Miten sovitte puolisonne kanssa kumpi jää sairaan lapsen kanssa kotiin?
Tuleeko asiasta riitaa? Meillä tulee, kun mies aina ensimmäisenä kiirehtii sanomaan, että hänellä jotain tosi tärkeää eikä voi olla pois.
Esim tänään olin pois päivän töistä, ja huomenna olisi tärkeä tapaaminen aamupäivästä, jonne olisi tosi tärkeä päästä. Voisin vaikka koko loppupäiväni järjestää niin, että olen kotona. No kun kysyin mieheltä, että mitä tehdään huomisen kanssa, niin hän heti sanoi, ettei voi olla pois kun on joku urakkatyö kauempana, että eikö hän muka ole jo sanonut.
Hän ei siis edes kysynyt mitä minulla on ohjelmassa huomenna. Olen itse esimiesasemassa ja mieheni on duunari. Siinä mielessä pystyn järjestelemään aika hyvin päiväni ja tekemään osan töistä etänä, mutta välillä olisi melkein pakko olla paikalla töissä. Useimmiten kuitenkin jään sairaiden lasten kanssa kotiin, koska se onnistuu helpommin, mutta minusta se on epäreilua ja väärin, että mies pitää tätä itsestäänselvyytenä.
Mielipiteitä? Tai kokemuksia? Miten sumplitte teidän perheessä työkuviot, kun lapsi sairastuu?
Ja tarkennan vielä, että ilomielin hoidan lastani kotona, ja jos saisin valita niin olisin kotiäiti kokonaan. Valitettavasti se ei vaan taloudellisesti ole mahdollista.
Kommentit (232)
Tuttu juttu. Meilläkin minä eli äiti jään yleensä hoitamaan sairasta lasta. Miehellä tärkeämpää menoa omasta mielestään
Minä jään. Työskentelen erityisasiantuntijana julkisella puolella, mies yksityisellä, jossa on kovat tulostavoitteet, kireät aikataulut ja säännöllisesti YT:itä. Kirin sitten vaikka iltoja kun pääsen takaisin, kukaan muu ei luonnollisesti tee töitäni poissaollessani. Järjestely ei johdu siis sukupuolesta vaan työn ja työnantajien eroista.
Minä jään aina vapaaehtoisesti töistä pois silloin jos lapsi on kipeä. Ei tartte töihin lähteä😎 Hoidan mielelläni kipeääkin lasta kotona.
Vaimo saa olla töissä ja se sopii hänellekin.
T: julkisella puolella töissä oleva mies
Meillä mies jäi melkein aina, koska mieheni on lusmu, joka on pois töistä heti kun siihen on tilaisuus.
Meillä on minun koodaama yhtinen kalenterisovellus, johon menee automaattisesti työhommat prioriteetillä vihreä=ei tärkeä, keltainen=tärkeä, punainen=erittäin tärkeä, ei voi jäädä pois. Nämä prioriteet on alunperin kumpikin määritellyt kalenterissaan. Sitten vain katsotaan, kumpi voi jäähdä pois. Yksinkertaista.
Se jää kummalla on mahdollisuus. Jos kumpikaan ei voi jäädä hankitaan hoitaja. Kerran ollut tilanne, että mun isä tuli muutamaksi tunniksi hoitamaan lasta, kun kummallakin oli töissä kokous, jossa oli vähän pakko olla.
Se jää, kumman lapsi on sairas :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jään, mies tekee pelkkää yötyötä. Sitäpaitsi semisti inhoan omaa työtäni, joten jään mielellään pois.
Tällöinhän mieskin on päivällä kotona.
Jos kyse on aamu/iltavuorosta helpompi vaan ilmoittaa itse olevansa kipeänä juuri tästä syystä. Minusta on käsittämätöntä, että yön jälkeen pitäisi vielä samoilla silmillä hoitaa kipeää lasta ja mennä seuraavana yönä nukkumatta/vähillä unilla töihin.
Kipeä lapsi hoituu itsekseen videoilla ja unilla ja isä voi itsekin nukkua
Mitä ne sellaiset kaiken päivää nukkuvat lapset ovat? Kumpikin meidän lapsista nukkuu hyvin harvoin ylimääräistä, vaikka kuume lähentelisi 40 astetta...
Toi eka oli varmaan ihminen, joka ei oo koskaan nähnytkään vaikkapa vatsatautista päiväkoti-ikäistä.
Jep jep, ihan varmaan se itseään kuiviin oksentava ja ripuloiva kolmen vanha näppärästi siivoaa jälkensä, sekoittelee uuden osmosalin ja laittaa pikku kakkosen pyörimään. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jään, mies tekee pelkkää yötyötä. Sitäpaitsi semisti inhoan omaa työtäni, joten jään mielellään pois.
Tällöinhän mieskin on päivällä kotona.
Jos kyse on aamu/iltavuorosta helpompi vaan ilmoittaa itse olevansa kipeänä juuri tästä syystä. Minusta on käsittämätöntä, että yön jälkeen pitäisi vielä samoilla silmillä hoitaa kipeää lasta ja mennä seuraavana yönä nukkumatta/vähillä unilla töihin.
Kipeä lapsi hoituu itsekseen videoilla ja unilla ja isä voi itsekin nukkua
Mitä ne sellaiset kaiken päivää nukkuvat lapset ovat? Kumpikin meidän lapsista nukkuu hyvin harvoin ylimääräistä, vaikka kuume lähentelisi 40 astetta...
Toi eka oli varmaan ihminen, joka ei oo koskaan nähnytkään vaikkapa vatsatautista päiväkoti-ikäistä.
Jep jep, ihan varmaan se itseään kuiviin oksentava ja ripuloiva kolmen vanha näppärästi siivoaa jälkensä, sekoittelee uuden osmosalin ja laittaa pikku kakkosen pyörimään. 😂
Ei siis eka vaan tämä videoilla ja unilla lapsia hoitava.
Meillä jäin aina minä, vaikka olen yrittäjä ja pidin sitten palkatonta. Tai sitten vein sairaan lapsen siskolle hoitoon kun en voinut kaikkia työkeikkoja perua tai siirtää. Mies on tainnut elämänsä aikana olla päivän pois töistä lapsen sairuden takia. Hän ei suostunut edes keskusteleman asiasta. K...ipää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies jäi melkein aina, koska mieheni on lusmu, joka on pois töistä heti kun siihen on tilaisuus.
Nämä on aina hienoja, kun on huutava vääryys, jos haluaa jäädä oman kipeän lapsensa kanssa kotiin=) Älytön syyllistäminen ja lusmuksi yms. haukkuminen.
VAIN IDIOOTTI LAITTAA TYÖNSÄ ETUSIJALLE VAIKKA OLISI PRESIDENTTI!
Niin tärkeää asiaa ei töissä ole, että en voisi jäädä lapsen kanssa kotiin. Toki yrittäjillä voi olla hankalampaa jäädä kotiin, mutta kyllä se oma lapsi on tärkein silloinkin. Ainakin minulle on.
Minä jään mielelläni kotiin lapsieni sairastaessa.
Mutta leikkikää toki työnsankaria=) Truha on kiitos-kortteja ja kukkakimppuja odotella=)
Ennen me vuorottelimme. Nykyään minä jään ihan omasta tahdostani aina kotiin sairaan lapsen kanssa, koska työpaikallani on sairas ilmapiiri ja vxxxttaa mennä töihin muutenkin. Jos / kun saan uuden työpaikan alkaa taas vuorottelu miehen kanssa.
Ollaan miehen kanssa samassa konsultointitalossa töissä, joten aina tilanteen mukaan kummalla on päivän aikana vähemmän tärkeitä palavereja. Etänä pystyy kuitenkin molemmat tekemään, toki jos 2v on kipeä niin ei siinä tehdä yhtään mitään. Sitten jos sairastelu pitkittyy, niin käytetään työnantajan tarjoamaa sairaan lapsen hoitopalvelua, eli kotiin tulee hoitaja. Ensisijaisesti pyritään kuitenkin parin päivän sairastelut hoitamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä jään aina, siitä ei edes keskustella. Mies on yrittäjä ja kotipäivä on suoraan pois omasta palkasta.
Sama meillä mutta toisinpäin, mies kunnalla töissä minä yrittäjä. Joskus tehdään niin että puolitetaan päivä jos saan hoidettua päivän paikallaolos vaativat työt puolessa päivässä ja teen loput etänä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä teistä kummankaan ei tarvisi olla pois.
Riippuu siitä kumnan päivä on helpommin sumplittavissa, mies varmaan jää useammin.
Mies on yrittäjä joten joustoa on enemmän, jos mulla on työläppäri kotona eikä ole sovittuna mitään palavereita tai matkoja joissa pitäisi olla paikalla niin jään mielelläni tekemään etäpäivää.
Meillä on miehen kanssa yhteinen yritys joten se jää kumpi pystyy, aika 50-50 se varmaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten minä jäin kotiin siitä syystä, että miehellä työ jossa hänellä ei sijaista saatavilla. Ainoa joka tekee sitä mitä tekee ja hyvin vaikea perua sovittuja työkuvioita, menee maine eikä tilille tuu rahaa palkanmaksuun. On luokiteltavissa yrittäjäksi vaikkei sitä varsinaisesti olekaan (en sen tarkemmin pysty nyt kuvaamaan)
Eikö tuo ole aika stressaavaa kun olette tilanteessa jossa miehellesi tuleva esim vatsatauti vie välittömästi maineen ja kyvyn palkanmaksuun?
Meneekö miehesi töihin vatsataudissa tai murtuneella kädellä?
Näin moni yrittäjä toimii aina siihen pisteeseen, kun vielä jotsin pystyy yekemään. Ei ole vaihtoehtoja.
Meillä kummankin työantajat maksavat sairaan lapsen hoitajan kotiin. Joskus harvoin ollaan itse jääty kotiin. Silloinkin yleensä jaetaan työpäivä siten, että toinen menee "aamuvuoroon" ja toinen "iltavuoroon" töihin. Kummankaan ei ole tarvinnut olla koko päivää poissa. Tämä onnistuu, kun on joustava työaika.
Meillä lasten isä jää kotiin. Ei puhettakaan, että minä saisin joskus jäädä. Eipä tule riitaa, koska hän on niin ilmoittanut vuosia sitten, että hän jää. Jos lapsi sairas pidempään kuin 3 pv, minä jään sitten.