Mikä on teidän "en jaksa kokata tänään" -ruoka?
Haluaisin uusia ideoita, olen kovin laiska kokki ja kun kokkaan vain itselleni niin en jaksa kauheasti laittaa effortia ruokaan. Mitä te kokkaatte, kun ette jaksa ollenkaan panostaa? Eli mahd. vähän työvaiheita, valmistelua, kuorimista, pilkkomista jne. Plussaa jos se ei ole ihan täyttä roskaruokaa, eli ei esim. pakastepizzaa.
Itse juuri tänään keitin pari desiä tummaa makaronia, sekaan purkki tonnikalaa ja ruokalusikallinen pestoa. Yksi mun vakkariaterioistani. Hyvää ja terveellisyydeltään ihan ok syötävää.
Kertokaa!
Kommentit (1275)
sosekeitto inkiväärillä maustettuna
Pinaattikeitto ja keitetty kananmuna
Linssikeitto currytahnalla maustettuna. Kunhan saa sopivasti kiehumaan, tekeytyy itsestään ja isosta kattilallisesta riittää moneksi päiväksi. Jos maku kyllästyttää, voi lisätä muita mausteita, leipäkuutioita, pähkinöitä tai ihan mitä mieleen tulee.
Broileria riisi-persikkapedillä. Romppeet vuokaan ja uuniin.
Uunijuurekset ja kala. Uuni hoitaa. Ei tarvitse kuin kuoria ja pilkkoa.
Rarerararaarr kirjoitti:
Niin sanottu nistipata toimii aina. Keitä pussillinen makaronia ja pistä sekaan ihan mitä tahansa kaapista sattuu löytymään. Esim jauheliha, lihapullat, pavut, tomaattimurska, porkkana jne. Välillä sekoitan yhteen myös makaronin ja hernekeiton, siitä tulee nimittäin täyttävä ja yllättävän maukas pata.
Hyi helvata, mitä moskaa. Tämä taitaa olla ketjun voittaja siinä mielessä, ettei paljon tarvitse nähdä vaivaa ja kait sillä saa mahan täyteen. Mutta yäk.
Valmiiksi pilkotut wokvihannekset ja tofu/härkis
Joo, ei ole terveellistä, mutta tänään illalliseksi/iltapalaksi herkkupatonki + tummia rypäleitä. Huomiseksi jää patongista kahdelta puolet. Toistaiseksi kahden poikkiviipaleen päällä itselläni on ollut; 1. Ei mitään (kantapala) ja 2. sipaus oivariinia. Yöpalalle laitan teemukillisen seuraksi ehkä pikkupätkän toiselle puolelle oivariinin lisäksi ohuenohuen kinkkuviipaleen, ja toisen päälle muutaman viipaleen maustekurkkua.
Eines eli täysin valmis ruoka on mun "ei jaksa kokata" ruoka. Minusta tuokin ap:n esimerkki (vuosien takaa mutta kuitenkin) on kokkaamista, keitetään makaronia ja sinne sekaan jotain, onhan sekin itse tekemistä eikä sentään einestä.
Pakastealtaasta jotain, tai kaupan palvelutiskin valmisruokia, viimemainitut on usein ihan kotitehdyn makuisia (esim laatikot).
Kaikenlaiset papumössöt. Käytännössä salaattipohja, jotain sopivia papuja, majoneesia tai muuta kastiketta. Saatan heittää mukaan myös purkkiparsaa tai purkkisieniä.
Maustettua tonnikalaa tai särkeä nuudeleilla tai riisillä. Keitän sen riisin tai nuudelit, ja sotken keskenään.
Munakas. Kolme munaa, loraus maitoa / kasvimaitoa / kermaa, ripaukset suolaa & pippuria, täytä millä haluat. Minä useimmiten täytän pinaatilla ja juustolla tai leikkeleellä ja juustolla. Jos jaksan leikkaan mukaan myös tomaattia.
Currya tofusta tai vaikka nyhtökaurasta. Käytännössä paketti tuoreksia, paketti sitä proteiinia mitä haluat, currytahnaa, suolaa, pippuria, inkivääritahnaa, kookosmaito, limen mehua joko tuoreesta limestä tai pullosta. Keittelen kokoon ja maustan näppituntumalla. Lisäksi nuudelit.
Hapankaalikeitto. Rasia hapankaalia, sipuli valmiiksi pilkottuna pakasteesta, naposteluporkkanoita, valkosipulitahnaa, vettä, kasvisliemikuutio, meiramia ja kuivattua persiljaa. Suolaa jos haluat.
Joskus mun herkkuruoka oli juustomakaroni, mutta sitä ei voi tietysti terveelliseksi sanoa. Mutta pieni pussi makaronia, reilusti homejuustoa, suolaaa, pippuria ja lisäksi voileipäkurkkuja.
Ranskanleipä halki, tomaattisose, tonnikala, oregano ja juusto. Pieni hetki uunissa ja valmis
Vierailija kirjoitti:
Makkispekkikset
Mikä tämä on? Joku oululainen lempinimi jollekin mitä kukaan muu ei teidä?
Kuskus, johon sekoitan joko kasvisliemikuution puolikkaan tai jotain mausteseosta. Valmistuu kaatamalla kiehuvaa vettä päälle. TIlkka oliiviöljyä joukkoon.
Sitten pannulla öljyssä kuullotan kasviksia, joita on jääkaapissa ja lisään kuskusin päälle. Joku maustettu majoneesi sopii joukkoon, tai raejuusto jos sitä on.
*
Tämän tein viime viikolla: Sekoitin tonnikalahiutaleita majoneesiin, vähän mausteita, levitin ruisleipäviipaleiden päälle, siihen vielä vähän juustoraastetta ja hetkeksi uuniin. Oli hyvää ja täyttävää.
*
Ja todella simppeli mutta hyvä:
Keitän pari perunaa ja pari kananmunaa (kovaksi). RIpottelen päälle yrittsuolaa ja perunoiden päälle voita vähän. Muutama kurkunsiivu ja /tai tomaattia.
Joko tilataan jotain suoraan kotiin, tai lähdetään johonkin ravintolaan syömään.