Alatiesynnyttäjät! Käsi sydämelle: kärsitkö pissavaivoista/muista alapään ongelmista?
Otsikossa kysymys onkin. Ei muuta löpinää, vaan rehellinen vastaus.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
En. Hyvin paikat paranivat sen jälkeen, kun sain antibioottikuurin välilihan leikkaushaavan alkaessa tulehtua.
Mulla tasan sama. Se tulehdus oli tosi kivulias, mutta parani onneksi lääkkeellä hyvin ja haava oli hetkessä entinen. Ei jäänyt edes arpea.
Synnytyksestä on nyt 17 vuotta, eikä koskaan ole ollut ensimmäistäkään virtsanpidätysongelmaa tai kukaan mies valittanut löysyydestä tms. Peräpukamiakaan ei ole yhden yhtä.
En kärsi minkäänlaisesta lirahtelusta. , sain 1. lapsen viikkoa ennen kuin täytin 40v Epiosotomia, parani kahdessa viikossa.
Perapukamat löytyy vielä, mutta ne pullahti jo kolmannella kuulla raskaana, joten synnytyksellä ei ollut osuutta niihin.
Emätinorgasmi edelleen yhdynnässä.
Joo, muutama pukama ja pari kertaa aivastaessa ei oo saanu pidäteltyä, mutta nyt on vuosi synnytyksestä ja vaivat on laantuneet/kadonneet. Kaksi synnytystä takana, väliä 1,5v ja ensimmäisestä muutama tikki. Mies ei ole valitellut, tuntuu nauttivan ihan entiseen tyyliin.
3 alatiesynnytystä, pidätyskyky heikentynyt ja peräpukamia.
Kyllä, pissa karkailee, koska virtsarakko hieman laskeutunut. Lihaksia voisin treenata lisää, mutta laskeumiin ne eivät juuri vaikuta. Todella ikävä vaiva, koska olen nuori ihminen. Jostain syystä kudostyyppini herkkä, isot vauvat ja synnytykset varmasti vaikuttivat tähän, koska ennen 2 lastani minulla ei ollut koskaan mitään vaivaa. Normaalit synnytykset, pari tikkiä. Leikkausta ei suositella, koska se voi aiheuttaa yhdynkipuja. Urheilun aikana voi käyttää sellaista rengasta, joka painaa virtsarakon seinämää. Ei myöskään kannata käydä vessassa varmuuden vuoksi, koska silloin rakko helposti jää vuotamaan. Olen silti iloinen että vain näin pieni vaiva (ei tarvi käyttää sidettä tms) mietityttää vaan kuinka paha vaiva on mummo ikäisenä..
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Te +3 lasta synnyttäneet: te ehkä ette kärsi mutta miehenne kärsii koska olette löysiä :(
Mies on mun kanssa yhdessä löysä, koska lapset on yhteisiä. Ei siis kärsi, itse valitsi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miten se välilihan leikkaaminen ja takaisin ompeleminen vaikuttaisi virtsanpidätyskykyyn. Ja mun isoäiti oli synnyttänyt 10 lasta eikä sillä ollut tenaa käytössä kun kuoli 74-vuotiaana. Naisen paikat on kuitenkin suunniteltu niin että ne venyy kun lapsi syntyy ja sitten palautuu takaisin sellaiseksi kuin olikin. Toki lantio ja rinnat muuttuu ensimmäisen raskauden aikana kun ne valmistautuu lapsen tuloon, mutta sehän ei tosiaan synnyttämisestä johdu, vaan yleensäkin raskaudesta.
Mulle tarjotaan aina liian pieniä kenkiä, kun olen hoikka nainen.
Jalat on silti isot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miten se välilihan leikkaaminen ja takaisin ompeleminen vaikuttaisi virtsanpidätyskykyyn. Ja mun isoäiti oli synnyttänyt 10 lasta eikä sillä ollut tenaa käytössä kun kuoli 74-vuotiaana. Naisen paikat on kuitenkin suunniteltu niin että ne venyy kun lapsi syntyy ja sitten palautuu takaisin sellaiseksi kuin olikin. Toki lantio ja rinnat muuttuu ensimmäisen raskauden aikana kun ne valmistautuu lapsen tuloon, mutta sehän ei tosiaan synnyttämisestä johdu, vaan yleensäkin raskaudesta.
Jalat on silti isot
Mulla on pitkät sormet ja mikropenis:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat on silti isot
Mitäs susta sit oletetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat on silti isot
Mitäs susta sit oletetaan?
Kaikki pitää mua muusikkona.
En. Alapäästä löytyy yksi millin kokoinen repeämä, jonka minä itse tunnistan synnytyksestä tulleeksi.
En kärsi, kaksi hyvin sujunutta alatiesynnytystä takana, kolmatta odotan. Synnytysten jälkeen tuli pissahätä hyppiessä ja lenkillä, mutta ehdin kyllä aina vessaan. Muutama kuukausi synnytyksestä ei enää mitään tuollaista ongelmaa ja lantionpohjan lihakset on pysyneet kunnossa säännöllisellä treenillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se emätin venyy eikä palaudu kokonaan. Lantio ei kyllä muutu ulospäin mitenkään ja rinnat riippuen naisesta.
Minulla on kaksi lasta. Olen yhä hoikka ja kiinteä. Minua luullaan aina lapsettomaksi esim myös sainailloissa uusien ihmisten kanssa. Mutta alapää on kokenut kovia synnytyksessä. Leikkaushaava ja ommellut repeämät ja pysyvänä vaivana ilmavaivojen pidättämisen hankaluus joka ei ole parantunut millään lihasharjoittelulla. Kiusallista kun työssä on lähellä ihmisiä.Seksi on ihan hyvää mutta ei niin napakkaa kuin ennen synnytyksiä.
Useimmilla (kaikilla?) lantio levenee raskauden aikana erittyvien hormonien ansiosta. Tästä aiheutuu liitoskivut. Alapään kuntoon vaikuttaa eniten lihakset, joita voi treenata. Olen takuulla tiukempi nyt kuin ennen synnytystä. Toki isompi komplikaatio voi aiheuttaa vaurioita, joita ei saa treenaamalla kuntoon.
Laskeuma, kystosele ja rektosele sekä pidätysvaivaa. Ihan syvältä!
Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista.
Halusin kuulla rehellisiä vastauksia, sillä yleensä aina vain ne, joilla on ongelmia, tulevat niistä avautumaan ja ne mahdolliset ei-kärsivät huutaa poissaolollaan. Asian laita ei ainakaan tämän keskustelun pohjilta näytä olevan niin paha, mitä voisi ajatella. Tai mitä itse olen aina ajatellut: alatiesynnytys=virtsankarkausongelmat.
Ap
Ensimmäisen lapsen kohdalla ei tullut mitään ongelmia. Toisen lapsen kohdalla tuli vatsalihasten erkauma ja virtsankarkausongelmia, jos yksii tms. Onneksi ei sentään koko ajan. Mutta perseesyähän se on. Erkauma on onneksi harjoitteilla jo palautunut kohtuu hyväksi ja selkä ei enää kipeydy. Pelottaa vain että tuo virtsankarkailu on varmaan pysyvä vaiva. Lopouraskaudesta nääs ei enää rakko tyhjentynyt kunnolla ja muistan ennen synnytystä että katetroitiin. Epäilen että jotain ikävää on saattanut käydä siinä. Mutta vaikea sanoa. Vaiva voisi olla vieläkin pahempi, jos ei olisi katetroitu ollenkaan. Naisten elämä on kyllä pskaa ja miehet jaksaa silti inistä, vaikka eivät mistään joudu kärsimään ainakaan lopunikäänsä toisin kuin naiset. Elämä ei ole reilua valitettavasti.
En niin mistään. Sektion läpikäyneet niitä löysän vitun valittajia on.
En ole kärsinyt.
Pissa ei ole karannut, eikä mitään hankaluuksia jäänyt. Vaikka synnytin 2 yli nelikiloista, selvisin hämmästyttävän hyvin.
En kärsi. 3 × alatiesynnytys.