Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varastoraudan puute eli alhainen ferritiini on muka hömpötystä ja muoti-ilmiö?

Vierailija
24.09.2018 |

Niille, jotka tulette kommentoimaan noihin rautaketjuihin, että "höpö höpö, tämä on vain muoti-ilmiö, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta oli muutama vuosi sitten". Millä perusteella sanotte noin?

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, mutta ymmärtääkseni raudanpuute on seuraus, ei syy. Eli tärkeintä olisi hoitaa syytä. Runsaita kuukautisia, peräpukamia, mahdollista suolistokasvainta tai -tulehdusta.

Itse aneemikkona ja infuusionkin saaneena tiedän, etteivät rautalisät ole välttämättä lainkaan mukavia, tehokkaita tai vatsaystävällisiä. Siksi tuntuu tosi oudolta ajatus, että terveiden ja oireettomien ihmisten pitäisi alkaa joukolla nostaa ferritiinitasoaan vaikkapa sinne yli 50:een.

Anteeksi, kuka on sanonut, että oireettomien tulisi nostaa ferritiiniään yhtään mihinkään?

Tässä ketjussa puhutaan raudanpuutteesta ja ne, joilla on se verikokein todettu. Ja ne, joilla on raudanpuutteen oireita, syövät rautakuurin. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Tässä ketjussa on nimenomaan sanottu, että se pitäisi mitata kaikilta ja saada sadan kieppeille. (järjetön lukema jos multa kysytään)

Vierailija
122/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vielä kommentoida asiaan negatiivisesti suhtautuville että tässä huolehditaan ITSESTÄÄN.

Jos yhteiskuntaa ei syystä tai toisesta kiinnosta tutkia tai vaikka tutkittua tietoa on ja silti asiaa vähätellään, niin minun nenään haisee että joku hyötyy vähättelystä. Miten ja miksi, en tiedä.

Henkilökohtaisesti en usko että taustalla olisi lääkeyhtiöitä suosivaa toimintaa mutta jokin tässä kuitenkin mättää, ei yksinkertaisesti ole mahdollista näin perusjuttua olla huomioimatta.

Omalla alallani tutkitaan ja sitten muodostetaan arvio viasta/syystä. Miksei terveyspuolella? Se että lehdessä on juttuja, ei vaikuta minun syyarviooni. Huomioin tietysti asian, koska ne mitkä näistä päätyvät uutisiin saakka, ovat oikeasti maailmalla pinnalla ja olisi noloa jäädä kiinni asiasta.

Olen omien ongelmieni takia käyttänyt yhteiskunnan- ja omia varojani satoja kertoja enemmän mitä tämä rautapurkki maksaa. EN sano tai väitä että se on kaiken korjaava taikapilleri mutta liian monta yhteensattumaa tapahtunut raudansyönnin aloittamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tää ferritiini saanut ihan käsittämättömät mittasuhteet. Näitten keskustelujen mukaan hyvä arvo parantaa vaivan kuin vaivan, masennuksesta lapsettomuuteen. Liian hyvää ollakseen totta ja suhtaudun kyllä varauksella tähän kaikkeen hehkutukseen.

Vierailija
124/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m41 kirjoitti:

Haluan vielä kommentoida asiaan negatiivisesti suhtautuville että tässä huolehditaan ITSESTÄÄN.

Jos yhteiskuntaa ei syystä tai toisesta kiinnosta tutkia tai vaikka tutkittua tietoa on ja silti asiaa vähätellään, niin minun nenään haisee että joku hyötyy vähättelystä. Miten ja miksi, en tiedä.

Henkilökohtaisesti en usko että taustalla olisi lääkeyhtiöitä suosivaa toimintaa mutta jokin tässä kuitenkin mättää, ei yksinkertaisesti ole mahdollista näin perusjuttua olla huomioimatta.

Omalla alallani tutkitaan ja sitten muodostetaan arvio viasta/syystä. Miksei terveyspuolella? Se että lehdessä on juttuja, ei vaikuta minun syyarviooni. Huomioin tietysti asian, koska ne mitkä näistä päätyvät uutisiin saakka, ovat oikeasti maailmalla pinnalla ja olisi noloa jäädä kiinni asiasta.

Olen omien ongelmieni takia käyttänyt yhteiskunnan- ja omia varojani satoja kertoja enemmän mitä tämä rautapurkki maksaa. EN sano tai väitä että se on kaiken korjaava taikapilleri mutta liian monta yhteensattumaa tapahtunut raudansyönnin aloittamisen jälkeen.

Muiden tieteenalojen toimintatavat eivät oikein sovi lääketieteeseen, koska kyseessä ei ole eksakti tiede. Konetta ei voi korjata plasebolla, ihmisen voi.

Olet oikeassa. Rautapurkki on halpa hankinta. Kalliimmaksi tulee syödä joka päivä monipuolisesti. Mutta se on oikeastaan parasta, mitä ihminen voi rahallaan tehdä, henkisten virikkeiden ohella. Ihminen on mielenkiintoinen kapine, joka pysyy parhaiten kunnossa ollessaan käytössä. Vaikka sitten salaliittoteorioiden parissa askaroidessaan.

Vierailija
125/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vouhotuksen myötä tajusin mennä lääkäriin ja ferritiini oli todella alhainen (otettiin paljon muitakin kokeita) ja nyt olen pitkällä rautakuurilla lääkärin määräyksestä ja kontrollit myöhemmin. Ei kiinnosta muiden vähättelyt täällä, olen vain erittäin kiitollinen tästä meuhkauksesta, sillä tilanteeni oli jo todella paha eikä kukaan ollut tajunnut yhtään mitään, vaikka lähes kaikki raudanpuutteen oireet ollu kymmenen vuotta. 3 lasta synnyttäny, pitkään imettäny, runsaat menkat.

Vierailija
126/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta ei ole ratkaisu moniin tapauksiin, sillä itse punasolujen tuotanto voi olla häiriintynyttä, kun luuydin on infektoitunut. Lääketieteellä ei ole tästä hajuakaan, ja useinkin vuotava suoli (leaky gut) on tässä avainasemassa, eli mikrobeja pääsee verenkiertoon jatkuvalla syötöllä - teknisesti kyse on sepsiksestä,mutta se ei nosta tulehdusarvoja korkealle, vaan antibioottia pitäisi silti saada ylläpitohoitona jatkuvasti, ja suoli korjattua.

Jo niinkin arkipäiväinen asia kuin hampaiden harjaus voi saada aikaan sepsiksen, joka on kuitenkin ohimenevä, noin 15 minuuttia kestävä tila. Mutta mikrobit eivät tietysikään katoa mihinkään mustaan aukkoon, vaikka niitä ei voi enää havaita, vaan ne asettuvat kudoksiin, joissa aiheuttavat haittaa. Sen vuoksi jatkuva, ja kuureittain otettava antibioottihoito on tärkeää, mikäli haluaa pysyä nuorena ja terveenä.

Vierailija
127/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vouhotus on jo ihan huvittavaa. On ihan sama onko rautaa varastossa 50 vai 100 jos hb ( raudan tärkein tehtävä) on hyvä ja punasoluindeksit kunnossa. Kyllä sitä rautaa silloin on ihan tarpeeksi kaikkeen muuhunkin.

Sitten jos varatorauta on lähellä alarajoja vaikka normaali vielä voi olla hyvä lääkitä.

Ja miettiä vuotaako jostain. Ja miettiä ravitsemusta.

Muut jotka hoitaa jotain labrakoetta tyyliin päästävä 100 lukemiin niin siitä vaan, plasebovaikutus on merkittävä.

Kuten just vouhotukset hiivasyndrooma, D- vitamiini, karppaus, kilpirauhanen.

Tottakai alanurkilla olevat arvot voi jo heijastua olotilaan monessakin sairaudessa.

Se mikä mättää on, että jotkut pyrkii hyötymään näistä joukkohysterioista.

Se mikä on hyvää että myös oikeasti raudanpuutteiset ja aneemiset tulisi hoidon piiriin.

Vierailija
128/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m41 kirjoitti:

Muiden tieteenalojen toimintatavat eivät oikein sovi lääketieteeseen, koska kyseessä ei ole eksakti tiede. Konetta ei voi korjata plasebolla, ihmisen voi.

Olet oikeassa. Rautapurkki on halpa hankinta. Kalliimmaksi tulee syödä joka päivä monipuolisesti. Mutta se on oikeastaan parasta, mitä ihminen voi rahallaan tehdä, henkisten virikkeiden ohella. Ihminen on mielenkiintoinen kapine, joka pysyy parhaiten kunnossa ollessaan käytössä. Vaikka sitten salaliittoteorioiden parissa askaroidessaan.

Mielestäni terveysbisneksessäkään ei ole vara tyrmätä potilaan asiaa tutkimatta mitenkään, saati kieltäytyä hoitamasta lehdistössä olleiden artikkeleiden takia!

Omalla kohdallani tästä tuleekin mielenkiintoinen tilanne, syön kalaa lukuunottamatta ruokaympyrän mukaisesti ja näyttää etten silti saa ruoasta tarpeeksi rautaa. Lääkärin kommentti oli "hyvä että nyt on olo parempi" - ei kiinnostusta selvittää miksen saisi normiruoasta tarpeeksi rautaa.

Vierailija
129/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m41 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m41 kirjoitti:

Mielestäni terveysbisneksessäkään ei ole vara tyrmätä potilaan asiaa tutkimatta mitenkään, saati kieltäytyä hoitamasta lehdistössä olleiden artikkeleiden takia!

Omalla kohdallani tästä tuleekin mielenkiintoinen tilanne, syön kalaa lukuunottamatta ruokaympyrän mukaisesti ja näyttää etten silti saa ruoasta tarpeeksi rautaa. Lääkärin kommentti oli "hyvä että nyt on olo parempi" - ei kiinnostusta selvittää miksen saisi normiruoasta tarpeeksi rautaa.

Ei varmaankaan kiinnostusta, koska ravitsemusneuvonta ei kuulu lääkärin työhön. Aneemikkona ehdotan niitä ilmeisiä: kahvi, tee, maitotuotteet, c-vitamiinin puute?

Vierailija
130/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m41 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m41 kirjoitti:

Ei varmaankaan kiinnostusta, koska ravitsemusneuvonta ei kuulu lääkärin työhön. Aneemikkona ehdotan niitä ilmeisiä: kahvi, tee, maitotuotteet, c-vitamiinin puute?

Kiitos! Kahvi jollain tasolla mahdollinen alentaja, maitoa käytän olemattoman vähän, C-vitamiinia syön purkista.

Mutta päästään vielä siihen kysymykseen että millä logiikalla lääkäri päätteli tutkimatta ettei minulla esim. ole keliakiaa? Ja vähän hämilläni olen tuosta ravintoasiasta, jos ne ei lääkärille kuulu, niin kuka niistä sitten huolehtii ja neuvoo?

Vierailija
131/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyynnöstäni minulta otettiin juuri hb 143 ja ferritiiniiarvo joka on 238, nyt sitten jatkotutkimukset. Oireet olleet voimas uupumus ja sydämen tykytykset. Ferritiinin pyysin erikseen, ei automaattisesti tarjottu ottamaan. 

Vierailija
132/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyynnöstäni minulta otettiin juuri hb 143 ja ferritiiniiarvo joka on 238, nyt sitten jatkotutkimukset. Oireet olleet voimas uupumus ja sydämen tykytykset. Ferritiinin pyysin erikseen, ei automaattisesti tarjottu ottamaan. 

Ferritiini 238?!

Vierailija
133/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudankertymäsairaus vaurioittaa maksaa ja sydäntä.

Vierailija
134/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vivio kirjoitti:

Kuten just vouhotukset hiivasyndrooma, D- vitamiini, karppaus, kilpirauhanen.

Millähän lailla esim. D-vitamiinin puutos tai hiivasyndrooma tai kilpparin vajaus tai liikatoiminto tai tietty ruokavalio ovat "vouhotuksia"? Voin ottaa hiivayliherkkyyden esimerkiksi. Jos syön ns. hiivaista ruokaa tai ruokin sitä sokerilla ja eineksillä, ihoni lehahtaa punaiseksi ja kutiaa armottomasti. Keho turpoaa, ajatus kulkee kuin sumussa ja molemmissa päissä kutisee ja kirvelee. Kun yksinkertaisesti syön itselleni sopivalla tavalla, oireet katoavat ja "herään henkiin". Täsmälleen sama pätee karppaukseenkin - joillekin se sopii ja joillekin ei. Näitä molempia voi tehdä väärin eli viedä yliherkkyyden anoreksiaan tai ortoreksiaan tai väittää lihanahmimista karppaukseksi, mutta nämä ovat ääripäitä.

D-vitamiin puutoksesta ja kilpparisairauksista on sitten vielä kovempia ja nopeampia seurauksia keholle.

Vierailija
135/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m41 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m41 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m41 kirjoitti:

Kiitos! Kahvi jollain tasolla mahdollinen alentaja, maitoa käytän olemattoman vähän, C-vitamiinia syön purkista.

Mutta päästään vielä siihen kysymykseen että millä logiikalla lääkäri päätteli tutkimatta ettei minulla esim. ole keliakiaa? Ja vähän hämilläni olen tuosta ravintoasiasta, jos ne ei lääkärille kuulu, niin kuka niistä sitten huolehtii ja neuvoo?

Meille ulkopuolisille, jotka emme edes tiedä oireitasi, on aika vaikea tietää, kuinka lääkäri on sulkenut pois keliakian.

Ravitsemusneuvontaa saa ainakin ravitsemusterapeuteilta, jotka ovat opiskelleet ravitsemusasioita maisteriksi saakka.

Vierailija
136/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauta ei ole ratkaisu moniin tapauksiin, sillä itse punasolujen tuotanto voi olla häiriintynyttä, kun luuydin on infektoitunut. Lääketieteellä ei ole tästä hajuakaan, ja useinkin vuotava suoli (leaky gut) on tässä avainasemassa, eli mikrobeja pääsee verenkiertoon jatkuvalla syötöllä - teknisesti kyse on sepsiksestä,mutta se ei nosta tulehdusarvoja korkealle, vaan antibioottia pitäisi silti saada ylläpitohoitona jatkuvasti, ja suoli korjattua.

Jo niinkin arkipäiväinen asia kuin hampaiden harjaus voi saada aikaan sepsiksen, joka on kuitenkin ohimenevä, noin 15 minuuttia kestävä tila. Mutta mikrobit eivät tietysikään katoa mihinkään mustaan aukkoon, vaikka niitä ei voi enää havaita, vaan ne asettuvat kudoksiin, joissa aiheuttavat haittaa. Sen vuoksi jatkuva, ja kuureittain otettava antibioottihoito on tärkeää, mikäli haluaa pysyä nuorena ja terveenä.

Lääkäriltä voi olla vaikea saada antibioottia ja toisaalta se on tarpeetonkin. Minulla oli alhainen ferritiini, vuotava suoli, tyroksiini ei toimnut - perimmäinen syy lienee suolistohiivan ylikasvu. Suoliston sai kuntoon ja hiivan kuriin ilman reseptilääkkeitäkin.

Vierailija
137/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kymmenen vuotta mitattu ferritiini kilppariarvojen yhteydessä. Olen syönyt rautakuurin, jos arvo on ollut jotain 50. Sen kuulemma pitäisi olla yli 70 ja parempi sadan kieppeillä. Hirvittävän alhaisia arvoja on täällä joillakin. Varmasti vaikuttaa olotilaan. 

Ferritiinin mittaus on ihan ok, mutta se että nettitietäjät alkavat huudella, että sen pitäisi vähintään sata (kas kun sattuikin tuollainen mukava pyöreä luku) tilanteessa, jossa suomalaisnaisten keskiarvo on 27, muistuttaa kyllä kuvasti muutaman vuoden takaista D-vitamiinimyllytystä.

Jos kerran jokainen keho on yksilö ja on yksilöllistä, millä tasolla puutosoireet ilmenevät, niin mistä tulee tuollainen mielivaltainen tavoiteluku kuin 100?

Nopeasti googlaamalla selviää esimerkiksi, että jos äidillä on raskausaikana korkea ferritiinitaso (yli 60), korreloi se sikiön pienipainoisuuden kanssa.

Kirjoitin vain mitä lääkäri on minulle sanonut, en omasta päästäni noita arvoja ole keksinyt. 

Vierailija
138/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kymmenen vuotta mitattu ferritiini kilppariarvojen yhteydessä. Olen syönyt rautakuurin, jos arvo on ollut jotain 50. Sen kuulemma pitäisi olla yli 70 ja parempi sadan kieppeillä. Hirvittävän alhaisia arvoja on täällä joillakin. Varmasti vaikuttaa olotilaan. 

Ferritiinin mittaus on ihan ok, mutta se että nettitietäjät alkavat huudella, että sen pitäisi vähintään sata (kas kun sattuikin tuollainen mukava pyöreä luku) tilanteessa, jossa suomalaisnaisten keskiarvo on 27, muistuttaa kyllä kuvasti muutaman vuoden takaista D-vitamiinimyllytystä.

Jos kerran jokainen keho on yksilö ja on yksilöllistä, millä tasolla puutosoireet ilmenevät, niin mistä tulee tuollainen mielivaltainen tavoiteluku kuin 100?

Nopeasti googlaamalla selviää esimerkiksi, että jos äidillä on raskausaikana korkea ferritiinitaso (yli 60), korreloi se sikiön pienipainoisuuden kanssa.

Kirjoitin vain mitä lääkäri on minulle sanonut, en omasta päästäni noita arvoja ole keksinyt. 

Tämä on totta. Lyhyellä googlauksella todellakin selviää erikoislääkäreiden teksteistä niin Suomesta kuin ulkomailta, mikä on hyvä ferritiinin taso ja että vakava raudanpuute on totta, kun ferritiini on alle 30. Tämä on fakta eikä mielipide.

Vierailija
139/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut kuullutkaan alhaisesta ferritiiniarvosta ennen tätä syksyä, jolloin se on esimerkiksi tällä palstalla ollut pinnalla jo useassa keskustelussa ja muutakin kautta on korviin kantautunut ferritiiniarvoistaan huolissaan olevia.

Varmasti se on joillekin oikea ongelma, mutta on vain hassua kun se tulee yhtäkkiä esille joka puolelta, vaikka varastoraudan puutos väestössä keskimäärin on tuskin lisääntynyt. Samanlaisia "muoti-ilmiöitä" on mielestäni ollut kireä kielijänne, kilpirauhanen, adhd, narsismi...

Vierailija
140/182 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tästä ensimmäisen kerran Hesarista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi