Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella aikuisella ei ole pankkitunnuksia?

Vierailija
26.09.2018 |

Miten nykypäivänä aikuinen ylipäätään pärjää ilman pankkitunnuksia?

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella, jolle pankki ei niitä myönnä.

Joo, tosin en muista, tuliko se laki jo voimaan, että pankkitunnukset on myönnettävä jokaiselle, koska ei voi olla enää yhteiskunnan täysivaltainen jäsen ilman niitä. Jos ei, se on ainakin tulossa. 

Vierailija
62/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella, joka ei tarvitse niitä. Jos ei ole muita laskuja kuin yhtiövastike/vuokra, sähkölasku, puhelinlasku sekä kerran vuodessa maksettava kotivakuutus, niin ei kaikille ole täysin ylivoimaista käydä kerran kuukaudessa pankin konttorissa maksamassa laskunsa tai maksaa kauppareissun yhteydessä laskunsa pankkikortilla kauppakeskuksessa olevalla maksupäätteellä.

Ei kai sellaista ihmistä voi olla jos ei nyt ole holhouksessa tai jossain laitoksessa? Normaali-ihmisellä laskuja tulee koko ajan.

Minulle ei ole koskaan tullut muuta laskua kuin puhelinlasku, sähkölasku ja vakuutuslasku. Olen täysin terve kolmekymppinen enkä ole holhouksessa tai asu laitoksessa. Aika harvassa asiassa nykyään tarvitsee käyttää laskua hoitaakseen maksun.

Et ole ikinä tilannut sanomalehteä? Käyttänyt terveyskeskusta? Hammaslääkäriä? Saanut mätkyjä? Maksanut kiinteitöveroa? Harrastanut? Tilannut netistä? Siirtänyt rahaa jollekulle?

Olen tehnyt noista kaikkia muita paitsi saanut mätkyjä ja maksanut kiinteistöveroa (kerrostalossa ei ole tarpeen), mutta yhdestäkään ei ole tullut kotiin laskua. t.eri

Kyllä tk-käynnistä tulee. Ja miten oisit mätkytkään maksanut? Tai jätemaksun, jos asuisit omakotitalossa? Aika köyhää, jos ei ole edes sanomalehteä koskaan tilannut! Netin rääpäisyt eivät anna lähellekään sitä tietomäärää, mitä yksittäinen lehti. Sille toiselle ankealle se siis kommenttina.

Niin kuin kerroin en ole saanut mätkyjä, joten niitä ei ole tarvinut maksaa. Kerroin myös, että asun kerrostalossa, joten jätelaskut eivät tule minulle. Tietysti asia olisi eri jos asuisin omakotitalossa, mutta EN asu. Sanomalehdessä ei ole juurikaan muuta kuin mainoksia nykyään. Sitä paitsi ne uutiset ovat jo eilisiä lehden tullessa. Seuraan uutisia mieluummin reaaliajassa netistä. Jos ihan välttämättä haluaisin lukea paperilehden, sen voi tehdä parinsadan metrin päässä kotoani kirjaston lehtisalissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on DI ja omistaa kyllä pankkitunnukset, mutta ei ole kyllä koskaan käyttänyt niitä. Hoidan kaikki raha-asiat yhteisiltä tileiltä.

Vierailija
64/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella, joka ei tarvitse niitä. Jos ei ole muita laskuja kuin yhtiövastike/vuokra, sähkölasku, puhelinlasku sekä kerran vuodessa maksettava kotivakuutus, niin ei kaikille ole täysin ylivoimaista käydä kerran kuukaudessa pankin konttorissa maksamassa laskunsa tai maksaa kauppareissun yhteydessä laskunsa pankkikortilla kauppakeskuksessa olevalla maksupäätteellä.

Ei kai sellaista ihmistä voi olla jos ei nyt ole holhouksessa tai jossain laitoksessa? Normaali-ihmisellä laskuja tulee koko ajan.

