Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni tuttu on jättämässä työelämää

Vierailija
24.09.2018 |

Kaikilla ei ole edes kovin hyvää taloudellista tilannetta. Vanhinkin on vasta noin 50-vuotias. He ovat vain kyllästyneet työhönsä, sen työkulttuuriin, työn rasittavuuteen, vaatimuksiin, merkityksettömyyteen ja yhteiskunnan muutokseen.

Yli 20 vuotta työtä tehnyt haluaa pois, ei haaveile eläkkeen kartuttamisesta. Toinen ei tahdo olla enää hoitaja, haki vapaata, jotta voi miettiä miten päästä pois. Kolmas meni naimisiin, vaikka yhteiset lapset ovat jo isoja, kun mies lupasi, että hän saa siirtyä päätoimiseksi opiskelijaksi. Neljättä mies elättää ja nainen luo viihtyisää ilmapiiriä. Viidennen hyväpalkkaista, mutta merkityksetöntä työtä tekevän mies kerää paljon rahaa itselleen ja vaimolleen, jotta molemmat voivat tehdä hypyn. Kuudes on hoitaja, joka ei tahdo ottaa influenssarokotusta, joten voi joutua ajalehtimaan, etsimään uutta uraa. Seitsemäs on kätilö, joka väsyi työhön, mutta pääsi onneksi sairaseläkkeelle. Voi paljon paremmin ilman työtä. Oireet ovat lievittyneet. Ei aio palata eläkkeeltä työelämään.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä provo onkin nin mielenkintoinen aihe silti. Rakastan lukea henkilöistä jotka menevät ja tekevät kuten itse haluavat.

Alkavat siis elää yhteiskunnan tai miehensä elättinä? Onpa huimaa.

Sanoisin enemmänkin että "Alkavat siis elää".  Kunnioitan heitä, jotka uskaltaa.

Vierailija
22/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alle kolmekymppinen, köyhä, komee, onnellinen! Ei oo lapsii tiellä, ei tarvi töihin mennä, voin vaan ponuu juoda ja mettän keskel kuolla. Epäilen onko provo, omalla kohdalla täyttä totta. And I love it. Muiden rahoilla en suostu elämään, eli valtio pitäköön tunkkinsa, en nosta tukia vaikka niitä saisinki. Töitä teen itselleni ja palkka maksetaan muuten kuin rahassa. Mökki metässä, ei tarvi välittää muun maailman menosta. Jos joku tulee kylään, tarjolla on kuumaa ysiä ja vaimennettua kakskakkosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ennen töistä irtisanoutumusta tarkistaa työeläkeotteesta paljonko se tuleva eläke onkaan. Samoin takista paljonko saisit toimeentulotukea.

Entä jos ulkomaille muutettuasi sairastut vakavasti. Minkälaiset sairaanhoitokulut on uudessa asuinpaikassasi? Tai jos vaikka joudut siellä hammslääkäriin. Moni yhteiskunnan edullinen palvelu Suomessa on muualla yllättävän kallis.

Moni palvelu, jota Suomessa pidetään edullisena, on muualla täysin ilmainen.

Vierailija
24/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut kymmenen vuotta vielä kun jaksaisi, sitten jätän työelämän 50+ iässä. Eläke tulee olemaan joka tapauksessa saman verran kuin takuueläkeläisellä, vaikka painaisin töitä 70-vuotiaaseen saakka, joten eläkekertymää en ajattele pätkääkään. Puolisolla on hyvät tulot ja itselläni pääomatuloja sen verran että hyvin pärjäillään velattomina.

Vierailija
25/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiristä useampi on ostanut tai ostamassa kämppää Espanjasta. Ikää 40-55 vuotta. Espanjan kursseilla roikkuvat. Itse olen pohtinut myös muuttoa, mutta puoliso ei tahdo muuttaa. Rahasta muutto ei ole kiinni.

Vierailija
26/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia pitää kouluttautua alalle, mistä pitää, eikä vaan rahan tai työtilanteen mukaan

Vierailija
27/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä provo onkin nin mielenkintoinen aihe silti. Rakastan lukea henkilöistä jotka menevät ja tekevät kuten itse haluavat.

Miksi olis provo?!

Vierailija
28/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ennen töistä irtisanoutumusta tarkistaa työeläkeotteesta paljonko se tuleva eläke onkaan. Samoin takista paljonko saisit toimeentulotukea.

Entä jos ulkomaille muutettuasi sairastut vakavasti. Minkälaiset sairaanhoitokulut on uudessa asuinpaikassasi? Tai jos vaikka joudut siellä hammslääkäriin. Moni yhteiskunnan edullinen palvelu Suomessa on muualla yllättävän kallis.

Kaiken lisäksi Kela antaa mukaan euroopplaisen sairaanhoitokortin, jolla homma hoituu jos pitää kansalaisuuden https://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti

ja tuo on totta, että täällä kuvitellaan hoidon olevan erinomaista, vaikka totuus on ihan muuta.

Vierailija
29/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan sitä tehdä osa-aikatyötä ja opiskella, mutta ei pysty, kun kokopäivätyöstäkin jää käteen vain 1200-1400...

Vierailija
30/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken lisäksi Kela antaa mukaan euroopplaisen sairaanhoitokortin, jolla homma hoituu jos pitää kansalaisuuden https://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti

ja tuo on totta, että täällä kuvitellaan hoidon olevan erinomaista, vaikka totuus on ihan muuta.

Kela ei korvaa, jos muuttaa toiseen maahan. Ihminen kuuluu sen maan sairausvakuutuspiiriin, jossa asuu. Ihan sama, kuinka monen maan kansalaisuus on.

Vierailija
31/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, paljon mielenkiintoisempia on nää heittäytyjät kuin hampaat irvessä hautaan asti puurtajat koska eläkekertymä pitää olla 3000 e kun ei vähemmällä pärjää ja mitä naapuritkin sanovat kun en ole töissä ja mainehan siinä menee ja luterilainen kasvatus ja ja ja ja lopulta kuolee päivää ennen eläkkeellejääntiä mut tulipa tehtyä yhteiskunnallinen velvollisuus vaikka siinä kärsi itse ja perhe koska stressi ja unettomuus ja ja ja, ugh!

Vierailija
32/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Esim. Englannissa saa lääkkeet ilmaiseksi mukaan, näin olen kuullut.

Vierailija
33/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varsinkin Tanskan sairaalat kannattaa tsekata. Hoito on hyvää ja saa vielä MRSAnkin siihen päälle, ihan ilmaiseksi.

Vierailija
34/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne ketään, kuka ois jättäytyny pois työelämästä. Tosin olen ”vasta” 37 v. Tosin aika loppu olen itsekin ja vielä pitäis 30 vuotta jaksaa.

Pärjään kyllä aika pienellä rahalla. Talo on kohta maksettu, noin 5 vuotta vielä laina-aikaa. Mietin että mikähän työssä motivoi vaikka 10 vuoden päästä kun lapset alkaa lentää pesästä. En ole koskaan haaveillut mistään ihmeellisestä, sen jälkeen vois hyvin pärjätä 3-päiväselläkin viikolla. Mutta katsotaan, se on yhdet pienet yt:t niin lähtö voi tulla milloin vain.

Vierailija
35/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen järjestänyt elämäni, työni ja tuloni sellaiseksi, että voin jättäytyä ansiotyöstä 45-vuotiaana. Siihen on enää 7 vuotta aikaa, mutta olen aikataulussa varallisuuden kasvattamisessa. Itse asiassa vähän edelläkin aikataulusta. Enkä tosiaan aio olla työelämässä yhtään kauempaa. Kun hoitaa asiansa hyvin ja näkee vähän vaivaa niin tuohon pääsee helposti. En ole erityisen hyväpalkkaisessa työssä, miehellä on ehkä hiukan keskivertoa parempi palkka ja meillä on kaksi lasta. Perittyä varallisuutta ei ole kummallakaan eli ei olla kultalusikka suussa syntyneitä. Asuntovarallisuus on tärkeintä, samoin se, ettei tuhlaa suinpäin mitään tienattua rahaa, vaan sijoittaa sen uudelleen. Korkoa korolle -ajattelu todella toimii. Ei me mitenkään nuupoillen ole eletty, mutta ei tuhlaillenkaan.

Vierailija
36/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tai ei, työelämä on valitettavasti tänä päivänä sen verran raastavaa, että monilla on tällaisia ajatuksia.

Vierailija
37/110 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tai ei, työelämä on valitettavasti tänä päivänä sen verran raastavaa, että monilla on tällaisia ajatuksia.

Ja se on mahtavaa, saa työnantajakin huomata että työntekijäkin voi lähteä jos ei kelpaa. Sen verran rahaa pitää aina olla ettei pomot ala silmille hyppimään.

Vierailija
38/110 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiaana irtisanouduin itse lopullisesti pois työelämästä. Ei kaduta pätkääkään, päinvastoin. Miksi kaduttaisi kun:

-Ei enää herätyskelloherätyksiä vaan saa käydä nukkumaan ja herätä kun siltä tuntuu.

-Voi tehdä heräämisen ja nukkumaan käymisen välissä mitä ikinä mieleen juolahtaakaan.

-Voi elää lukuisten harrastusten kautta.

Käy sääliksi jotkut kaverit, jotka ovat aivan uupuneina työelämässä, mutta eivät uskalla/voi tehdä samaa peliliikettä kuin minä. Turha sitä elämää on tuhlata sellaisessa työssä, josta ei nauti. Itse en ole sellaista työtä keksinyt mistä pystyisin nauttimaan ja pelkkä raha ei minua motivoi mihinkään. Lomaelämä on leppoisaa.

Vierailija
39/110 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia pitää kouluttautua alalle, mistä pitää, eikä vaan rahan tai työtilanteen mukaan

Nimenomaan rahakkaalle alalle pitäisi kouluttautua, niin pääsee oravanpyörästä aiemmin pois. Kaikille kun työteko ei ole elämän tarkoitus.

Vierailija
40/110 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos on varaa. Nykyisistä nuorista aikuisista harva voi unelmoida että edes joskus voisi eläkkeelle jäädä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän