Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Kommentit (377)
Mun ferritiiniarvo oli 13 alkuvuodesta eikä siihen puututtu muuten kuin että ohjeistettiin syömään lisää tummanvihreitä kasviksia.
Kesällä aloinkin sitten nukkumaan 15h yöunia, kärsin jatkuvista päänsäryistä ja olo oli todella, todella uupunut. Aloitin ominpäin rautakuurin, kun en saanut juuta enkä jaata lääkäriltä.
Meni pari viikkoa ja olo alkoi kohentumaan.
Onko Pirkka -rautatabletit hyviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, optimaalinen ja turvallinen ferritiini arvo 40~50 , enintään 70, jos hiustenlähtöä on edelleen esim. Kun ferrit on 50.
Tuon ylemmäksi ei saisi nostaa, tai se voi muuttua toksiseksi.
Alhainen rauta on huono juttu, mutta niin on myös liian korkea rauta.
Siksi ferritiiniä pitäisi mittauttaa rautakuurin jälkeen ja muutenkin säännöllisesti.
Omin päin ei pidä mennä syömään rautaa kuukausia ja kuukausia.
Kilpirauhanen ja sen tuottamat hormonit tarvitsevat rautaa toimiakseen. Ei ihme että tulee vajaatoiminnan oireita kun on raudan puute.
Olisinpa tämän tiennyt aikaisemmin. Harmi että tk~lääkärit eivät näytä tietävän myöskään.Ferritiinin turvallinen yläraja on 150.
Ainakin jossain haastattelussa joku sanoo, että 70 on hyvä ja 100 optimaalinen.
En IKINÄ nostaisi ferritiiniä tuolle tasolle eikä sitä varmasti yksikään lääkäri suosittele. Neuvosi on lähinnä vaarallinen.
Liialliset rautavarastot altistavat lukuisille ongelmille sydänvauriosta maksavaurioon, puhumattakaan siitä että bakteerit, virukset ja sienet käyttävät hyödykseen liiallisen raudan.
Jos joku lääkäri kehottaa syömään rautaa niin kauan että ferritiini menee jo yli sadan, niin menee puoskaroinniksi.
Metsään mennään myös silloin kun alhaiseen ferritiiniin ei reagoida.
Jos ferrit on 60~70 ja on vielä oireita niin voisiko olla että oireet johtuvat silloin jostain muusta? (Sinkin puute, jodin puute, b12 virt puute, kilpirauhanen ja hormonimuunto t4~t3 muotoon, seleeni)
Ihminen on kuitenkin aika monimutkainen kokonaisuus, ja jos joku asia on tärkeä ja terveellistä, ei se tarkoita että satakertainen määrä olisi vielä terveellisempää ja aina enemmän on parempi .
Minulle lääkäri antoi ohjeeksi nostaa ainakin yli 80, jotta voidaan olla varmoja, ettei arvon nousu johdu tulehduksesta. Tulehdus nostaa ferritiiniä.
Onnea vaan yrittää löytää lääkäri, joka ottaa varastoraudan puutteen vakavasti. Minulla on ollut ongelmia anemian kanssa läpi koko elämän: se on ilmennyt sekä matalana hemoglobiinina, että varastoraudan puutteena. Nyt hemoglobiini oli viitearvojen sisällä, vaikka matala, ja varastorauta 9. Seurasi väittely lääkärin kanssa siitä, onko raudanpuutetta edes olemassa vai olenko vain luulotautinen. Lääkärin mukaan mitään ongelmaa ei ole niin kauan kuin hemoglobiini pysyy viitearvojen sisällä. Oireina vaikka mitä sydämentykytyksistä voimattomuuteen ja kalpeaan, elottomaan ihoon.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan yrittää löytää lääkäri, joka ottaa varastoraudan puutteen vakavasti. Minulla on ollut ongelmia anemian kanssa läpi koko elämän: se on ilmennyt sekä matalana hemoglobiinina, että varastoraudan puutteena. Nyt hemoglobiini oli viitearvojen sisällä, vaikka matala, ja varastorauta 9. Seurasi väittely lääkärin kanssa siitä, onko raudanpuutetta edes olemassa vai olenko vain luulotautinen. Lääkärin mukaan mitään ongelmaa ei ole niin kauan kuin hemoglobiini pysyy viitearvojen sisällä. Oireina vaikka mitä sydämentykytyksistä voimattomuuteen ja kalpeaan, elottomaan ihoon.
Miksi ihmeessä kansainvälisessä luokituksessa ferritiinin arvo alle 30 on sitten vakava raudanpuute?! Vaikka hemoglobiini olisi hyvä?
Mä en oikeasti tajua tätä Suomen systeemiä.
Tästä ferritiiniarvosta eli varastoraudasta jauhaminen on tärkeää siksikin, että sitä ei todellakaan oteta rutiinisti, kuten joitain muita kokeita.
Ja varsinkaan tätä ei oteta rutiinisti niiltä, jotka ovat riskiryhmässä ja kokevat oikeita oireita. Tähän on saatava muutos!
Onneksi tässä asiassa rautaa on saatavana ilman lääkäriä eli suosittelisin kokeilemaan omatoimisesti. Näin tein itsekin. Toki olen käynyt myös omakustanteisesti labrassa seuraamassa arvoja.
Onneksi, sillä olin vuosien oireilun jälkeen työkyvyttömyyden partaalla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tässä asiassa rautaa on saatavana ilman lääkäriä eli suosittelisin kokeilemaan omatoimisesti. Näin tein itsekin. Toki olen käynyt myös omakustanteisesti labrassa seuraamassa arvoja.
Onneksi, sillä olin vuosien oireilun jälkeen työkyvyttömyyden partaalla.
Tämä on hyvä pointti, rautaa on saatavilla ja itse voi maksaa ja mennä yksityiseen labraan ottaa ferritiinin säännöllisin väliajoin.
Hb on pysytellyt nuoresta asti alle 120, ja viime tarkastuksessa näytti 117. Olen ollut pitkään (vuosia) väsynyt, aloitekyvytön, kropassa tuntuu ettei ole kaikki kunnossa. Lääkäri sanoi, että koska minulla Hb on ollut aina matala, hän ei näe syytä huoleen, normaalia kuukautisiin liittyvää. Mielestäni kuukautiset ovat kuitenkin aikuisiällä olleet niukat, nuorena ne olivat todella runsaat. Pyysin ferritiinin tutkimista, mutta en saanut lähetettä.
Masennuslääkityskin ollut pitkään mutta ei sillä ole vaikutusta tähän kropan koomaiseen väsymykseen. Pikemminkin kun on masennus kerran diagnosoitu, ei lääkärit tunnu enää muita diagnooseja näkevänkään. B12-vitamiinia syön oma-aloitteisesti, koska olen kasvissyöjä (syön muita eläinkunnan tuotteita, mutta en punaista lihaa) ja kilppariarvot ”viitearvoissa” lääkärin mukaan. Itse luulen, että ainainen väsymys johtuu raudanpuutteesta. Olen nyt yrittänyt itse kuureittain syödä rautaa, mutta voi olla ettei se imeydy kunnolla tai rautavarastot ovat olleet jo pitkään liian tyhjät.
Mikä yksityinen labra suostuisi mittaamaan ferritiinin ilman lähetettä? Fimlab ei ainakaan mittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hb on pysytellyt nuoresta asti alle 120, ja viime tarkastuksessa näytti 117. Olen ollut pitkään (vuosia) väsynyt, aloitekyvytön, kropassa tuntuu ettei ole kaikki kunnossa. Lääkäri sanoi, että koska minulla Hb on ollut aina matala, hän ei näe syytä huoleen, normaalia kuukautisiin liittyvää. Mielestäni kuukautiset ovat kuitenkin aikuisiällä olleet niukat, nuorena ne olivat todella runsaat. Pyysin ferritiinin tutkimista, mutta en saanut lähetettä.
Masennuslääkityskin ollut pitkään mutta ei sillä ole vaikutusta tähän kropan koomaiseen väsymykseen. Pikemminkin kun on masennus kerran diagnosoitu, ei lääkärit tunnu enää muita diagnooseja näkevänkään. B12-vitamiinia syön oma-aloitteisesti, koska olen kasvissyöjä (syön muita eläinkunnan tuotteita, mutta en punaista lihaa) ja kilppariarvot ”viitearvoissa” lääkärin mukaan. Itse luulen, että ainainen väsymys johtuu raudanpuutteesta. Olen nyt yrittänyt itse kuureittain syödä rautaa, mutta voi olla ettei se imeydy kunnolla tai rautavarastot ovat olleet jo pitkään liian tyhjät.
Et sä mitään lähetettä tarvitse ferritiiniin. Marssi yksityiseen lääkäriasemaan sisään ja paina vuoronumeroa labraan ja pyydä, että otetaan ferritiini. Sillä se selviää. Sittenpähän ainakin tiedät missä mennään.
Maksaa alle 50 euroa.
Ferritiinin voi ottaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.
"Anemia on oire, jonka syy tulee selvittää. Se on avohoidon yleisin verisairaus ja raudanpuute sen yleisin muoto.
Maapallon väestöstä 30 prosenttia on aneemisia, ja näistä puolella on raudanpuute."
https://www.studio55.fi/terveys/article/anemia-on-oire-johon-voi-olla-m…