Toisenlaiset teiniäidit, jakso 5, Laura
Eli tänään taas vuorossa teiniäidit. Esittelyyn pääsee Laura, 18, joka odottaa toista lastaan. Hän tuli raskaaksi ensimmäisen lapsensa ollessa vasta 3kk. Lapsilla ilmeisesti eri isät, koska esittelyssä sanotaan, että seurustelua oli takana vasta viikko kun uusi raskaus paljastui. Itseäni ihmetyttää, miten niin nopeasti voi edes tietää olevansa raskaana. Ja se ei suinkaan ole ainut ihmetyksen aihe. Jatketaan tästä.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jaksossa korvaan pisti, että tytöllä ei ollut mitään ammatti/koulutushaaveita. Suloinen tyttö ja ihanat lapset, mutta heidän tulevaisuutensa yhtä kysymysmerkkiä.
No ei ollut minullakaan tuon ikäisenä.
Opiskelin supraan peruskoulun jälkeen ammattikoulussa linjalla, joka ei kiinnostanut pätkääkään. Jätin sen kesken ja työllistyin kaupan kassaksi. Työ oli yksitoikkoista, mutta sillä eli. Muutin omaan yksiöön jatkaen tuota työtä, lopulta 21 -vuotiaana lähdin opiskelemaan merkonomitutkinnon, kun muuta en vieläkään ollut keksinyt.Valmistuttuani jatkoin myyjän työssä, kunnes viimein aloin hahmottaa sitä ns. omaa alaani. Hain ja pääsin ammattikorkeakouluun, josta valmistun puolen vuoden sisään. [\quote] Kukaan ei valmistu 6 kk ammattikorkeasta!
Koska silloin hän ei ole "teiniäiti". Hän on "vaan" äiti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuossa sarjassa ei ole ketään sellaista teiniäitiä, jolla olisi lapsia vain yhden miehen kanssa ja joka olisi esimerkiksi saanut opiskeltua, hankittua työpaikan ja muutenkin olisi elämänhallinta kunnossa. Miksi nuo kaikki on tuollaisia moniongelmaisia?
koska silloin kyseesssä on äiti, ei teiniäiti
Niin siis joku on valmistumassa nyt vuoden vaihteessa varmaan AMK:sta, on varmasti opiskellut pidempään, tarkistakaa mitä luette (!!!!!) -eri
Sain itse 20-vuotiaana ensimmäisen lapseni.
Olin juuri valmistunut ensimmäiseen ammattiini ja tehnyt hieman töitäkin.
Toisen lapseni sain 24-vuotiaana.
Nykyään olen 28-vuotias, minulla on pian 3 ammatti luettu (AMK, etuajassa) ja työkokemustakin on.
Olen töissä vaativassa paikassa, jossa työskentelee pelkästään korkeastikoulutettuja henkilöitä.
Minulle sanottiin v.2006-2010, ettei minusta tulisi ikinä mitään.
Voin sanoa, että olen onnellinen elämästäni.
Kaikenlisäksi olen päässyt toteuttamaan unelmiani, kuten matkustamaan mieheni kanssa kahdestaan sekä koko perheen voimin, ja nyt olen toteuttanut uuden unelmani eli olen sijoittanut ja säästänyt vuoden ja nyt vuokraan myös ensimmäistä kertaa omistusasuntoani eli olen laajentanut asuntosijoittamiseen! Minä, josta puhuttiin että en koskaan tekisi päivääkään töitä, eläisin sossun rahoilla tai saisi mitään aikaan, olenkin saanut ikäisekseni yllättävän paljon aikaiseksi :D Jopa enemmän kuin moni, jolla ei ole tämän ikäisenä vielä ollut lapsia.
Minulle ollaan myös kateellisia ja monen on vaikeaa ymmärtää, esimerkiksi kun on itse 40-vuotias 3-vuotiaan äiti ja minä olen 28-vuotias 8-vuotiaan ja 4-vuotiaan äiti, jolla on jopa parempi taloudellinen tilanne ja myös hhhhhitsi, parempi vireystaso kuin heillä.
Monet vanhat akat ovat kaikista ennakkoluuloisimpia, ja niin katkeria että..
Happamia ovat. kirjoitti:
Nykyään olen 28-vuotias, minulla on pian 3 ammatti luettu (AMK, etuajassa) ja työkokemustakin on.
Olen töissä vaativassa paikassa, jossa työskentelee pelkästään korkeastikoulutettuja henkilöitä.
Minulle sanottiin v.2006-2010, ettei minusta tulisi ikinä mitään.Voin sanoa, että olen onnellinen elämästäni.
Kaikenlisäksi olen päässyt toteuttamaan unelmiani, kuten matkustamaan mieheni kanssa kahdestaan sekä koko perheen voimin, ja nyt olen toteuttanut uuden unelmani eli olen sijoittanut ja säästänyt vuoden ja nyt vuokraan myös ensimmäistä kertaa omistusasuntoani eli olen laajentanut asuntosijoittamiseen! Minä, josta puhuttiin että en koskaan tekisi päivääkään töitä, eläisin sossun rahoilla tai saisi mitään aikaan, olenkin saanut ikäisekseni yllättävän paljon aikaiseksi :D Jopa enemmän kuin moni, jolla ei ole tämän ikäisenä vielä ollut lapsia.Minulle ollaan myös kateellisia ja monen on vaikeaa ymmärtää, esimerkiksi kun on itse 40-vuotias 3-vuotiaan äiti ja minä olen 28-vuotias 8-vuotiaan ja 4-vuotiaan äiti, jolla on jopa parempi taloudellinen tilanne ja myös hhhhhitsi, parempi vireystaso kuin heillä.
Hieno juttu että olet pärjännyt. Tuo vanhempien naisten akaksi kutsuminen vei valitettavasti pisteitä sinulta. Hhhhhitsi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin v.2006-2010, ettei minusta tulisi ikinä mitään.Voin sanoa, että olen onnellinen elämästäni.
Kaikenlisäksi olen päässyt toteuttamaan unelmiani, kuten matkustamaan mieheni kanssa kahdestaan sekä koko perheen voimin, ja nyt olen toteuttanut uuden unelmani eli olen sijoittanut ja säästänyt vuoden ja nyt vuokraan myös ensimmäistä kertaa omistusasuntoani eli olen laajentanut asuntosijoittamiseen! Minä, josta puhuttiin että en koskaan tekisi päivääkään töitä, eläisin sossun rahoilla tai saisi mitään aikaan, olenkin saanut ikäisekseni yllättävän paljon aikaiseksi :D Jopa enemmän kuin moni, jolla ei ole tämän ikäisenä vielä ollut lapsia.Minulle ollaan myös kateellisia ja monen on vaikeaa ymmärtää, esimerkiksi kun on itse 40-vuotias 3-vuotiaan äiti ja minä olen 28-vuotias 8-vuotiaan ja 4-vuotiaan äiti, jolla on jopa parempi taloudellinen tilanne ja myös hhhhhitsi, parempi vireystaso kuin heillä.
Hieno juttu että olet pärjännyt. Tuo vanhempien naisten akaksi kutsuminen vei valitettavasti pisteitä sinulta. Hhhhhitsi.
Sama juttu. Vaikuttaa todella ylimieliseltä ja ikävältä ihmiseltä.
Miksi kuulostat niin katkeralta ja ilkeältä? Ei onnellinen ihminen hauku muita ja kehu kadehdittavuudellaan. Ps: AMK etuajassa nyt ei vaadi mitään erityistä.
Ei yksinhuoltajilla ole mitään erityistukia. Ihan saman verran toimeentulotukea, asumistukea ym saa per nuppi kuin muutkin, ei siitä yksinhuoltajuudesta mitään lisäeuroja saa. Toki lapsilisään saa sen 50e korotuksen ja lapsista elatusmaksut, mutta en niitä juuri kadehtisi. Itse saan elarin 150e + tuon lapsilisän ylimääräisen 50e, eli kuukaudessa 200e siitä ilosta, että olen yh. Kyllä mieluummin ottaisin talouteen toisen työssäkäyvän ja hänen parin tonnin palkkansa, koska käsittääkseni pari tonnia on pikkasen enemmän kuin 200e.
Kuka tahansa voi jättäytyä työttömäksi kotiin ja hassata omaisuutensa ja alkaa elää tt-tuella, jos se tuntuu houkuttavalta. Ei siihen lapsia tarvita eikä yksinhuoltajuutta.
Miten ihmeessä tää sun tilanteesi liittyy tähän asiaan? Joku 20v just valmistunut, jo töitäkin tehnyt äidiksi tuleva on ehkä nyt kuitenkin hieman eri asia kun teininä äidiksi tullut jolla on jo parikymppisenä joku pari-kolme lasta eri isille, ei ammattia eikä oikein aikomustakaan mennä töihin.
Voihan olla että sun elämäsi on tosiaan mennyt niin kivasti että vanhat akat oikein ryhmissä sua kadehtii. Tosin tuosta itsensä kehumisesta ja muitten kateelliseksi haukkumisesta ei kyllä tule kuvaa kovin onnellisesta ihmisestä vaikka puitteet tuntuukin elämälle olevan kunnossa. Tosin todennäköisesti siellä on kyllä joku mirkku, 5 lasta viidelle eri isälle, kaupungin vuokrakämpässä joka yrittää heiluttaa tuota kateuskorttia kun ei enää muuta keksi.
Kun näiden joka toisen kanssa lisääntyvän (teini)äidin elämässä ei vaan ole kenelläkään mitään kadehtimista, oli vanha akka tahi ei. Vaikka se arvostelu omaa toimintaa vastaan tuntuukin olevan tietyllä ihmistyypillä helpompaa kääntää niin että kun kaikki on nyt niin kateellisia mulle niin eipä tarvitse sitä omaa toimintaa ja elämää tarkastella yhtään lähempää. Olisihan se toisaalta kivaa kun miettii, asua sossun/vanhempien maksamassa kämpässä, omat vanhemmat hoitaa lapset kun ei itse jaksa, keskittyy sen uusimman vauvan kanssa vaan sinne vauvakuplaan eikä tarvi huolehtia töistä tai koulusta kun tekee sitten vaan seuraavan lapsen. Mutta sitten siinä vaiheessa kun niitä lapsia ei enää syystä tai toisesta voikaan tehdä enempää, siinä on lauma teinejä jotka tippuu pikkuhiljaa pois lapsilisän piiristä, niitä pitäisi tukea oman elämän alkuun ym. niin eipä enää se lapsilauma tunnukaan niin hyvältä idealta. Edessä häämöttää vielä köyhä vanhuus kun ei ne eläkeläisen tulot ja avustukset enää olekaan niinkuin lapsiperheellä kun ei ole sitä työeläkettäkään kertynyt.
Että en todellakaan kadehdi esim. näitä teiniäitejä. Syvästi käy sääliksi sekä he että nuo lapset. Se on nimittäin lapsille ihan oikeasti tosi kova paikka kun sisaruksilla on liuta eri isiä, yhden isä on osallistuva, toisen ei välitä pätkääkään. Joku lapsi pääsee isälleen, saa syntymäpäivälahjat, on isälleen tärkeä. Joku lapsista sitten jää syrjään kun edes sen äiti ei edes tiedä kuka lapsen isä on/isä ei ole lapsen elämässä läsnä. Mutta ei muuta kun äidille uutta ukkoa vaan kiertoon ja pamahdetaan paksuksi, lapsethan on rikkaus ja kyllä meidän perheessä rakkautta hei riittää, antaa kateellisten länkyttää!
Se vauvan isä? vaikutti ihan häiriintyneeltä. Tollotti lippansa alta kuin joku pakkohoitopotilas, virne naamalla. Hyi, kun puistattaa vieläkin. Fas-piirteitäkin näkyi jaksossa. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tää sun tilanteesi liittyy tähän asiaan? Joku 20v just valmistunut, jo töitäkin tehnyt äidiksi tuleva on ehkä nyt kuitenkin hieman eri asia kun teininä äidiksi tullut jolla on jo parikymppisenä joku pari-kolme lasta eri isille, ei ammattia eikä oikein aikomustakaan mennä töihin.
Voihan olla että sun elämäsi on tosiaan mennyt niin kivasti että vanhat akat oikein ryhmissä sua kadehtii. Tosin tuosta itsensä kehumisesta ja muitten kateelliseksi haukkumisesta ei kyllä tule kuvaa kovin onnellisesta ihmisestä vaikka puitteet tuntuukin elämälle olevan kunnossa. Tosin todennäköisesti siellä on kyllä joku mirkku, 5 lasta viidelle eri isälle, kaupungin vuokrakämpässä joka yrittää heiluttaa tuota kateuskorttia kun ei enää muuta keksi.
Kun näiden joka toisen kanssa lisääntyvän (teini)äidin elämässä ei vaan ole kenelläkään mitään kadehtimista, oli vanha akka tahi ei. Vaikka se arvostelu omaa toimintaa vastaan tuntuukin olevan tietyllä ihmistyypillä helpompaa kääntää niin että kun kaikki on nyt niin kateellisia mulle niin eipä tarvitse sitä omaa toimintaa ja elämää tarkastella yhtään lähempää. Olisihan se toisaalta kivaa kun miettii, asua sossun/vanhempien maksamassa kämpässä, omat vanhemmat hoitaa lapset kun ei itse jaksa, keskittyy sen uusimman vauvan kanssa vaan sinne vauvakuplaan eikä tarvi huolehtia töistä tai koulusta kun tekee sitten vaan seuraavan lapsen. Mutta sitten siinä vaiheessa kun niitä lapsia ei enää syystä tai toisesta voikaan tehdä enempää, siinä on lauma teinejä jotka tippuu pikkuhiljaa pois lapsilisän piiristä, niitä pitäisi tukea oman elämän alkuun ym. niin eipä enää se lapsilauma tunnukaan niin hyvältä idealta. Edessä häämöttää vielä köyhä vanhuus kun ei ne eläkeläisen tulot ja avustukset enää olekaan niinkuin lapsiperheellä kun ei ole sitä työeläkettäkään kertynyt.Että en todellakaan kadehdi esim. näitä teiniäitejä. Syvästi käy sääliksi sekä he että nuo lapset. Se on nimittäin lapsille ihan oikeasti tosi kova paikka kun sisaruksilla on liuta eri isiä, yhden isä on osallistuva, toisen ei välitä pätkääkään. Joku lapsi pääsee isälleen, saa syntymäpäivälahjat, on isälleen tärkeä. Joku lapsista sitten jää syrjään kun edes sen äiti ei edes tiedä kuka lapsen isä on/isä ei ole lapsen elämässä läsnä. Mutta ei muuta kun äidille uutta ukkoa vaan kiertoon ja pamahdetaan paksuksi, lapsethan on rikkaus ja kyllä meidän perheessä rakkautta hei riittää, antaa kateellisten länkyttää!
Plaaplaaplaa, ehkä pointti oli siinä, että jokaisella on tulevaisuus? Uskoa että Jokaisella on tulevaisuus kun täällä joukossa lynkataan teiniäitejä.
Pointtini oli se, että minullekin joskus sanottiin ja ennustettiin huonoa tulevaisuutta.
Ja kyllä, minulla on oikeus sanoa vanhoja naisia akoiksi, kun minuakin on sanottu liian nuoreksi, ja vastuuntunnottomaksi äidiksi ;)
Ja kyllä se katkeruus välittyy ihan muista asioista kuin sanoista tai kirjoituksistani. Olen työpaikallani kiltti ja ystävällinen muita kohtaan; minua kohtaan ei aina olla ja vasta äskettäin kuulin työkaveriltani, miten päivitteli 38-vuotias äiti sitä, miten minulla on rahaa, omakotitalo, 2 autoa, 3 lasta, toinen omistusasunto ja miten tämän ikäinen puhuu sijoittamisesta ja säästämisestä yhtään mitään kun hänellä ei ollut tämän ikäisenä edes omaa autoa.
Niin.
Ja ei, en ole porvarien suvusta :D
Ja ps. Sinun viestisi se vasta hyökkäävä olikin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ottaa kantaa tähän henkilöön, mutta ihmettelen raskaustestiasiaa yleisellä tasolla.
Ensinnäkin synnytyksen jälkeen vain harvalla alkaa kuukautiset ensimmäisen puolen vuoden aikana. Jälkivuoto kestää tyypillisesti 4-8 viikkoa (eli 1-2 kk), ja jos ei imetä, niin kuukautiset voi alkaa pian jälkivuodon loppumisen jälkeen, mutta monesti ei, koska keho on niin sekaisin kaikista hormonimuutoksista. Useimmiten jos imettää, niin kuukautiset alkaa vasta imettämisen lopettamisen jälkeen, osalla imettäjistä tosin melko pian jälkivuodon loppumisen jälkeen. Kuitenkin niin, että hyvin harvalla on kuukautiset 3 kk synnytyksestä.
Nainen tulee ajatelleeksi tehdä raskaustestin lähinnä siksi, että kuukautiset on myöhässä (paitsi tietenkin, jos on kova lastentekoyritys päällä, ja silloin sitä testaa koko ajan varmuuden vuoksi). Jotta huomaisi kuukautisten olevan myöhässä, niin pitää olla takana jo edelliset kuukautiset, joista se myöhästyminen lasketaan. Synnytyksen jälkeen kuukautiskierto voi olla pitkäänkin hyvin epäsäännöllinen eli myöhässä oleminen on vähän vaikeasti tulkittavaa. Ja noin periaatteessa raskaaksi tullaan ovulaation aikana, ja kuukautiset tulee noin 14 vrk ovulaation jälkeen.
Ilmeisesti ne vastasyntyneiden äidit, joille tehdään abortti, ovat juuri heitä, jotka uskovat imetyksen ehkäisytehoon ja siihen, ettei voi tulla uudelleen raskaaksi ennen kuukautisia.
Voisiko jopa tahallaan olla hankkiutunut heti tälle uudelle tuttavuudelle raskaaksi? Luulisi, että jälkitarkastuksessa oltaisiin tyrkytetty teiniäidille minipillereitä tai vähintään painotettu, ettet voi olla varma milloin se eka ovulaatio tulee synnytyksen jälkeen, että imetys ei sitten varsinkaan sinun tilanteessasi ole sopiva ehkäisykeino. Tuntuu vaan, että uusi raskaus on jopa ollut toiveena vähintään pian uuden miehen löydyttyä.
Milloin ohjelmaan on pitänyt ilmoittautua? Jos hankkiutui raskaaksi, jotta pääsi mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään ole o.k, jos lapsia on useammalle miehelle. Tätä ohjelmaa katsellessa tulee mieleen että pakkosterilisaatio ei välttämättä olisi huono asia.
Millä tavoin nämä henkilöt ja heidän valintansa vaikeuttavat Sinun elämääsi? Olisi mielenkiintoista kuulla?
Miksi tehdä lapsia yhteiskunnan elätettäväksi? Niin kaun kun maksan veroja ja elätän osaltani näitä tyhj@päitä , jotka pukkaa näitä lapsosia muiden elätettäväksi eivätkä edes tiedä lapsen isää, niin kauan minulla on varaa arvostella. Tuskin noista lapsista noilla lähtökohdilla tulee yhteiskunnan tuottavia jäseniä myöskään.
Itselläni särähti jaksossa jo aika alkuvaiheessa korvaan kun Laura selitti siitä, miten hän oli omasta päätöksestään jättänyt esikoisen isän lapsen elämän ulkopuolelle. Okei joo, isä oli hänen kertomansa mukaan alkoholisti ja enhän tietenkään tiedä mitä kaikkea siinä on taustalla. Mutta sen ei pitäisi _koskaan_ olla äidin päätettävissä, että onko toinen vanhempi lapsen elämässä vai ei. Ja jos on syytä epäillä, että isän tapaaminen voisi sellaisenaan olla riski lapselle, niin sitten selvitetään valvottujen tapaamisten mahdollisuus. Ja jos valvotut tapaamisetkaan eivät ole mahdollisia, niin sekään ei ole äidin päätettävissä, vaan senkin päätöksen tekevät ihan muut ihmiset. Raivostuttaa äidit, jotka jättää tarkoituksella toisen vanhemman ulos lapsen elämästä.
Muutenkin jaksosta tuli vähän sellainen olo, että kerrottiin hyvin yksipuolisesti vain Lauran näkemyksiä. Olisin mielelläni kuullut, että mitä kuopuksen isä olisi halunnut sanoa joihinkin Lauran kertomiin asioihin. Ei sillä etteikö isässäkin olisi voinut jotain vikaa olla, mahdollisesti olikin, mutta hyvin yksipuolinen kuva tuosta jäi.
Kieltämättä harvinaista ett viikon jälkeen jo tietää olevansa raskaana. MUTTA itselle kävi niin ett hormonikierukan poistosta oli viikko ja silti raskaustesti näytti sitten jo plussaa . Tiedä sitten,et olinko raskautunu jostain syystä jo kierukan aikana. Neuvolassa ei kyllä ainakaa sitä ihmetelty ett miks nii nopeesti positiivisen sain tehty 😁
Tämä on niin masentava sarja. Ylen arkipäiväinen Teiniäidit oli paljon sympaattisemmin tehty. Päähenkilöille annettiin tilaa olla oma itsensä (tai siltä ainakin vaikutti), eikä mitään kaunisteltu tai kauhisteltu.
Vierailija kirjoitti:
Leea Mattilan jutut on ihan turhia itsestäänselvyyksiä. Ja ärsyttää, kun joka jakson alussa kerrataan tuo äitien tapaaminen, vaikka näytettävät pätkät onkin aina erit. Samoin Samin antamat kotitehtävät on aivan typeriä. Todella huonosti toteutettu ohjelma.
Leea Mattila on juurikin tuollainen lässyttäjä, joita jotkut terveydenhuollon ihmiset ovat. Heistä saa sen kuvan, että on luettu kirjoista ulkoa titteli ja mistään ei ymmärretä mitään.
Vierailija kirjoitti:
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136527/Tr25_18.pdf?sequenc…
Mielenkiintoista luettavaa. Muutama poiminta:
Vuonna 2017 tehtiin noin 9 360 raskaudenkeskeytystä eli 8,2 keskeytystä tuhatta hedelmällisyysikäistä
(15–49-vuotiasta) naista kohti. Keskeytysten kokonaismäärä oli vuonna
2017 matalin vuoden 1970 raskaudenkeskeytyksiä koskevan lainsäädännön voimaantulon
jälkeen. Erityisesti alle 20-vuotiaiden keskeytysten määrä on vähentynyt viime vuosina
merkittävästi.Vuonna 2017 useampi kuin joka kolmas (38 %) raskaudenkeskeytyksistä tehtiin naisille,
joille oli tehty keskeytys jo aiemmin. Alle 20-vuotiaista 10 prosentille oli tehty aikaisempi
keskeytys. Nuorilla tämä osuus on viime vuosina laskenut hieman.
Naisista, joiden raskaus keskeytettiin vuonna 2017, 9,6 prosenttia oli synnyttänyt kahden
vuoden sisällä ja 7,6 prosentille oli tehty aikaisempi raskaudenkeskeytys vuosina 2016–
2017.Eniten keskeytyksiä tehtiin 20–24-vuotiaille (14,7/1 000 vastaavanikäistä naista), mutta keskeytysten määrä laski vuonna 2017 myös tässä ikäryhmässä (-4,1 % verrattuna vuoteen 2016). 25–29-vuotiaiden keskeytysten lukumäärä (12,9/1 000 vastaavanikäistä naista) väheni 2,7 prosentilla vuodesta 2016, ja 30–34-vuotiaiden keskeytysten määrä (10,7/1 000 vastaavanikäistä naista) kasvoi 2,0 prosentilla.
Kaikista raskauden keskeyttäneistä naisista 65,3 prosenttia ilmoitti käyttäneensä jotain ehkäisymenetelmää raskauden alkaessa. Valtaosa ehkäisyä käyttäneistä oli käyttänyt kondomia (47,4 % kaikista raskautensa keskeyttäneistä). Alle 20-vuotiaista 35,8 prosenttia ei ollut käyttänyt mitään ehkäisyä. Kondomia ilmoitti käyttäneensä 48,6 prosenttia alle 20-vuotiaista raskauden keskeyttäneistä naisista ja 14,0 prosenttia ehkäisypilleriä tai -kapselia.
Alle 20-vuotiaista 35,8 prosenttia ei ollut käyttänyt mitään ehkäisyä. Uskomatonta.
Iso syypää tuolle ryhmälle joka ei ole ollut käyttänyt mitään ehkäisyä on suuressa trendissä olevat ehkäisytietokoneet, LadyCompit ja muut mitä tälläkin palstalla on kehuttu maasta taivaisiin hormonittomana ehkäisynä. Jonkinlainen suuntaa-antava kuukautiskierron seuraaja se on mutta ehkäisymenetelmä se ei ole eikä sitä sellaiseksi tilastoissa lasketa :p Ruotsissa yhdestä vastaavasta valmisteesta tehtiin joukkokanne naistenklinikalta kun raskaudenkeskeytykseen tuli niin paljon ihmisiä kyseisellä "ehkäisymenetelmällä".
Yksinhuoltajilla on Suomessa hyvät tuet (toimeentulotuki).