Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimallihan on järjetön!

Vierailija
17.09.2018 |

Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.

Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.

En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.

Haluan tietää! Vaalit lähenevät.

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole tehnyt sitä vaadittavaa tuntimäärää täyteen? Kesällä vaikka tehnyt pihatöitä tutuilla, niin aika nopeasti olisi tullut se 18h/3 kk täyteen. Ja silti olisi pystynyt hakemaan töitä.

Ei kai kukaan luule oikeasti, että aktiivimalli täyttyisi pikku avusteluilla. Pitää olla työsuhde, josta maksetaan oikeaa palkkaa sivukuluineen. Ei minun tutut ala ainakaan minun työnantajaksi.

Miksi kukaan vieras sinua palkkaisi, jos et kelpaa tutuillesikaan? Mietippä sitä.

Vierailija
22/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideana on, että kun ennen pitkää poltat käämisi kafkamaiseen pompotteluun, sinun katsotaan olevan kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Ja kas, yritykset saavat ilmaistyöntekijän! Näin se menee...

Noinhan se menee. Kaveri ollu työtön 8kk ja etsii jatkuvasti duunia. Sille tuli just postissa 6kk työkokeilu. Eli se ei kelpaa normaaliin työhön Te-Toimiston mielestä. Ei tietenkää mene mihinkään työkokeiluun se on ihan varma. 8kk aikana ihminen on siis luhistunut normaalista palkkatyöstä. 

Meidän firma ei palkkaa ketään oikealla palkalla enää. Kesäduunarit oli aktiivimallilaisia. Ei edes niillekään tarjottu kesätyötä oikealla palkalla. Meidän työpaikka pyörii ilmaisvoimalla, kun tarvitaa saikkutuuraajaa, lomatuuraajaa tai muuten vaan kiireapulaista. Toi 18h riittää just hyvin kaikkeen ja jos yli menee, niin seuraava uhri sisään jatkamaan mihin edellinen jäi. 

Tos just juteltiin safkiksella, että pomo se on säästänyt pitkän euron tän mallin takia ja itse odotellaan sitä sitä "tuotannollisista syistä" johtuvaa kengän kuvaa otsaan. 

Naapurifirmassa sama homma. Sielläkin duunarit hieroo päitään, että mitähän tulee tapahtuu, kun ukkoo tulee ovesta sisään tekee samat duunit ilmaseks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana on, että kun ennen pitkää poltat käämisi kafkamaiseen pompotteluun, sinun katsotaan olevan kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Ja kas, yritykset saavat ilmaistyöntekijän! Näin se menee...

Perusasiat kuntoon eli kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan joko itse (usein paja) tai hankkivat sitä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä (martat, 4h jne). Itse olen ollut leffaryhmässä ja ruuanlaittokurssilla ja mielestäni en tehnyt hyödyllistä työtä kuin itselleni.

Niinpä. Kuntouttavaa järjestetään sosiaalitoimen asiakkaille eli ei todellakaan kaikille työttömille.

Tuleehan työttömästä "sosiaalitoimen asiakas" siinä vaiheessa, jos aktivointisuunnitelmassa sovitaan kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei kai sosiaalitoimen aiempi asiakkuus ole mikään edellytys.

Vierailija
24/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee. Kaveri ollu työtön 8kk ja etsii jatkuvasti duunia. Sille tuli just postissa 6kk työkokeilu. Eli se ei kelpaa normaaliin työhön Te-Toimiston mielestä. Ei tietenkää mene mihinkään työkokeiluun se on ihan varma. 8kk aikana ihminen on siis luhistunut normaalista palkkatyöstä. 

Meidän firma ei palkkaa ketään oikealla palkalla enää. Kesäduunarit oli aktiivimallilaisia. Ei edes niillekään tarjottu kesätyötä oikealla palkalla. Meidän työpaikka pyörii ilmaisvoimalla, kun tarvitaa saikkutuuraajaa, lomatuuraajaa tai muuten vaan kiireapulaista. Toi 18h riittää just hyvin kaikkeen ja jos yli menee, niin seuraava uhri sisään jatkamaan mihin edellinen jäi. 

Tos just juteltiin safkiksella, että pomo se on säästänyt pitkän euron tän mallin takia ja itse odotellaan sitä sitä "tuotannollisista syistä" johtuvaa kengän kuvaa otsaan. 

Naapurifirmassa sama homma. Sielläkin duunarit hieroo päitään, että mitähän tulee tapahtuu, kun ukkoo tulee ovesta sisään tekee samat duunit ilmaseks.

Mitä sekoilet? Ei postissa voi tulla 6kk työkokeilua. Halutessaan työtön hankkii itse paikan ja neuvottelee te-toimiston kanssa, että pääseekö ja kuinka pitkäksi aikaa.

Toisekseen, ei ole työnantajalle ilmaista palkata työntekijöitä 18 tunniksi. Ihme työ sulla, jos perehdytys ei vie aikaa ja 18 t riittää työn loppuunsaattamiseen.

Taisit keksiä tämän ihan omasta päästäsi, vai?

Vierailija
25/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusasiat kuntoon eli kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan joko itse (usein paja) tai hankkivat sitä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä (martat, 4h jne). Itse olen ollut leffaryhmässä ja ruuanlaittokurssilla ja mielestäni en tehnyt hyödyllistä työtä kuin itselleni.

Niinpä. Kuntouttavaa järjestetään sosiaalitoimen asiakkaille eli ei todellakaan kaikille työttömille.

Tuleehan työttömästä "sosiaalitoimen asiakas" siinä vaiheessa, jos aktivointisuunnitelmassa sovitaan kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei kai sosiaalitoimen aiempi asiakkuus ole mikään edellytys.

No, aktivointisuunnitelmaa pitää olla tekemässä sosiaalitoimen työntekijä, joskus mukana myös te-toimiston edustaja. Lain mukaan sosiaalitoimen on ennen aktivointisuunnitelmaa tehtävä palvelutarvearvio.

Vierailija
26/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten heräsit ja päästit kissan ulos?

Vierailija
27/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, ei ongelmaa. 

Kerrotko Juhana vielä sieltä torkkupeiton alta minne?

Eli muutetaanko työn perässä kaupungista maalle vai päinvastoin?

Koska olet jo ehdottanut molempia ristiin.

Vierailija
28/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, ei ongelmaa. 

En sitten tajunnut mennä vain noihin paikkoihin, joihin en tullut valituksi. Anteeksi typeryyteni. En tiennyt sen olevan noin helppoa.

Tämä aloittajalta. Ja vaikka sinne töihin vain mennään, niin haluaisin tietää, ketkä tuon typerän mallin takana olivat?

Se oli minun idea eikä yhdenkään politiikon tai hallituksen, he saivat idean minulta ja se oli näin ollen yksittäisen ihmisen idea.

Vierailija
29/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa kaikki työttömät, että apulaisoikeusasiamies antoi ohjeistuksen viime viikolla, että kuntouttavaan työtöimintaan ei voida määrätä terveitä, työkykyisiä työttömiä, kunnan sakkomaksujen eikä työttömyyden keston perusteella. Pitäkää puolenne! Lukekaa oikeusapulaisasiemiehen ohjeistukset. Tämä kyykytys loppuu nyt.

Onko tuosta jossakin jotakin päätöstä, jonka voisi vaikka printata itselle?[/quot

Oikeusapulaismiehen päätökset ovat ihan nähtävillä googlettamalla: oikeusapulaismiehen päätökset. Hyvä blogi uusavuttomille on uuninpankkopoikablogi. Sieltä saa tyhmempikin tietoa.

Vierailija
30/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.

Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.

En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.

Haluan tietää! Vaalit lähenevät.

Persut ovat mallin takana Kokoomuksen piiskatessa niitä tekemään likaisen työn. Eli Persut, Siniset, Kokoomus ja Keskusta ovat mallista vastuussa.

Oppositiosta sitä kannattavat kaikki muut paitsi Vihreät ja Vasemmistoliitto.

Persuvihaaja taas valehtelee. Mallin takan on Hetemäen työryhmä, jossa ei ollut lainkaan Perussuomalaisedustusta. Sen sijaan Perussuomalaiset äänestivät mallia vastaan.

Juuri näin.

Vierailija
31/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisinta mallissa on se, ettei sitä sovelleta maahanmuuttajiin lainkaan. Heillä juoksee sossuedut samaan super hyvään malliin.

Vierailija
32/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOISTAN VIELLÄ! AKTIIVIMALLI OLI MINUN ANTAMA IDEA EIKÄ SE OLE HALLITUKSEN, YHDENKÄÄN POLITIIKON TAI KENENKÄÄN MUUN KESKIMÄ IDEA KUIN MINUN, YKSITTÄINEN IHMINEN SUOMESTA. Ketään suomesta ei antanut ideaa minulle siihen ja keksisin sen yksin keskittynellä harkinnalla. Se joka väittää hallitusta tai politiikkoja tästä tyhmäksi niin on kyllä ite tyhmä kapinallinen järjetön yhteiskunnan raivopää.

Raivoaminen on turhaa kuin voi ihan hyvin mennä sillä energialla töihin tai keskittyä omaan elämään, raivoaminen ei ole mitään elämistä.

Vierailija
33/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ei saa ottaa kuntouttavaan.

Vierailija
34/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee. Itsehän jäin työttömäksi opintojen jälkeen. Koko ajan olen hakenut töitä omalta alalta ja myös kaikenmoisia "hanttihommia". Pääsin useisiin haastatteluihin, mutta eihän sillä ollut mitään väliä, aktiivimallin leikkuriin jouduin. Nyt syksyllä onneksi työllistyin omalle alalle, mutta TE-toimistolla tahi aktiivimallilla ei ollut minkään sortin vaikutusta tähän. Tuntui melkoisen ahdistavalta menettää osa tuista, vaikka yritin työllistyä parhaani mukaan ja olin mielestäni hyvinkin aktiivinen.

Vierailija
35/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on säästää. Sina kun leikkuri käy niin tulee säästöjä.

Itse olen omaishoitaja niin ole vapautettu mutta silti aktivoitu.

No tykkään olla kuntouttavassa. En usko et töihin pääsen kun ikää on.

Vierailija
36/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ei saa ottaa kuntouttavaan.

Ottavat silti.

Vierailija
37/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivileikkuri on kyllä pelottavan hyvä keino selvittää työttömän kyky ylipäätään mihinkään. Jos ei kolmessa kuukaudessa saa edes 18 tuntia työtä tehtyä, niin tuskin sellaisella tekijällä mitään lisäarvoa yritykselle on. Puolethan työttömistä tuon saa kasaan ja loput ovat osastoa toivoton tapaus. 

Vierailija
38/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kuntouttavaa järjestetään sosiaalitoimen asiakkaille eli ei todellakaan kaikille työttömille.[/

Ei ole totta!

Olen kuntouttavassa ja ei saada mitään tukia. Mieheni korkeasti koulutettu ja hyvä palkka.

Työkkärissä annettiin nippu papereita ja sit luento missä oli 3 vaihtoehtoa, kaikki työtoimintaa.

Se yksi nappas täysillä ja otin sen.

Sossu teki paperit mutta sossua en ole koskaan nähnyt.

Paperit liikkui työkkärin virkailijan kautta.

Meillä oma valmentaja työkkärissä. Nyt se loppuu vaikka koettu erittäin hyväksi.

Vierailija
39/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tekivät aktiivimallin aikaiseksi mutta idea oli minun sanoi ketä vain sitä taikka tätä ja aktiivimalli tulee viellä saamaan suomalaiset aktiivisiksi työntekijöiksi niin vapaalla kuin töissä raataessa koska mikään ei voita työtä jossa saa olla aktiivinen.

Ihmisen keho ja mieli pystyy antamaan monen kymmenen kertaisen työmäärän sielustaan ja ihmiset käyttävät vain 10prosenttia jos sitäkään elämiseen ja aktiivinen elämä auttaa sen tason nostamiseen...wikipediasta voit lukea vaikka 5tiibetiläistä riitiä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Viisi_tiibetiläistä_riittiä

Aktiivimalli on paljon parempi kuin aktiiviton malli. Tanskassa asiat ovat monimutkaisempia eikä meillä ihmisillä ole aikaa katsoa yleisestikään mitä muut tekevät jos olemme viisaita.

Jos tälläiseen näin älykkääseen yhteisöön jota olemme 5miljoonalla ei saada jotain herätettä niin silloin hyväveliverkostot kaatavat systeemin sokeaksi ja epäinhimillisern suuntaan jossa työnteko on vain ällöttävää.

Voin taata että lidl työntekijät ovat onnellisempia kuin citymarketin työntekijät ja ne tekevät enemmän töitä kuin citymarketin työntekijät. Vaikka et saisi töitä ja sinulta ollaan leikattu 4,65% työttömyysedusta niin voit tutustua 5tiibetiläiseen riitiin ja aloittaa terveet elämäntavat jotta saat aikaiseksi enemmän mahdollisuuksien tullen joita tulee enemmän nuorentuessasi.

Suht koht tälläistä raatamista työelämäni historia on ollut.

Vierailija
40/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pääsee neljäks tunniks keräilemään risuja ja jauhamaan paskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi