Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistanko väärin vai oliko joskus 80-90 luvun taitteessa sellainen oppiaine kuin perhekasvatus tms?

Vierailija
21.09.2018 |

Mulla on sellainen muistikuva, että osa kotitaloudesta oli jotain vauvanhoitoon, ehkäisyyn yms liittyvää.

Todella hämärät muistikuvat

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sitä kotitaloustuntien yhteydessä 90-luvun puolivälissä.

Oppiaineen sisällöstä en muista kyllä yhtään mitään.

Vierailija
2/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ainakaan opsissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella 1985-87, eikä ainakaan silloin sellaista ollut. Eikä sen jälkeen lukiossa sen enempää. Kuulostaa niin hassulta, että muistaisin varmasti, jos sellaista olisi ollut.

Vierailija
4/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni isoveljelläni vielä oli perhekasvatusta, mutta meillä ei enää ollut tai se ympättiin hyvin pieneksi osaksi kotitaloustunteja. En itse asiassa muista, että niitä asioita olisi koskaan käsitelty, mutta muistan, että kotitalousluokassa oli nukkevauva. Veljeni on ollut yläasteella 88-92 ja minä 92-96. 

Vierailija
5/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella 90-l alussa ja meillä oli yksi kurssi tuota perhekasvatusta. Köksän luokassa pidettiin. Muista, kun piti kirjoittaa millainen olisi oma unelmien perhe. Keksin siinä nimetkin lapsille. Pojan nimi tuli oikeasti käyttöön.

Vierailija
6/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meilläpä oli jo ala-asteella sellainen oppiaine kuin kansalaistaito. Siihen kuului mm. liikennesääntöjä, kodin palo- ja sähköturvallisuusasioita, perus-ensiapua, jokamiehen oikeuksia, kansalaisen talousasioita jne.

Yksi tärkeimmistä oppiaineista jälkeenpäin ajatellen. Monelta kakaralta on juuri nuo asiat täysin hukassa.

Vierailija
7/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli  - kodinhoitojuttuja ja sensellaista. Taidettiin tehdä joku pohjapiirrustusjuttu missä piti suunnitella asunto. Vaipanvaihtojuttuja mahdollisesti myös, mutta ehkäisyjutut hoiti terkka joskus muulloin. Tätä perhekasvatusta taisi pitää opo.

Vierailija
8/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vaan, että piirrettiin kodin pohjapiirros. Tein tuon huolella, sillä äitini oli arkkitehti. Vuosi taisi olla 1989

Vierailija
9/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen ysärillä kävin, enkä tuollaista muista. Terveystiedon tunnilla puitiin kukat ja mehiläiset, köksän tunnilla opeteltiin ruuanlaiton lisäksi vaatteiden silittäminen, tiskaus yms.

Vierailija
10/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noita aiheita (ehkäisy, lastenhoito yms) käsiteltiin aineessa nimeltään terveystieto. Se oli osana ainetta liikunta (eli liikunta ja terveystieto). Olisikohan ollut kasilla noin suurinpiirtein. Helsingissä asuin ja syntynyt 1970-luvun puolessavälissä.

11/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taisi olla ysiluokalla. Perseenkasvatukseksi sanoimme kyseisiä tunteja. Perse tosiaan kasvoi penkkiin kiinni, emmekä oppineet mitään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
12/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta meilläpä oli jo ala-asteella sellainen oppiaine kuin kansalaistaito. Siihen kuului mm. liikennesääntöjä, kodin palo- ja sähköturvallisuusasioita, perus-ensiapua, jokamiehen oikeuksia, kansalaisen talousasioita jne.

Yksi tärkeimmistä oppiaineista jälkeenpäin ajatellen. Monelta kakaralta on juuri nuo asiat täysin hukassa.

Ihan nuo samat asiat opiskellaan nykyäänkin päiväkodista alkaen. Ei siihen mitään erillistä kansalaistaitoa tarvita. Itse olen kolmekymppinen, eikä minulla ole koskaan ollut mitään kansalaistaitoa.

Kaikki luettelemasi asiat olen oppinut kotona, päiväkodissa, kerhossa, ympäristötiedon tunnilla yms.

Sen aineen nini on ympäristötieto, johon nuo kuuluvat. Ja sitä opiskellaan koulussa nykyäänkin. Miksi pitäisi olla jokin erillinen kansalaistaitoaine?

Vierailija
13/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen muistikuva oli, että yhdellä kundilla oli hirveä hätä kun ei ollut vielä seksikokemuksia. Seuraavissa bileissä yrittikin sit kaataa naisia urakalla.

Vierailija
14/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla osa kotitaloutta.

-vm. -75

Vierailija
15/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu jo monet kerrat, niin köksässä sitä oli, mutta itsellä ei ollut köksää.

Ysillä (?) oli kuitenkin terveyskasvatusta kaikille. Siinä oli ehkäisyasioita ym. 

Vierailija
16/16 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu jo monet kerrat, niin köksässä sitä oli, mutta itsellä ei ollut köksää.

Ysillä (?) oli kuitenkin terveyskasvatusta kaikille. Siinä oli ehkäisyasioita ym. 

Korjaus: terveystieto oli kai joo yläkoulussakin oikea nimi. Toisaalta se ei kyllä ollut erillinen oppiaine, kun taas lukiossa oli ja on erikseen oppiaine nimeltä terveystieto.