Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön: miksi olet työtön?

Vierailija
25.09.2018 |

Kysymys otsikossa.

En provoile vaan tämä on hyväntahtoinen kysymys toiselta työttömältä, jota kiinnostaa, miksi jotkut (ml. minä itse) eivät vaan saa töitä.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin työpaikan homeisista tiloista ja minut irtisanottiin laittomasti. Nyt homeesta reagoivan astman kanssa on ollut melkein mahdotonta löytää sisäilmaltaan tarpeeksi tervettä työpaikkaa. Minulla on yliopistokoulutus. Masentaa, että elämä on syöksykierteessä. Lääkekulut ovat n. 150 € kuussa. Olen nelikymppinen. Vielä en haluaisi luovuttaa kuitenkaan.

Vierailija
62/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näissä keskusteluissa pitäisi erottaa työttömät ja työkyvyttömät. On ihan eri asia olla työtön kuin työkyvytön, vaikka työkyvytön tavallaan onkin työtön.

Ihmisiä, jotka ovat työkyvyttömiä, sairaita jne. on paljon työttöminä, koska sairaseläkkeelle tsi tapaturmaeläkkeelle ei enää päästetä. Kiitos usein mm. vakuutusyhtiöiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanha 48-vuotias. Koulutusta on aloille, joihin olen hakenut.

Vierailija
64/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin työpaikan homeisista tiloista ja minut irtisanottiin laittomasti. Nyt homeesta reagoivan astman kanssa on ollut melkein mahdotonta löytää sisäilmaltaan tarpeeksi tervettä työpaikkaa. Minulla on yliopistokoulutus. Masentaa, että elämä on syöksykierteessä. Lääkekulut ovat n. 150 € kuussa. Olen nelikymppinen. Vielä en haluaisi luovuttaa kuitenkaan.

Lääkekulut ovat muutaman kuukauden kuluttua 0 euroa, jos ne alussa ovat 150 euroa kuussa. Sairautesi kuulostaa luulosairaudelta, jos sisäilma on lähes aina muka epätervettä.

Vierailija
65/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekulut ovat muutaman kuukauden kuluttua 0 euroa, jos ne alussa ovat 150 euroa kuussa. Sairautesi kuulostaa luulosairaudelta, jos sisäilma on lähes aina muka epätervettä.

Tällaista vastausta osasin jo odottaakin. Lääkärit ovat olleet eri mieltä ja diagnoosit (allerginen astma etc.) ovat heidän tekemiään, eivät minun. Lääkekulut ovat olleet tuon verran jo kuusi vuotta. Saan oireita myös ulkohomeista, en vain sisätiloissa. Olen allerginen mm. Cladosporiumille.

Vierailija
66/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v työuran jälkeen yt-n myötä pihalle. Ikä u0, ei kukaan enää ota mihinkään. Eläkepäivät seuraavaksi

Vierailija
67/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten tiennyt ettei kaikkia reseptilääkkeitä korvata eikä lasketa lääkekulukattoon.

Joillekin voi hakea korvattavuutta erikseen, mutta sitä ei välttämättä saa.

Nekin lääkkeet, jotka korvataan automaattisesti vaihtelevat.

Yhtenä vuonna korvataan joku lääke, ja toisena vuonna ei korvataan.

Jopa eri lääketehtaissa valmistettuja keskenään identtisiä lääkkeitä korvataan eri tavalla. Yhden tehtaan lääke korvataan ja toisen ei, vaikka kyseessä olisi sama lääke.

Vierailija
68/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin hyvä laaja-alainen ja syvä osaaminen, koulutus ja työkokemus.

Viimeksi toimitusjohtajana.

Sain kenkää kun firman omistaja tuli yllättäen tj:ksi takaisin ulkomailta, jouduin työttömäksi kun ei ollut laskeutumispaikkaa valmiina.

Nyt kukaan ei palkkaa koska ajattelevat että täytyy olla jotain vikaa kun huippuammaattilainen ja ex. tj on työttömyyskortistossa ollut monta kk.

Haastatelut menee absurdeiksi, kun koettavat kaivaa että mikä on se vika minussa miksi olen työttömänä.

Mielenterveysongelma, narsismi, alkoholismi, ääliömäisyys..tms...etsivät..

Työpaikkahaastattelut venyy kaksi kertaa varatun ajan mittaisiksi, mutta vikaa vaan eivät löydä vaikka etsivät, koska sellaista ei ole.

Onnistun haastatteluissa aina hyvin.

Haastattelijat ihmeissään, että mikä tapaus tämä oikein on kun vikaa ei löydy, vaikka sellainen on ehdottoman pakko olla. Koska huippuammattilainen työttömänä näin "kovan työvoimapulan vallitessa" on mahdoton ajatusksenakin.

Hankala vaan kun en itse voi tehdä asialle mitään..kun ei ole edes sitä vikaa jonka voisi eliminoida.-

Vierailija
69/86 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ala kelan orjatyöhön, haluan oikean työn ja niitä ei kunnassani ole saatavilla alaltani.

Vierailija
70/86 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ei koulutusta

- vähän työkokemusta

- ei osaamista

- ei halua

- liikaa ikää

- en hae töitä

Nuo ainakin.

Oisit vaan suoraan sanonu et oma vika.

Vierailija
71/86 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin haluttiin joku, joka ei ole opiskelija ja tekee mitä vuoroa vain. Sitten opintojen jälkeen oli aukko cv:ssä ja haluttiin kokeneempi. Nyt olen liian vanha ja cv on sillisalaatti. Teen sijaisuuksia ja mitä vain pätkiä missä vain.

Vierailija
72/86 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, etten ole hakenutkaan työpaikkaa enää vuosiin. Ei sen puoleen, eipä ole näkynyt pitkiin aikoihin paikkoja, joita edes voisin hakeakkaan eli omaa ammattiani&työkokemusta ja tämän hetkistä terveydellistä tolaani vastaavia. Ei kiinnosta työssä käynti, vapaus on paljon kivempaa!  Saan viettää aikaani ilman pomon pomoja, ja ihan miten haluan, ainoa ihminen, jonka kanssa pitää hieman suunnitella menojani on oma työelämässä oleva puolisoni, ja kohta hänkin jää normieläkepäivilleen, niin sitten saamme olla molemmat huilaillen.:D

Vierailija
73/86 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten jotkut ei muka löydä töitä!

Minulla on tällä hetkellä neljään työpaikkaan sopimus ja töitä ois enemmän kuin ehdin tekemään,osasta on jo pakko kieltäytyä.

Ja asun kuitenkin korkean työttömyysasteen alueella.

Tässä ketjussa työllä tarkoitetaan sitä, että tehdään työsopimus, jossa kerrotaan vähintään työehtosopimukseen perustuva minimipalkka. Eli puhelinmyynti tai liittymien /sähkösopimusten kauppaaminen kauppakeskuksissa 100% provisiopalkalla ei täytä työpaikan kriteereitä.

Vierailija
74/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10 vuotta töissä yhtä mittaa yhdellä työnantajalla ja työsuhde päättyi yt-neuvotteluissa.Sen jälkeen olin 2kk määräaikaisessa eri firmassa ja selkävaivojen takia jäin itse pois,kun ajattelin kuntouttaa selän ihan perus liikkumisella.Vaivat ovat iskiakseen liittyvää.Selkäranka on vinossa ja pakara,sääri,nilkka todella hermokipua.

Sitten tuli tämä koronavirus ja päätin, että hei nyt onkin hyvä sauma jäädä kotiin pienten lasten kanssa ja olla liiton rahalla ainakin 6kk tai vuosi.Myöskin parannella omia selkävaivoja.

No mitäs sitten. Lapset pois hoidosta, kun sanna marin televisiossa pyysi joustavuutta kansalaisilta.Mullehan tämä tilanne sopi, että lapset pois ja ollaan kotona turvassa covid19 virukselta ja puoliso käy töissä hoitoalalla.

Kerkesin saada 1vk liiton ansiosidonnaista ja työkkäristä soittivat töihin.Kieltäydyin ja piti selvittää miksi kieltäydyin.Vetosin covid19 virukseen ja tunnistin työnantajan mitä työkkäri tarjosi,että on palkanmaksuvaikeuksia ja etsii kokoajan työntekiöitä.

Tuomio 3kk karenssia.Ei riittäny,että elämme poikkeustilassa ja palkkahommat pitäisi selvittää työsuojelun/liiton kautta, jos näin käy.

Lapset työkkärin mukaan olisi voinut viedä,koska yksikköä ei ole suljettu.Eikö ne sanonut,että vähän ihmiskontakteja ja olkaa sisällä terveenä. Helppo se on siellä TE-työntekijänä olla.Ovat varmaan vielä etätöissä himassa tai käyvät konttorilla kerran kahdesti viikossa.

No ei tässä vielä kaikki ovat 2x soittaneet toisista töistä ja olen kieltäytynyt.Tulee karenssin päälle karenssia.

Mulla on 20 vuoden työhistoria.Tällä hetkellä, kun olen kerrankin kotona ja hoidan lapsia niin te-toimisto panee minua perseeseen.

Onneksi on hieman puskuria taloudessa ei ole heti luilla.Itse kun saan selän kuntoon niin pääsen kyllä töihin puhelin soitolla.Joskus sentään tehnyt oikein asioita.

Ilmeisesti olisi heti työttömyyden alkaessa pitänyt hakea saikkua ja kelasta sairaspäivärahaa tai kun esitetään töitä niin soittaa työnantajalle ja itkeä ja sanoa, että älä palkkaa minua ja lähetä te-toimistoon lappu että ei ollut sopiva työntekijä ei palkattu ja näin ollen en olisi saanut karenssia. Kerranki, kun kohtuu rehellinen ja sanoo et paska työ niin työkkäri antaa karenssia. Toki on niitäkin, jotka järjestelmää käyttää väärin.

Minulla on vielä yksi sana te-toimistolle. Vetäkää hanskat käteen.

Vierailija
75/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 10 vuotta töissä yhtä mittaa yhdellä työnantajalla ja työsuhde päättyi yt-neuvotteluissa.Sen jälkeen olin 2kk määräaikaisessa eri firmassa ja selkävaivojen takia jäin itse pois,kun ajattelin kuntouttaa selän ihan perus liikkumisella.Vaivat ovat iskiakseen liittyvää.Selkäranka on vinossa ja pakara,sääri,nilkka todella hermokipua.

Sitten tuli tämä koronavirus ja päätin, että hei nyt onkin hyvä sauma jäädä kotiin pienten lasten kanssa ja olla liiton rahalla ainakin 6kk tai vuosi.Myöskin parannella omia selkävaivoja.

No mitäs sitten. Lapset pois hoidosta, kun sanna marin televisiossa pyysi joustavuutta kansalaisilta.Mullehan tämä tilanne sopi, että lapset pois ja ollaan kotona turvassa covid19 virukselta ja puoliso käy töissä hoitoalalla.

Kerkesin saada 1vk liiton ansiosidonnaista ja työkkäristä soittivat töihin.Kieltäydyin ja piti selvittää miksi kieltäydyin.Vetosin covid19 virukseen ja tunnistin työnantajan mitä työkkäri tarjosi,että on palkanmaksuvaikeuksia ja etsii kokoajan työntekiöitä.

Tuomio 3kk karenssia.Ei riittäny,että elämme poikkeustilassa ja palkkahommat pitäisi selvittää työsuojelun/liiton kautta, jos näin käy.

Lapset työkkärin mukaan olisi voinut viedä,koska yksikköä ei ole suljettu.Eikö ne sanonut,että vähän ihmiskontakteja ja olkaa sisällä terveenä. Helppo se on siellä TE-työntekijänä olla.Ovat varmaan vielä etätöissä himassa tai käyvät konttorilla kerran kahdesti viikossa.

No ei tässä vielä kaikki ovat 2x soittaneet toisista töistä ja olen kieltäytynyt.Tulee karenssin päälle karenssia.

Mulla on 20 vuoden työhistoria.Tällä hetkellä, kun olen kerrankin kotona ja hoidan lapsia niin te-toimisto panee minua perseeseen.

