Naiset kokevat sukupuolensa vuoksi karmeaa häirintää armeijassa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005843264.html
"Kirja esittää, että haastattelujen perusteella lähes jokainen naisvarusmies joutuu kohtaamaan palveluksessa jonkinlaista sukupuoleensa kohdistuvaa alentavaa tai halventavaa kohtelua."
"Eräässä tapauksessa miespuolinen vertainen oli kutsunut naista muun muassa vi*tun lusmuksi ja vi*tun feministiksi sekä sanonut, että nainen ”varmaan odottaa innolla leiriä, kun pääsee näkemään mut alasti ja ”sä oot meidän sihteeri, sun pitäis tuoda meille kahvia.”
"Yksi haastatelluista kuvaili kokemuksiaan seksuaalisen häirinnän sijaan uhkaavaksi käytökseksi.
Minun punkan päälle alkoi tulla aina kirjekuoria – välillä sisäisessä postissa, välillä ulkopostissa – missä oli sellaisia solvauslappusia ja sitten aina joku lehmäkortti tai -lelu. Niissä lapuissa luki esimerkiksi, että ”sulla on hiekkaa pil*ussa”. Sitten minulle oli varattu varuskuntasairaalaan ”pil*utarkastukseen” aikoja. Kun mä soitin veksiin, että mikä ajanvaraus minulla siellä on, kun minulle tuli tällainen outo lappu, niin terveydenhuollon henkilökunta oli, että joo, ne ovat näitä kotiutuvien varusmiesten jäyniä. Ne joskus tekevät tätä, suhtaudu siihen kuin se olisi maailman normaalein asia! Se oli kyllä heillä tiedossa, että naisille tehdään tätä, mutta ei siihen kukaan puuttunut.”
Kommentit (88)
Ei ihme, että miehet eivät ota meitä vakavissaan. Me OLLAAN itkupillejä ja kielittelijöitä :(
Tän vuoksi mulla aiba ollut lähinnä miespuolisia kavereita.
Hävettää ihan helvetisti miesten puolesta tähän ketjuun kirjoittamansa viestit. Ala-arvoista kirjoittelua.
Miksi naiset ei koskaan valita sitä, että heille on ihan omat pesutilat tyyliin 8 naista / 12 suihkua. Miehillä on vastaavasti 78 miestä/12 suihkua. Tai valita sitä, että he saavat erityiskohtelun vain vetoamalla sukupuoleensa.
Aika hankala uskoa, että kaikilla miehillä on yhtä hyvä kunto kuin SM-tason naisurheilijoilla,joten eiköhän tuossa valittamisessa olennaisin asia ole se, että naisia kohdellaan armeijassa samoin kuin miehiä, joten naiset kokevat, että heitä kohdellaan väärin.
Tuo on niin surullista...Olihan siinä varusmiehistä kertovassa sarjassakin jotain juttua, että pojat pitävät huorina...siis osa, ei kaikki.
Arvostan suuresti armeijan käymistä, ja naisilla etenkin, koska heiltä se vaatii vielä enemmän.
Olis ihan kauheaa tuollainen, että valehdeltais että makaa jonkun kans, vaikkei niin tee. Ja tyhmät uskoo kaiken!
Tuohon pitää puuttua ja kovasti. Mutta helppoa se ei ole. Pitkältihän tuo lähtee jo kotoa, jos opetetaan että tytöt leikkii keskenään ja pojat keskenään. Ja koulusta. Ja sitten jotkut kehtaavat vielä kyseenalaistaa sukupuolisensitiivisyyttä! Sille totisesti on tarvetta. Sukupuoliin liitetyt stereotypiat pitää kyseenalaistaa.
Kannattaa sekin muistaa, että koska armeija on miehille pakollinen, on siellä varusmiesten joukossa myös sellaisia, joilla on siviilielämässä rikosrekisteri. Sieltä rikosrekisteristä voi löytyä esim. väkivaltarikoksia tai jopa seksuaalirikoksia. Voiko siis tuolla perusteella olettaa, että kaikki osaisivat käyttäytyä armeijassakaan?
Suomen armeijasta kun ei kovin helposti saa vapautusta edes rikosrekisterillä. Tiedän yhden, joka laitettiin armeijaan, vaikka oli siviilissä saanut syytteen henkirikoksen yrityksestä. Ajatelkaa, sellaistenkin ihmisten joukossa ne ns. tolkun varusmiehet ja naiset joutuvat palvelemaan.
Perseen kommentointi, pil lutarkastukset ja lähentely ei ole mitään tavallista simputusta. Miksi naisia pitää kiusata armeijassa sukupuolensa takia? Jos kerran pitää ”kestää” samaa kuin miehet niin siihen kokemukseen ei itsensäpaljastelijan katsominen, kopelointi ja persekommentit kuulu. Luitteko edes uutista?
Tällaista anonyymia hhutamista en oikein pidä minään, jos on oikeasti jotain valitettavaa niin tulee siitä sanoa heti jotta siihen pystyy myös puuttumaan. Vaikea kapiaisten mitään tehdä jos useamman vuoden odottaa ja purkaa anonyymisti. Sama asia kuin raskaus ja se ettei tee rikosilmoitusta, mutta valittaa myöhemmin siitä että raiskaajat kävelee vapaana ilman mitään seuraamuksia.
Armeijassa ei käy enää kuin "poikaseuraa" kaipaavat miehet. Siksi he eivät osaa käyttäytyä järkevästi naisseurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isänmaalliset miehet ovat just tollaisia. Pask@ja.
Noiden " isänmaalliset p.skojen" ansiosta sinä, minä ja muut naiset asutaan itsenäisessä maassa eikä jossain venäjänkielisessä orjuudessa.
Heh heh. Kerro vielä kun isoisäs haavoittui (ala)päähän :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sekin muistaa, että koska armeija on miehille pakollinen, on siellä varusmiesten joukossa myös sellaisia, joilla on siviilielämässä rikosrekisteri. Sieltä rikosrekisteristä voi löytyä esim. väkivaltarikoksia tai jopa seksuaalirikoksia. Voiko siis tuolla perusteella olettaa, että kaikki osaisivat käyttäytyä armeijassakaan?
Suomen armeijasta kun ei kovin helposti saa vapautusta edes rikosrekisterillä. Tiedän yhden, joka laitettiin armeijaan, vaikka oli siviilissä saanut syytteen henkirikoksen yrityksestä. Ajatelkaa, sellaistenkin ihmisten joukossa ne ns. tolkun varusmiehet ja naiset joutuvat palvelemaan.
Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta ei ne armeijapojat ole miehiä vaan poikia. Valtaosa on ensimmäistä kertaa yötä pois kotoa, joten saattaahan siinä mopo lähteä käsistä, kun äiti ei ole kieltämässä. Varsinkin, jos kantahenkilökunta on jäänyt samalle asteelle aivojen kehityksen suhteen, siinä hullu toista yllyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että miehet eivät ota meitä vakavissaan. Me OLLAAN itkupillejä ja kielittelijöitä :(
Tän vuoksi mulla aiba ollut lähinnä miespuolisia kavereita.
Sähän olet sitten kova jätkä! Et naismainen ulisija ollenkaan!
Miksi tarvitset miesten hyväksynnän, jotta voit ajatella olevasi "vakavasti otettava"? Itsetunnossa vikaa, ja se sitten purkautuu tuollaisena oman sukupuolen halveksintana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta ei ne armeijapojat ole miehiä vaan poikia. Valtaosa on ensimmäistä kertaa yötä pois kotoa, joten saattaahan siinä mopo lähteä käsistä, kun äiti ei ole kieltämässä. Varsinkin, jos kantahenkilökunta on jäänyt samalle asteelle aivojen kehityksen suhteen, siinä hullu toista yllyttää.
Juuri tästä syystä naisista armeijassa ei erityisemmin pidetä: naiset valehtelevat! Ryhmä odottaa reiluutta, nainen vastaa valehtelulla ja ihmettelee sitten, miksi miehet eivät kanna hänen varusteitaan, vaan ajattelevat ensisijaisesti itseään. No miksiköhän?
Joukossa tyhmyys muutenkin tiivistyy ja kun o armeijassa joukko miehiä sovinistisessa macho-ympäristössä, niin tulos on tämä kirjan kuvaama naisviha.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen poika jolta olen kysynyt armeijakuulumisia on ollut sitä mieltä että armeija on täyttä paskaa. En ihmettele kun lukee tämänkin ketjun miesten kommentteja. Joista osa takuulla tulee kavereilta joilta on jäänyt koko laitois käymättä jonkun mt-diagnoosin takia.
No eipä ole minun vika, että muut ihmiset teki minusta äkkipikaisen kilarin.
Vierailija kirjoitti:
Perseen kommentointi, pil lutarkastukset ja lähentely ei ole mitään tavallista simputusta. Miksi naisia pitää kiusata armeijassa sukupuolensa takia? Jos kerran pitää ”kestää” samaa kuin miehet niin siihen kokemukseen ei itsensäpaljastelijan katsominen, kopelointi ja persekommentit kuulu. Luitteko edes uutista?
No mun peppureikää on katsottu taskulampulla ja levitelty auki tullissa eikä siitä nyt jäänyt sen kummempia raumoja. Vähän hassu olo vain.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa ei käy enää kuin "poikaseuraa" kaipaavat miehet. Siksi he eivät osaa käyttäytyä järkevästi naisseurassa.
Mutta oletkos valmis palvelemaan minunlaisen homon kanssa jolla on maastohousujen alla nahkastringit?
Oletko koko yön kanssani samassa montussa vai syrjitkö minua?
Vierailija kirjoitti:
Oi jessus sentään. Miten ne kaikki miehet, joita kutsutaan vi..n homoiksi armeijassa onkaan selviytyneet 😂😂 toivottavasti niille on muistettu antaa terapiaa ja voimaannuttavia kursseja.
No ei nuo p*lluntarkastuksetkaan maailmaa kaada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen valituksen aihe taas kun ovat jo alkujaan etuoikeutettuja kun vain miehillä on asevelvollisuus.
Tämä 100%
Puhutaanpa kanssasiskot mieluummin tästä epäkohdasta. Miten seksististä onkaan, että armeija on miehille pakollinen, muttei naisille. Onko meistä miehet helpommin uhrattavissa? Eikö miehen elämä ole yhtä arvokas kuin naisen, mies voidaan uhrata sodassa?
Näin on. Vain nainen voi toistaiseksi lisääntyä. Siihen ei tarvita kuin muutama mies, että populaatio säilyy, mutta jos jäljellä on vain muutama nainen, se on loppu. Siksi naisia suojellaan.
No sittenhän kaikki naiset, jotka eivät hanki lapsia tulisi laittaa vankilaan. Jos kerran mies joutuu sinne jos ei mene armeijasan.
Muistakaa miehet tämä ketju kun seuraavan kerran ulisette miehiin kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä.