Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sovitte puolisonne kanssa kumpi jää sairaan lapsen kanssa kotiin?

Vierailija
18.09.2018 |

Tuleeko asiasta riitaa? Meillä tulee, kun mies aina ensimmäisenä kiirehtii sanomaan, että hänellä jotain tosi tärkeää eikä voi olla pois.
Esim tänään olin pois päivän töistä, ja huomenna olisi tärkeä tapaaminen aamupäivästä, jonne olisi tosi tärkeä päästä. Voisin vaikka koko loppupäiväni järjestää niin, että olen kotona. No kun kysyin mieheltä, että mitä tehdään huomisen kanssa, niin hän heti sanoi, ettei voi olla pois kun on joku urakkatyö kauempana, että eikö hän muka ole jo sanonut.
Hän ei siis edes kysynyt mitä minulla on ohjelmassa huomenna. Olen itse esimiesasemassa ja mieheni on duunari. Siinä mielessä pystyn järjestelemään aika hyvin päiväni ja tekemään osan töistä etänä, mutta välillä olisi melkein pakko olla paikalla töissä. Useimmiten kuitenkin jään sairaiden lasten kanssa kotiin, koska se onnistuu helpommin, mutta minusta se on epäreilua ja väärin, että mies pitää tätä itsestäänselvyytenä.
Mielipiteitä? Tai kokemuksia? Miten sumplitte teidän perheessä työkuviot, kun lapsi sairastuu?
Ja tarkennan vielä, että ilomielin hoidan lastani kotona, ja jos saisin valita niin olisin kotiäiti kokonaan. Valitettavasti se ei vaan taloudellisesti ole mahdollista.

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies jää lähes aina. Olen suppean alan kirurgi, ja jos en mene töihin pitää usein useampi leikkaus siirtää ja se on todella hankalaa. Ei ole muita tekijöitä, ei vapaita saleja tai leikkaustiimejä jne. Ei ole kiva miehellekään, koska omat työt kärsii kanssa. Onneksi lapset ovat varsin terveitä. Jos molempien on kertakaikkiaan pakko mennä töihin ja lapsella esim. nuhakuume, niin ostamme lastenhoitoapua ja työpaikkakin sitä välillä on järjestänyt. Yhden päivän olen ollut poissa lapsen sairauden takia viim. 5 vuoden aikana, mies ehkä 4 päivää.

Miehesi työt ovat kärsineet, kun on tullut viiden vuoden aikana 4 päivää poissaoloja...?

Vierailija
142/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen loma kelpaa kyllä ja jään lähes aina. Pelaillaan siinä sitten, vaikka pleikkaa ja katsellaan lasten elokuvia+mässyy.

-Isä-

Voi et on helppoo! Pitäis varmaan itsekin mennä ulkopuoliselle töihin niin voisi rauhassa sairastaa kotona, kun olen kipeä ja viedä lapset tarhaan. Kotiäitinä hoidan lapset aina, itse kipeä tai lapset kipeinä. Ei siinä paljon mässytetä. Lapset olis tosi lihavia:D. Pitäiskö sanoa miehelle, että maksaa tästä hyväntekeväisyystyöstä palkkaa? Ai hemmetti, olen rikkaan suvun vesa ulkomailla ja meillä kotiäitiys on normi. Ihanaa olla läsnä lapsille! Ja kyllähän sen lapsista näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Eikö teidän työnantajanne vaadi selitystä miehenne työpaikalta, miksi mies ei voi hoitaa sairastalasta?

Meillä töissä sairaanlapsenhoito pitää jakaa puoliksi ja vuositasolla työnantajst vertaavat jopa molempien vanhempien tuntimäärän. Näin on ollut jo vuosia

Ei ihme, jos pienten lasten äitejä ei työllistetä.

Vierailija
144/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama työnantaja, joten hyvinkin tarkasti puoliksi menee, joskus vaihto jopa kesken päivän.

Vierailija
145/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin vielä töissä, hoiti mies noin 60-70% lapsen sairaspäivistä, koska minun poissaloni vaati yleensä aina asiakasaikojen perumisen/siirtämisen. Miehellä taas on useimpina päivinä töissä työpari, joten töistä poissaolo oli helpompaa.

Nyt olen äitiyslomalla, joten sairaspäivien hoitaja olen luonnollisestikin minä.

Vierailija
146/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietenkin nainen eli lasten äiti, joka jää hoitamaan lapsia kotiin, olivat lapset sitten sairaita tai terveitä. Miehen tehtävä on olla töissä ja tienata perheelle rahaa. Naisen tehtävä on olla kotona, tehdä kotityöt, hoitaa lapset ja kasvattaa niitä lapsia. Miehen tehtäviä kotona on esim. lumityöt, ruohon leikkaus, auton huolto ja muut ulkotyöt, nainen hoitaa kodin ja lapset. Miehen tehtäviin ei kuulu ottaa osaa kotitöihin saati lasten hoitoon tai kasvatukseen. Sellainen mies ei ansaitse miehen nimeä joka vaikka vauvan vaippoja vaihtaa tai keittää puuroa. Samoin naisen ei kuulu esim. leikata ruohoa, tehdä lumitöitä saati lähteä kodin ulkopuolelle töihin. En ymmärrä, että miksi tämä työnjako ei ole enää itsestään selvä nykyajan ihmisille.

Vierailija
147/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin vaan. Itse teen pääsääntöisesti etänä, tosin nyt äitiyslomalla. Mies voi myös tehdä etänä, ja tekeekin monesti ilman sen kummempaa tarvetta. Mulla on jonkun verran reissuja, miehellä nykyisessä hommassa vähemmän, eli todennäköisemmin mies jäisi kotiin. Voidaan jäädä myös molemmat, niin kumpikin saa päivän mittaan hommia eteenpäin. Onneksi ei ole hirveästi tarvinnut noita miettiä, kun esikoinen on aika vähän sairastellut, ja vauvakin on ollut tähän mennessä niin terve, että voisi ennustaa samanmoista tulevaisuutta.

Vierailija
148/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37v kirjoitti:

Se on tietenkin nainen eli lasten äiti, joka jää hoitamaan lapsia kotiin, olivat lapset sitten sairaita tai terveitä. Miehen tehtävä on olla töissä ja tienata perheelle rahaa. Naisen tehtävä on olla kotona, tehdä kotityöt, hoitaa lapset ja kasvattaa niitä lapsia. Miehen tehtäviä kotona on esim. lumityöt, ruohon leikkaus, auton huolto ja muut ulkotyöt, nainen hoitaa kodin ja lapset. Miehen tehtäviin ei kuulu ottaa osaa kotitöihin saati lasten hoitoon tai kasvatukseen. Sellainen mies ei ansaitse miehen nimeä joka vaikka vauvan vaippoja vaihtaa tai keittää puuroa. Samoin naisen ei kuulu esim. leikata ruohoa, tehdä lumitöitä saati lähteä kodin ulkopuolelle töihin. En ymmärrä, että miksi tämä työnjako ei ole enää itsestään selvä nykyajan ihmisille.

Siittiönluovuttaja hiljaa siellä ja vessaa pesemään jos ei kerran vielä nukuta.

Vierailija
149/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 37v kirjoitti:

Siittiönluovuttaja hiljaa siellä ja vessaa pesemään jos ei kerran vielä nukuta.

Minä en tee kotitöitä enkä koskaan ota käskyjä vastaan naisilta. Päinvastoin minä komennan ja rankaisen tottelemattomuudesta naisia kuten tosimiehen kuuluu.

Vierailija
150/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se jää, kumman työt kyseisenä päivänä helpommin antavat periksi. Jos sairaus jatkuu, niin koitetaan vuorotella. Joskus ollaan tehty niinkin, että toinen on hoitanut aamupäivän ja toinen iltapäivän, jos molemmilla on ollut jotain tärkeää ohjelmaa samana päivänä.

Vierailija
151/232 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies alkoi jäädä sen jälkeen, kun minun työnantajani alkoi vaatia miehen työnantajalta aina selvitystä siitä, että hän oli ollut töissä. Koki liian raskaana noiden papereiden kiikuttamisen palkkahallintoon.

Tällaiseen EI suostuta! Viette niitä lappuja vaan ja sinäkin otat osuutesi poissaoloista. Noin mulk*lla tavalla velvollisuuksiaan välttelevää työnantajaa ei nuoleskella antamalla periksi. Ei hän ole sen tärkeämpi kuin miehesikään ta. Kerää rusinat pullasta muiden kustannuksella, hyi!

Mun mielestä ihan fiksu veto työnantajalta. On taatusti törmännyt siihen, että vain naiset ovat pois työpaikoilta sairaiden lasten takia. 

Mä etsiytyisin tällaiselta työnantajalata pois mahdollisimman pian. Osoittaa epäluottamusta työntekijää kohtaan, eikä tuo kyllä paranna työssä viihtymistä, kun tehdään asioista mahdollisimman vaikeita.

Meillä kyllä oltiin valtaosin tyytyväisiä, kun siirryttiin tähän systeemiin. Jostain kummasta syystä poissaolot laskivat lähes puoleen ja muut työntekijät olivat iloisia tästä.. Samalla meillä siirryttiin systeemiin, että todistus pitää olla omista poissaoloista, jos vuoden aikana on yli viisi yksittäistä poissaoloa tai 20 pv yhteensä. Sama vaikutus, poissaolot vähenivät ja muiden työkuorma helpottui.

Vierailija
152/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni jää aina. Hän haluaa, kun on oikeus olla poissa töistä. Meidän lapset sairastaa tosi vähän, ja usein tauti iskee lomalla tai viikonloppuna. Koko viime vuonna mies oli poissa töistä 3 työpäivää, minä en yhtään.

Vierailija
153/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies jää, koska pystyy tekemään osittain töitä kotona. Minä jään ainoastaan jos miehellä on palaveri, jossa on pakko olla paikalla tai ennalta sovittu tapaaminen, mitä ei voi siirtää.

Vierailija
154/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin vihaa duuniaan ja esimiestään. Se menee meillä juuri toisinpäin, eli molemmat HALUAA jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Vuorottelemalla kuitenkin mennään.

Vierailija
155/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37v kirjoitti:

Onneksi jokaisella on vapaus valita haluamansa kaltainen kumppani. Kenenkään ei tarvitse ottaa sinun kaltaisistasi uhoavaa pikkupoikaa vaivoikseen jos ei huvita.

Vierailija
156/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37v kirjoitti:

Onnea vaan mykän kotiorjan ja synnytyskoneen etsintään.

Vierailija
157/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsotaan kummalle poisjäänti on suurempi menetys. Olen yrittäjä, mutta jään kyllä kotiin jos sovittuja töitä on vain 1-2 h ja tilaukset

Sellaisia että joku toinenkin voi ne näppärästi hoitaa. Menetän 50e/h tekemättömästä työstä.

Mieheni on työsuhteessa ja saa hoitaa sairasta lasta paikallisesti 3 päivää kotona. Usein hoitaakin päivän tai pari. Jos minulla on pitkä päivä töitä sovittuna se on herkästi 400-500e tulonmenetys.

Silloin en jää koskaan kotiin.

N43

Vierailija
158/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksvaan...... kirjoitti:

Minä jään AINA, koska mies on on yrittäjä ja ainoa työntekijä yrityksessään. Minä saan palkan ja mielelläni hoidan lastani.

Niin, ja sitten sinun kollegasi hoitaa aina sinunkin työt siellä työpaikalla ja sinäkin saat silti aina palkkaa.

Anteeksi näin kitkerä kommentti, mutta itse olen joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Meillä töissä meitä on kaksi, jotka hoitavat samoja tehtäviä eli meidän töitä on siis kahdelle koko ajan (kyseessä isompi yritys), ja kollegani on aina pois töistä lastensa sairastellessa, miehensä ei ikinä, syynä se, että miehensä on yrittäjä ja kovin tärkeä henkilö siellä kuulemma, ei tosin yhden hengen yrityksessä. Ymmärrän kyllä, että lapset ovat sairaana, mutta olen perin juurin kyllästynyt hoitamaan kollegani työt omieni lisäksi, ja kollegani saa koko ajan samaa palkkaa kuin minä. Hänelle siis tavallaan maksetaan myös siitä palkkaa että hänen miehensä voi olla aina töissä. Tietenkin tämä on yrityksen asia, mutta minusta tuollaiset järjestelyt ovat epäreiluja. Jos kollegani olisi yksinhuoltaja, hän olisi tietenkin yhtä lailla pois kuin nyt, mutta silloin hän ei olisi oman työnantajansa maksamana lastenhoitajana miehelleen, joka tienaa rahaa.

En osaa tätä ajatustani kovin hyvin sanoa, mutta tarkoitan sitä, että eikö olisi kohtuullista, että molemmat vanhemmat olisivat vuorotellen lasta hoitamassa, ei niin, että toisen työnantaja ja työkaverit joutuvat kantamaan suuremman ”taakan”?

Vierailija
159/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies alkoi jäädä sen jälkeen, kun minun työnantajani alkoi vaatia miehen työnantajalta aina selvitystä siitä, että hän oli ollut töissä. Koki liian raskaana noiden papereiden kiikuttamisen palkkahallintoon.

Mitä ihmettä? Voiko noin tehdä?

Vierailija
160/232 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jään aina vakityöstäni hoitamaan ”sairasta lastani” aina kun mahdollista, on kiva ärsyttää ja kyykyttää sosialistitanttoja työpaikalla, jotka yrittää työntää jatkuvasti paskamoisimmat hommat minulle, sielläpähän vääntävät niska limassa, kun mä vietän kotona kivaa lepopäivää ”niin kovin sairaan lapsen kanssa”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi