Mikä on teidän "en jaksa kokata tänään" -ruoka?
Haluaisin uusia ideoita, olen kovin laiska kokki ja kun kokkaan vain itselleni niin en jaksa kauheasti laittaa effortia ruokaan. Mitä te kokkaatte, kun ette jaksa ollenkaan panostaa? Eli mahd. vähän työvaiheita, valmistelua, kuorimista, pilkkomista jne. Plussaa jos se ei ole ihan täyttä roskaruokaa, eli ei esim. pakastepizzaa.
Itse juuri tänään keitin pari desiä tummaa makaronia, sekaan purkki tonnikalaa ja ruokalusikallinen pestoa. Yksi mun vakkariaterioistani. Hyvää ja terveellisyydeltään ihan ok syötävää.
Kertokaa!
Kommentit (1275)
Jos oikein väsyttää tyydyn laittamaan jauhelihakastiketta ja valmispastaa, sekä porkkanaraastetta.
Pikainen wok
Ostan kaupasta valmiiksi pilkotut esim tuorekset thai kasvikset ja riisinuudelia on aina kaapissa samoin kun jotain valmista wok kastiketta.
Ensin vesi kiehumaan. Sitten kasvikset pannulle. Nuudelit ohjeen mukaan valmiiksi ja kumotaan kasvisten sekaan pannulle. Kastike perään ja parin minuutin päästä valmis. Joskus täydennän härkäpapusuikaleilla tai vaikka katkaravuilla
Mun "en jaksa kokata ikinä" ruoat on: hernekeitto, pinaattikeitto, kaurapuuro, kanakeitto, valmisruoat, pinaattiletut, maksalaatikko, lihapiirakat. Onhan näitä.
Inhoan minkäänlaista kokkaamista. Lämmitys käy, miltein kaikki muu on liian vaivalloista.
Ranut tai pakastepitsa toimii aina.
Valmiit pinaatti-/veriletut ja nuudeli. Tai pääkallopasta (makaroni,jauheliha,ketsuppi)
Jos on riisiä keitettynä jääkaapissa, niin kaadan siihen kermaa ja ripottelen päälle pippuria, yrttisuolaa, muskottia ja parmesania. Laitan mikroon ja sekoitan. Kaadan päälle purkin tonnikalaa ja syön. Sitruunaa puristan myös päälle, jos sattuu olemaan. Ihan sikahyvää.
Sit on valmiista pakasteperunasipulisekoituksesta tehty uunivuoka jossa on pakastekebablastuja/Kivikylän lihapullanpuolikkaita, ja kermaa plus mausteet. Tulee itsestään valmiiksi uunissa.
Metsurin puura. -Sinkkuna melkein elin vain sillä. Rusinoita sopii laittaa höysteeksi.
No tänään esimerkiksi hain pihalta perunoita (siis nostin maasta, ihan mielettömän hyvää siikliä ja tuoretta) ja otin niiden kaveriksi graavilohta (pakkasessa aina valmiina itse graavattua). Ja lisäksi itse kasvatettua kurkkua. Mikäs sen parempaa.
Napolinpata-ainekset ja 400g jauhelihaa sekaan. 10 minuuttia ja ruoka valmis.
Paistan siis jauhelihan, lisään veden ja sekoitan pussin sisällön. Kiehautan ja jätän matalalle lämmölle 10 minuutiksi. Sillä aikaa makaan sohvalla ja selaan vaikka nettiä.
Einekset. Noutoruoka. kaikki muu on kokkaamista. Että älä jaksa änkyttää.
Syvään vuokaan 2dl riisiä, 3dl vettä, 2dl purkki tomaattimurskaa ja kanan koipia päälle.
Mausteita.
200c 1h10m
Yleensä lisään sipulia itse, mutta oikein laiska tekee tän ilman sipulia alle minuutissa uunivalmiiksi.
Saarioisten tai vastaava mikropizza. Parissa minuutissa mikrovalmis.
Pinaattiletut tai porkkanaletut
Silloin kun jaksaa tehdä kunnolla niin teen isomman satsin kerralla. Pakastan ylijäävän ruuan kyhden annoksen pusseissa.
Tää on monen päivän pelastus.
Pastaa fetalla parmesaanilla tomaatilla ja oliiviöljyllä
Tai vain pastaa ja pestoa
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spagetti tomaattijauhelihakastikkeella tulee miltei itsestään.
Spagetti ei täytä vaatimusta terveellisyydestä
Hiilareita tarvitaan myös. Ihan hyvä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee kerralla enemmän ruokaa ja pakasta annoksina. Aina on valmista oikeaa ruokaa.
Just joo. Pakasta ja rasioi. Tässä mitään kotirouvia olla, joilla on aikaa ja halua kirjoitella rasioiden päälle päiväyksiä sun muuta söpöstelyä.
Kotirouvilla on aikaa kokata uusi ruoka joka päivä. Isojen satsien kokkaaminen silloin, kun on aikaa ja pakastaminen annoksina sopii heille, kenellä on kiireinen arki.
Itse en tykkää tehdä joka päivä ruokaa. Vaikka tekisi jotain "nopeaa", siihen menee kaikkineen vähintään tunti (lasken tiskaamiseen kuluvan ajankin, koska tiskaan käsin) versus valmis annos pakkasesta sulamaan ed. päivänä ja mikrossa 3-5 min. kuumennus. Oikein laiskana päivänä voi kuumentaa pakastusrasiassa ja syödä siitä suoraan.
Mun haluan päästä vähällä ruokia on esim. hernekeitto, kokolihapaistit ja tomaattivuohenjuustokeitto, joka yksinkertaisimmillaan ei vaadi muuta kuin sipuli ja valkosipuli rouheiksi paloiksi, kevyt kuullotus oliiviöljyssä (voi jättää väliinkin), tomaattimurskaa (tai tomaattia missä vaan muodossa paitsi ketsuppina) päälle, mausteita maun mukaan, jätetään porisemaan n. 30 min, lisätään vuohenjuustoa (taas kerran maun mukaan), soseutetaan ja kiehautetaan vielä nopeasti. Tähän voi laittaa myös mitä vaan nahistuvia juureksia ja vihanneksia jääkaapista, linssejä, jos haluaa ruokaisampaa ja päälle paahtaa jotain siemeniä/pähkinöitä, jos haluaa hifistellä.
Hernari on niinikään superhelppo. Ei vaadi pienimmillään kuin sipulin kuullotuksen (jos käyttää valmiita kinkkusuikaleita tai tekee kokonaan ilman lihaa) ja maustamisen. Ja sen, että muistaa laittaa herneet ed. iltana likoamaan.
Paistit on myös helppoja. Ruskistaa pinnat kiinni pannulla, uunivuokaan sipulia, juureksia (nämä voi jättää pois, itse tykkään laittaa ainakin porkkanaa, kypsyvät ihanan makuisiksi lihan kanssa), mausteita ja vettä. Liha päälle ja uuniin, kunnes haluttu kypsyys on saavutettu. Kuoriperunat ei vaadi kuin kattilaan laittamisen ja lihan paistoliemi toimii kastikkeena.
Jos viitsin vähän enemmän, teen juuressosekeittoa ja jos oikein innostaa paneutua, tikka masalaa, paimenenpaistosta, jauhelihapullia/-pihvejä tai jotain kiusausta. En käytä valmiita perunasipulisekoituksia, niistä tehty kiusaus on hirveää muhjua, jossa puoliraa'at sipulipalat rouskuu hampaissa, joten mulla menee kiusausten teossa aikaa perunoiden silppuamiseen, sipulin kuullottamiseen jne.
En ylipäätään juuri käytä puolivalmisteita. Niissä on aina joko outo maku tai rakenne, yleensä molemmat, eikä jonkin simppelin kotiruuan tekeminen tuoreista raaka-aineista niin kovin paljon kauempaa vie. Valmisruokiakin ostan vain harvoin ja silloin se on yleensä thai cube tai pakastepitsa. Jotkut valmiskeitot on myös ihan syötäviä, mutta muut annokset useimmiten aika kamalia. Yleensä niissä on aina sitä kovaksi jäänyttä sipulia, joka kai joillekin on aidon kotiruuan tunnusmerkki, minulle oksennusrefleksin aiheuttava kauhistus.
Hernekeitto suoraan purkista väkevällä sinapilla ja ruisleivän sekä piimän kera toimii muulloinkin kuin torstaisin.
No mut kaupastahan saakin vaan feikkiruokaa.