Minulle ei ole koskaan tullut muuta laskua kuin puhelinlasku, sähkölasku ja vakuutuslasku. Olen täysin terve kolmekymppinen enkä ole holhouksessa tai asu laitoksessa. Aika harvassa asiassa nykyään tarvitsee käyttää laskua hoitaakseen maksun.

Et ole ikinä tilannut sanomalehteä? Käyttänyt terveyskeskusta? Hammaslääkäriä? Saanut mätkyjä? Maksanut kiinteitöveroa? Harrastanut? Tilannut netistä? Siirtänyt rahaa jollekulle?

Ei, en ole tilannut sanomalehteä (en itse asiassa tiedä juuri ketään, joka vielä nykyisin niin tekisi)

Ei, en ole käyttänyt terveyskeskusta (minulla on vakuutus, joka kattaa terveysmenot, joten käyn yksityisellä)

Hammaslääkärissä totta kai käyn. Maksan käynnin paikanpäällä, joten laskua ei tule

Ei, en ole saanut mätkyjä. Itse asiassa joka vuosi on tullut veronpalautuksia.

Ei, en ole maksanut kiinteistöveroa. Kerrostalossa sellaista ei tarvitse maksaa.

Harrastusmaksut hoidan paikanpäällä.

Nettitilaukset maksan verkkopankin kautta. 

Rahansiirto nyt ei ole lasku. Sekin hoituu nettipankin kautta. 

Verkkopankki? Miten se toimii ilman pankkitunnuksia? Ja kai se yksityislääkärikin pitää maksaa? Ja mätkyjä tulee yleensä parempituloisille.

Mätkyjä tulee yleensä niille, jotka ovat arvioineen veroprosenttinsa alakanttiin. Olen suurituloinen ja saan aina jonkin verran veronpalautuksia. 

Esim. pääomatuloja saavilla on siten, ja niitähän ei köyhät yleensä saa. Niin että mätkyjä tulee yleensä varakkaille. Köyhiltä ei kysellä mitä arvioivat.

Vierailija
65/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mietinkin, että voin vaikka kassalla siirtää rahaa älylaitteellani tililtä toiselle noin 5 sekunnissa, niin nämä jotkut eivät koskaan näe tilitietojaan edes kotona!

Se on kyllä hirveä menetys. Ihme, että ihmiset ovat ennen nettiaikaa edes selvinneet hengissä, kun eivät nähneet tilitietojaan kotona!

Vierailija
66/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt noista kaikkia muita paitsi saanut mätkyjä ja maksanut kiinteistöveroa (kerrostalossa ei ole tarpeen), mutta yhdestäkään ei ole tullut kotiin laskua. t.eri

Kyllä tk-käynnistä tulee. Ja miten oisit mätkytkään maksanut? Tai jätemaksun, jos asuisit omakotitalossa? Aika köyhää, jos ei ole edes sanomalehteä koskaan tilannut! Netin rääpäisyt eivät anna lähellekään sitä tietomäärää, mitä yksittäinen lehti. Sille toiselle ankealle se siis kommenttina.

Niin kuin kerroin en ole saanut mätkyjä, joten niitä ei ole tarvinut maksaa. Kerroin myös, että asun kerrostalossa, joten jätelaskut eivät tule minulle. Tietysti asia olisi eri jos asuisin omakotitalossa, mutta EN asu. Sanomalehdessä ei ole juurikaan muuta kuin mainoksia nykyään. Sitä paitsi ne uutiset ovat jo eilisiä lehden tullessa. Seuraan uutisia mieluummin reaaliajassa netistä. Jos ihan välttämättä haluaisin lukea paperilehden, sen voi tehdä parinsadan metrin päässä kotoani kirjaston lehtisalissa.

Niin, mutta kysymys kuuluikin, etkö ole ikinä tilannut sanomalehteä? Tai muitakaan lehtiä? Taidat olla köyhä, niin et ole. Selvä.

Vierailija
67/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman pankkitunnuksia on mahdollista elää, mutta onhan elämä kaikenkaikkiaan helpompaa niiden kanssa. Niillä kun voi tehdä kaikkea muutakin kuin vain maksaa laskuja, kuten:

- ainakin Tampereella varata hammashuoltoon aikoja ja perua tai siirtää jo olemassa olevia,

- tarkistaa oliko jotakin lääkettä vielä reseptillä ennen kuin tekee turhan reissun apteekkiin tai tarkistaa oman hoitokertomuksensa ts. mitäs se lääkäri on musta kirjoittanut,

- uusia passin/henkilökortin,

- asioida Kelassa, esim. ilmoittaa muuttunut tilinumero,

- ostaa leffaliput jne jne.

Onneksi edelleenkin kaikki nämä on edelleen mahdollista hoitaa perinteisesti soittamalla tai paikan päällä mutta itse en enää haluaisi palata vanhaan malliin.

Vähän ohis varsinaiseen aiheeseen, mutta näin pankissa työskentelevänä vinkkaisin kaikille niille, joiden puoliso hoitaa KAIKKI pankkiasiat, niin tämä ei ole välttämättä fiksua. Useamman kerran on asiakkaana ollut juuri leskeksi jäänyt henkilö, joka on täysin pihalla raha-asioiden hoidosta. Menehtynyt puoliso on hoitanut kaiken talouteen liittyvän ja jäljelle jäänyt joutuu surunsa keskellä vielä yllättäen ottamaan haltuun esim. laskujen maksun. Nuorelle ihmiselle ei ehkä kovin hankalaa, mutta kun leskeksi jäänyt on 80-vuotias ei uuden oppiminen välttämättä ole maailman helpoin juttu.

Vierailija
68/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mietinkin, että voin vaikka kassalla siirtää rahaa älylaitteellani tililtä toiselle noin 5 sekunnissa, niin nämä jotkut eivät koskaan näe tilitietojaan edes kotona!

Se on kyllä hirveä menetys. Ihme, että ihmiset ovat ennen nettiaikaa edes selvinneet hengissä, kun eivät nähneet tilitietojaan kotona!

Silloin ne näki tiliotteista. Mutta nyt!

Vierailija
69/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on useita miljardeja ihmisiä, joilla ei ole koskaan ollut pankkitiliä.

Vierailija
70/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella, jolle pankki ei niitä myönnä.

Joo, tosin en muista, tuliko se laki jo voimaan, että pankkitunnukset on myönnettävä jokaiselle, koska ei voi olla enää yhteiskunnan täysivaltainen jäsen ilman niitä. Jos ei, se on ainakin tulossa. 

Niin, ja osa ei osaa edes olla yhteiskunnan täysivaltainen jäsen, vaan tipahtaa kelkasta..!

Vierailija
71/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on useita miljardeja ihmisiä, joilla ei ole koskaan ollut pankkitiliä.

Samaistutko heihin siis? Asut savimajassa ja silleen?

Vierailija
72/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ole tilannut sanomalehteä (en itse asiassa tiedä juuri ketään, joka vielä nykyisin niin tekisi)

Ei, en ole käyttänyt terveyskeskusta (minulla on vakuutus, joka kattaa terveysmenot, joten käyn yksityisellä)

Hammaslääkärissä totta kai käyn. Maksan käynnin paikanpäällä, joten laskua ei tule

Ei, en ole saanut mätkyjä. Itse asiassa joka vuosi on tullut veronpalautuksia.

Ei, en ole maksanut kiinteistöveroa. Kerrostalossa sellaista ei tarvitse maksaa.

Harrastusmaksut hoidan paikanpäällä.

Nettitilaukset maksan verkkopankin kautta. 

Rahansiirto nyt ei ole lasku. Sekin hoituu nettipankin kautta. 

Verkkopankki? Miten se toimii ilman pankkitunnuksia? Ja kai se yksityislääkärikin pitää maksaa? Ja mätkyjä tulee yleensä parempituloisille.

En vastannut kysymykseen pankkitunnuksista, vaan tuon henkilön ihmettelyyn siitä, miten ei voi tulla laskuja. Lasku on eri asia kuin pankkitunnus. Ja yksityislääkäriä ei tarvitse maksaa, kun vakuutuksen oma vastuu on täynnä. Laskuttavat suoraan vakuutusyhtiötä.

Vierailija
73/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mainitsee teatteri-, konsertti- ja leffaliput verkkopankkitunnusten välttämättömyydeksi. Mulla on kyllä verkkopankkitunnukset, mutta mulla on myös työsuhde-etuna kulttuuri- ja liikuntakortti. Sillä ei voi maksaa netissä lainkaan, joten on joka tapauksessa lunastettava liput R-kioskilta tai vastaavasta paikasta. 

Vierailija
74/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi edelleen tilata paperisen tiliotteen kotiin niin kuin ennenkin!

Vierailija
75/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi edelleen tilata paperisen tiliotteen kotiin niin kuin ennenkin!

Aika surkeaa. Säilöpä sitten niitä.

Vierailija
76/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman pankkitunnuksia ei näe omia lääkereseptejään (paitsi apteekissa henkilöllisyystodistuksella).

Niinkauan kun nuo sähköiset reseptit on olleet, ei meidän perheessä ole kukaan lääkekuuria tarvinnut 🙄

Vierailija
77/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kysymys kuuluikin, etkö ole ikinä tilannut sanomalehteä? Tai muitakaan lehtiä? Taidat olla köyhä, niin et ole. Selvä.

Anteeksi, en huomannut lainaamassani viestissä tuota kysymystä (koska sitä ei siinä ollut). Vastaus on: En ole ikinä tilannut sanomalehteä. Rahaa siihen olisi, mutta edellisessä viestissäni jo perustelin, miksi en lehteä tilaa. Jos se on sinusta köyhyyttä, että ei lue eilisiä uutisia vaan keskittyy tähän päivään. Selvä.

Vierailija
78/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedottomalla.

Laki takaa pankkitunnukset kaikille. Niitä tarvitaan mm Omakannassa tunnistautumiseen.

https://yle.fi/uutiset/3-9582408

Vierailija
79/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo omakanta on joka on niin välttämätön täällä kaikkien mielestä? Olen elänyt yli 40-vuotta tietämättä sellaisen olemassa olosta. Ei se nyt kovin välttämätön taida kuitenkaan olla...

Vierailija
80/167 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi ilman niitä katsoa esim. omia verotietojaan, korjata veroilmoitusta (paperilla?), katsoa eläketietoja, ostaa matkalippuja, teatteri/konserttilippuja muualla kuin kotona jonkun muun tunnuksilla (onko jonkun muun tunnukset aina mukana?).

Aika monta asiaa, mihin pitää tunnistautua.

En ole koskaan katsonut verotietojani netistä. Ja joo, veroilmoituksen korjaan paperilla, jos jotain korjattavaa on. Ei ole ollut viiteentoista vuoteen. Eläketiedoistakin tulee välillä kirje kotiin. En muista, oliko joka kolmas vuosi vai miten. Matkalippuja pystyy ostamaan asemilta, busseista tai maksamalla kännykällä. Matakortin latauksen työmatkaseteleillä joutuu kuitenkin tekemään R-kioskilla tms pisteessä, ei onnistu netissä.  Lentolippuja taas en ole ostanut vuosiin. Harvemmin tulee yksin mihinkään lennettyä. Teatteri- ja konserttilippuja voi oikein hyvin tilata netistä ilman verkkopankkitunnuksiakin ja noutaa sekä maksaa liput kodin vieressä olevalla R-kioskilla. 

Olen eri, mutta miksi tähänkin on tullut alapeukkuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi