Liikunnanopettajat = SADISTEJA
En ole koskaan tavannut oikeasti lasten terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostunutta liikunnanopettajaa.
Haluavat vain nöyryyttää lapsia.
Kommentit (190)
Oon pitkään miettinyt mitä sairasta nautintoa kouluttautunut aikuinen ihminen saa kun pääsee vittuilemaan ja aukomaan päätään 12 vuotiaalle, koska hän ei osaa tehdä kuperkeikkaa tai kiivetä esteen yli telineliikunnassa?
Ja mikä tää liikunnanopettajien yhteinen salajuoni on että ei uskota jos oppilas kertoo olevansa kipeä? Eikö ne oikeasti tiedä että sydänongelmat ei oo kaukana jos flunssasena pakotetaan hiihtämään?
Yläasteella kävi liikunnan ope (mies) törkeästi tyttöjen pukuhuoneessa puhumassa jotain kun suihkussa oltiin.
Valitukseen vastasi että kyllä hän teinityttöjä kotonakin nähnyt.
Onneks loppui sen työt aika nopsasti sen jälkeen.
Muut liikunnan opet olleet perus läskejä komentelemassa juoksuun kun itse ajavat autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän liikunnanmaikan mukaan liikunta oli koulun tärkein aine. Muita opeja ehkä hieman nauratti, kun kuulivat.
Niinhän ne aina ajattelevat! Liikunnanopettajat: Ei pidä paikkaansa! Ja nyt kun minulla on lapsi, on minulla myös rohkeutta vastustaa valtaasi ja sen myös teen. Lapsena ei ollut mahdollisuutta.
Ja jos vielä on se helvetin huutojako joukkueisiin, niin en päästä lastani tunnille ja soitan rehtorille välittömästi. Sitäkin pitemmälle, jos pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koulujen liikuntatunnit ovat täynnä hevonpaskaa. Kaksi tuntia reipasta kävelyä, hölkkää tai juoksua kaikille oppilaille omakohtaisella vauhdilla miltä tuntuu. Se riittää.
Hieman ravitsemusoppia, eli sanotaan että syökää kaikkea sopivasti. Lihaskuntoa väi pitää yllä nostelemalla kotona jotain painavaa ja venytellä joka aamu ja ilta.
Kaikki muu on sontaa. Joukkuepelit etenkin kun ei kaikkia tule kaikkien kanssa kuitenkaan toimeen. PISTE JA AAMEN
No tämä. Kaikki liikunta oli aina jotain helkkari, jalkapalloa, pesäpalloa, koripalloa, lentopalloa tai jääkiekkoa. Eihän tommosilla lajeilla ole mitään tekemistä oikean ja kehittävän liikkumisen kanssa. Ihminen liikkui menneisyydessä keskimäärin 8 tuntia päivässä metsästämässä ja keräämässä. Jää nykyajan ihminen aika paljon jälkeen ja se kyllä näkyy kaikessa. Sit vedetään vielä pääll luonnottomia kemikaaleillä täytettyjä "luonnon antimia" supermarketeista.
Miten niin ei ole tekemistä kehittävän liikunnan kanssa? Kaikissa noissa harjaantuu tilannetaju, koordinaatio, tarkkuus, ketteryys, havainnointi, kyky joukkueen kanssa kommunikointiin ja tehdä ratkaisuja nopeasti sekä yksin että yhteistyössä. Pelistrategian luominen joukkueen kanssa kehittää ajattelua ja ratkaisukykyä. Lisäksi kehittyy toki kunto ja mitä enemmän erilaista ärsykettä keho saa sitä parempaa kehitys on. Lisäksi kokeilemalla eri juttuja voi löytää sen oman jutun.
En tosiaan tajua sinun argumenttiasi. Liikuntatunneilla on merkitystä kognitiivsiin toimintoihin joita tarvitaan kaikkialla.
En käsitä mistä tämä viha kumpuaa ja syytös koko ammattikuntaa kohtaan. Numeroarvostelu on kyllä turhaa.
Ei näille vatipäille auta järkipuhe. Ne sieltä sohvanpohjalta vihaavat liikunta yli kaiken ja tekevät kaikkensa ettei muutkaan löytäisi siitä kuin negatiivisuutta.
Liikuin teininä paljon ja liikun yhä paljon. Mutta pallopeleissä hyvät pelaajat estivät heikompien osallistumisen, eli heikompien liikkumisen haukkumalla tai muuten estämällä edes yrittää. Opettajat sallivat tämän täysin. Olisi kannattanut päästää heikommat vaikka kävelemään, enemmän siinä olisi saanut liikuntaa.
Muissa aineissa kyllä mentiin hitaampien ehdoilla niin että kyllästyä ehti monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koulujen liikuntatunnit ovat täynnä hevonpaskaa. Kaksi tuntia reipasta kävelyä, hölkkää tai juoksua kaikille oppilaille omakohtaisella vauhdilla miltä tuntuu. Se riittää.
Hieman ravitsemusoppia, eli sanotaan että syökää kaikkea sopivasti. Lihaskuntoa väi pitää yllä nostelemalla kotona jotain painavaa ja venytellä joka aamu ja ilta.
Kaikki muu on sontaa. Joukkuepelit etenkin kun ei kaikkia tule kaikkien kanssa kuitenkaan toimeen. PISTE JA AAMEN
No tämä. Kaikki liikunta oli aina jotain helkkari, jalkapalloa, pesäpalloa, koripalloa, lentopalloa tai jääkiekkoa. Eihän tommosilla lajeilla ole mitään tekemistä oikean ja kehittävän liikkumisen kanssa. Ihminen liikkui menneisyydessä keskimäärin 8 tuntia päivässä metsästämässä ja keräämässä. Jää nykyajan ihminen aika paljon jälkeen ja se kyllä näkyy kaikessa. Sit vedetään vielä pääll luonnottomia kemikaaleillä täytettyjä "luonnon antimia" supermarketeista.
Miten niin ei ole tekemistä kehittävän liikunnan kanssa? Kaikissa noissa harjaantuu tilannetaju, koordinaatio, tarkkuus, ketteryys, havainnointi, kyky joukkueen kanssa kommunikointiin ja tehdä ratkaisuja nopeasti sekä yksin että yhteistyössä. Pelistrategian luominen joukkueen kanssa kehittää ajattelua ja ratkaisukykyä. Lisäksi kehittyy toki kunto ja mitä enemmän erilaista ärsykettä keho saa sitä parempaa kehitys on. Lisäksi kokeilemalla eri juttuja voi löytää sen oman jutun.
En tosiaan tajua sinun argumenttiasi. Liikuntatunneilla on merkitystä kognitiivsiin toimintoihin joita tarvitaan kaikkialla.
En käsitä mistä tämä viha kumpuaa ja syytös koko ammattikuntaa kohtaan. Numeroarvostelu on kyllä turhaa.
Liikunta on muutakin kuin jalkapalloa, pesäpalloa ja lentopalloa. Tässä on ehkä 1% kaikista maailman lajeista, mutta silti näitä pelataan vuodesta toiseen. Ne ketkä tykkää ja osaa niin 10 niille, ne lukuisat henkilöt jotka ei tykkää niin onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen liikunnanopettajaksi, olen siis sadisti? Okei.
Kaksi virkettä ja niiden perusteella sinusta todella ylimielisen kuvan. Sovellut varmasti todella hyvin liikunnanopettajaksi.
Onko sinulla tarkoitus opettaa oppilaille lentopallon oikeaoppinen lyöntityyli? Jos kyllä, niin miten se aiot tehdä? Mielenkiinnosta kysyn. :)
Mielummin ylimielinen kuin tietämätön tyhmä joka haukkuu kokonaista ammattikuntaa sadistiksi oman kokemuksen perusteella joista monia varmasti liioitellaan. Kukaan vähääkään järkeä omistava ei näitä tosissaan ota. :D
Aika monen kokemuksethan täältäkin kertyy. Mutta ettehän te ota vakavasti, sen kyllä uskon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä. Joukkuepeleissä pelistrategia on, että pari parasta pelaa keskenään ja muille luusereille ei syötetä palloa. Miten huonompien taidot edes kehittyvät, kun heitä syrjitään peleissä. Ja jos kerran 2 tunnin aikana saa pallon käteen ja heittää sitten väärin, niin johan alkaa luokan parhailla se huutaminen ja v*ttuilu, että sun takias me taas hävitään. Opettajilla on kyky olla huomaamatta tällaiset tilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä. Joukkuepeleissä pelistrategia on, että pari parasta pelaa keskenään ja muille luusereille ei syötetä palloa. Miten huonompien taidot edes kehittyvät, kun heitä syrjitään peleissä. Ja jos kerran 2 tunnin aikana saa pallon käteen ja heittää sitten väärin, niin johan alkaa luokan parhailla se huutaminen ja v*ttuilu, että sun takias me taas hävitään. Opettajilla on kyky olla huomaamatta tällaiset tilanteet.
Siinä.on piilo-opetussuunnitelmana sen opettaminen, että voitto on tärkeintä ja häviö häpeä. Ja sen, että häviön "aiheuttaja" on syyllinen ja ihmisarvoltaan vähäisempi.
Itsellä on kokemusta neljästä liikkaopesta, kaikki todella ikäviä ihmisiä eikä mitään ymmärrystä lapsia ja nuoria kohtaan. Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että murrosikäinen tuntee itsensä ensinnäkin kömpelöksi eikä sitä yhtään paranna telinevoikka, tanssi tai oikeastaan mikään pakotettu liikunta. Ja toisekseen ketään ei pitäisi pakottaa olemaan alastomana muiden katseen alla minkään ikäisenä ja kaikkein viimeksi murrosiässä. Siitä saa moni sellaiset traumat, että ei koskaan enää käy uimassa. Miten se voi olla niin vaikea tajuta, että jos halutaan innostaa liikkumaan, niin siitä pitää nauttia, sen pitää olla kivaa? Mitä natsimpi liikkaope, sitä vähemmän nuoret ja lapset liikkuu ja se inho liikuntaa kohtaan voi jatkua jopa vuosikymmeniä.
Ikävä kyllä omien lasten kokemukset alakoulusta lukioon vain vahvistaa käsitystä liikunnanopettajien ammattitaidottomuudesta.
Näitä kokemuksia lukiessa saa olla iloinen että itsellä kävi tuuri lukion liikunnanopettajan suhteen. Luulin melkein koko peruskouluajan olevani täysin surkea liikunnassa, mikä johtui siitä että suositut kakarat eivät suostuneet esim. Syöttämään mulle pallopeleissä tai ottaneet joukkueisiin. Jos piti tehdä jotain parin kanssa, yleensä pari lähti vessaan lukkojen taakse tuntikausiksi, ja jos opettaja pakotti parin takaisin tunnille niin sain vain huutoa pareilta että olen läski ja kömpelö.
Lukiossa ja yläasteen viimeisenä vuonna ollut liikunnanopettaja antoi meidän osallistua tuntien suunnitteluun, antoi käydä todistamassa uimataidon yksi kerrallaan ettei tarvinnut hävetä muiden joukossa, ja muutenkin rohkaisi jokaista löytämään omat vahvuutensa. <3 Näitä hänenlaisiaan tarvittaisiin enemmän
Tässä keskustelussa näkee, kuinka ne, jotka halusivat voittaa ja eivät antaneet heikompien edes koskea palloon, puolustelevat itseään väittämällä, että kaikki heikommat eivät sitten halua liikkua ollenkaan. Kerronpa hyvän esimerkin, kun itse kuitenkin olen ollut aktiivinen harrastamaan yksilöliikuntaa. Tulin hiihtokilpailuissa kolmanneksi, niin kaikkia niitä, jotka pärjäsivät peleissä, muotta tuossa hävisivät suorastaan veetutti. Mä olin päättänyt pärjätä ja tiesin, että kahta en voittaisi, mutta muille voisin pärjätä ja vedin niin täysillä kuin jaksoin. Ei nämä kaksi parastakaan taputtaneet, kun mulle jaettiin palkinto, vain ne, jotka olivat itsekin tuosta hyvillään, taputtivat. Epäilivät jopa, että olin oikaissut, mutta sekään ei oikein käynyt, kun parhaista kumpikin oli minut ohittanut ja sillä lenkillä oikaisu tuskin olisi lisäarvoa umpihangessa tuottanut.
Sitten yleisurheilukentällä, kun sain taas luokan kolmanneksi parhaita juoksussa, opettaja epäili kellonsa olevan viallinen. Olin kuitenkin kohtalaisen hyvä juoksemaan, vaikka en treenannut sitä lainkaan ja tiesin sen itse. Cooperissakin minun väitettiin laskeneen kierrokset väärin, vaikka jokainen itse näki sen testin! Että tällaista, kun olet huono pelissä, olet huono kaikessa tai fuskaat. 45-vuotiaana vielä sain testeissä tuloksia, joissa kunto oli huomattavasti ikätasoa parempi. Notkeudessa jäin keskiarvon alapuolelle, kuten nuorenakin ja heittotekniikka on yhä surkea. Nyt ei ole muutamaan vuoteen ollut testejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on muutakin kuin jalkapalloa, pesäpalloa ja lentopalloa. Tässä on ehkä 1% kaikista maailman lajeista, mutta silti näitä pelataan vuodesta toiseen. Ne ketkä tykkää ja osaa niin 10 niille, ne lukuisat henkilöt jotka ei tykkää niin onnea matkaan.
Onko se opettajan vika jos ops määrää miten määrää? Ihan kaikkia lajeja ei pysty kokeilemaan ihan jo siksi että valtiolla ei ole varaa kustantaa opetussuunnitelmaan curlingia ja squashia tai sitten jotkut lajit vaativat itsessään jo taitoa jotta sitä voi tehdä. Esim. telinevoimistelu on aika vaikeaa jos ei osaa edes kuperkeikkaa eikä suostu yrittämäänkään.
Varmasti niitä tyranniopettajia on ja se vaikuttaa automaattisesti siihen miten jatkossa suhtautuu liikuntaan ja liikuntatunteihin, mutta itse silti vähän kyseenalaistan sitä mitä lapset ja nuoret aina sanoo, etenkin nuoret yläasteikäiset. Moni liioittelee asioita, kannustus yrittämiseen tulkitaan pakottamisena jne. Mikään ei ole nykypäivänä pakko jos ei halua, mutta kyllä se toki arvosteluun vaikuttaa jos aletaan määkiä joka kerta siitä kun ei haluta sitä ja ei haluta tätä ”en tee sitä ja tätä”.
Näitäkin on ja paljon enemmän kun nykyään uskalletaan opettajille nalkuttaa vastaan. Itsellä ikää 19 joten hirveän kauaa ole näistä liikkatunneista aikaa. Ne ei osallistunu jotka ei halunnu jotain tehdä, lukiossakin opettaja sanoi että täällä ei ole mikään pakko olla. Tottakai se numerossa niillä näkyi. Meillä päin ei ainakaan tyrannimenoa ole ikinä ollut, kannustettiin yrittämään ja opetettiin miten tehdään mitäkin ja aina sai kysyä jos ei tiennyt tai ymmärtänyt eikä se kenellekään ollut ongelma.
Jos ne opettajat on noin hirveitä miksi kukaan ei sitten tee valitusta? Tässäkin keskustelussa niin monta ihmisistä että jos kaikki valitsisivat niin varmasti sille opettajalle tulee huutia mikäli jutut pitävät paikkaansa.
Nykyäänhän se "e-urheilun" liikunnanmaikkahan löytyykin sieltä atk-luokasta?
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa näkee, kuinka ne, jotka halusivat voittaa ja eivät antaneet heikompien edes koskea palloon, puolustelevat itseään väittämällä, että kaikki heikommat eivät sitten halua liikkua ollenkaan. Kerronpa hyvän esimerkin, kun itse kuitenkin olen ollut aktiivinen harrastamaan yksilöliikuntaa. Tulin hiihtokilpailuissa kolmanneksi, niin kaikkia niitä, jotka pärjäsivät peleissä, muotta tuossa hävisivät suorastaan veetutti. Mä olin päättänyt pärjätä ja tiesin, että kahta en voittaisi, mutta muille voisin pärjätä ja vedin niin täysillä kuin jaksoin. Ei nämä kaksi parastakaan taputtaneet, kun mulle jaettiin palkinto, vain ne, jotka olivat itsekin tuosta hyvillään, taputtivat. Epäilivät jopa, että olin oikaissut, mutta sekään ei oikein käynyt, kun parhaista kumpikin oli minut ohittanut ja sillä lenkillä oikaisu tuskin olisi lisäarvoa umpihangessa tuottanut.
Sitten yleisurheilukentällä, kun sain taas luokan kolmanneksi parhaita juoksussa, opettaja epäili kellonsa olevan viallinen. Olin kuitenkin kohtalaisen hyvä juoksemaan, vaikka en treenannut sitä lainkaan ja tiesin sen itse. Cooperissakin minun väitettiin laskeneen kierrokset väärin, vaikka jokainen itse näki sen testin! Että tällaista, kun olet huono pelissä, olet huono kaikessa tai fuskaat. 45-vuotiaana vielä sain testeissä tuloksia, joissa kunto oli huomattavasti ikätasoa parempi. Notkeudessa jäin keskiarvon alapuolelle, kuten nuorenakin ja heittotekniikka on yhä surkea. Nyt ei ole muutamaan vuoteen ollut testejä.
Se mikä tässä ketjussa mättää on se, että ne jotka täällä näitä omia kokemuksiaan kertovat ovat suurin osa jo yli 30 v ja osa reippaasti vanhempiakin eli niistä omista kouluajoista on jo vähän aikaa jo. Varmasti silloin 70-90-luvuilla meno on ollut erilaista kun opettajilla ensinnäkin oli valtaa enemmmän ja mitään ei pedagokiikasta tiedetty jne.
Nyt puhutaan kuitenkin jo nykypäivästä, meno ei ole enää samaa vaan parempaan suuntaan on menty. Minusta on aika järjetöntä leimata nykypäivän opettajat sadistisiksi ja kamaliksi ihmisiksi siksi että oma opettaja oli hirveä 30 vuotta sitten. En sano etteikö niitä kamalia opettajia olisi edelleen, mutta on aika liioiteltua sanoa että kaikki ovat.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kokemuksia lukiessa saa olla iloinen että itsellä kävi tuuri lukion liikunnanopettajan suhteen. Luulin melkein koko peruskouluajan olevani täysin surkea liikunnassa, mikä johtui siitä että suositut kakarat eivät suostuneet esim. Syöttämään mulle pallopeleissä tai ottaneet joukkueisiin. Jos piti tehdä jotain parin kanssa, yleensä pari lähti vessaan lukkojen taakse tuntikausiksi, ja jos opettaja pakotti parin takaisin tunnille niin sain vain huutoa pareilta että olen läski ja kömpelö.
Lukiossa ja yläasteen viimeisenä vuonna ollut liikunnanopettaja antoi meidän osallistua tuntien suunnitteluun, antoi käydä todistamassa uimataidon yksi kerrallaan ettei tarvinnut hävetä muiden joukossa, ja muutenkin rohkaisi jokaista löytämään omat vahvuutensa. <3 Näitä hänenlaisiaan tarvittaisiin enemmän
AP:n mielestä sun ope on silti sadisti koska ”liikunnanopettajat ovat sadisteja”.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on kokemusta neljästä liikkaopesta, kaikki todella ikäviä ihmisiä eikä mitään ymmärrystä lapsia ja nuoria kohtaan. Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että murrosikäinen tuntee itsensä ensinnäkin kömpelöksi eikä sitä yhtään paranna telinevoikka, tanssi tai oikeastaan mikään pakotettu liikunta. Ja toisekseen ketään ei pitäisi pakottaa olemaan alastomana muiden katseen alla minkään ikäisenä ja kaikkein viimeksi murrosiässä. Siitä saa moni sellaiset traumat, että ei koskaan enää käy uimassa. Miten se voi olla niin vaikea tajuta, että jos halutaan innostaa liikkumaan, niin siitä pitää nauttia, sen pitää olla kivaa? Mitä natsimpi liikkaope, sitä vähemmän nuoret ja lapset liikkuu ja se inho liikuntaa kohtaan voi jatkua jopa vuosikymmeniä.
Ikävä kyllä omien lasten kokemukset alakoulusta lukioon vain vahvistaa käsitystä liikunnanopettajien ammattitaidottomuudesta.
Kaikki liikunnanopettajat eivät ole virallisesti liikunnanopettajia. Etenkään ala-asteella ei liikunta opeta liikunnanopettajat vaan ihan luokanopettajat ja yläasteella moni on liikunnanohjaaja eikä opettaja. Tämä kannattaa huomioida ennen kuin haukkuu koko ammattikunnan. Väitän että ne, joilla on se opettajan oikea pätevyys 5 vuotta yliopistossa ovat parempia ja inhimillisempiä kuin ne joilla ei sitä pedagogiikkaa ole pohjalla opiskeltu ollenkaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se yleistäminen hieno taito, kaikkialla tapahtuu samaa vai mitä? Ja tuo on lajien syytä? Pallopelejä ei saa tuon takia pelata? Juuu.
T. Meillä ei tuollaista ollut koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen liikunnanopettajaksi, olen siis sadisti? Okei.
Kaksi virkettä ja niiden perusteella sinusta todella ylimielisen kuvan. Sovellut varmasti todella hyvin liikunnanopettajaksi.
Onko sinulla tarkoitus opettaa oppilaille lentopallon oikeaoppinen lyöntityyli? Jos kyllä, niin miten se aiot tehdä? Mielenkiinnosta kysyn. :)
Mielummin ylimielinen kuin tietämätön tyhmä joka haukkuu kokonaista ammattikuntaa sadistiksi oman kokemuksen perusteella joista monia varmasti liioitellaan. Kukaan vähääkään järkeä omistava ei näitä tosissaan ota. :D
Aika monen kokemuksethan täältäkin kertyy. Mutta ettehän te ota vakavasti, sen kyllä uskon.
Niin ja kun ikää katsoo monista vastauksista niin kyllä on aika kaukaa haettua että maailma ei 20-30 vuodessa olisi muuttunut yhtään? Ongelmahan on se että te haukutte aivan kaikki, minut mukaan lukien vaikka en näihin teidän kokemiinne hirveyksiin edes mitenkään liity ja ole osallinen. Se on ammattikunnan vika eikä esim. ylipäätään sen ajan kulttuurin ja ajatusmaailman vika. Ennen ne liikkatunnit oli hirveitä varmasti kun ajat oli erilaiset, muillakin tunneilla varmasti sätittiin jos ei matikkaa osannut. Onneksi maailma muuttuu eikä tuota tavata enää normina. Liikkatunnit eivät ole samanlaisia enää kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin käytiin teknisesti kaikki heitot läpi. Jos sulla oli huono tekniikka, niin sitten treenasit sitä kotona, että olit seuravaalla tunnilla parempi. Olihan sitä myös itsenäisiä lajeja, esim. Yleisurheilu, telinevoimistelu, uinti, aerobic, suunnistus ja hiihto.
Niillä kehittyi kenellä kehittyi. Kun oli teknisesti heikko, eikä tekniikaan saanut opetusta, niin eipä tuolla palloon saanut pahemmin edes koskea. Kun ne parhaat halusi kilpailla, niin ne pitivät huolen, että en ollut haitoilla ja komensivat aina sellaisille paikoille, ettei ollut vaaraa joutua koskemaan palloon. Lentopallo oli siedettävintä, kun siinä sentään tuli oma syöttövuoro joskus. No pesäpallossa 1-2 lyöntivuoroa/tunti - meitä tyttöjä oli 30 samalla liikuntatunnilla, joten aika iso osa sisävuorossa vain seisottiin jonossa odottamassa lyöntivuoroa. Ulkovuorossa piti olla heikompien lyöjien aikana takakentällä ja parempien lyöjien aikana tulivat paremmat heittäjät ottamaan kopin. Eli ulkouvuorossakin sai pääasiassa seisoa. Todella kehittävää! Käytännössä siis n. 10 tyttöä pelasi ja loput seisoivat.