Alatiesynnyttäjät! Käsi sydämelle: kärsitkö pissavaivoista/muista alapään ongelmista?
Otsikossa kysymys onkin. Ei muuta löpinää, vaan rehellinen vastaus.
Kommentit (177)
Trampoliinia ei lantionpohja kestä, muuten ei ole virtsavaivoja. Mutta kyllä mua harmittaa se trampoliinikin, kun se olisi kivaa. Eppariarpi aiheutti vuoden verran ongelmia seksielämään, kun mua sattui ihan julmetusti. Nykyään sujuilee, mutta välillä arpi kipuilee silti. 2 lasta hommattu.
Passaa lirahtaa aivastaessa ja jos yskin rajummin. Ei auta mitkään jumppailut. Peräpukama jäi toisesta raskaudesta. Eppariarpi ajoittain aiheuttaa pientä epämukavuutta, vaikka viimeisestä synnytyksestä on yli 13 vuotta.
Kolme alatiesynnytystä takana, ei yhtään tikkiä, ei mitään ongelmia jäänyt. Neljättä odotan ihan luottavaisena.
Viisi raskautta, alle 3-kymppisenä eli paikat palautui nopeasti. Tein tunnollisesti myös jumpat. Ei mitään ongelmia nyt kun käyn kuuttakymmentä. Voi hyppiä ja aivastella ja nauraa vapaasti, ei lirahtele.
Lapset kannattaa hankkia silloin, kun keho on nuori ja palautumiskykyinen.
Yksi alatiesynnytys.
Älkää naurattako, koska...
Yksi asia on, joka muuttui alateitse synnyttämisen jälkeen.
Seksi on ollut paljon parempaa. Synnytyksestä jo 20 vuotta.
Mikään muu ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei sitten olekaan samaa mieltä...
"HUSissa on tutkittu virtsankarkailun syitä ja hoitoja. Reilut kaksi vuotta sitten suomalaisessa meta-analyysissä selvitettiin, että alatiesynnytykset kaksinkertaistavat virtsan ponnistuskarkailun riskin keisarileikkaukseen verrattuna: alatiesynnytyksen jälkeen 15 prosentilla oli ponnistuskarkailua, kun keisarileikkauksen jälkeen 8 prosentilla." Löytyy HUS:n sivuilta asiasta oikein tuoretta tutkimustietoa.
Siinä faktaa niin ei tarvitse mutuilla. Jännä että joku kätilökin täällä valehtelee silmät kirkkaana että synnytystavalla ei muka olisi mitään väliä virtsankarkailussa... No sillä. Mutta tuosta nyt ap saa faktatietoa, 15 % synnyttänyt kärsii virtsankarkailusta, joka tarkoittaa että 85 % ei kärsi.
2 lasta olen synnyttänyt, nyt ovat 2 ja 4v. En kärsi mistään vaivoista. Ainoa mikä on jäänyt raskauksista/imetyksistä ja synnytyksistä jäljelle, on vähän laskeutuneet rinnat. Mutta kyllähän ne mutenkin jo 36 vuotiaalla laskeutuu. Yhtään ylimääräistä kiloa ei jäänyt, ei raskausarpia, seksi elämä on parempaa kuin ennen raskauksia ja oikeestaan olen vielä tiukempi kuin ennen johtuen hyvin trernatuista lantionpohjanlihaksista. Vatsanahka on vähän ryppyisempi jos menee kyyryasentoon mutta ei sekään näy istuessa tai seistessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei sitten olekaan samaa mieltä...
Sun miehes sanoi mun kanssa oltuaan ettei ole ikinä saanut parempaa, että sulla meni nyt vähän metsään tuo.
Minun mieheni on samaa mieltä kuin sinun miehesikin, eli olen parasta koskaan. Toki olen hänen kanssaan ollut yhdessä vasta 10v, joten emme ole harrastaneet seksiä ennen synnytystäni.
En, päinvastoin seksielämä parani
Vierailija kirjoitti:
Viisi raskautta, alle 3-kymppisenä eli paikat palautui nopeasti. Tein tunnollisesti myös jumpat. Ei mitään ongelmia nyt kun käyn kuuttakymmentä. Voi hyppiä ja aivastella ja nauraa vapaasti, ei lirahtele.
Lapset kannattaa hankkia silloin, kun keho on nuori ja palautumiskykyinen.
Ei se iästä riipu. Mä synnytin 35- ja 37-vuotiaana, nyt olen 47, eikä mitään ongelmia tai vaivoja.
Kolme alatiesynnytystä, viimeisin neljä vuotta sitten kun olin 33-vuotias. Episiotomiaa ei ole koskaan tehty, mutta keskimmäisen synnytyksen jälkeen ommeltu pieni repeämä, tai siis sen arpi, tuntuu joskus. Ei virtsankarkailua eikä muitakaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
"HUSissa on tutkittu virtsankarkailun syitä ja hoitoja. Reilut kaksi vuotta sitten suomalaisessa meta-analyysissä selvitettiin, että alatiesynnytykset kaksinkertaistavat virtsan ponnistuskarkailun riskin keisarileikkaukseen verrattuna: alatiesynnytyksen jälkeen 15 prosentilla oli ponnistuskarkailua, kun keisarileikkauksen jälkeen 8 prosentilla." Löytyy HUS:n sivuilta asiasta oikein tuoretta tutkimustietoa.
Siinä faktaa niin ei tarvitse mutuilla. Jännä että joku kätilökin täällä valehtelee silmät kirkkaana että synnytystavalla ei muka olisi mitään väliä virtsankarkailussa... No sillä. Mutta tuosta nyt ap saa faktatietoa, 15 % synnyttänyt kärsii virtsankarkailusta, joka tarkoittaa että 85 % ei kärsi.
Leikattujen ja synnyttävien kesken verrattain pieni ero tuossa vaivassa, muita riskejä sitten omansa kummassakin. Olisi kiva tietää myös kuinka paljon lapsettomilla samaa vaivaa, mutta tuskin tutkittu.
Mulla on takana yksi sektiosynnytys, eikä virtsankarkailuongelmaa ollut. Kunnes 50-v joukkopapan otossa neuvolassa terkkari kehotti ruveta tekemään lantionpohjanlihasharjoittelua. Sitä myöten sitten sitä virtsankarkailua alkoi olla, eikä auttanut vaikka lopetin lantionpohjalihastreenin.