Millaisella aikuisella ei ole pankkitunnuksia?
Miten nykypäivänä aikuinen ylipäätään pärjää ilman pankkitunnuksia?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ilman niitä katsoa esim. omia verotietojaan, korjata veroilmoitusta (paperilla?), katsoa eläketietoja, ostaa matkalippuja, teatteri/konserttilippuja muualla kuin kotona jonkun muun tunnuksilla (onko jonkun muun tunnukset aina mukana?).
Aika monta asiaa, mihin pitää tunnistautua.
Verotiedot lähetetään vuosittain veroilmoituksena kotiin. Harvan on tarve niitä sen enempää katsella.
Veroilmoituksen voi korjata paperisena (vai miten kuvittelit, että asia hoidettiin ennen nettiaikaa?)
Eläketiedot voi tarvittaessa vaikka soittamalla selvittää
Matkaliput voi ostaa bussista, junasta, lippukassalta, lippuautomaatista jne jne
Teatteri- ja konserttiliput voi ostaa ticketmasterin tai lippu.fi toimipisteestä (ainakin Prismoissa ja Sokoksissa on näitä), teatterin lipunmyyntipisteeltä tai konserttipaikalta suoraan
Mikäs siinä jos haluaa elää kuin 80-luvulla.
Ihan 2010-luvullakin kaikki tuo on mahdollista. Kaikki eivät pysty hoitamaan asioita netissä (tai edes halua tehdä niin). Ei se ole menneisyydessä elämistä, se on valinnanvapautta.
Nimenomaan, ja mietitäänpä sitä tilannetta, kun (en sano JOS) tämä tietoyhteiskunta romahtaa. Älkää sitten haukkuko vajakeiksi niitä, jotka osaavat hyvin toimia ilman verkkopankkitunnuksia:DDDD
Ei pankkitunnukset tee ihmisistä avuttomia! Osaamme kyllä toimia ilmankin jos tarve vaatii. Toistaiseksi en ole huomannut tunnuksista olevan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni kehuu ettei tarvitse tunnuksia mihinkään kun joku toinen hoitaa laskut tai ei ole reseptilääkkeitä. Ettekö te koskaan tilaa mitään netistä? Matkoja, lippuja tapahtumiin, ostoksia jne? Itse käytän nettitunnuksia kaikkein eniten juuri niihin.
Mieluiten ostan normaaleista kaupoista, niin näen heti, onko tuote sellainen, että haluan sen. Joitakin elokuvia olen tilannut ja maksanut postiennakolla. Kaikki liput jokapaikkaan, mitä olen tarvinnut olen saanut ostettua ilman tunnuksiakin.
Lääkereseptit kyllä lääkäri kertoo mitä lääkkeitä olen saamassa ja apteekissa luetellaan aina lääkkeet ja kysytään, mitä niistä haluan sillä kerralla ostaa. Lisäksi sairaskertomukset olen saanut postitse kotiin ja kuulemma eivät edes ole omakannassa.
En jaksanut etsiä tuota lainaamaasi viestiä, vaikka vastaukseni on enemmän siihen. Lainaan siis tämän. Minä tilaan netistä tavaroita, mutta en koskaan maksa nettipankissa. Aina valitsen laskun. Haluan nähdä tuotteet ennen kuin maksan niistä. Liian paljon nähnyt sitä, että ostetaan pankkitunnuksilla tai luottokortilla ja sitten ei tavaraa kuulukaan. Ja siiten alkaa hirveä säätö asian setvimiseksi ja rahojen takaisin saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ilman niitä katsoa esim. omia verotietojaan, korjata veroilmoitusta (paperilla?), katsoa eläketietoja, ostaa matkalippuja, teatteri/konserttilippuja muualla kuin kotona jonkun muun tunnuksilla (onko jonkun muun tunnukset aina mukana?).
Aika monta asiaa, mihin pitää tunnistautua.
Verotiedot lähetetään vuosittain veroilmoituksena kotiin. Harvan on tarve niitä sen enempää katsella.
Veroilmoituksen voi korjata paperisena (vai miten kuvittelit, että asia hoidettiin ennen nettiaikaa?)
Eläketiedot voi tarvittaessa vaikka soittamalla selvittää
Matkaliput voi ostaa bussista, junasta, lippukassalta, lippuautomaatista jne jne
Teatteri- ja konserttiliput voi ostaa ticketmasterin tai lippu.fi toimipisteestä (ainakin Prismoissa ja Sokoksissa on näitä), teatterin lipunmyyntipisteeltä tai konserttipaikalta suoraan
Mikäs siinä jos haluaa elää kuin 80-luvulla.
Ihan 2010-luvullakin kaikki tuo on mahdollista. Kaikki eivät pysty hoitamaan asioita netissä (tai edes halua tehdä niin). Ei se ole menneisyydessä elämistä, se on valinnanvapautta.
Nimenomaan, ja mietitäänpä sitä tilannetta, kun (en sano JOS) tämä tietoyhteiskunta romahtaa. Älkää sitten haukkuko vajakeiksi niitä, jotka osaavat hyvin toimia ilman verkkopankkitunnuksia:DDDD
Ei pankkitunnukset tee ihmisistä avuttomia! Osaamme kyllä toimia ilmankin jos tarve vaatii. Toistaiseksi en ole huomannut tunnuksista olevan haittaa.
Tätä ketjua kun lukee, tunnut olevan harvinainen poikkeus. Monihan täällä kirjoittaa aivan kuin mikään ei olisi mahdollista ilman pankkitunnuksia. Sellaiset tuskin osaavat toimia, jos tunnuksia ei voikaan käyttää. Tietenkään tunnuksista ei ole haittaa. Sitä kukaan ei ole väittänytkään. On vain perusteltu sitä, miksi tunnukset eivät ole välttämättömiä.
Kyllä kai ilmankin pärjäis, mutta en missään nimessä tykkäisi siitä. Kela, verohallinto, ylipäätään kaikki viranomaisasiointi hoituu niin kätevästi siitä kotisohvalta läppärin kanssa. Eikä tarvitse jonotella puhelimessa tai käydä paikan päällä. Luonnollisesti maksan myös laskuja (esim. julkiset hammaslääkärimaksut sekä lasten harrastuslaskut). Kaikki jatkuvat laskut tulevat e-laskuina, jotka käyn nettipankissa hyväksymässä. En halua pitää niitä suoraveloituksessa, koska maksamalla ne itse pysyn paremmin perillä rahatilanteestani. Siirrän myös rahaa tarvittaessa omien tilien ja puolison tilien välillä. Tällä hetkellä tulot ovat myös sen verran pienet ja rahaa tilillä ei kauheasti ylimääräisiä, joten tykkään tarkistaa tilin saldoa aina silloin tällöin varsinkin kauppaan lähtiessä (tai siellä jo ollessa). Mun elämä ainakin hankaloituis todella paljon jos mulla ei ois pankkitunnuksia.
Kävin juuri Otakantaa.fi sivuilla kertomassa mielipiteeni siirrymmekö pysyvästi kesä vai talviaikaan.
Se on ainoa virallinen kanava äänestää tuosta kysymyksestä ja sinne kirjaudutaan juuri pankkitunnuksilla.
Samasta foorumista näkyy löytyvän monia kohteita kuten; kansalaisaloite.fi, kuntalaisaloite.fi, nuortenideat.fi ja monta muuta vaikuttamiskanavaa.
Kesä vai talviaika äänestys on ad 12.10 saakka. Käykää loikkaamassa omat mielipiteenne. Muutakin siellä kysytään mutta vastaus on helppoa klikkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri Otakantaa.fi sivuilla kertomassa mielipiteeni siirrymmekö pysyvästi kesä vai talviaikaan.
Se on ainoa virallinen kanava äänestää tuosta kysymyksestä ja sinne kirjaudutaan juuri pankkitunnuksilla.Samasta foorumista näkyy löytyvän monia kohteita kuten; kansalaisaloite.fi, kuntalaisaloite.fi, nuortenideat.fi ja monta muuta vaikuttamiskanavaa.
Kesä vai talviaika äänestys on ad 12.10 saakka. Käykää loikkaamassa omat mielipiteenne. Muutakin siellä kysytään mutta vastaus on helppoa klikkaamalla.
Yhteen kansalaisaloitteeseen olen osallistunut, kun organisova taho oli älynnyt tarjota myös paperilomakkeen vaihtoehdoksi. Useampaan kannatettavaan aloitteeseen on jäänyt osallistumatta, koska paperilomaketta ei ole ollut vaihtoehtona.
Ja kävin itsekin juuri tuolla otakantaa.fi -sivustolla. Ei tarvinnut kirjautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisella, joka ei tarvitse niitä. Jos ei ole muita laskuja kuin yhtiövastike/vuokra, sähkölasku, puhelinlasku sekä kerran vuodessa maksettava kotivakuutus, niin ei kaikille ole täysin ylivoimaista käydä kerran kuukaudessa pankin konttorissa maksamassa laskunsa tai maksaa kauppareissun yhteydessä laskunsa pankkikortilla kauppakeskuksessa olevalla maksupäätteellä.
Ei kai sellaista ihmistä voi olla jos ei nyt ole holhouksessa tai jossain laitoksessa? Normaali-ihmisellä laskuja tulee koko ajan.
Minulle ei ole koskaan tullut muuta laskua kuin puhelinlasku, sähkölasku ja vakuutuslasku. Olen täysin terve kolmekymppinen enkä ole holhouksessa tai asu laitoksessa. Aika harvassa asiassa nykyään tarvitsee käyttää laskua hoitaakseen maksun.
Et ole ikinä tilannut sanomalehteä? Käyttänyt terveyskeskusta? Hammaslääkäriä? Saanut mätkyjä? Maksanut kiinteitöveroa? Harrastanut? Tilannut netistä? Siirtänyt rahaa jollekulle?
Olen tehnyt noista kaikkia muita paitsi saanut mätkyjä ja maksanut kiinteistöveroa (kerrostalossa ei ole tarpeen), mutta yhdestäkään ei ole tullut kotiin laskua. t.eri
Kyllä tk-käynnistä tulee. Ja miten oisit mätkytkään maksanut? Tai jätemaksun, jos asuisit omakotitalossa? Aika köyhää, jos ei ole edes sanomalehteä koskaan tilannut! Netin rääpäisyt eivät anna lähellekään sitä tietomäärää, mitä yksittäinen lehti. Sille toiselle ankealle se siis kommenttina.
Niin kuin kerroin en ole saanut mätkyjä, joten niitä ei ole tarvinut maksaa. Kerroin myös, että asun kerrostalossa, joten jätelaskut eivät tule minulle. Tietysti asia olisi eri jos asuisin omakotitalossa, mutta EN asu. Sanomalehdessä ei ole juurikaan muuta kuin mainoksia nykyään. Sitä paitsi ne uutiset ovat jo eilisiä lehden tullessa. Seuraan uutisia mieluummin reaaliajassa netistä. Jos ihan välttämättä haluaisin lukea paperilehden, sen voi tehdä parinsadan metrin päässä kotoani kirjaston lehtisalissa.
Niin, mutta kysymys kuuluikin, etkö ole ikinä tilannut sanomalehteä? Tai muitakaan lehtiä? Taidat olla köyhä, niin et ole. Selvä.
Anteeksi, en huomannut lainaamassani viestissä tuota kysymystä (koska sitä ei siinä ollut). Vastaus on: En ole ikinä tilannut sanomalehteä. Rahaa siihen olisi, mutta edellisessä viestissäni jo perustelin, miksi en lehteä tilaa. Jos se on sinusta köyhyyttä, että ei lue eilisiä uutisia vaan keskittyy tähän päivään. Selvä.
Kyllä siinä oli: "Et ole ikinä tilannut sanomalehteä?"
Muodossa "Aika köyhää, jos ei ole edes sanomalehteä koskaan tilannut!" Se ei ole kysymys. Vastauksesi vahvistaa käsitystäni sanomalehden haittavaikutuksista entisestään. Ei näköjään edes tunnista kysymyslausettakaan enää sanomalehtiä luettuaan. Pysyttelen siis nettiuutisissa :)
Nettiuutisissahan on pelkkää paskaa. Kaikki jäkevä tieto on maksumuurin takana.
