt kielenkäytön tasoltanne yläasteen tasolle, suurin osa miehistä ei ole. M26
En ole jäänyt. Kerroin vain esimerkkejä. Artikkelikin koostui esimerkeistä.
Olen N40
Itse kävin intin jo vuonna -97 ja silloin ei ollut minkäänlaista naisten häirintää havaittavissa.
Taitaa olla niin, että nykyisin näitä "ahdisteluja ja häirintää" nähdään sielläkin missä sitä ei ole.
Muutoinkin tässä ratsastetaan viimeisen päälle taas uhriutumisella.
Kerätty muutaman naisen "kokemukset" oikein kirjaksi, samaan aikaan kun kymmenet tuhannet suorittavat asepalvelustaan vuosittain. "Nainen on aina uhri".
Moni haastatelluista naisista kertoi puolestaan, ettei ole kokenut armeijassa seksuaalista häirintää. Siitäkin huolimatta, että samaisten naisten kuvailema kohtelu täyttää Töllin mukaan seksuaalisen häirinnän tuntomerkit.
Hän lisää, että moni naisvarusmies ei vaikuta tunnistavan tai mieltävän kokemaansa puhetta ja käytöstä häirinnäksi.
Taannoin väitettiin uhrin määrittelevän, mikä on häirintää. Nyt ei sekään riitä, tohtori määrittelee.
Nämä viestit eivät ainakaan kannusta naisia inttiin. Jo vapaa-ajallakin moni joutuu kokemaan seksuaalista häirintää.
Noh, syyttäkööt miehet itseään.
Jokainen poika jolta olen kysynyt armeijakuulumisia on ollut sitä mieltä että armeija on täyttä paskaa. En ihmettele kun lukee tämänkin ketjun miesten kommentteja. Joista osa takuulla tulee kavereilta joilta on jäänyt koko laitois käymättä jonkun mt-diagnoosin takia.
Muistakaahan sitten Suomen armeija varmistaa, että konfliktin sattuessa vihollinen ei ammu kohti naisia tai muutenkaan ala ilkeilemään heille. Se olisi kiusaamista ja naisten täytyisi heti blogata ja twiitata asiasta. Siinä pääsisi vihollinen suoraan meidän maaperälle kun snowflaket keskittyisivät näpräämään tohkeissaan kännyköitään.
Vierailija kirjoitti:
Oi herrajumala. Miten naiset aikovat sodassa pärjätä? Eihän ne kestä ikinä sitä, että vihollinen on ilkeä niille 😂
No mihin vihollisia enää tarvitaan, kun omat kohtelevat huonosti? Armeijassakin voi noudattaa käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Oi herrajumala. Miten naiset aikovat sodassa pärjätä? Eihän ne kestä ikinä sitä, että vihollinen on ilkeä niille 😂
Ryssäkin hyökkää ihan vääränlaisissa asusteissa. Meni jo muodista.
Mun miesystävää oli naisalokkaat kutsuneet armeijassa homoksi ja v*tun urpoksi kun hän oli ihan asiallisia käskyjä koittanut antaa.