Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolonoskopian (paksusuolen tähystyksen) kokeneita - sattuiko?

Vierailija
21.09.2018 |

Näyttää siltä että on edessä kohta, kun vatsavaivat eivät vaan katoa.
Luin ristiriitaista tietoa. Monilla sivuilla luki, että ei pitäisi sattua käytännössä yhtään koska käytetään puudutusta jne. Sitten on noita kauhutarinoita.

Kokemuksia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta pahinta on se tyhjennysoperaatio edellisenä päivänä. Pyydä Picoprep -tyhjennysaineeksi, koska siinä saa juoda suurimmaksi osaksi mehuja yms. ja se tyhjennysainekin on siedettävän makuinen. Colonsteril on kamala ja sitä pitää juoda 6 litraa, pyydä vaihtamaan muuhun jos vain on mahdollista! Noudata tyhjennysohjeita, niin kaikki menee hyvin. Pyydä, että saat esilääkityksen niin tähystys ei ole mikään kovin ikävä kokemus. Muista vaan hengittää rauhallisesti ja päästää ilmaa ulos (tähystyksessä pumpataan ilmaa, joten se voi aiheuttaa hieman kipua jos ei anna sen tulla ulos). Henkilökunta suhtautuu asiallisesti tilanteeseen ja tärkeintähän on se, että saat apua vaivoihisi jos oikea diagnoosi saadaan selville.

Vierailija
22/42 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tapauskohtaista. Itse en ole lainkaan kipuherkkä ihminen, eikä se itse letkun kulkeminen suolistossa sattunut - sisään laittoa ei puudutuksesta johtuen edes huomannut. Mutta mulla jouduttiin suolistoon pumppaamaan todella paljon ilmaa, ja se tuntui kyllä erittäin epämiellyttävältä ja kivuliaalta. Suolihan ei juurikaan siedä venytystä, joten kipu oli aika kovaa. Mutta lääkärin mukaan muhun kyllä pumpattiin ilmaa enemmän, kuin mitä yleensä on tarvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin pelotti että suolikaasu ja suoleen pumpattava ilma muodostaisi räjähtävän seoksen.

Vierailija
24/42 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kehoitti ottamaan rauhoittavaa ja lääkettä suonensisäisesti, koska mulla niin kiinnikkeinen suoli. Sain lääkityksen eikä sattunut. Äidilleni tehtiin ilman lääkitystä ja oli kuulemma o.k

Vierailija
25/42 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

╔═══╗╔═══╗╔═══╗╔═══╗╔╗─╔╗╔╗

║╔═╗║║╔══╝║╔═╗║║╔═╗║║║─║║║║

║╚═╝║║╚══╗║╚═╝║║║─║║║║─║║║║

║╔══╝║╔══╝║╔══╝║║─║║║║─║║╚╝

║║───║╚══╗║║───║╚═╝║║╚═╝║╔╗

╚╝───╚═══╝╚╝───╚═══╝╚═══╝╚╝

Vierailija
26/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin eikä tuntunut kuin yhdessä mutkassa ihan pienen hetken. Kokenut lääkäri, kehotti myös toimenpiteen aikana päästelemään ilmaa reilusti ulos.

Tylsintä oli tuo tyhjennysvaihe - nyt jälkikäteen jo vähän kyllä huvittuneenakin sitä muistelen.

Vierailija
27/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kai julkisella puolella sitten nukuteta tuota varten? Ystävälleni tehtiin yksityisellä klinikalla Keski-Euroopassa muutama kuukausi sitten kolonoskopia ja hänet kyllä nukutettiin.

Vierailija
28/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei sattunut, lievää epämukavaa tunnetta oli joissain mutkissa. Täysin siedettävää kuitenkin, eikä alla ollut kipulääkkeitä tai puudutuksia. Tyhjennysaineena suosittelen Picoprepiä, sen saa alas hyvin ja muut nesteet ovat vapaasti valittavia. Itse tyhjennys nyt oli aika paskaa (kirjaimellisesti) ja suosittelen lämpimästi vessapaperin sijaan käyttämään esimerkiksi vesipesua. Loppuvaiheessa oli reikä jo haavoilla ja lopussa ulos tulevat sappinesteet tms. kirvelivät aika pahasti.

Vierailija
29/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui. Sattui niin paljon että toimenpide jouduttiin keskeyttämään. Sain kipulääkkeen etukäteen. Eikö ollut vaikuttanut riittävän kauan vai mikä oli syynä, en tiedä.

Vierailija
30/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennys oli kamalaa vaikka lopetin kiinteiden syömisen jo 2 päivää ennen tyhjennystä. Kannattaa aloittaa tyhjennys ajoissa. Minulla ei meinannut millään suoli rauhoittua vaan sitä vesiripulia tuli vähän väliä koko illan ja yön. Vessassa sai juosta koko ajan.

Itse tutkimus ei ollut kivulias ja sain lääkkeet suoraan suoneen heti ennen tutkimusta ja puolessa välissä lisää. Olin pyytänyt lääkityksen etukäteen.

Äidilläni oli tosi kivulias tutkimus koska ei ollut tajunnut pyytää lääkitystä ja löytyi syöpä.

Vierailija
31/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa sen lääkkeen ennen tähystystä niin ei tunnu kuin ehkä alle sekunnin pieni nipistys ja sitten ei tunnu enää miltään. 3 kertaa minulle tehty se, se tyhjennysvaihe on kyllä hirveä.

Vierailija
32/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitin myös tähystystä aivan simona, mutta yllättäen pahin vaihe olikin nyt jälkeenpäin ajatellen tuo tyhjennys. Se juotava litku on aivan jäätävän p*skan makuista ja vaikka otin sen suositellun sijaan Moviprepin mitä tarvitsee juoda vain pari litraa + muita nesteitä päälle, ekan litran jälkeen alkoi todella jo tökkimään. Aivan viimeisiä vetäessäni se alkoi pukata jo ylös ja tulikin vähän oksennettua. En voi kuvitellaakaan juovani sitä useampia litroja, kuten sitä Colonsteriliä vai mitä lie olisi pitänyt. Tykkäävät ilmeisesti näillä pahanmakuisilla lääkkeillä tahallaan rääkätä potilaita, varmasti tästäkin olisi mahdollista tehdä paremman makuista.

Itse tähystys oli ainoastaan nöyryyttävä, kun piti reikäkalsarit laittaa jalkaan ja sitten hanuri pitkällä maata siellä alustalla. Myös oman p*rsreiän näkeminen siitä näytöltä oli aivan ällöttävää. Muutoin kipuja ei tuntunut, ainoastaan parisen kertaa vähän epämukavalta, kun oli hankalampia mutkia.

Vierailija
33/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännitin myös tähystystä aivan simona, mutta yllättäen pahin vaihe olikin nyt jälkeenpäin ajatellen tuo tyhjennys. Se juotava litku on aivan jäätävän p*skan makuista ja vaikka otin sen suositellun sijaan Moviprepin mitä tarvitsee juoda vain pari litraa + muita nesteitä päälle, ekan litran jälkeen alkoi todella jo tökkimään. Aivan viimeisiä vetäessäni se alkoi pukata jo ylös ja tulikin vähän oksennettua. En voi kuvitellaakaan juovani sitä useampia litroja, kuten sitä Colonsteriliä vai mitä lie olisi pitänyt. Tykkäävät ilmeisesti näillä pahanmakuisilla lääkkeillä tahallaan rääkätä potilaita, varmasti tästäkin olisi mahdollista tehdä paremman makuista.

Itse tähystys oli ainoastaan nöyryyttävä, kun piti reikäkalsarit laittaa jalkaan ja sitten hanuri pitkällä maata siellä alustalla. Myös oman p*rsreiän näkeminen siitä näytöltä oli aivan ällöttävää. Muutoin kipuja ei tuntunut, ainoastaan parisen kertaa vähän epämukavalta, kun oli hankalampia mutkia.

Enkä siis ottanut esilääkitystä, unohtui mainita.

Vierailija
34/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten jees, mutta vähän ihmetytti, kun toimenpidehuoneen viereisessä huoneessa kuului hoitsujen naureskelua vähän väliä. Luultavasti koko nolo operaatio streamattiin johonkin sairaalan verkkoon.

Vierailija
35/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kolme kertaa. Muuten ei sattunut, mutta vasempaan olkapäähän sattui kuin olisi puukolla pistetty. Siellä on lääkärin mukaan suolesta tulevan hermon pää. Ihana helpotus, kun oli ohi.

Vierailija
36/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sattui paljon, tunti siinä meni. Lääkäri pahoitteli ja sanoi, että olisi tarvinnut tehdä nukutuksessa. Hän kertoi, että toimenpide on usein hyvin kivulias pienille alle 50-kiloisille ja kivuton ylipainoisille isoille ihmisille.

Vierailija
37/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten jees, mutta vähän ihmetytti, kun toimenpidehuoneen viereisessä huoneessa kuului hoitsujen naureskelua vähän väliä. Luultavasti koko nolo operaatio streamattiin johonkin sairaalan verkkoon.

Nolo? Miksiköhän ammattilaiset naureskelisivat täysin normaalille toimenpiteelle, saati striimaisivat sitä mihinkään?

Vierailija
38/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kai julkisella puolella sitten nukuteta tuota varten? Ystävälleni tehtiin yksityisellä klinikalla Keski-Euroopassa muutama kuukausi sitten kolonoskopia ja hänet kyllä nukutettiin.

Suomessa lapsille tehdään narkoosissa.

Vierailija
39/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ketju on nostettu

Vierailija
40/42 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo? Miksiköhän ammattilaiset naureskelisivat täysin normaalille toimenpiteelle, saati striimaisivat sitä mihinkään?

Kyllä se silloin varmasti huvittaa ja kiinnostaa nähdä operaatio, jos potilas sattuu olemaan joku tutunpuoleinen.