Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)

Vierailija
19.09.2018 |

Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?

Kommentit (377)

Vierailija
201/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rautasuihke saattaa imeytyä, mutta sitä pitäisi suihkia 4 kertaa päivässä ja kuka sitä muistaa. Liika kerta-annos rautaa voi olla myrkyllistä, joten tuota ei kannata ostaa kuin jos mikään muu rautatuote ei käy.

Vierailija
202/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää puolenne että pääsette infuusioon. On kyllä niin hyvä.

Mitä haittapuolia siinä on?

Täältä voi lukea mitä se vaikuttaa https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=7021&i=VIFOR+PHARMA+NORDISKA_FERIN…

Lisäksi potilaan lääkärilehdessä asiasta

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset/pitaisiko-raudan-ant…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
204/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylipainoinen laihduttaja tuskin on raudanpuutteessa, mutta ahkerasti kuntoilevaa punttimimmiä raudanpuute voi uhata.

– Runsaasti liikkuvat saattavat olla vaarassa siksi, että lihasmassa kasvaa. Sen sijaan, jos on ylipainoinen ja vähentää rasvan ja sokerin syömistä, raudansaanti ei heikenny, Eeva Juvonen sanoo.

Kaalikeittokuurilla pitäisi olla Juvosen mielestä kuukausia, jotta ruokavalion yksipuolisuus aiheuttaisi raudanpuutetta.

– En usko, että kukaan jaksaa syödä kaalikeittoa niin pitkään. Vähärasvainen terveellinen kotiruoka, johon kuuluu lihaa, kalaa, kanaa, juureksia ja C-vitamiinipitoisia kasviksia, on raudan näkökulmasta paras laihdutusruokavalio."

https://www.terve.fi/artikkelit/tarkista-kuulutko-anemian-riskiryhmaan

Siis huh huh tuota ylläolevaa tekstiä.

Minä olen ylipainoinen (bmi 26), runsaista menkoista kärsivä, kaksi sektiota läpikäynyt kasvissyöjä ja ferritiini oli 6.

Miten harhaanjohtavaa sanoa ikäänkuin totena, ettei ylipainoisella voisi olla raudanpuutetta!

Vierailija
205/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreilla äideillä on usein raudanpuutetta, sillä vauva on tarvinnut kehitykseensä rautaa ja nainen menettää verta ja sen mukana rautaa synnytyksessä. Kolmasosa raskaana olevista on raudanpuutteen riskiryhmään jo alkuraskauden aikana.

Kehittyvä sikiö ottaa odottavalta äidiltä niin paljon rautaa kuin elinten muodostamiseen ja kasvamiseen tarvitsee. Äidin raudanpuute ei siis vaikuta siihen, kuinka paljon rautaa sikiö vie.

Neuvolat eivät suosittele rautalääkitystä kaikille vauvaa odottaville, vaan lääkitys perustuu hemoglobiinin seuraamiseen. Raskaana olevan normaalin hemoglobiinin alaraja on 110 g/l.

Sikiön lisäksi rautaa vaativat istukan kasvu ja istukan verenkiertoon tarvittavat punasolut. Raskausaikana veren punasolujen määrä lisääntyy 20-30 prosenttia ja kehon verimäärä 40 prosenttia.

Raskauden päätteeksi äiti menettää verta synnytyksessä. Normaalissa alatiesynnytyksessä nainen voi menettää verta puoli litraa ja keisarinleikkauksessa litran. Yleistyvä keisarinleikkaus on siis yksi raudanpuutteen riskitekijä. Synnytyksen jälkeen verta hukkaantuu myös jälkivuotona. Imetys ei enää vähennä rautavarastoja.

– Äidinmaidossa on rautaa hyvin vähän. Imettävä äiti on raudanpuutteessa siksi, että on hiljattain synnyttänyt.

Eeva Juvosen näppituntuma on, että tuore äiti on raudanpuutteen rajoilla vuoden tai kaksi synnytyksen jälkeen ennen kuin rautavarastot palautuvat. Nopea uusi raskaus voi pitkittää raudanpuutetta.

https://www.terve.fi/artikkelit/tarkista-kuulutko-anemian-riskiryhmaan

Vierailija
206/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto iltavuorolaisille

Vierailija
207/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä: mulla kanssa todettiin keväällä raudanpuute, ferritiini 6. Mutta en ollut huomannut sen kummempia oireita, mitä nyt olin lihonut jonkin verran ja tietysti jonkinlaista väsymystä tai ainakin haluttomuutta oli ollut. Lääkäri kuittasi runsaat kuukautiset syyksi vaikka meillä suvussa on autoimmuunisairauksia (joista joihinkin voi liittyä raudanpuute) otti kyllä jotain testejä mutta ei erityisen kattavia. Käski syömään rautaa muutaman kuukauden, kai se arvo sitten mitataan uudelleen. Sinänsä olen kyllä kiitollinen lääkärille että keksi tuon, ei ollut ollut mistään tuollaisesta puhetta, jotenkin vain katsoi minua ja alkoi kysellä kuukautisista ym.

Vierailija
208/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ferritiini 21 ja hb 145. Odottelen lääkärin mielipidettä asiasta. Oireet juurikin nuo mitä tässäkin ketjussa on referoitu eri lähteistä.

Vierailija
209/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaisia oireita ollut jo 3 vuotta. Oli sydämmen muljahteluja useita kertoja päivässä, tajutonta väsymystä työpäivän jälkeen ja vkonloppuisin, huonot hiukset/kynnet, aineenvaihdunta hidastunut, nesteenkertymistä, liikunnasta ja punttiksesta huolimatta kunto ei nouse, syke pilvissä pienestäkin rasituksesta ja masennusta. Olin varma että kilpparissa on vikaa mutta testeissä ei näkynyt mitään eikä lääkäreitä kiinnostanut tutkia tarkemmin. mutta nyt kun asiaa varastoraudasta oli esillä niin oireet vaikutti täsmäävän siihen. Minulla oli anemia 3 vuotta sitten joten tietty pidin mahdollisena että jotain vikaa veriarvoissa voi olla. Sitten kävin ottamassa funktionaalisenlääkärin suosituksesta ferritiinit vaikka olin täysin varma ettei siellä pahaa vikaa voi olla kun hb on 140 luokkaa. Ne oli kuitenkin 15. Lääkäri ei nähnyt ongelmaa mutta aloitin rautakuurin itsenäisesti.

Vierailija
210/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaisia oireita ollut jo 3 vuotta. Oli sydämmen muljahteluja useita kertoja päivässä, tajutonta väsymystä työpäivän jälkeen ja vkonloppuisin, huonot hiukset/kynnet, aineenvaihdunta hidastunut, nesteenkertymistä, liikunnasta ja punttiksesta huolimatta kunto ei nouse, syke pilvissä pienestäkin rasituksesta ja masennusta. Olin varma että kilpparissa on vikaa mutta testeissä ei näkynyt mitään eikä lääkäreitä kiinnostanut tutkia tarkemmin. mutta nyt kun asiaa varastoraudasta oli esillä niin oireet vaikutti täsmäävän siihen. Minulla oli anemia 3 vuotta sitten joten tietty pidin mahdollisena että jotain vikaa veriarvoissa voi olla.

Sitten kävin ottamassa funktionaalisenlääkärin suosituksesta ferritiinit vaikka olin täysin varma ettei siellä pahaa vikaa voi olla kun hb on 140 luokkaa. Ne oli kuitenkin 15. Lääkäri ei nähnyt ongelmaa mutta aloitin rautakuurin itsenäisesti.

Täh?

Arvo alle 30 on jo vakava raudanpuute ihan kansainvälisessä luokituksessa! Sun pitää vetää rautaa ainakin vuosi, kunnes saat arvon kuntoon.

Vierailija
211/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity facessa raudanpuute ryhmään niin saat tietoa yllin kyllin.

Olen itse siellä vähän aikaa ollut ja hämmästynyt siitä että kuinka tietämättömiä lääkärit siitä voivat olla, joillain on ollut jopa 3 ferritiini, en ymmärrä miten sellainen ihminen on enää edes hengissä.

Helposti! Jos ei oteta laskuun jatkuvaa väsymystä, uupumista ja yhden työpaikan menetystä kyseisistä syistä johtuen...

Vierailija
212/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä varastorauta hoksattu vasta nyt? Multa on vuosien varrella otettu kymmeniä laajoja verenkuvia eikä s-ferritiä olla ikinä mitattu! Viisi vuotta sitten mulla diagnosoitiin lievä anemia johon määrättiin vaan 4 kk rautakuuri. Aina on ollut hyvä hb tuota yhtä kertaa lukuun ottamatta, mutta jotenkin pelottavaa että hyvä hb ei kerro rautavarastoista mitään. 

Nyt ensi viikolla olen menossa kokeeseen koska epäilen raudan puutosta (runsaat kuukautiset, väsymys ja pahentuneet paniikkioireet). Aiemmin ei olla puhuttu mitään, että ei saisi juoda kahvia tai teetä ollenkaan, koska muuten koko raudan popsiminen on turhaa. Ja minähän rakastan kahvia. Kiva oppia näitä asioita monta vuotta myöhemmin... Tiedä kuinka kauan olen saattanut kärsiä raudan puutteesta tietämättäni, ja se voi olla jopa syy myös mun paniikkihäiriöön!

Vierailija
213/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastorauta eli ferritiini on tiedetty iät ja ajat. En tiedä kuinka monta vuosikymmentä, mutta taatusti iäisyys.

Suomessa sitä ei tuntemattomasta syystä juuri koskaan oteta, toisin kuin näköjään monissa muissa maissa kuuluu ihan perushommaan.

Suomessa ei edes synnyttäneiltä tätä rutiinisti oteta. Äitien annetaan masentua, heiltä irtoaa tukka päästä ja annetaan ymmärtää, että voi voi, sellaista se nyt vain on.

Ahdistus, masennus, unihäiriöt ovat siis myös selitettävissä alhaisella raudalla ja raudanpuutteen vaarassa ovat nimenomaan lapsia synnyttäneet naiset.

Vierailija
214/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksin nähtävästi erittäin pitkään alhaisesta varastoraudasta kärsinyt nainen ja olen suorastaan raivoissani nyt, kun tajusin vasta median vouhkaamana ferritiiniasian ja otin kokeen, joka todisti alhaisen ferritiinin. Kukaan ei ole koskaan puhunut tästä sanallakaan yhtään mitään ja riskiryhmässä olen ollu ja oireita paljon.

Vierailija
215/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko raivokohtaukset ja masennus johtua raudan puutteesta?

Vierailija
216/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko raivokohtaukset ja masennus johtua raudan puutteesta?

Todellakin. Vielä jos on altistavia tekijöitä eli raskauksia, synnytyksiä, leikkauksia, imetyksiä, runsaita kuukautisia, keliakia, urheilee paljon, laihduttaa jne. mitä tässä ketjussaki on lueteltu. Niin, ja jos syö vähäisesti lihaa.

Jossain lehtiartikkelissa oli, että kymmenet tuhannet syövät masennuslääkkeitä, vaikka heillä oikeasti onkin raudanpuute.

Vierailija
217/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaisia oireita ollut jo 3 vuotta. Oli sydämmen muljahteluja useita kertoja päivässä, tajutonta väsymystä työpäivän jälkeen ja vkonloppuisin, huonot hiukset/kynnet, aineenvaihdunta hidastunut, nesteenkertymistä, liikunnasta ja punttiksesta huolimatta kunto ei nouse, syke pilvissä pienestäkin rasituksesta ja masennusta. Olin varma että kilpparissa on vikaa mutta testeissä ei näkynyt mitään eikä lääkäreitä kiinnostanut tutkia tarkemmin. mutta nyt kun asiaa varastoraudasta oli esillä niin oireet vaikutti täsmäävän siihen. Minulla oli anemia 3 vuotta sitten joten tietty pidin mahdollisena että jotain vikaa veriarvoissa voi olla.

Sitten kävin ottamassa funktionaalisenlääkärin suosituksesta ferritiinit vaikka olin täysin varma ettei siellä pahaa vikaa voi olla kun hb on 140 luokkaa. Ne oli kuitenkin 15. Lääkäri ei nähnyt ongelmaa mutta aloitin rautakuurin itsenäisesti.

Täh?

Arvo alle 30 on jo vakava raudanpuute ihan kansainvälisessä luokituksessa! Sun pitää vetää rautaa ainakin vuosi, kunnes saat arvon kuntoon.

No ei mua yllätä enään yhtään että lääkäreillä ei ole tehtäviensä tasolla, niin paljon ihnisten kokemuksia tästäkin on saanut lukea jossa jätetään potilas "heitteille" oireidensa kanssa .. vedän rautakuuria nyt itsenäisesti 100mg päivässä purutablettina ja käyn labrassa omalla lähetteellä 2kk välein kun lääkäristä ei ole apua... toivottavasti oireeni helpottaa sitten joskus...

Vierailija
218/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli itku kun luin näitä... meitä raudanpuutteesta kärsiviä on paljon! Itse olin ihan loppu kun raahauduin kevättalvella lääkäriin. Hirveää väsymystä mutta samalla unettomuutta, palantunne kurkussa, vapinaa, hengästymistä, valonarkuutta, paniikkioireita, huimausta, sydänoireita, suupielien aukeamista, ripsien ja hiusten lähtöä... ym. Lähes kaikkia oireita mitä tässäkin keskusteluketjussa on listattu.

Ekana tutkittiin vain perusverenkuva. Siinä tuloksen hieman alhainen hb ja pienentyneet punasolut. Onneksi oli nuori lääkäri, joka kysyi että olenko kärsinyt aiemmin anemiasta. Ja olinhan minä, muutamaankin kertaan kymmenen kuluneen vuoden sisällä. Sillloinkin verikokeissa alhainen hb ja pienet punasolut. Söin silloin pari pakettia rautaa lääkärin ohjeen mukaan ja muuta ei mitattu kuin hb. Varastoraudasta en ollut edes kuullut.

Tämä nuori lääkäri sitten antoi lähetteen vielä varastoraudan tutkimiseen. Ja tulos oli 3.

Olen varmasti kärsinyt raudan puutteesta jo reilusti yli kymmenen vuotta elämästäni! Näihin oireisiin tottuu hiljalleen, ei enää erota normaalia epänormaalista. Näin jälkeenpäin ajateltuna en edes käsitä miten olen selvinnyt töissä. Nyt kun olen syönyt reilu puoli vuotta rautaa ja tässä alkanut tajuta miten "syvissä vesissä" olen ollut. Nyt ei tarvitse joka päivä nukkua päiväunia töiden jälkeen, jaksan taas liikkua ja mieliala on kohentunut. Aivot ovat alkaneet toimia, iho on lähtenyt paranemaan, silmänaluset eivät enää ole mustat kuin ruumiilla.

Tässä olen ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista että perusverenkuvaan ei kuulu ferritiinin mittaus. Melkein pitäisi tehdä kansalaisaloite sen suhteen.

Itsellä on vielä pitkä tie on edessä, rauta-arvot nousevat hitaasti - mutta varmasti - toivottavasti.

Tsemppiä kaikille raudanpuutteesta toipuville!

Vierailija
219/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

...

Esimerkiksi miehelläni, jonka suvussa miehet ovat kaikki kuolleet kuusikymppisenä sydäriin, on perintötekijöissä tolkuton hemoglobiini, joka on terveysriski. Taisi viime mittauksessakin olla yli 200. Hänenlaiselleen synnytykset ja kuukautiset olisivat hyväksi, mutta miehenä joutuu syömään lääkkeitä.[/quote]

Hei! Käykö miehesi verenluovutuksessa? Auttaisikohan säännöllinen käynti ajan mittaan laskemaan hemoglobiinia turvallisemmalle tasolle? Tulipahan mieleeni..

Vierailija
220/377 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto aamuvuorolaisille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme