Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten varastoraudan puute eli alhainen ferritiini on muka hömpötystä ja muoti-ilmiö?

Vierailija
24.09.2018 |

Niille, jotka tulette kommentoimaan noihin rautaketjuihin, että "höpö höpö, tämä on vain muoti-ilmiö, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta oli muutama vuosi sitten". Millä perusteella sanotte noin?

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisat lukijat kertovat samankaltaisesta oireilusta kuin Catherine. Moni kritisoi sitä, että heidän raudanpuutoksensa tutkimista ei ole otettu vakavammin.

– Mitäpä jos tämä opetettaisiin kädestä pitäen ihan lääkäreillekin? Hyvä siinä potilaan on vaatia tutkimuksia ja hoitoa, kun lääkärit ovat sitä mieltä, ettei mitään varastorautoja tarvitse tutkia. Ja että kun hemoglobiini on hyvä, niin huolta ei ole. Minulla varastorauta oli 14, mutta lääkäri väitti terveeksi eikä suositellut rautakuuria. Piti taas itse etsiä tietoa asiasta ja olla aktiivinen. Onneksi apteekissa farmaseutti oli enemmän asiasta perillä kuin lääkäri ja auttoi lisäravinteen valinnassa. Eikä tapaukseni ole edes ainoa laatuaan, kertoo eräs nainen jutussamme.

Raudanpuutoksen oireita

Poikkeava väsymys

Hajamielisyys

Keskittymiskyvyn heikkeneminen

Päänsärky

Hiusten lähtö

Turvotus

Lihas- ja nivelkivut

Painonnousu

Kohonnut leposyke

Oireet ovat samankaltaisia myös kilpirauhasen vajaatoiminnassa.

– Arviolta 100 000 suomalaista syö kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkkeitä turhaan. Monella voikin olla puutetta raudasta, sisätautilääkäri Esa Soppi sanoo.

https://www.is.fi/terveys/art-2000005841906.html

Vierailija
82/182 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon hömppää tai olkoon olematta. Siitä vain rautatabletteja popsimaan, niin teen minäkin. Jos oireet loppuvat, niin syykin selvisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep. Arvot tulivat, ferritiini 24 ja hb 123. Sinänsä ei yhtään yllätä kun oireet ovat taas yhtä voimakkaita kuin 4v taaksepäin kun aloin syömään thyroxinia ihan ok arvoilla. Piti oikein kysyä työkavereilta tänään onko täällä sisällä kylmävai olenko se vaan minä, oli vain minä :D T. Aiemmin tuloksia odotellut

Vierailija
84/182 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep. Arvot tulivat, ferritiini 24 ja hb 123. Sinänsä ei yhtään yllätä kun oireet ovat taas yhtä voimakkaita kuin 4v taaksepäin kun aloin syömään thyroxinia ihan ok arvoilla. Piti oikein kysyä työkavereilta tänään onko täällä sisällä kylmävai olenko se vaan minä, oli vain minä :D T. Aiemmin tuloksia odotellut

Eli mitäs nyt sitten?

Tiesitkö, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua varastoraudan puutteesta? Arvo alle 30 = vakava puute, joka laittaa kilpirauhasenkin toimimaan huonosti.

Vierailija
85/182 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin matalilla arvoilla voi pyytää raudan jo infuusiona suoneen.

Vierailija
86/182 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitäs nyt sitten?

Tiesitkö, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua varastoraudan puutteesta? Arvo alle 30 = vakava puute, joka laittaa kilpirauhasenkin toimimaan huonosti.

Jep, ja tästä on todennäköisesti ollutkin kyse. Sisätautilääkärille minulla on pian aika, rautakuurin ehdin jo aloittamaan.

Vierailija
87/182 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut suuttuvat, kun tämä ferritiini tulee kaiken kansan tietoisuuteen? Eikö joku halua, että naiset voivat paremmin (fertiili-ikäiset naiset kärsii tästä eniten)? Pelkääkö joku, että lääkäreiltä vähenee potilaat, kun jokainen ferritiinipotilas saakin saman tien täsmähoidon sen sijaan, että potilaasta tutkitaan vuosien ajan kaikki muu mahdollinen paitsi se ferritiini?

