Miten varastoraudan puute eli alhainen ferritiini on muka hömpötystä ja muoti-ilmiö?
Niille, jotka tulette kommentoimaan noihin rautaketjuihin, että "höpö höpö, tämä on vain muoti-ilmiö, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta oli muutama vuosi sitten". Millä perusteella sanotte noin?
Kommentit (182)
Raudanpuute on yleisin ravintoainepuutos maailmassa. Raudanpuute vaikuttaa suhteellisesti huomattavasti enemmän naisiin ja lapsiin, kuin miehiin. Kuukautiset, raskaus ja imetys altistavat naiset raudanpuutteelle ja anemialle.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä että on joku asia mitä syyttää omasta olosta, ja siihen pillerit. Ei muuteta elämäntapaa ja ruokavaliota vaan odotetaan että samantien aurinko paistaa ja energia huipussaan.
No rautalisä ei todellakaan ole mikään "samantien aurinko paistaa"-hoitokeino. Siinähän menee jopa puoli vuotta-vuosi että tuloksia alkaa tulla. En ymmärrä miksi tämä ferritiinikohkaus joitakin ärsyttää? Hyvä vaan että aiheesta puhutaan,eipä olisi tullut mieleenkään muuten epäillä vaikka riskitekijöitä on vaikka muille jakaa. Olen
-suolistosairas
-kasvissyöjä
-jokin aikaa sitten synnyttänyt
-runsaat menkat omaava
-hiuksia lähtee tupoittain päästä
Todellakin aion mittauttaa asian,luulin että pelkkä hemoglobiini kertoo kyllä onko rautaa tarpeeksi.
Ferritiini on helposti tulkittavissa, toisin kuin kilpirauhasarvot.
Jos kaikilta suomalaisilta mitattaisiin ferritiinit ja vitamiinit esim. B12 ja D, niin voisi monet sairaudet parantua ilman lääkkeitä kun korjattaisiin veriarvot kuntoon. Ihmiset syö kuitenkin hyvinkin yksipuolisesti, monena vuonna saa liian vähän auringonvaloa jne.
Nyt vaan päivitellään miten paljon masennuslääkkeitä määrätään, miten suurimpia sairaseläkkeelle jäämisen syitä on masennus ja kilpirauhasvaivatkin on yleistyneet räjähdysmäisesti.
Ja mikä mahtaa sitten olla se väsymysoireyhtymä? Mahtaako olla sillä diagnoosilla olevat tietoisia omista rautavarastoistaan?
Mä en ollut koskaan edes kuullut koko ferretiinistä. Muutama päivä sitten oli se aloitus av:lla kun nainen ei päässyt lapsettomuushoitoihin alhaisen ferretiinitason takia ja yhtäkkiä luen ferretiinistä joka lehdestä ja foorumista. Ei aikamoisen ferretiinibuumin keskelle jouduin ihan yhtäkkiä.
Terve, täällä kolmekymppinen läski jonka ferritiiniarvo oli alkuvuodesta 13. Oli eka kerta kun se mitattiin, en tiennyt aiheesta mitään, onneksi lääkäri oli paremmin perillä siitä. Olen nukkunut 15h yöunia, aivotoiminta on hidasta ja unohtelen kaikenlaista koko ajan. Olen yrittänyt laihduttaa, mutta paino ei ole pudonnut juurikaan. Lääkärin mukaan on täysin mahdollista, että kaikki nämä oireet johtuvat alhaisesta varastoraudasta.
Mikä sitten aiheuttaa perusterveellä, nuorehkolla naisella alhaiset arvot? Omalla kohdallani oli kyse selkeästi runsaista kuukautisista: pahimmillaan ne kestivät kolme viikkoa(!) putkeen. Kohdussani on säännöllisesti jos jonkinlaista polyyppia, munasarjoista on löytynyt kystaa ym. Kuitenkin koko aikuisikäni olen vuotanut kamalasti, mutta ollut muuten terve ja elinvoimainen. Mutta kaipa se raja jossain tulee vastaan minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille muotisairauksiksi koettaville oireyhtymille on yhteistä se, että lääkärit eivät muka ikinä tiedä tai ymmärrä niistä mitään. Millä todennäköisyydellä tavis av-mamma mystisesti tietää asiat paremmin kuin perusteellisesti koulutetut ammattilaiset? Tai sitten uskotaan jotain yksittäistä gurua, niin kuin nyt tuota tyyppiä jonka blogikirjoituksia joku koko ajan kopioi tänne. Oli totuus asiasta mikä tahansa, tuo kaahottaminen vie siitä kaiken uskottavuuden.
Ei av-mamma väitä tietävänsä, vaan av-mammat referoi alan ammattilaisia; sisätautilääkäreitä ja erikoislääkäreitä. Täällä ei uskota yksittäistä gurua, vaan täällä linkataan useaan eri lähteeseen, josta käy hyvin ilmi tämä ongelma eli se, että ferritiinin ollessa kyseessä viitearvo ei ole sama kuin tavoitearvo. Ja potilaat ovat ihan oikeasti saaneet lääkäriltä tulkinnan hyvästä ferritiinistä, vaikka se ei ole ollut hyvä.
Sen takia tästä meuhkataan!!Ferritiinille on ihan kansainväliset tavoitetasot eli alle 30 on vakava raudanpuute.Hyvä taso on vähintään 70 tai 100.
Ja vielä se pointti, että ferritiini ei ole uskon tai luulon asia. Labrakoe antaa idioottivarman vastauksen.
Googlaa low ferritin, jos et usko.
"Ferritiinille on ihan kansainväliset tavoitetasot eli alle 30 on vakava raudanpuute."
*cough* bullshit *cough* bullshit
Et voi edes verrata eri laboratorioiden ottamia kokeita suoraan toisiinsa. Järjen käyttö on muutenkin näissäkin asioissa ihan suotavaa. Jos ongelmana on se, että kyseessä on tyypillisesti selvästi ylipainoinen nainen, joka ei liiku, niin onhan se nyt selvää, että melkein kaikki elämän ongelmat johtuvat ferritiinistä, vaikka se olisi täysin normaali ja laboratoriorajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve, täällä kolmekymppinen läski jonka ferritiiniarvo oli alkuvuodesta 13. Oli eka kerta kun se mitattiin, en tiennyt aiheesta mitään, onneksi lääkäri oli paremmin perillä siitä. Olen nukkunut 15h yöunia, aivotoiminta on hidasta ja unohtelen kaikenlaista koko ajan. Olen yrittänyt laihduttaa, mutta paino ei ole pudonnut juurikaan. Lääkärin mukaan on täysin mahdollista, että kaikki nämä oireet johtuvat alhaisesta varastoraudasta.
.
Kaikkihan on mahdollista. On myös mahdollista, että kaikki oireesi johtuvat avaruusolennoista. Vaikka ferritiini tuntuu selittävän nykyään olemattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan sijaan ihmisten kaikki ongelmat ja epäonnistumiset, en silti usko sen kumonneen termodynamiikan lakeja, kun puhut laihduttamisesi epäonnistuneen. Ferritiiniä povataankin ensi vuoden Nobel voittajaksi fysiikan kategoriassa tämän kumottua termodynamiikan lait ja keksittyä ikiliikkujan.
Urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille muotisairauksiksi koettaville oireyhtymille on yhteistä se, että lääkärit eivät muka ikinä tiedä tai ymmärrä niistä mitään. Millä todennäköisyydellä tavis av-mamma mystisesti tietää asiat paremmin kuin perusteellisesti koulutetut ammattilaiset? Tai sitten uskotaan jotain yksittäistä gurua, niin kuin nyt tuota tyyppiä jonka blogikirjoituksia joku koko ajan kopioi tänne. Oli totuus asiasta mikä tahansa, tuo kaahottaminen vie siitä kaiken uskottavuuden.
Ei av-mamma väitä tietävänsä, vaan av-mammat referoi alan ammattilaisia; sisätautilääkäreitä ja erikoislääkäreitä. Täällä ei uskota yksittäistä gurua, vaan täällä linkataan useaan eri lähteeseen, josta käy hyvin ilmi tämä ongelma eli se, että ferritiinin ollessa kyseessä viitearvo ei ole sama kuin tavoitearvo. Ja potilaat ovat ihan oikeasti saaneet lääkäriltä tulkinnan hyvästä ferritiinistä, vaikka se ei ole ollut hyvä.
Sen takia tästä meuhkataan!!Ferritiinille on ihan kansainväliset tavoitetasot eli alle 30 on vakava raudanpuute.Hyvä taso on vähintään 70 tai 100.
Ja vielä se pointti, että ferritiini ei ole uskon tai luulon asia. Labrakoe antaa idioottivarman vastauksen.
Googlaa low ferritin, jos et usko.
"Ferritiinille on ihan kansainväliset tavoitetasot eli alle 30 on vakava raudanpuute."
*cough* bullshit *cough* bullshit
Et voi edes verrata eri laboratorioiden ottamia kokeita suoraan toisiinsa. Järjen käyttö on muutenkin näissäkin asioissa ihan suotavaa. Jos ongelmana on se, että kyseessä on tyypillisesti selvästi ylipainoinen nainen, joka ei liiku, niin onhan se nyt selvää, että melkein kaikki elämän ongelmat johtuvat ferritiinistä, vaikka se olisi täysin normaali ja laboratoriorajoissa.
Täällä paljon treenaava ja rasvaprossa alle 10. Itselläni ferritiinin vaje johtuu siitä etten saa sitä tarpeeksi ravinnosta, lihakset ottaa kaiken minkä saa, hemoglobiini 148 muuten. Että ei se pelkästä ylipainosta johdu tai ole läskien ongelma!
Raudan puute on kaksi kertaa yleisempi kuin kilpirauhasen vajaatoiminta ja sillä on täysin samat oireet.
Soppi kertoo, että raudan puute on huonosti tunnettu terveydenhuollossa, koska hemoglobiini saattaa olla normaali vaikeassakin raudan puutteessa.
– Vaikea raudanpuute saattaa esiintyä ilman, että hemoglobiini on laskenut ollenkaan. Potilaalla saattaa olla hemoglobiini 140 ja samalla vakava raudan puute, sanoo sisätautilääkäri Esa Soppi.
– Naisilla on saattanut olla runsaat kuukautiset 20 vuotta sitten tai synnytys 20 vuotta sitten, mutta raudan puute ilmenee vasta nyt.
Lääkäri selvittää aina oireet ja ferritiiniarvon. Jos se on alle 30, niin puhutaan raudan puutteesta.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/terveys/kilpirauhasen-vajaat…
Olen tosi epämuodikas. Mulla ferritiini 298
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisipa erikoinen muoti. Mulla oli alhainen ferritiini jo 90-luvun alussa eli taisin olla muodin edelläkävijä.
Nimenomaan, tuo alhainen ferritiini yms.on aina tiedetty ja tutkittu tarpeen mukaan. Nyt ihmiset toitottavat, että lääkärit ei tunne asiaa ja raja-arvot ei merkitse mitään. Vain se oma tunne merkitsee. Siksi sanoisin, että siitä on tullut muoti-ilmiö.
Samoja asioita hoettiin kilpirauhasestakin.No ei sitä kyllä tutkita tarpeen mukaan. Työterveyslääkäri ei suostunut antamaan lähetettä ferritiinin mittaukseen, koska Hb oli 132. Kävin itse ja ferritiini oli 7.
Tässä tiivistyy hoidon taso.
Mainostaako tuo lääkäri täällä blogiaan ja siksi tekee aiheesta jatkuvasti aloituksia, vai onko joku hurahtanut vaan ottanut hänet lahkojohtajakseen? Mainostamista ei yleensä foorumeilla sallita, mites av:llä?
Vierailija kirjoitti:
Mainostaako tuo lääkäri täällä blogiaan ja siksi tekee aiheesta jatkuvasti aloituksia, vai onko joku hurahtanut vaan ottanut hänet lahkojohtajakseen? Mainostamista ei yleensä foorumeilla sallita, mites av:llä?
No ei todellakaan mainosta. Minulle on diagnosoitu alhainen ferritiini ja olen linkannut lääkärin tekstin tänne, koska on todella kattava infopaketti aiheesta, joita se kiinnostaa.
Olen perusterve, normaalipainoinen, liikkuva, syön terveellisesti enkä käytä päihteitä. Tämän "hömpötyksen" takia perehdyin raudanpuutteen aiheuttamiin oireisiin ja minulla oli lähes kaikki. Syy on oletettavasti premenopaussin aiheuttamat runsaat kuukautiset. Kävin mittauttamassa ferritiinin, joka oli 23. Nyt syön huojentuneena ja kiitollisena rautaa ja odottelen parempia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan mainosta. Minulle on diagnosoitu alhainen ferritiini ja olen linkannut lääkärin tekstin tänne, koska on todella kattava infopaketti aiheesta, joita se kiinnostaa.
Toimintasi on mennyt jo kauan aikaa sitten spämmisen puolelle. Suosittelen ilmiantamaan tuohon blogiin johtavat linkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä että on joku asia mitä syyttää omasta olosta, ja siihen pillerit. Ei muuteta elämäntapaa ja ruokavaliota vaan odotetaan että samantien aurinko paistaa ja energia huipussaan.
Vegaani ei voi saada alle kympin ferritiinejä mitenkään viitearvojen sisälle ilman rautatabletteja tai -infuusiota. Olet harvinaisen tyhmä ihminen.
Tulihan se palstan vegaani sieltä, ilmeisesti ensimmäisessä puhuttiin yleisesti elintavoista, ei yksittäisestä vegaanista.
Ja mitä elintapojen muuttamiseen tulee, niin niillä on paljon vaikutusta lähes kaikkeen, pillerit sitten jos ei muu auta.
Jos ferritiini on matala, muuttaisin elintapoja JA söisin rautakuurin. Ferritiiniä on hyvin vaikea saada nostettua pelkällä ruokavalion muuttamisella.
Juuri näin. Miksi ihmeessä Suomessa pitää olla toi viitearvo niin pieni? Mitä hyötyä siitä on kenellekään kun kerran on tutkittu että hyvä arvo on jotain muuta?
Minä aina ennen luulin että nämä viitearvot tai tavoitearvot on määritelty niin että on tutkittu monipuolisesti että minkälainen arvo ihmisellä on paras mahdollinen terveyden kannalta eli kroppa toimii optimaalisesti. Nyt vasta sain tietää että nämä onkin keskiarvoja jotka on tehty "itsensä terveeksi tuntemien" ihmisten arvoista. Naurettavaa!