Kolonoskopian (paksusuolen tähystyksen) kokeneita - sattuiko?
Näyttää siltä että on edessä kohta, kun vatsavaivat eivät vaan katoa.
Luin ristiriitaista tietoa. Monilla sivuilla luki, että ei pitäisi sattua käytännössä yhtään koska käytetään puudutusta jne. Sitten on noita kauhutarinoita.
Kokemuksia?
Kommentit (42)
Miten ihmeessä ne voivat sitten lupailla ettei satu yhtään? Kummallista. Luinpas vähän engl. lähteitä.
".... the most common misconception about colonoscopy is that it will hurt. “The truth is that most colonoscopies in the United States are done with sedation,” he says. ... After a colonoscopy, you may feel some discomfort (gas pains) from having air inserted into your colon."
Onko siis että Suomessa ei anneta jotain sedaatiota ollenkaan jos ei pakota?
Ainostaan ekatoimenpide eli oliko joku rullan laittaminen sattui. Muu oli kivutonta
Sain kyllä peräpukamat tuliaisiksi
Sattuu se jonkin verran mutta ei mitenkään erityisen paljon. Ai mitä kipulääkitystä?
Mulla i.v. -kipulääkkeet, etten itke ja huuda pöydällä. - Crohnikko
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ne voivat sitten lupailla ettei satu yhtään? Kummallista. Luinpas vähän engl. lähteitä.
".... the most common misconception about colonoscopy is that it will hurt. “The truth is that most colonoscopies in the United States are done with sedation,” he says. ... After a colonoscopy, you may feel some discomfort (gas pains) from having air inserted into your colon."
Ei kai niitä rauhoittavia huvin vuoksi anneta.
No mitäs luulet kun persaukseen työnnetään joku laite ja sitä ronkitaan pankusuoleen asti?
Suurimman osan ajasta oli lievä epämiellyttävä tunne. Paksusuoli on ikäänkuin laskoksilla laidasta toiseen mahaontelossa ja aina se mutkasta eteenpäin pääseminen kieltämättä sattui. Etukäteen voi pyytää esim rauhoittavaa lääkitystä. Itse selvisin ilman kipu- tai muutakaan lääkitystä. Mielestäni mahalaukun tähystys oli paljon kamalampi.
Yhden tiukan mutkan kohdalla puolivälissä sattui hetken aikaa. Muuten ei ollut kipuja. En ottanut kipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko vastata että sattui ihan järkyttävästi. Suosittelen kipulääkitystä, jonka kai saa etukäteen pyytämällä.
Mulle ei annettu mitään.
Lääkäri vielä tiuski kun satuin äännähtämään pahimpien kipujen kohdalla.
Tuntui että koko vatsa räjähtää siihen paikkaan kun kamera muljutti suolta.
Ei sattunut, alussa tuntu vähän epämiellyttävältä. Sain kipulääkkeen ja rauhoittavaa, joka ei kyllä tuntunu missään.
Oli itse asiassa mielenkiintoista nähdä monitorista sisuskaluja.
Pahinta oli edellispäivän litkujen juonti, kamalia. Oksu meinas tulla.
Mitkä ihmeen kipulääkkeet tai rauhoittavat? Kävin toimenpiteessä ja se mitään mukavaa ollut kun 95 cm letkua tungetaan sisälle. Toisaalta oli jännä ruudulta katsoa toimenpidettä.
Ainoastaan vatsan yläosassa olevan suolenmutkan läpimeno sattui (todella kipeästi), muuten oli helppo toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä rauhoittavia huvin vuoksi anneta.
Rauhoittavat pitää pyytää etukäteen. Joillekin tulehduksellisia suolisairauksia poteville kuulema toimenpide voidaan tehdä ns. Humautuksessa. Tämäkin on etukäteen sovittava.
Mä tykkäsin....nautin muutenkin anaali seksistä. Oli tosi kiihottavaa riisuuntua asettua mahalleen "tyynyjen" päälle. Oli kolme opiskelijaa katsomassa toimenpidettä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin....nautin muutenkin anaali seksistä. Oli tosi kiihottavaa riisuuntua asettua mahalleen "tyynyjen" päälle. Oli kolme opiskelijaa katsomassa toimenpidettä.
Ei tehdä mahallaan eikä tyynyjen päällä.
Sattuuko vai ei riippuu aika paljon siitäkin missä kunnossa suoli on, mutta kipulääkitystä kyllä saa ja minulla ainakin oli mukava lääkäri, joka otti tuntemukseni huomioon. Enemmän kuin kivuliaaksi, koin tilanteen hieman epämiellyttäväksi, sillä kun suolta avataan pumppaamalla sinne ilmaa, niin ilma tulee sitten ihan ihan hallitsemattomasti myös ulos. Toisin sanoen poislähtiessä piereskelee joka askeleella! Mutta muuten olen samaa mieltä kuin joku aiempikin kirjoittaja että rankin vaihe on edellisillan tyhjennys.
Vierailija kirjoitti:
Kolosnokopia ei ole anaaliseksiä ja jalassa on housut mitä nyt persreiän kohdalla on aukko. Toimenpide tehdään potilaan ollessa kyljellään ja jossain vaiheessa potilas saa kääntyä selälleen. Mutta mukavat fantasiat sinulla...
Pakko vastata että sattui ihan järkyttävästi. Suosittelen kipulääkitystä, jonka kai saa etukäteen pyytämällä.