Miten sovitte puolisonne kanssa kumpi jää sairaan lapsen kanssa kotiin?
Tuleeko asiasta riitaa? Meillä tulee, kun mies aina ensimmäisenä kiirehtii sanomaan, että hänellä jotain tosi tärkeää eikä voi olla pois.
Esim tänään olin pois päivän töistä, ja huomenna olisi tärkeä tapaaminen aamupäivästä, jonne olisi tosi tärkeä päästä. Voisin vaikka koko loppupäiväni järjestää niin, että olen kotona. No kun kysyin mieheltä, että mitä tehdään huomisen kanssa, niin hän heti sanoi, ettei voi olla pois kun on joku urakkatyö kauempana, että eikö hän muka ole jo sanonut.
Hän ei siis edes kysynyt mitä minulla on ohjelmassa huomenna. Olen itse esimiesasemassa ja mieheni on duunari. Siinä mielessä pystyn järjestelemään aika hyvin päiväni ja tekemään osan töistä etänä, mutta välillä olisi melkein pakko olla paikalla töissä. Useimmiten kuitenkin jään sairaiden lasten kanssa kotiin, koska se onnistuu helpommin, mutta minusta se on epäreilua ja väärin, että mies pitää tätä itsestäänselvyytenä.
Mielipiteitä? Tai kokemuksia? Miten sumplitte teidän perheessä työkuviot, kun lapsi sairastuu?
Ja tarkennan vielä, että ilomielin hoidan lastani kotona, ja jos saisin valita niin olisin kotiäiti kokonaan. Valitettavasti se ei vaan taloudellisesti ole mahdollista.
Kommentit (232)
Aletaan läpsimään avokämmenellä. Se joka itkee ensiksi jää kotiin.
Meillä on molemmilla vanhemmilla sellaiset työt, että voidaan hoitaa paljon etänä. Joten meillä tämä on toiminut niin, että katsotaan molempien kalenterit ja se, kummalle kotiin jääminen aiheuttaa vähemmän harmia, jää kotiin.
Työnkuvat on ihmisillä erinlaisia ja sen mukaan mennään, ns duunarin niin kuin vähättelevästi ilmaisit on aika vaikea rakentaa esimerkiksi taloa etänä tai jos muuten joutuu olemaan asiakkaan luona tekemisissä. Useimmat hallinnolliset asiat esimies (niin kuin nostit asian esiin) voi tehdä etänä. Ja ihan näin duunarin näkökulmasta useinkaan esimiestä ei edes tarvita.
Heittämällä kolikkoa, kruunalla en jää klaavalla akka jää. Eiks ole simppeliä!
t. kruunalla ESSObaariin
Meillä laitetaan talvella lapsi yöksi ulos pakkaseen alusvaatteisillaan. Voidaan sitten molemmat olla muutama päivä kotona hoitamassa lasta.
Meillä ratkaisu oli erittäin yksinkertainen: se, jolle se oli palkallista, eli valtion palveluksessa oleva isä.
Vuosien jälkeen tuli selville että mies olisi voinut olla 3 päivää pois töistä ilmoituksella kun lapsi alle 10v ja palkka ei edes kärsisi. Minä olin pois ilman palkkaa. Itse siis mies paljasti sanomalla että nyt kun lapsi on 10v niin ei hän voi. Ja minun taas piti olla ilman palkkaa? Erosin. Nyt joutuu omalla viikollaan hoitamaan sairaudet. Mutta lapsi jo 14v joten pärjää flunssat ja muut. Vieläkin raivostuttaa, kuinka itsekäs mies on.
Outo mies sulla. Jään aina vapaaehtoisesti pois töistä näissä tilanteissa. Käytännössä ilmainen palkallinen vapaa.
Meillä nyt lapset on jo isoja, mutta aikanaan jäi se, jonka oli helpompi jäädä tai vietiin jommalle kummalle mummulle hoitoon. Oksennustaudissa ei tietenkään viety, ettei sentään vanhat ihmiset saa oksotautia. Hyvin harvoin olivat sairaana. Muistaisin, että olin tuon nyt 15-vuotiaan takia pois töistä ehkä 1,5 päivää koko sinä aikana, kun oli pieni. Hain kerran ekalla kesken päivän, kun oli oksentanut ja sitten olin vielä seuraavan päivän kotona. Vanhemman lapsen kanssa olin ehkä pari kertaa. Kumpikin aloitti hoidossa 10kk ja sairastivat ehkä sen 2-3 krt/vuosi.
Meillä oli toki tuuria, kun oli niin perusterveet lapset, mutta väitän, että siinä auttoi lääkärin välttely. Ei antibioottikuureja pahemmin tarvittu ja sitä kautta oma vastustuskyky pysyi hyvänä. Tuntuu, että jotkut saa (varmaan aiheesta) sitä antibioottia ja sitten on koko ajan jotain taas uusi kuuri jne. Oma lukunsa on nämä, jotka juoksee joka nuhatipasta lääkärille ja hyvää hoitoa on se, että on lääkearsenaali tuliaisena. Luonnollisesti ollaan iloisia, kun vakuutus on niin kannattava.... Eikä muuten vakuutettu myöskään lapsia. Ajateltiin, että käytetään julkisia ja jos on tarve päästä nopeammin, mennään yksityiselle. Sillä vakuutuksen hinnalla käy monta kertaa vuodessa tarvittaessa yksityislääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tule riitaa kun on ihana olla kotona viettämässä vapaapäivää! Kuka idiootti oikein haluaa mennä töihin?
Moni on mieluummin töissä kuin kotona lasten kanssa jotka ovat sairaita. Tiesitkö että ylipäätään lasten vanhemmat harkitsevat kotoa karkaamista muutenkin useammin kuin teini-ikäisenä
Vierailija kirjoitti:
Outo mies sulla. Jään aina vapaaehtoisesti pois töistä näissä tilanteissa. Käytännössä ilmainen palkallinen vapaa.
Unohdin vielä sanoa, että olen siis se meistä kahdesta, joka tienaa selkeästi enemmän.
Minä (isä) olen aina vapaaehtoinen. :) Meillä on töissä myös enemmän väkeä ja lihat selviävät paremmin vähemmällä miehityksellä kuin elävät hoivattavat, joten sikälikin on inhimillisistä syistä parempi, että minä olen pois. Mutta ihan ylipäätään, olen mieluusti lapsen/lasten kanssa kotona.