On olemassa muitakin uutissivustoja kuin sanomalehtien sivut. Ei ole maksumuureja niissä. Suosittelen kokeilemaan. Saattaa jopa avartaa maailmankuvaa.
Ai, mitäs sivustoja?
No uutissivustoja! Eikö sanomalehdenlukija osaa nyt edes lukea enää?
Vaikuttaa ihan paskoilta, mutta mitäpä muutakaan tuollainen paskakikkare lukisikaan. Taidat olla se Kylmis sieltä kilpparifoorumilta. Yhtä jälkeenjääneeltä juntilta kuulostat.
Tällainen on siis sanomalehdenlukijan tapa viestiä. Kun argumentit loppuvat, turvaudutaan haukkumiseen, joka on ilmaisultaan heikompaa kuin 4-vuotiaan puhe. Surullista, mutta vakuuttaa vain enemmän sitä, miten haitallista sanomalehden lukeminen voi olla.
Sinä luulet, että tapasi viestiä on yhtä kuin sinun älykkyytesi, mutta jo se kertoo kaiken tyhmyydestäsi, ettei sinulla ole pankkitunnuksia! Olet henkiselle perähikiälle juuttunut juntti, joka ei ymmärrä tätä päivää, ja lukee jotain typerien ihmisten "uutissivustoja" (olivat varmaan jotain mieletöntä edelläkävijyyttä, kun sinä vielä kykenit istumaan kelkassa, ja pidät niitä edelleen hienoina) ja ei ole koskaan sivistänyt itseään sanomalehtien muulla, kuin klikkiuutisannilla. Sääliksi käy, että osaat sen verran kirjoittaa, että kuvittelet itsesi olevan älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni kehuu ettei tarvitse tunnuksia mihinkään kun joku toinen hoitaa laskut tai ei ole reseptilääkkeitä. Ettekö te koskaan tilaa mitään netistä? Matkoja, lippuja tapahtumiin, ostoksia jne? Itse käytän nettitunnuksia kaikkein eniten juuri niihin.
Mieluiten ostan normaaleista kaupoista, niin näen heti, onko tuote sellainen, että haluan sen. Joitakin elokuvia olen tilannut ja maksanut postiennakolla. Kaikki liput jokapaikkaan, mitä olen tarvinnut olen saanut ostettua ilman tunnuksiakin.
Lääkereseptit kyllä lääkäri kertoo mitä lääkkeitä olen saamassa ja apteekissa luetellaan aina lääkkeet ja kysytään, mitä niistä haluan sillä kerralla ostaa. Lisäksi sairaskertomukset olen saanut postitse kotiin ja kuulemma eivät edes ole omakannassa.
Apteekissa ei yleensä luetella lääkkeitä, koska suurin osa ei tunne asiakkaita ja kuvattoman kelakortin näyttäminen ei oikeuta tietojen antamiseen tiskin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut etsiä tuota lainaamaasi viestiä, vaikka vastaukseni on enemmän siihen. Lainaan siis tämän. Minä tilaan netistä tavaroita, mutta en koskaan maksa nettipankissa. Aina valitsen laskun. Haluan nähdä tuotteet ennen kuin maksan niistä. Liian paljon nähnyt sitä, että ostetaan pankkitunnuksilla tai luottokortilla ja sitten ei tavaraa kuulukaan. Ja siiten alkaa hirveä säätö asian setvimiseksi ja rahojen takaisin saamiseksi.
Luottokortilla maksaessa rahat nimenomaan saa takaisin, muuten et niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Se on ainoa virallinen kanava äänestää tuosta kysymyksestä ja sinne kirjaudutaan juuri pankkitunnuksilla.Samasta foorumista näkyy löytyvän monia kohteita kuten; kansalaisaloite.fi, kuntalaisaloite.fi, nuortenideat.fi ja monta muuta vaikuttamiskanavaa.
Niinpä, eihän nämä pankkitunnuksettomat pysty edes kansalaisaloitteisiin ottamaan kantaa netissä.
https://www.ampparit.com
Tässä on tämän yhden "modernin" ihmisen mainostama uutissivusto! Kyllä ollaan me painettua sanomalehteä lukeneet menetetty paljon, kun ei olla TÄÄLTÄ katsottu urheilutuloksia ja horoskooppeja! :D xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo omakanta on joka on niin välttämätön täällä kaikkien mielestä? Olen elänyt yli 40-vuotta tietämättä sellaisen olemassa olosta. Ei se nyt kovin välttämätön taida kuitenkaan olla...
Sen huomaa, että tähän se sitten menee, kun ei ole edes pankkitunnuksia. Ei tiedä, mikä on omakanta. Ei sillä, että siitä olisi pakko olla innoissaan, mutta ettei edes tiedä mikä se on.
Täytyy myöntää, että vasta tältä palstalta kuulin "omakannasta". Menin sitten sinne, mutta ei siellä ollut mitään tietoa. Mitä sieltä pitäisi löytyä?
Jos et ole käynyt lääkärissä, niin tietoja ei ole kertynyt. Sinne ei siirretä tietoja takautuvasti. Siellä näkee mysö omat lääkereseptinsä, jos niitä kirjoitetaan. Paperireseptiä ei enää ole.
Paitsi se printti, jonka saa mukaansa lääkärissä käydessään. Siitäkin näkee, mitä lääkettä on määrätty, millä annoksella ja kuinka pitkäksi aikaa.
Niin mutta se ei päivity, jos lääkettä hakee. Kaksi vuotta, jonka resepti on voimassa ja jonka ajan siellä parhaimmillaan on lääkettä, on pitkä aika. Osaan reseptejä on kuitenkin määrätty vain vuoden lääkkeet.
Ei päivitykään, mutta ei läheskään kaikilla ihmisillä ole sellaisia sairauksia, joihin reseptilääkkeitä syödään vain satunnaisesti eikä muista, milloin on viimeksi hakenut lääkettä ja kuinka paljon. Jos taas päivittäin käytettävää lääkettä on määrätty vuodeksi, niin pitää vaan muistaa, milloin alkaa olla kulunut vuosi edellisestä lääkärikäynnistä ja varata uusi aika. Sitäpaitsi ainakin mulle on ihan joka kerta apteekissa reseptilääkkeitä hakiessani sanottu, jos ko lääkettä ei enää jää reseptille enempää tai resepti on piakkoin vanhenemassa.
Siinä tarrassa, mikä apteekissa lyödään lääkepurkin kylkeen, on tiedot paljonko lääkettä on sillä kerralla ostettu ja paljonko reseptillä on jäljellä.
Op- mobiili, siis app. Op lopetti android tuen ihan yhtäkkiä.
Versio 4. ei kelpaa. Tarvitaan 5.
Nordealla pelittää vielä 4 android.
Kuinka kauan.
Nordea lopettaa tunnuslukujen lähettämisen nyt kuitenkin.
Jos nordea tekee tuon saman tempun kuin op, ei nelos-androidilla pääse edes verkkopankkiin enää sitten.
Uutta luuria siis ostamaan.
Ajattelin vaan, että voi tulla yllärinä jollekin toisellekin.
Op-mobiili lakkasi toimimasta täysin varoittamatta siis. Sivuilla toki kehuvat, että android 4 kelpaa. (op verkkopankin puolelle pääsee kyllä).
Siitä asiakaspalvelun mallia!
Mitenköhän s pankilla tää appsi/android 4.
Minusta pankkitunnuksia tarvitaan monessa paikassa, enkä ymmärrä mimten joku voi pärjätä ilman niitä:
- pankkitilille kirjautuminen ja laskujen maksaminen
- osassa nettiostoksia ostos varmistetaan pankkitunnuksilla
- reseptit ja sairaskertomukset
- tunnistautuminen monessa järjestelmässä esim. vero, terveysasema jne.
Nämä tuli heti mieleen, mutta varmasti on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä aikuinen ylipäätään pärjää ilman pankkitunnuksia?