Vierailija
88/182 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on aina ärsyttänyt massaliikehdintä, jotkut eivät vaan voi sietää sitä, että joku ilmiö saa valtavat mittasuhteet. Itse en tätä tajua ollenkaan, että miksi pitää väkisin yrittää erottua massasta. Lääketiede kehittyy jatkuvasti ja uusia tutkimustuloksia löytyy, ja internetin myötä taviksillekin on luettavissa mieletön määrä tutkimuksia maailmalta. Monen lääkärin on edelleen vaikea tunnustaa sitä, että ei itsekään tiedä kaikkea, mutta fiksu lääkäri kykenee tunnustamaan senkin, jos potilas onkin oikeassa.

Lääkäri Ilona Ritola kertoo blogissaan, että ei itsekään tk-lääkärinä olisi jaksanut/ehtinyt paneutua kymmenien labratulosten analysointiin. Tk ei ole paikka, josta kannattaa hakea spesifiä hoitoa. Jos oikeasti vaatimalla vaatii erikoissairaanhoitoa ja ajan hermolla olevia uusimpia tutkimuksia, julkinen terveydenhuolto on väärä paikka sille. Se on ihan tuurissaan, saatko osaavan ja perehtyneen lääkärin vaivojasi selvittämään.

Ihmisten pitäisi itsekin ottaa vastuuta terveydenhoidostaan ja selvittää asioita, mennä vaikka julkisen kautta labraan ja varata sitten esimerkiksi nettivastaanottoaika yksityiseltä lekurilta. Medipudaksessa näyttäisi olevan 79e lääkärin vastaanotto. Poliklinikkakäynti sairaalassa maksaa jo lähes 50 euroa, joten hinnoissa ei hirveästi eroa ole, mutta yksityisellä lekuriasemalla saat varmasti asiantuntevaa hoitoa.

Jätettäisiin ne tk-ajat vanhuksille, jotka eivät osaa nettiä käyttää.

http://www.medipudas.fi/mita-hemoglobiini-ja-ferritiini-kertovat-raudan…

Vierailija
89/182 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
90/182 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan vasta nyt heräilemässä siihen, että potilaat alkavat vaatia parempaa hoitoa. Aika kauanhan se "kunnanlääkärin" palvonta kestikin, olivat jossain jumalallisessa asemassa hoidon suhteen. On myös pitkään tiedetty, että monet pitkään alalla olleet sairaanhoitajatkin ovat käytännön tasolta osaavampia kuin vasta valmistuneet lääkärit.

Mun ferritiinin mittaus tuli nyt vasta pätevän kätilön ansiosta, joka ohjeisti erikoistuvaa nuorta naislääkäriä mittauttamaan mun ferritiinit. Lääkäri teki niin kuin kätilö neuvoi, muuten ei olisi tehnyt. Monilla lääkäreillä fokus ei ole potilaan hoidossa vaan omassa egossa, ei osata olla nöyriä.

Ihan liikaa olen itsekin tavannut lääkäreitä, jotka ylimielisyydessään eivät ole kiinnostuneita potilaasta, vaan tehokkuudesta ja reseptien kirjoittelusta. 

Mulla todettiin kaksi vuotta sitten anemia ja alhaiset ferritiiniarvot, söin rautaa puoli vuotta. Sitten puolen vuoden päästä hakeuduin ensiapuun rintakipujen takia, sydämestä nipisti niin että painuin kumaraan. Hengittäminen sattui ja huimasi, pääsin makaamaan odotusaulaan ja tunnin päästä vasta lääkäri otti vastaan, otettiin EKG ja verikokeet, keuhkokuvat jne. Diagnoosi oli rintarangan lukko tai paniikkihäiriö, jota ei todellakaan ollut. Tästä aikaa vuosi.

Toisen kerran olin samojen oireiden takia päivystyksessä taas nyt vuoden päästä heinäkuussa, tällä kertaa työkaverit veivät mut kesken työpäivän saikulle kun melkein pyörryin. Taas kerran puupökkelöä muistuttanut nuori lääkärimies levitteli käsiään, ei löydy syytä rintakivuille ja hengen ahdistukselle, huimaukselle. Kaikille tapaamilleni lääkäreille kerroin anemiasta ja alhaisista ferritiineistä, kysyin yhteyttä siihen, kun mulla on pitkään kestävät, runsaat menkat ja treenaan voimaa salilla.

Olen perusterve, normaalipainoinen, tupakoimaton ja elän terveellisesti, urheilen. Oireet olivat käsittämättömiä, eikä minua tutkittu kunnolla. Flunssia oli jatkuvasti, eivät parantuneet kunnolla kun tuli jo seuraava, salitreeneissä meinasin pyörtyä. Epäilin työuupumusta, syöpää ja ties mitä. Salilla en enää jaksanut tehdä mitään, portaita nouseminen hengästytti... pelkäsin tulleeni hulluksi.

Lääkäri analysoi ferritiinin "viitearvojen mukaiseksi", toisin sanoen ei kommentoinut niitä lainkaan, koska ei alunperinkään ymmärtänyt miten ferritiinejä tulkitaan. Googletin arvot ja konsultoin netissä yksityistä lääkäriä, joka analysoi tulokset ja viitaten aiempaan sairaushistoriaan ja oireisiin, sekä runsaisiin kuukautisiin ja mm. jälkiehkäisypillerin aiheuttamaan jälkivuotoon ja rankkaan salitreeniin, määräsi rautakuurin.

Nyt kaksi viikkoa sitten aloin syömään nopeasti imeytyvää rautaa. Kävin tänään ekaa kertaa kunnon lenkillä, iho hehkuu taas ja vaikka edelleen oireilua on, yleisolotila selvästi parempi. Limaisuutta keuhkoissa vielä jäljellä, mutta energiatasot ovat palautumassa. Levottomat jalat illalla eivät enää vaivaa. Lääkärin mukaan vie puoli vuotta että oireet katoavat kokonaan, mutta parempaa kohti ollaan menossa.

Tiivistettynä ohje kaikille: kun käytte julkisilla labrassa mittauttamassa ferritiinit, konsultoikaa lääkäriä niiden tulosten kanssa, joka ymmärtää miten arvoja pitää tulkita. Viitearvot eivät kerro ihmisen yksilöllisestä tilanteesta mitään. Ihminen on yksilö ja kokonaisuus, eikä mikään satunnaisotantojen perusteella laskettu viitearvo.

Tutkimusten mukaan suurimmalla osalla naisista rauta-arvot ovat alhaiset. Joten jos perusterveiltä naisilta, eli verrokkiryhmältä, on otettu ferritiiniarvot, jotka ovat jo valmiiksi alhaalla, niin silloinhan viitearvot ovat jo lähtökohtaisesti pielessä.

Vierailija
91/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo on tässä aika paljon vauhkoamista mukana monella.

Toki on raudanpuutetta. Ja jos saa huonosti rautaa ravinnosta niin ottaa purkista. Mutta ( oikeasti) vakavassa myös hb laskee. Ja voi hb kyllä laskea monesta muustakin syystä kuin raudanpuutteesta.

Aina on ollut tätä, milloin mikäkin on kaikenselittävä superjuttu ja tie autuaalliseen terveyteen. Ja vain harvat ja valitut ja hysteeristen potilaiden euroja runsaasti taskuihinsa keräävät lääkärit ymmärtävät asioita...

Hb 123 - ja joku haluaisi rautaa suoneen - ihan ufoa.

Kai nyt kaikki ymmärtää ettei rauta tolkuttomina määrinä ole terveellistä...voi googlettaa vaikka raudankertymäsairaus.

Vierailija
92/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ferritiini on ns. muoti-ilmiö, koska en minä ollut kuullutkaan siitä. Luulin vuosia, että koska hemoglobiini on normaali, niin kaikki on kunnossa. Kävin nyt mittauksessa ja minun arvoni on 10, kun sen pitäisi ihan minimissään olla 50, mielellään jopa 100. Olen nyt syönyt rautalisää ja saanut energiaa. En ollut edes huomannut, miten väsynyt olin ollut. Todellakin kannattaa puhua tästä. Jos joku menee muoti-ilmiön seurauksena turhaan verikokeeseen, niin mitä sitten. Tietääpähän ainakin, että ferritiini on kunnossa.

Vierailija
93/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin matalilla arvoilla voi pyytää raudan jo infuusiona suoneen.

Toki voi pyytää, mutta tuskin saa. Jos en minäkään arvolla 14 ja hb 113. Minulle sanoivat että sen voi saa jos ferritiini alle viitearvojen, hb alle sata. Ja luulen, että lisärautaa tällöinkin suositellaan alkuun. Jos ei arvot nouse niin sitten ehkä. Raskaana olevat voivat sen saadakin helpommin. Yksityisellä rautainfuusio maksaa useita satoja euroja.

Vierailija
94/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs lähes kaikki Suomen naiset ovat nyt väsyneitä ja aneemisia? Eikös meistä olisi pitänyt tulla niin pirteitä ja terveitä, kun vain olisimme alkaneet syödä D-vitamiinia moninkertaisen määrän suosituksiin nähden?

Lieneekö sama ravinnefirma taas asialla?

Vierailija
95/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika aggressiivista yhden lääkärifirman mainontaa tämä ketju.

Vierailija
96/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähdimme lapsettomuushoitoihin parisen vuotta sitten, niin yksi ekoista asioista, joihin lääkäri kiinnitti huomiota, oli alhainen hemoglobiinini. Tämän takia hän halusi, että minulta määritetään myös ferritiini. Se oli muistaakseni 39 eli ei ihan järkyn alhainen mutta ei kovin hyväkään. Arvoja paranneltiin muutaman kuukauden ajan tujulla rautakuurilla ja sitten tulinkin raskaaksi ja nyt meillä on 7 kk ikäinen poika :)

Vierailija
97/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika aggressiivista yhden lääkärifirman mainontaa tämä ketju.

Näinhän nämä muotivillitykset aina menevät. Joku yksityisen firman helppoheikki lupailee, että kaikki vaivat ja oireet on selitettävissä yhdellä helpolla laboratoriokokeella, ja naiset uskovat nämä kusetukset kerta toisensa jälkeen. Jonkinlaista järjenkäyttöä toivoisin sen googlailun tueksi.

Vierailija
98/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä että on joku asia mitä syyttää omasta olosta, ja siihen pillerit. Ei muuteta elämäntapaa ja ruokavaliota vaan  odotetaan että samantien aurinko paistaa ja energia huipussaan.

Vegaani ei voi saada alle kympin ferritiinejä mitenkään viitearvojen sisälle ilman rautatabletteja tai -infuusiota. Olet harvinaisen tyhmä ihminen.

Mitä ihmettä horiset? Vegaanin ruokavalio on täysin riittävä raudan suhteen jos pitää huolen, että syö tarpeeksi monipuolisesti.

Vierailija
99/182 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mittauttanut, enkä varmaan mittautakaan, vaikka minulla on autoimmuunityreoidiitti ja sanotaan, että kilpirauhasongelmista kärsivien kannattaisi ne ferritiinitkin tarkistaa.

Olen kuitenkin kärsinyt aikoinaan levottomista jaloista, ja netistä asiaa opiskeltuani päätin kokeilla lisärautaa, joka toimikin loistavasti. Nykyään otan rautalisää (Retafer 50mg depottabletti) aina kuukautisten alkuun eli kerran kuussa. Hyvin on riittänyt, jalatkin ovat pysyneet öisin aloillaan.

Niin ja hemoglobiinini oli viime mittauksessa 152.

Vierailija
100/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä loppui mm. rytmihäiriöt kun varastorauta saatiin nousemaan. Treenit kulkevat taas. Olo ei ole myöskään niin ahdistunut enää.

Huvittavaa on että 100mg/pvä rautaa syömällä 3kk, Hb on LASKENUT 9 arvoa (179 -> 170).

Ferritiiniarvot ovat lievä kysymysmerkki, ensimmäisellä näytteenottokerralla ei otettu tulehdusarvoja tai muita tarpeellisia mittauksia ja toisella kerralla oli hukattu (taas!) osa verinäytteistäni.

Jos tulehduksia ei ole ollut, niin varastoraudan arvo on noussut kolmen kuukauden aikana 102 -> 136.

Mutta kuten kirjoitin rytmihäiriöiden puutteesta, tämä arvo on nyt minulle minimi.

Lääkäri pelotteli vielä raudankertymisellä, tiedostan olevan mahdollista mutta miten kuunnella "ammattilaista", joka ei ymmärrä asiaa?

Häneltä oli muuten hyvin vaikea saada lähetettä mittauksiin, piti tulostaa hematologin kirjoitus varastoraudasta - oli myöskin luulossa että hyvä Hb on merkki riittävästä raudasta.

Minut on tutkittu rytmihäiriöiden vuoksi aikoinaan mutta ei löydetty syytä. Yhtään verikoetta ei silloin otettu, eikä treenausmääriini otettu kantaa, vaikka nyt foorumeilla on normaalia saada ohje treenin kulkemattomuuteen selvittää rautataso.