Toisenlaiset teiniäidit, jakso 5, Laura
Eli tänään taas vuorossa teiniäidit. Esittelyyn pääsee Laura, 18, joka odottaa toista lastaan. Hän tuli raskaaksi ensimmäisen lapsensa ollessa vasta 3kk. Lapsilla ilmeisesti eri isät, koska esittelyssä sanotaan, että seurustelua oli takana vasta viikko kun uusi raskaus paljastui. Itseäni ihmetyttää, miten niin nopeasti voi edes tietää olevansa raskaana. Ja se ei suinkaan ole ainut ihmetyksen aihe. Jatketaan tästä.
Kommentit (384)
kaksonen kirjoitti:
Olen miettinyt mitä tekisin jos tyttöni ilmoittaisi että on raskaana, ja niin pitkällä ettei aborttia voi tehdä ( toivon että hänellä on tiedossa a) jälkiehkäisy pillerit b) se että abortin kun tekee heti kun tietää olevansa raskaana, vaikki sitten viikolla 4 ja 5, on se pilleri ja sikiö ei ole ehtinyt kehittyä. Jos kuitenkin sitten selviäisi että on raskaana ja aikoo pitää lapsen. Itse varmaan yrittäisin järjestää niin että ottaisin vaikka vuorotteluvapaan ja hoitasin vauvaa päivät, tyttö ei koulua saisi lopettaa. Ja sen ekan vuoden jälkeen auttaisin niin paljon kun pystyisin päiväkodin kanssa, tai sairaan lapsen hoidossa mutta vaatisin että koulu käydään ja siitä jatketaan ammattiin. Jos tyttö paukkaisi toisen lapsen heti perään, olisin kyllä sanaton ja tuntisin epäonnistuneeni aikuisena. Pojan kanssa sama juttu ( tosin epäilen etten mistään aborteista voisi silloin puhua ) , auttaisin lapsen äitiä niin paljon kun vaan mahdollista mutta ehtona olisi ehdottomasti koulu-ammatti. Silloin ei voi jäädä kotiäidiksi imho, silloin opiskellaan ja kun on ammatti ja töitä on varaa valita.
Kuulostat todella ihanalta ihmiseltä, uskon myös että on aika epätodennäköistä että tyttäresi ainakaan ehkäisyn laiminlyönnin takia tulisi raskaaksi.
Itse tulin raskaaksi pillereistä huolimatta 19-vuotiaana. Lukio oli onneksi käytynä, mutta äitini järkkäsi minulle kesätyöpaikan toimistosta, jossa oli itse töissä. Sain siis vähän paremman paikan kuin olisin omin avuin saanut. Lapsenhoidossa emme tarvinneet apua, mutta äiti auttoi kyllä paljon taloudellisesti mm. lapsen hankinnoissa. Ei tarvinnut etsiä ihan kaikkea kirppareilta, toki sieltä ne nyt oltaisiin viimekädessä saatu. Olin toki jo suhteellisen "vanha" ja miehenikin kävi töissä, ettemme paljon apua tarvinneetkaan.
Olen itsekin miettinyt, että mitä jos oma tyttäreni tulisi äidiksi teini-iässä. Mitä nuorempi äiti on, sitä tärkeämpää on läheisten tuki. Varmasti ainakin yrittäisin kaikin voimin tukea nuoria koulun käymisessä ja itsenäistymisessä. Olisi kyllä jo kamala tilanne jos tyttö jättäisi koulut kesken, ei menisi töihin ja saisi lapsia vielä useammalle pojalle/miehelle. Ei voi kuin ihmetellä miten näiden ohjelman tyttöjen vanhemmat kestävät kun lapseen ei voi omasta avusta huolimatta "luottaa". Mutta loputtomiin ei voi lapsiaan ohjailla, jossain vaiheessa he tulevat tekemään kuitenkin itse valintansa. Niiden lasten kannalta tuo olisi kyllä kamalaa katsottavaa.
Varmasti hyvä koti on ainakin hyvä lähtökohta välttää tällaiset aivan absurdit tilanteet. Uskon kuitenkin, että teinikin voi olla hyvä ja vastuullinen vanhempi ja kasvattaa lapsensa hyvin varsinkin saadessaan apua läheisiltään.
Minua vähän ihmetyttää sekin, että eikös tällaisissa tilanteissa oikeasti suositella vahvasti kierukkaa tai muuta pidempiaikaista ehkäisykeinoa heti synnytyksen jälkeen? Joten kieltäytyvätkö nämä mukelot sitten hv-asenteella tai revityttävät heti kierukan tai kapselit pois?
Vai onko loppujen lopuksi kuitenkaan kukaan kiinnostunut eli onko tuo "jälkihoito" kuitenkin jotenkin retuperällä?
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän ihmetyttää sekin, että eikös tällaisissa tilanteissa oikeasti suositella vahvasti kierukkaa tai muuta pidempiaikaista ehkäisykeinoa heti synnytyksen jälkeen? Joten kieltäytyvätkö nämä mukelot sitten hv-asenteella tai revityttävät heti kierukan tai kapselit pois?
Vai onko loppujen lopuksi kuitenkaan kukaan kiinnostunut eli onko tuo "jälkihoito" kuitenkin jotenkin retuperällä?
Vai olisiko niin, että kun ei seurustele, ehkäisylle ei katsota olevan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, kun vauva on 3kk, jos ei ihan tieten tahtoen halua taas raskaaksi???
Mulle teki lääkäri hyvin selväksi, että raskauden jälkeen tulee monet todella helposti uudelleen raskaaksi ja että ehkäisyä on ehdottomasti käytettävä, jos ei halua sisaruksille todella pientä ikäeroa.
Erittäin moni äiti, ikävä kyllä. Huomattavan suuri osa aborteista tehdään pienten vauvojen äideille.
Joo, en ihmettele. Mulle neuvolan terveydenoitaja sanoi, että imetys suojaa hyvin raskaudelta ekat 6 kuukautta. Itse en halunnut ottaa minkäänlaista riskiä. On mulla tuttu, joka tuli imetyksestä huolimatta raskaaksi vauvan ollessa 3 kk. (Tämä oli toivottu raskaus.)
Onko tästä aikaa esim. 20 vuotta? Niin paljon keskustelua on ollut aiheesta lehdissä ja hyvin selvästi sanottu, että imetys EI ole ehkäisykeino. Kenellekään ei siis pitäisi enää olla epäselvä tuon asian (ei edes lapsettomalle kuten minä). Kuulostaa uskomattomalta, että neuvolan th näin sanoisi - ellei sitten tosiaan tehdä aikahyppyä.
Jos minun teini-ikäinen lapsi tulisi raskaaksi saisi se kotoonta kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teiniäitiys on yksi asia, joka tässä yhteiskunnassa on paljon paljon paheksutumpi kuin miten paha asia se oikeasti on. Kyllä moni teini on ihan kykenevä huolehtimaan lapsistaan eikä monen tapauksessa yhteiskuntakaan osallistu sen enempää kuin varttuneemmillakaan äideillä.
Ihmettelen näin suurta paheksuntaa juuri äidin nuoren iän takia!!!
Miksei paheksuta samalla mittakaavalla vaikka minkä tahansa ikäisiä työttömiä raskaana olevia? Taikka mielenterveysongelmaisia lisääntyjiä? Tai perinnöllisiä sairauksia kantavia raskaaksi haluavia? Tai vanhoja äitejä. Niin, noissa tapauksessa se on henkilökohtainen asia jota ei ole kohteliasta sorkkia. Teiniäitien kohdalla lisätään vaan vettä myllyyn.
No, mä paheksun lähes samalla mittakaavalla kaikkia mainitsemiasi ryhmiä. Olen itse työtön, enkä mielestäni ole kelvollinen äidiksi sen takia. En myöskään ikäni, 42, takia. Kaikkiin näihin porukoihin liittyy minäminä-asennetta ja ajattelemattomuutta. "Mut kun mä haluun." En arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehtii vielä opiskella kun on vasta 18 vee. Nyt on tärkeintä ne lapset ja keskittyä niihin.
Näinhän se on etenkin kun nuorempi lapsi on vasta muutaman kuukauden ikäinen, mutta Lauralla ei vaikuttanut olevan mitään tulevaisuudensuunnitelmia muuta kuin äitinä olo. En saanut sitä käsitystä ohjelman perusteella, että hänellä olisi suunnitelmissa käydä jotain koulua kunhan äitiyslomaltaan ehtii. Pelkään pahoin, että kohta on taas pulla uunissa jollekin puolirandomille, ettei vain tarvitsisi miettiä työntekoa tai koulunkäyntiä.
Vanhempien pitää tukea ja samalla painottaa koulutuksen tärkeyttä . Toivottavasti parin vuoden kuluttua ajattelee jo toisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun teini-ikäinen lapsi tulisi raskaaksi saisi se kotoonta kenkää.
Se olisikin lapsellesi varmaan parempi vaihtoehto.
Olettepa julmia puheissanne. Nuori 18-vuotias elää vielä kovin hetkessä eikä välttämättä osaa ajatella toimiensa seurauksia. Toivon hänelle ja lapsilleen paljon auttavia ihmisiä ympärille ja hänelle kaikkea hyvää elämään. Kyllä niitä on muitakin teiniäitejä, esimerkiksi omani oli 18-vuotias minut saadessaan, toki se siihen maailman aikaan oli normaalia. Hän opiskeli ja kasvatti meitä ja eli omaakin elämäänsä, meillä oli hoitajia.
Kuka tässä maailmassa on niin täydellinen, että saa kasvattaa lapsia? Vain harva lapsi syntyy täydelliseen perheeseen ja harva meistä aikuisista on täydellinen. Silti lapsista voi tulla ihan kelpo ihmisiä!
Sain esikoiseni 18-vuotiaana ja heti perään toisen. Kolmannen lapsen jälkeen erosimme. Muutaman vuoden kuluttua löysin uuden miehen, jonka kanssa menikin pitkään hienosti ja hän halusi lapsen, vetosi ja rakasti niin paljon että suostuin. Raskausaikana pahoinpiteli ja heitti pihalle - kyllä, lähdin. Minulla on siis lapsia useammalle miehelle.
Esikoinen on nyt 15-vuotias ja erinomaisen fiksu nuori. Keskiarvo oli viimeksi 9,7. 14 vuotta täyttävällä matemaattiset aineet vahvuutena ja ne 10, ka muuten kiitettävä. Lapset saavat kehuja käytöksestään eikä kukaan koskaan huomauta, että ovat teiniäidin lapsia. Olen ollut työkyvytön työtön vuosia. Olen nauttinut lapsistani todella paljon ja vaikka erosimme ensimmäisen aviomieheni kanssa, on hän ollut mukana lasten elämässä. Ehkä heistä tulee hyviä veronmaksajia, vaikka en itse olekaan :)
Vierailija kirjoitti:
Kuka harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, kun vauva on 3kk, jos ei ihan tieten tahtoen halua taas raskaaksi???
Mulle teki lääkäri hyvin selväksi, että raskauden jälkeen tulee monet todella helposti uudelleen raskaaksi ja että ehkäisyä on ehdottomasti käytettävä, jos ei halua sisaruksille todella pientä ikäeroa.
Voi kuule aika monikin ja ihan aikuiset naiset. Etkö muka tiedä, että siinä missä teinien abortit ovat vähentyneet niin aikuisten vastasynnyttäneiden äitien abortit ovat nousseet. Sitkeässä on se luulo, että imetys toimii ehkäisynä.
Vierailija kirjoitti:
Sain esikoiseni 18-vuotiaana ja heti perään toisen. Kolmannen lapsen jälkeen erosimme. Muutaman vuoden kuluttua löysin uuden miehen, jonka kanssa menikin pitkään hienosti ja hän halusi lapsen, vetosi ja rakasti niin paljon että suostuin. Raskausaikana pahoinpiteli ja heitti pihalle - kyllä, lähdin. Minulla on siis lapsia useammalle miehelle.
Esikoinen on nyt 15-vuotias ja erinomaisen fiksu nuori. Keskiarvo oli viimeksi 9,7. 14 vuotta täyttävällä matemaattiset aineet vahvuutena ja ne 10, ka muuten kiitettävä. Lapset saavat kehuja käytöksestään eikä kukaan koskaan huomauta, että ovat teiniäidin lapsia. Olen ollut työkyvytön työtön vuosia. Olen nauttinut lapsistani todella paljon ja vaikka erosimme ensimmäisen aviomieheni kanssa, on hän ollut mukana lasten elämässä. Ehkä heistä tulee hyviä veronmaksajia, vaikka en itse olekaan :)
Vilpitön kysymys: miten sinä olet pystynyt elättämään neljä (?) lasta tuolla taustalla? Vai onko miehillä hyvä taloudellinen tilanne?
Olen seurannut läheltä suurperheen elämää, ja kyllä siihen rahaa palaa ja paljon, jos ei halua ihan köyhyysrajalla elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule aika monikin ja ihan aikuiset naiset. Etkö muka tiedä, että siinä missä teinien abortit ovat vähentyneet niin aikuisten vastasynnyttäneiden äitien abortit ovat nousseet. Sitkeässä on se luulo, että imetys toimii ehkäisynä.
Mä luulen oikeasti, että tuossa kohdin ei ole enää kyse tietämättömyydestä, vaan siitä, että kolme-nelikymppiset mammat ei vaan mieti koko asiaa. Noi abortithan on yleisiä nimenomaan ihan vanhusäideillä, joilla ehkä montakin lasta. Parikymppisillä on enemmän tiettyä herranpelkoa (en nyt siis puhu näistä teineistä) ja halua huomioida riskaabeli elämäntilanne, kun taas vanhemmille iskee ilmeisesti ihmeellinen kaikkitietäväinen ja löperö "en mä raskaaks tuu" -asenne, joka ei perustu mihinkään. Aivan kuin taannuttaisiin juurikin sille teinin tasolle.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136527/Tr25_18.pdf?sequenc…
Mielenkiintoista luettavaa. Muutama poiminta:
Vuonna 2017 tehtiin noin 9 360 raskaudenkeskeytystä eli 8,2 keskeytystä tuhatta hedelmällisyysikäistä
(15–49-vuotiasta) naista kohti. Keskeytysten kokonaismäärä oli vuonna
2017 matalin vuoden 1970 raskaudenkeskeytyksiä koskevan lainsäädännön voimaantulon
jälkeen. Erityisesti alle 20-vuotiaiden keskeytysten määrä on vähentynyt viime vuosina
merkittävästi.
Vuonna 2017 useampi kuin joka kolmas (38 %) raskaudenkeskeytyksistä tehtiin naisille,
joille oli tehty keskeytys jo aiemmin. Alle 20-vuotiaista 10 prosentille oli tehty aikaisempi
keskeytys. Nuorilla tämä osuus on viime vuosina laskenut hieman.
Naisista, joiden raskaus keskeytettiin vuonna 2017, 9,6 prosenttia oli synnyttänyt kahden
vuoden sisällä ja 7,6 prosentille oli tehty aikaisempi raskaudenkeskeytys vuosina 2016–
2017.
Eniten keskeytyksiä tehtiin 20–24-vuotiaille (14,7/1 000 vastaavanikäistä naista), mutta keskeytysten määrä laski vuonna 2017 myös tässä ikäryhmässä (-4,1 % verrattuna vuoteen 2016). 25–29-vuotiaiden keskeytysten lukumäärä (12,9/1 000 vastaavanikäistä naista) väheni 2,7 prosentilla vuodesta 2016, ja 30–34-vuotiaiden keskeytysten määrä (10,7/1 000 vastaavanikäistä naista) kasvoi 2,0 prosentilla.
Kaikista raskauden keskeyttäneistä naisista 65,3 prosenttia ilmoitti käyttäneensä jotain ehkäisymenetelmää raskauden alkaessa. Valtaosa ehkäisyä käyttäneistä oli käyttänyt kondomia (47,4 % kaikista raskautensa keskeyttäneistä). Alle 20-vuotiaista 35,8 prosenttia ei ollut käyttänyt mitään ehkäisyä. Kondomia ilmoitti käyttäneensä 48,6 prosenttia alle 20-vuotiaista raskauden keskeyttäneistä naisista ja 14,0 prosenttia ehkäisypilleriä tai -kapselia.
Alle 20-vuotiaista 35,8 prosenttia ei ollut käyttänyt mitään ehkäisyä. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava kausi voisi olla "Nuoret äidit" tai vastaava, missä olisi vaikka juurikin niitä 20-25v lapsen saaneita, mutta ei kuitenkaan teiniäitejä. Nuorista äidistä kun löytyy erittäin paljon todella vastuuntuntoisia vanhempia niin olisi kiva tommonen kausi! Ettei aina olisi pelkkää negatiivista. Moni yhdistää nuoret äidit automaattisesti teiniäiteihin, vaikka esim. jos verrataan 17v:nä lapsen saanutta ja 22v:nä lapsen saanutta niin ero on todennäkösiesti huomattava ja samoin elämäntilanne! Nuo on niin kriittisiä vuosia, että eron huomaa.
Tää olisikin hyvä idea ! Oma lapsi syntynyt kun olin 22 . Nyt oon 27, kohta kaks maisterintutkintoa ja varma työpaikka suht hyvällä palkalla :)
Tolla Lauralla tosiaan aika epärealistiset kuvitelmat . Opiskelu ei nappaa mut toivoo et olis paljon rahaa ja oma talo . No saahan sitä toivoa mut noista lähtökohdista aika kaukainen haave .
Porvoon yliopistossa ei taideta opettaa suomen kieltä?
Ei oo kuule mikään Porvoon yliopisto vaan ihan Turun ;) anteeksi nyt kovin jos oli joku kirjoitusvirhe . Ei ole suomen kieli kumpikaan pääaineistani :D
Ei mitään uutta. Eiköhän synnillä varoiteta, että raskaaksi voi tulla heti, eikä imettäminen ole ehkäisy, ehkä olisi kannattanut kuunnella edes vähän....
Kyllä noista luvuista huomasi, että kun niin harva edes päätyy aborttiin (alle prosentti naisista) niin kyllä se joillekin aborttiin päätyvistä taitaa olla se ainoa ehkäisy jos joutuu useamman tekemään. :(
Kuinkahan paljon ilmaisen ehkäisyn tarjoaminen vaikuttaisi ei toivottujen aborttien ehkäisyyn? Joissain kunnissa ainakin on saatu positiivisia tuloksia tarjoamalla nuorille ilmainen ehkäisy, se voitaisiin minun puolesta tarjota kaikille kun kerran 1 abortin hinnalla saa ehkäisyn 6 vuodeksi.
ei toivottujen raskauksien ehkäisyyn*
Näyttikö jonkun muun mielestä Lauran esikoinen FAS-lapselta?