Huomaan ajattelukyvyssäsi suuria puutteita. Maamme on täynnä mummoja joilla ei ole pankkitunnuksia ja joiden laskut ovat suoraveloituksessa tai maksupalvelussa. Ihan hvetin hyvin pärjää ilman pankkitunnuksia jos ei ole tarvetta edes nettiin.
Mietipä tätä asiaa hetki ja häpeä yksinkertaisuuttasi.
Muutaman asunnottoman narkomaanin tunnen ja muutaman kehitysvammaisen. Lähinnä niitä, jotka on edunvalvonnassa. Nyt harvinaisempaa, kun ne on pakko myöntää luottotiedottomuudesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä vai talviaika äänestys on ad 12.10 saakka. Käykää loikkaamassa omat mielipiteenne. Muutakin siellä kysytään mutta vastaus on helppoa klikkaamalla.Niinpä, eihän nämä pankkitunnuksettomat pysty edes kansalaisaloitteisiin ottamaan kantaa netissä.
Ne, jotka on tänä päivänä ilman pankkitunnuksia ei ehkä ihan hirveästi välitäkään joistain kansalaisaloitteista.
Miksi pitäisi nähdä lääkereseptejä. Saahan ne lääkkeet ilman pankkitunnuksiakin. En paljon käytä pankkitunnuksia, kun en nosta tililtä mitään , palkan siirrän " tuottto-tilille" = on korkoextra. Pääomatulot aika hyvät, nekin säästetään. Kaupassa olen aina käyttänyt korttia, nyt lähikortti. Mieheni hoitaa kaikki laskut. Matkoille varaan käteistä, eikä niitäkään nykyään paljon käytetä. Meillä on kaikki omaisuus ja rahat yhteistä., ja ei kysytä lupia. Pari kertaa vuodessa minä teen budjetin, jossa lähinnä suunnitellaan miten seuraava puolivuosi menee. Ei ole velkaa. Mutta velkaa on heti saatavissa, jos haluaa ostaa jotan sijoitettavaa velaksi. Lapsille anna joskus käteistä tai jossain maalaismarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisella, joka ei tarvitse niitä. Jos ei ole muita laskuja kuin yhtiövastike/vuokra, sähkölasku, puhelinlasku sekä kerran vuodessa maksettava kotivakuutus, niin ei kaikille ole täysin ylivoimaista käydä kerran kuukaudessa pankin konttorissa maksamassa laskunsa tai maksaa kauppareissun yhteydessä laskunsa pankkikortilla kauppakeskuksessa olevalla maksupäätteellä.
Ei kai sellaista ihmistä voi olla jos ei nyt ole holhouksessa tai jossain laitoksessa? Normaali-ihmisellä laskuja tulee koko ajan.
Minulle ei ole koskaan tullut muuta laskua kuin puhelinlasku, sähkölasku ja vakuutuslasku. Olen täysin terve kolmekymppinen enkä ole holhouksessa tai asu laitoksessa. Aika harvassa asiassa nykyään tarvitsee käyttää laskua hoitaakseen maksun.
Et ole ikinä tilannut sanomalehteä? Käyttänyt terveyskeskusta? Hammaslääkäriä? Saanut mätkyjä? Maksanut kiinteitöveroa? Harrastanut? Tilannut netistä? Siirtänyt rahaa jollekulle?
Ei, en ole tilannut sanomalehteä (en itse asiassa tiedä juuri ketään, joka vielä nykyisin niin tekisi)
Ei, en ole käyttänyt terveyskeskusta (minulla on vakuutus, joka kattaa terveysmenot, joten käyn yksityisellä)
Hammaslääkärissä totta kai käyn. Maksan käynnin paikanpäällä, joten laskua ei tule
Ei, en ole saanut mätkyjä. Itse asiassa joka vuosi on tullut veronpalautuksia.
Ei, en ole maksanut kiinteistöveroa. Kerrostalossa sellaista ei tarvitse maksaa.
Harrastusmaksut hoidan paikanpäällä.
Nettitilaukset maksan verkkopankin kautta.
Rahansiirto nyt ei ole lasku. Sekin hoituu nettipankin kautta.
Miten sää sinne nettipankkiin pääset ilman tunnuksia?