Nykyajan ekaluokkalaiset, melkein järkytyin tänään!
Hain lapsen koulusta, mitä en yleensä töiden takia pysty tekemään. Siinä odotellessa tein seuraavat huomiot: lähes jokainen kaivoi heti puhelimen esiin ja alkoi tuijottaa sitä kävellessään. Seilasivat täten pitkin tietä eivätkä seuranneet liikennettä ollenkaan. Paras oli eräs tyttö, joka katsoi youtubea ja veti suklaata samalla, aivan keskellä katua huomioimatta mitään muuta ympärillään. Kielenkäyttö lapsilla oli myös varsin mielenkiintoista, reippaat "mitä v*ttua" ja "voi v*ttu" vaan kaikuivat ilmoille, kun pienokaiset suuntasivat porukoissa kotia kohti.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi aloittaa mittava kampanja, jolla vieroitetaan lapset ja nuoret älypuhelin- ja someriippuvuudesta. Ihan ensimmäiseksi voitaisiin ottaa Ranskan malli käyttöön, että kielletään puhelimen käyttö koulupäivän aikana. Myös välitunneilla. Puhelimet koulussa lukittuun säilytystilaan koko koulupäivän ajaksi.
Olen samaa mieltä, mutta käytännössä Suomessa koulu nimenomaan yllyttää siihen kännykän käyttöön, koska on tämä digiloikka. Esikoiselleni ostin jokunen vuosi sitten älypuhelimen ihan vain koulun takia, koska yläkoulussa se on käytännössä pakko olla. Ei sitä olisi muuten tarvinnut.
No mun 7v ei kyllä kulje eikä haahuile puhelin kädessä kun ei edes yksin kulje eikä puhelinta vielä tarvi. Tietääkseni kaikki tän meidän koulun ekaluokkalaiset haetaan koulusta/ipkerhosta.
Eikös lapsilla ole minkäänlaista lukujärjestystä, josta voisi katsoa, milloin koulupäivä loppuu?
Vai eikö vanhempia sitä vertaa kiinnosta, että katsoisi sitä?
Osaavatkohan nykyajan lapset enää edes valjastaa hevosta, puida riihtä tai karstata villaa?
Vierailija kirjoitti:
Johan hoijaa. Minun aikana pahoja oli TV ja sarjakuvat. TVstäkään ei tullut kuin harvoin lasten ja nuorten ohjelmia. Teininä paheksuttiin kun luki kirjoja niin myöhään. Silmienkin sanottiin menevän pilalle.
Joka ikäluokassa on paheeet. Mopoilijoita ei silloin paheksuttu. Mutta mopoautoja ei ollut olemassa. Ehkä vain kaikkea uutta paheksutaan.
Tv kädessäkö tallustit kouluun? 😂
Työpaikkani on keskustassa, alakoulun vieressä ja lähes päivittäin saan ihmetellä kuinka sokeasti lapset kulkevat katujen yli katse kännykässä.
Ei siinä, mutta ajavat polkupyörilläkin kännykät kädessä. Ehkä poliisit voisi seurata näitä koulu teitä ja jakaa huomautuksia vanhemmille. Aamulla ennen kl98, 9 ja 10. Sitten klo12, 13, 14, 15. Poliisilta myös koululle tieto.
Monet koululaiset suhahtavat myös tien yli luottaen, että auto pysähtyy. ☠️
Inhottavaa. Itse olen (vasta) 16, ja olen siitä todella iloinen että silloin 2009 kun olin ekaluokalla, ei kukaan ollut puhelimella koulussa. Omistin nokian puhelimen ja yleensä se kai oli repussa mukana mutta siellä se pysyikin, olin juuri ennen koulunalkua saanut kännykän että voin pitää yhteyttä lähinnä äitiin. Koulu oli silloin ala-asteella ihanaa kun oltiin keskenään, kokonaan ilman kännyköitä ja touhuttiin koulussa vaikka mitä ja leikittiin koulun läheisessä metsässä. Nykyään lukiossa melkein kaikki tuijottavat välitunneilla puhelinta, istutaan kyllä kavereiden kanssa mutta kaikki tuijottavat niskat kyyryssä omaa ruutua. Koulu olisi varmasti paljon mukavampaa jos edelleen olisi vain niitä näppäinpuhelimia koska sitten useammat juttelisivat keskenään :/
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa. Itse olen (vasta) 16, ja olen siitä todella iloinen että silloin 2009 kun olin ekaluokalla, ei kukaan ollut puhelimella koulussa. Omistin nokian puhelimen ja yleensä se kai oli repussa mukana mutta siellä se pysyikin, olin juuri ennen koulunalkua saanut kännykän että voin pitää yhteyttä lähinnä äitiin. Koulu oli silloin ala-asteella ihanaa kun oltiin keskenään, kokonaan ilman kännyköitä ja touhuttiin koulussa vaikka mitä ja leikittiin koulun läheisessä metsässä. Nykyään lukiossa melkein kaikki tuijottavat välitunneilla puhelinta, istutaan kyllä kavereiden kanssa mutta kaikki tuijottavat niskat kyyryssä omaa ruutua. Koulu olisi varmasti paljon mukavampaa jos edelleen olisi vain niitä näppäinpuhelimia koska sitten useammat juttelisivat keskenään :/
Kyllä nykyäänkin oppilaat juttelee keskenään. Nimittäin whatsapp-sovelluksen välityksellä.
Meidänkin lapsen luokalla on oma whatsapp-ryhmä ja parhaimmillaan päivän aikana saattaa tulla lähemmäs satakin viestiä muilta oppilailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan hoijaa. Minun aikana pahoja oli TV ja sarjakuvat. TVstäkään ei tullut kuin harvoin lasten ja nuorten ohjelmia. Teininä paheksuttiin kun luki kirjoja niin myöhään. Silmienkin sanottiin menevän pilalle.
Joka ikäluokassa on paheeet. Mopoilijoita ei silloin paheksuttu. Mutta mopoautoja ei ollut olemassa. Ehkä vain kaikkea uutta paheksutaan.Tv kädessäkö tallustit kouluun? 😂
Ehkä et ymmärtänyt, mutta joka ajassa paheksutaan jotain. Pyörällä ajettiin lmankäsiä ja heitettiin palloa kaverin kanssa samalla. Itse asun koulun vieressä, enkä ole huomannut kännykkäadikteja sen kummemmin. Ehkä ne on niitä kouluja, joissa käytetään mykkä otetaan koulupäivän ajaksi pois, niin koulun jälkeen pitää tarkistaa kaikki asiat kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri ollut puhetta tuosta nenä kännykässä kiinni kävelemisestä! Matka on lyhyt, mutta siinä on yksi tienylitys enkä tahdo tytön jäävän auton alle Roni minkä lie takia.
Roni Back olettaisin .
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi mukavampaa jutella vieruskaverin kanssa, niin silloin ihmiset juttelisivat. Moni tekee välitunneilla koulutehtä isäkin, koska koulun jälkeen on töitä tai treenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi mukavampaa jutella vieruskaverin kanssa, niin silloin ihmiset juttelisivat. Moni tekee välitunneilla koulutehtä isäkin, koska koulun jälkeen on töitä tai treenit.
Koulutehtäviäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri ollut puhetta tuosta nenä kännykässä kiinni kävelemisestä! Matka on lyhyt, mutta siinä on yksi tienylitys enkä tahdo tytön jäävän auton alle Roni minkä lie takia.
Roni Back olettaisin .
Ai se söpöläinen joka kisailee parhaillaan Suomen Fort Boyardissa? 🤗
Antiikin ajoista lähtien on nuorison tapoja kauhisteltu. Huvittavaa seurattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan niin helppoa kaivaa se puhelin taskusta ja näprätä sitä. Itse tykkään enemmän olla sosiaalinen koska pidemmän päälle se ainainen somessa oleminen käy tylsäksi.
Ja olen siis tuo jolle vastasit
No tulithan itsekin heti nettiin asiaa itkemään. Mene leikkimään käpylehmillä.
Sitten, kun tuolla on Huumekuskejakin, rattijuoppoja 99-vuotiaita ja lapset luottavat sokeasti. Poliisi valvomaan liikennettä koulujen lähelle.
Tässä sotketaan iloisesti nyt kaksi asiaa. Kännykän käyttö yleensä ottaen ja sitten lasten kännykkä- ja muu käyttäytyminen koulussa ja koulumatkalla. Kukaan ei tainnut olla väittämässä, ettei lapsilla saa ikinä koskaan milloinkaan olla älypuhelinta.
Joka ikäluokassa on paheeet. Mopoilijoita ei silloin paheksuttu. Mutta mopoautoja ei ollut olemassa. Ehkä vain kaikkea uutta paheksutaan.