Alatiesynnyttäjät! Käsi sydämelle: kärsitkö pissavaivoista/muista alapään ongelmista?
Otsikossa kysymys onkin. Ei muuta löpinää, vaan rehellinen vastaus.
Kommentit (177)
En kärsi, epiosotomia tehtiin (lapsen tulon nopeuttamiseksi), ensimmäinen ja ainoa synnytys 39v. (paria kuukautta vajaa 40 v.)
En kärsi laskeumista tai virtsankarkailusta, voin hyppiä, yskiä ja juosta ongelmitta.
Peräpukamat tuli raskauden kestettyä 4kk, ne eivät poistuneet kokonaan synnytyksen jälkeenkään, mutta peräpukamat on sukuvika, äidillänikin on. Pukamat siis eivät johtuneet mitenkään alatiesynnytyksestä, vaan itse raskaudesta ja kudostyyppini heikkoudesta kun ei kestänyt raskauden aiheuttamaa ummetusta (jouduin syömään myös rautaa)
Pukamat eivät vaivaa enää mitenkään jos syön kuitua ja juon riittävästi vettä. Pukamia tulee myös nuoremmillekin synnyttämättömille sekä miehille joten eivät suoraan liity alatiesynnytykseen.
En kärsi, epiosotomia tehtiin (lapsen tulon nopeuttamiseksi), ensimmäinen ja ainoa synnytys 39v. (paria kuukautta vajaa 40 v.)
En kärsi laskeumista tai virtsankarkailusta, voin hyppiä, yskiä ja juosta ongelmitta.
Peräpukamat tuli raskauden kestettyä 4kk, ne eivät poistuneet kokonaan synnytyksen jälkeenkään, mutta peräpukamat on sukuvika, äidillänikin on. Pukamat siis eivät johtuneet mitenkään alatiesynnytyksestä, vaan itse raskaudesta ja kudostyyppini heikkoudesta kun ei kestänyt raskauden aiheuttamaa ummetusta (jouduin syömään myös rautaa)
Pukamat eivät vaivaa enää mitenkään jos syön kuitua ja juon riittävästi vettä. Pukamia tulee myös nuoremmillekin synnyttämättömille sekä miehille joten eivät suoraan liity alatiesynnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Sori tuplavastaus, netti tökki jotenkin.
Joo. Trampoliinilla hyppimisen voi unohtaa ellei halua lirauttaa samalla housuun. Ja joo, niitä lantiopohjanlihaksia voi treenata.
En kärsi. Kaksi synnytystä 2012 ja 2014.
En. Muutama kuukausi synnytyksen jälkeen oli kiire vessaan, nyt vuosi myöhemmin ei enää sellaista ongelmaa. Ainut on että välilihan leikkaushaava kiristää kuukautisten ensimmäisenä päivänä! Ja synnytyksen jälkeen kuukautisten aikana tuntui kun jotain pullottaisi ulos.. jonkunlainen laskeuma?? On kyllä parantunut itsekseen. Täytyy olla kiitollinen että parannuin hyvin.
Tammikuussa synnyttäneenä vielä kesäkuussa oli hankala pomppia trampalla :D. Enää ei lirahda. Tämän toisen synnytyksen jälkeen pissahädän tunne tulee myöhään, kun rakko on ääriään täynnä.
En mistään. Keisarinleikkausarpi on kyllä kamala ja kiristävä vielä kaksikymmentä vuotta leikkauksen jälkeen. Ja ruma. Alatiesynnytyksestä ei jäänyt mitään vaivoja.
En ole kärsinyt mistään vaivoista. Myöskään alapään ulkonäkö ei ole muuttunut synnytysten myötä. Synnytin lapseni kun olin 25v ja 29v.
Jos hypin trampoliinilla x-hyppyjä niin kyllä lorahtaa, vaikka miten yrittäisi pidätellä. Muuten ei. Synnytyksestä vuosi.
Alatiesynnytys takana 4 kuukautta sitten. Repesin ja myös episiotomia leikattiin eikä ole mitään ongelmia.
Ensimmäisen viikon kirveli aina vessakäynneillä ja ekat 6 viikkoa oli lievää arkuutta tikkien kohdalla jos pitkiä matkoja (yli 10km) käveli.
Ja raskauden aikana viikoilla 20-30 kärsin virtsankarkailusta aina aivastaessa. Silloin kauhulla odotin jos vaiva jää loppuelämäksi mutta yllätys oli suuri kun ekan kerran aivastin synnytyksen jälkeen ja mitään ei lirahtanut. 👍
Jäi. Mutta tulikin 3 asteen repeämät, korjausleikkaus heti seuraavana päivänä ja tikkejä 67. Ei uusia synnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista.
Halusin kuulla rehellisiä vastauksia, sillä yleensä aina vain ne, joilla on ongelmia, tulevat niistä avautumaan ja ne mahdolliset ei-kärsivät huutaa poissaolollaan. Asian laita ei ainakaan tämän keskustelun pohjilta näytä olevan niin paha, mitä voisi ajatella. Tai mitä itse olen aina ajatellut: alatiesynnytys=virtsankarkausongelmat.
Ap
Ap, haluaisin korjata erään väärän käsityksen. Nimittäin mahdollista synnytyksen jälkeen ilmenevää virtsankarkailua ei aiheuta alatiesynnytys, vaan se, että raskaushormonit usein löystyttävät lihaksistoa lantionpohjassa, ja siitä saattaa aiheutua virtsankarkailua. Lisäksi vielä lantionpohjan lihaksiin kohdistuu mekaaninen painen raskauden myötä, joka rasittaa lantionpohjaa. Synnytystavalla ei siis tuossa ole merkitystä, vaan ihan sillä että olet ollut raskaana. Lantionpohjan saa kuitenkin useimmiten kotikonstein treenattua kuntoon melko nopeastikin, tähän myös synnytyksen jälkeen ohjataan.
klö
Ei minkäänlaisia ongelmia, 1 alatiesynnytys. Viimeksi gyne sanoi, että mulla on kohdunsuu poikkeuksellisen ylhäällä, että se on hyvä asia, koska ainakaan en tule kärsimään laskeumasta koskaan. Repesin aika pahasti synnytyksessä, mutta hyvän tikkauksen ansiosta alapää on kutakuinkin samanlainen kuin ennen synnytystä, jollei parempi (saan orgasmin paremmin nykyään).
Anoppi kertoi pissanneen useasti alleen aivastaessa synnytysten jälkeen
Trampalla hyppiessä ja yskiessä tahtoo vähän lirahtaa housuun. Trampalla en siksi enää hypi, mutta yskästä on vaikeampi kieltäytyä.
4 alatiesynnytystä. Peräpukamat jäi raskauksista, ei synnytyksistä. Ei muita ongelmia
3 lasta synnyttänyt, kaksi heistä erittäin nopeita syöksysynnytyksiä. Pissanpidätys oli normaalia vaikeampaa parina ensimmäisenä päivänä synnytyksen jälkeen. Muuten meni ihan hyvin, mutta housut laskiessa meinasi pissa jo tulla ja kannatti vauhdilla istahtaa pytylle. Kakkomisongelmia ei ole ollut ja pissaongelmakin poistui alle viikossa.
Seksiä olen harrastanut noin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen jokaisen kohdalla eikä ongelmia ole ollut. Ensimmäinen kerta toki vähän jännitti ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Alapään lihaksisto palautui entiselleen. Olen aina ylläpitänyt lihaksistoni kuntoa tekemällä usein orgasmeja itselleni, myös raskausaikana ja ehkä se vaikutti myös siihen, että kohtu jaksoi supistaa voimalla synnytyksessä.
En kärsi. Ensimmäisen lapsen jälkeen kärsin kyllä kuivista limakalvoista, mutta se on hormonaalinen, ei synnytyksestä johtuva ongelma.