Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Kommentit (377)
Kasvisperäisestä raudasta imeytyy kehon käyttöön 1-2%. Lihan raudasta noin 20% imeytyy
Mulla oli hemoglobiini 136 ja ferritiini 10, kun vihdoin ruvettiin syynäämään kunnolla pitkään jatkuneita oireita. Varastoraudan puute voi vaikuttaa niin moneen asiaan, ja kun se pikkuhiljaa hiipii, niin ei monellakaan tule ensimmäiseksi mieleen epäillä, että ahaa nyt ei varmaan rauta imeydy, kun epämääräinen olo on jatkunut pidempään. Varsinkaan jos ei ole mitään tekjjöitä, mitkä altistaisivat anemialle. Itselläni ei ollut kyse runsaista kuukautisista eikä mitään muutakaan varsinaisesti selittävää tekijää ollut löydettävissä.
Itse olin paitsi siis kuolemanväsynyt myös masentunut, voimaton, muisti pätki, nukuin huonosti ja lämmönsäätely ei toiminut. Ja aivan hyvin tuossa tilanteessa joku lääkäri olisi voinut määrätä masennuslääkkeitä. Ihan turhaan tätäkin taas nimitellään "muotitaudiksi" jne. Oireet voivat olla niin epämääräisiä, että tämä mahdollisuus on varsinkin naisten hyvä tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisperäisestä raudasta imeytyy kehon käyttöön 1-2%. Lihan raudasta noin 20% imeytyy
Oman kokemukseni mukaan isoin ongelma on maitotuotteet, olen ollut vegaani (ei anemiaa), olen ollut sekasyöjä maidolla (paha anemia), kasvissyöjä maidolla (paha anemia), sekasyöjä ilman maitoa (ei anemiaa).
Monilla vegaaneilla korjaantuu ferritiini mystisesti, luulen tuon maidon jättämisen vaikuttavan siihen eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan isoin ongelma on maitotuotteet, olen ollut vegaani (ei anemiaa), olen ollut sekasyöjä maidolla (paha anemia), kasvissyöjä maidolla (paha anemia), sekasyöjä ilman maitoa (ei anemiaa).
Monilla vegaaneilla korjaantuu ferritiini mystisesti, luulen tuon maidon jättämisen vaikuttavan siihen eniten.
Joo, lihansyönti ei todellakaan ole hyvän raudansaannin tae. Ensinnäkin hemirauta on haitallisinta rautaa ihmiselle, toisekseen , monissa monissa kasvikunnan tuotteissa on rautaa, ja lisäksi c~vitamiinia.
Tumman vihreät lehtikasvikset, pavut, punajuuret, täysjyvä jne.
Punajuuri, vaikka mehustettuna ei ole huono idea. Siinä on foolihappoakin runsaasti.
Ja maitotuotteet tosiaan on todella huono juttu raudan saannin kannalta. Kahvi ja tee heikentävät myös imeytymistä.
Ja jos ohutsuolessa /vatsahapoissa on ongelmiaa, niin silloinkaan ravinteet ei imeydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito haittaa raudan imeytymistä vain jos sitä nautitaan raudan kanssa yhtä aikaa
Vierailija kirjoitti:
Asia ei itseasiassa ole noin yksinkertainen. Lisäksi hemirauta on haitallista.
Raudan imeytymiseen vaikuttaa moni asia , kuten myös raudan menettämiseen. Vegaanit eivät automaattisesti ole aneemisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito haittaa raudan imeytymistä vain jos sitä nautitaan raudan kanssa yhtä aikaa
Ainakin itselläni se aiheutti anemiaa, vaikka yritin varoa sen syömistä raudan kanssa.
Mulla vuosikausia oireita, huolestuttavasti viimeiset 3-4 vuotta ja kaksi vuotta olen ollut melkein kuin horroksessa. Hiuksia on lähtenyt tukuittain, kynnet eivät kasva ja halkeilevat, jatkuva väsymys, hitaus, hengästyminen. Keskivaikean masennusdiagnoosin sain, vaikka kovasti mietin, että en oikein tunne olevani masentunut, haluaisin vain nukkua. Viime kesäloman vietin niin, että menin nukkumaan puoliltaöin, nousin klo 9 ja menin uudestaan nukkumaan viimeistään klo 12. Nousin noin klo 16-17 ja sitten taas valvoin puolille öin. Päivisin nukuin kohtuullisen hyvin 3-4 tunnin pätkiä, öisin heräsin aamuyöstä ja nukuin lopun ajan huonommin, heräten ja torkkuen 3-4 tunnin pätkän.
Kaikki aktiviteetti väsyttää, haluaisin nähdä ystäviä mutta nukkuminen houkuttaa enemmän. Aivot ovat koko ajan sumuisia.
Varastorauta mitattiin sattumalta pari kuukautta sitten, ja arvo oli 7. Hemoglobiini taisi olla sadan pinnassa. Lääkäri ohjeisti syömään rautaa ja totesi, että arvon olisi hyvä nousta yli 10. Siinä kaikki. Syön nyt rautaa kahdesti päivässä mutta oireet eivät ole helpottaneet kuin ehkä aavistuksen. Jaksan joitakin päiviä ilman päiväunia eikä olo ole enää niin sumuinen mutta väsymystä on edelleen voimakkaasti. Ymmärsin lääkärin puheista, että kunhan arvo on yli 10, niin ei ole huolta.
Onko Pirkka -rautatabletit hyviä?
Tiedoksi, optimaalinen ja turvallinen ferritiini arvo 40~50 , enintään 70, jos hiustenlähtöä on edelleen esim. Kun ferrit on 50.
Tuon ylemmäksi ei saisi nostaa, tai se voi muuttua toksiseksi.
Alhainen rauta on huono juttu, mutta niin on myös liian korkea rauta.
Siksi ferritiiniä pitäisi mittauttaa rautakuurin jälkeen ja muutenkin säännöllisesti.
Omin päin ei pidä mennä syömään rautaa kuukausia ja kuukausia.
Kilpirauhanen ja sen tuottamat hormonit tarvitsevat rautaa toimiakseen. Ei ihme että tulee vajaatoiminnan oireita kun on raudan puute.
Olisinpa tämän tiennyt aikaisemmin. Harmi että tk~lääkärit eivät näytä tietävän myöskään.
Onko jossain listaa raudanpuutetta ymmärtävistä lääkäreistä?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan suosituksia, erityisesti Turun seudun lääkäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan tätäkin taas nimitellään "muotitaudiksi" jne. Oireet voivat olla niin epämääräisiä, että tämä mahdollisuus on varsinkin naisten hyvä tiedostaa.
Ja silloin se ei ainakaan ole muotitauti, jos henkilö on käynyt labrassa ottamassa ferritiini arvon ja se arvo osoittaa henkilöllä olevan vakava raudanpuute. Silloin kyse ei ole enää muotitaudista eikä liioin luulosairaudestakaan.
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkäreistä sisätautilääkärit taitaa tietää parhaiten?
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, optimaalinen ja turvallinen ferritiini arvo 40~50 , enintään 70, jos hiustenlähtöä on edelleen esim. Kun ferrit on 50.
Tuon ylemmäksi ei saisi nostaa, tai se voi muuttua toksiseksi.
Alhainen rauta on huono juttu, mutta niin on myös liian korkea rauta.
Siksi ferritiiniä pitäisi mittauttaa rautakuurin jälkeen ja muutenkin säännöllisesti.
Omin päin ei pidä mennä syömään rautaa kuukausia ja kuukausia.
Kilpirauhanen ja sen tuottamat hormonit tarvitsevat rautaa toimiakseen. Ei ihme että tulee vajaatoiminnan oireita kun on raudan puute.
Olisinpa tämän tiennyt aikaisemmin. Harmi että tk~lääkärit eivät näytä tietävän myöskään.
Ferritiinin turvallinen yläraja on 150.
Ainakin jossain haastattelussa joku sanoo, että 70 on hyvä ja 100 optimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Varastorauta mitattiin sattumalta pari kuukautta sitten, ja arvo oli 7. Lääkäri ohjeisti syömään rautaa ja totesi, että arvon olisi hyvä nousta yli 10. Siinä kaikki.
Ymmärsin lääkärin puheista, että kunhan arvo on yli 10, niin ei ole huolta.
Sisätautiopin dosentti Esa Soppi sanoo, että varastoraudanpuute tunnistetaan suomalaisessa terveydenhuollossa yhä huonosti.
- Suomessa arvellaan, että varastoraudalla ei ole merkitystä, kun esimerkiksi Sveitsissä varastorauta eli ferritiini määritetään usein terveystarkastusten yhteydessä, Soppi kuvaa.
Kansainvälisesti vakavasta raudanpuutteesta puhutaan, jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa litrassa.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201807132201072447_we.shtml
Kuulostaa hyvältä tuo rautasuihke. Mulla on ollut monesti hemoglobiini siinä normaalin alarajoilla. Nyt ei ole aikoihin mitattu, eikä tuota varastorautaa ole mitattu koskaan. Oireita on, joten ajattelin käydä ostamassa tuota suihketta. Maha ei kestä tavallisia rautavalmisteita. Kertokaa vielä kokemuksia tuosta suihkeesta!