Onneksi on hieman puskuria taloudessa ei ole heti luilla.Itse kun saan selän kuntoon niin pääsen kyllä töihin puhelin soitolla.Joskus sentään tehnyt oikein asioita.

Ilmeisesti olisi heti työttömyyden alkaessa pitänyt hakea saikkua ja kelasta sairaspäivärahaa tai kun esitetään töitä niin soittaa työnantajalle ja itkeä ja sanoa, että älä palkkaa minua ja lähetä te-toimistoon lappu että ei ollut sopiva työntekijä ei palkattu ja näin ollen en olisi saanut karenssia. Kerranki, kun kohtuu rehellinen ja sanoo et paska työ niin työkkäri antaa karenssia. Toki on niitäkin, jotka järjestelmää käyttää väärin.

TYökkärissä ei ole resursseja paneutua syvästi jokaisen työnhakijan asiaan. Kun et ota työtä vastaan, et ota. Siksi karenssi.

Mietrikää tykönänne sitä soppaa, mikä syntyisi, kun ihmiset alkaisivat vedota omalla kohfdallaan eri syihin, mikseivät juuri sinä hetkenä  voi ottaa tarjottua työtä vastaan.

Ihan hyvä, että ollaan tarkkoja, korvaukset maksetaan verorahoista.

Vierailija
76/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on syksyllä osa-aikatöitä tiedossa syksyllä ja haluaisin sen lisäksi perustaa sivutoimisen yrityksen. Pelottaa vaan, että työkkäri tekee siinä tilanteessa sellaiset lausunnot, etten siirtymävaiheessa, kun yritys ei vielä tuota, saakaan enää päivärahaa. Starttirahaa en saa osa-aika työn takia ja sitä työtä en halua lopettaa.

Olen perheen ainoa aikuinen, en voi ajaa tilannetta sellaiseksi, että emme tule toimeen.

Vierailija
77/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en jaksa käydä töissä enkä tehdä mitä tahansa työtä. Ammattini luontoneuvojana ei oikein työllistä. Sitä paitsi häviäisin taloudellisesti, koska olen 3 lapsen yksinhuoltaja ja pienimmän kanssa saan olla vielä 2 vuotta kotona. Olen kyllä miettinyt et josko pääsisin opiskelemaan jonkun kivan ammatin.

Vierailija
78/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vanha 48-vuotias. Koulutusta on aloille, joihin olen hakenut.

Suomi on kyllä outo maa, kun alle 50v. on liian vanha! Siis tällä hetkellä 70-luvun alkupuolella syntyneet ovat jo liian vanhoja. Kovin lyhyeksi jää Suomessa ihmisen potentiaalinen aika työmarkkinoilla, kun valmistutaan jotain 25-30v.  Kannattaako opiskella pitkään, jos työvuosia ei välttämättä ole tiedossa kuin parikymmentä. 

Vierailija
79/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYökkärissä ei ole resursseja paneutua syvästi jokaisen työnhakijan asiaan. Kun et ota työtä vastaan, et ota. Siksi karenssi.

Mietrikää tykönänne sitä soppaa, mikä syntyisi, kun ihmiset alkaisivat vedota omalla kohfdallaan eri syihin, mikseivät juuri sinä hetkenä  voi ottaa tarjottua työtä vastaan.

Ihan hyvä, että ollaan tarkkoja, korvaukset maksetaan verorahoista.

Ne on ne uniikit lumihiutaleet, joiden syyt heidän mielestään menevät sääntöjen yli. Juuri he ovat niitä poikkeuksia.

Pysähtykää joskus miettimään, että resursseja on todella niukasti. Työkkärin työntekijät tekevät mekaaniset päätökset, koska muuhun ei riitä aika eikä rahat.

Vierailija
80/86 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole terve ja työkykyinen, en ole ollut koskaan.

Miksi?

Psyyken ongelmathan voivat olla kokonaisvaltaisen lamaannuttavia, mutta fyysiset syyt sellaisia, että voi löytyä jotain kyllä, mitä voi tehdä.

Kannattaisi kartoittaa pitkin elämää.