Lapsi paheksuu kohtuullista alkoholin käyttöä
Onko jollain kokemusta siitä että isompi lapsi, joka jo vähän tietää alkoholin vaikutuksista alkaa tarkkailla vanhempien juomista? Meillä on aina käytetty alkoholia kohtuudella (korkeintaan pari annosta lapsen läsnä ollessa enkä muulloinkiaan muutamaa enempää) mutta nyt 11-vuotias suuttuu tästä meille. Viikonloppuisinolen tuon verran juonut (mies myös) eikä asia kuulemma haittaa perheen toista lasta,13 vuotiasta. Ollaan keskusteltu mikä on kohtuullista ja ettei humalassa saa olla jne. Mutta hän silti haluaa ettei ollenkaan juoda. Miten selitän kohtuukäytön, tuntuu että puolustelee? Pitääkö lopettaa vai käyttää kuten ennenkin ja näyttää , että käyttö on kohtuullista kuten aina ollut? Entä kun käydään vaikka tuttavilla ja sielläkin aikuiset juo kohtuudella? En voi ehkä kieltää sukulaisilta ja tuttavilta normaalia käyttöä vaikka viikon pituisella yhteisellä reissulla. Lapsi on herkkä ja miettii monia asioita. Hyvä kun kertoo meille asiasta mutta mitä tekisitte?
Kommentit (395)
Lapsi tietää, etteivät humalaiset vanhemmat osaa kirjoittaa sanaa alkoholinkäyttö oikein.
Alkoholia juoneet ihmiset haisevat pahalta ja käyttäytyvät eri tavoin, kuin selvinä.
Olkaa nyt ilman pari viikkoa jos pystytte.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tietää, etteivät humalaiset vanhemmat osaa kirjoittaa sanaa alkoholinkäyttö oikein.
Preskriptivisti iski jälleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen silmin aikuisen mielestä kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi vaikuttaa pelottavalta. Ehkä käytöksenne muuttuu, vaikka ette itse huomaa sitä?
Käytös ei parista oluesta muutu aikuisella ihmisellä, joka on tottunut juomiseen.
Kuka lapsi haluaa sellaiset vanhemmat, jotka ovat tottuneita juomaan?!?
Parissa oluessa käytöksen muutos on lähes pelkkää lumevaikutusta.
Ei ole. Niiden jäljiltä jos hyppää heti auton rattiin, niin saa vastata poliisille kännissä ajamisen seurauksista.
Kolmekin olutta saa juoda ennenkuin näkyy puhalluksessa mitään.
Sinulla on todella vastuuton asenne humalassa autoiluun. Et pahemmin taida välittää omasta tai muiden turvallisuudesta?
itse en isänä ole koskaan käyttänyt alkoholia lasteni läsnäollessa. en näe syytä, miksi alkoholin pitäisi olla osana perhe-elämän arkea. ne pari annosta saunan tai ruuan yhteydessä eivät ole mitenkään pakollisia. hyvin olen pärjännyt ilman. tiedän, että vanhempien vähäinenkin alkoholin käyttö saattaa aiheuttaa lapsessa ahdistusta. miksi tietoisesti aiheuttaisin lapsilleni mahdollisesti ahdistusta?
Minun lapseni on minulle tärkeintä maailmassa. Jos lapsesi ahdistuu alkoholia nähdessä, miten sinulle lapsesi ahdistus ei ole tärkeää ?
Korkki kiinni, vaikka loppuvuoden. Näet itsekin nopeasti kuinka tärkeää alkoholi sinulle on.
Koulusta ym. ympäristöstä opittua moralismia.
Kertoo kuinka vääristynyt suhde suomalaisilla on alkoholiin. Tämä on raittiusliikkeen propagandan tulosta.
Suomeen piti saada aikoinaan kieltolakiki ja senkin jälkeen kansaa on holhottu mielivaltaisesti vaikka suomalaisilla ei tuolloin Euroopan köyhimpiin kuuluvana kansana ollut edes varoja kuin vähäisiin alkoholi määriin.
Sen jälkeen on haluttu pitää yllä myyttiä suomalaisten poikkeiksellisista juomatavoista. Tämö kertoo yleisimminkin valtion suhtautumisesta kansalaisiin. Mitään oikeuksia on hyvin vähän mutta sitä enemmän velvollisuuksia. Tästä on seurauksena että ravintola elinkeino kamppailee heikon kannattavuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on minulle tärkeintä maailmassa. Jos lapsesi ahdistuu alkoholia nähdessä, miten sinulle lapsesi ahdistus ei ole tärkeää ?
Korkki kiinni, vaikka loppuvuoden. Näet itsekin nopeasti kuinka tärkeää alkoholi sinulle on.
Ap:lla on aikuislähtöinen kasvatustyyli. Aikuisella on oikeuksia, lapsella suhteessa ainoastaan velvollisuuksia. Kypsä aikuinen ottaisi toiminnassaan lapsensa näkemyksen huomioon.
Onhan kaikki spurgutkin omasta mielestään lähes absolutisteja joten vaikea arvioida aloittajan tilannetta.
Juot siis liikaa. Ihan selvä merkki on tuo, että lähheiset kiinnittää huomiota. Nyt korkki kiinni ja selitykset pois.
Meillä ei kyllä lapset määrää aikuisten tekemisiä. Koskaan ei juoda yhtä enempää lasten nähden eikä tuo ole koskaan noita häirinnyt, mutta kyse on periaatteesta. Joitakin ärsyttää se saunakalja, toisia ärsyttää vanhempien keskinäinen hellyys, kolmatta ärsyttää joku muu. Asiasta kuuluu keskustella mutta lapselle ei pidä antaa valtaa päättää aikuisten puolesta, se ei ole lapsellekaan hyväksi. Jos kyse olisi mistä hyvänsä muusta asiasta kuin oluesta niin nämäkin vastaukset olisivat kovin erilaisia. Jos vanhempi kieltäytyisi lopettamasta suklaansyöntiä lapsen käskystä niin kukaan ei hauku syömishäiriöiseksi tai kieltäytyisi olemasta pussaamatta toista vanhempaa niin kukaan ei hauku seksiaddiktiksi. Mutta ooh kun et anna sanella viikonlopun yhtä ruokajuomaa niin olet rappioalkoholisti. Only in Finland.
Tässä teille rattijuoppoudesta vänkääjille lainaus liikenneturvan sivuilta, olkaa hyvä:
"Alkoholi poistuu verestä palamalla. Maksa polttaa puhdasta alkoholia noin yhden gramman tunnissa kymmentä painokiloa kohden. Veren alkoholipitoisuus riippuu henkilön painosta. Naisilla alkoholiannos nostaa veren alkoholipitoisuutta miehiä enemmän kehon pienemmästä nestemäärästä johtuen.
Veren alkoholipitoisuuden nostamiseksi yli rattijuopumuksen promillerajan (0,5 promillea) tarvitaan keskimäärin kolme alkoholiannosta. Alkoholiannos (esim. pullo keskiolutta, 12 cl viiniä tai 4 cl viinaa) sisältää 12–14 grammaa alkoholia. Yhden alkoholiannoksen palaminen verestä kestää noin kaksi tuntia."
Ihmettelen väitettä etteikö kaksi kaljaa näkyisi puhallustestissä. Kolmesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan kaikki spurgutkin omasta mielestään lähes absolutisteja joten vaikea arvioida aloittajan tilannetta.
näinhän se menee. kaikki ovat kohtuukäyttäjiä paitsi aivan pohjalla käyneet alkoholistit, jotka käyvät aa-kokouksissa. todella harva aikuinen osaa arvioida miten oma alkoholin käyttö vaikuttaa läheisiin. melkein mitä enemmän sillä on negatiivista vaikutusta läheisiin, sitä enemmän kielletään sillä olevan mitään vaikutusta, vaan kaikki muut valittavat turhasta ja kiusaavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näinhän se menee. kaikki ovat kohtuukäyttäjiä paitsi aivan pohjalla käyneet alkoholistit, jotka käyvät aa-kokouksissa. todella harva aikuinen osaa arvioida miten oma alkoholin käyttö vaikuttaa läheisiin. melkein mitä enemmän sillä on negatiivista vaikutusta läheisiin, sitä enemmän kielletään sillä olevan mitään vaikutusta, vaan kaikki muut valittavat turhasta ja kiusaavat
Ei edes pohjalla käyneet.Yksi sai kenkää töistä ja oli avovankilassa toistuvasta rattijuoppoudesta,ei silti selvänä kertaakaan myöntänyt että juo liikaa.
Itse otan alkoholia ehkä kerran parissa, kolmessa vuodessa. Ja silloinkin vain pari lasia viiniä. No yksi lapsista on sellainen, että kerran kun join kotona sen pari annosta viiniä, oli siskolleen sanonut, että ei tykkää, kun äiti joi ne.
Juttelin lapsen kanssa ja sanoin, että alkoholi ei todellakaan ole minulle niin tärkeää, että enkö voisi jättää sitä paria lasia viiniäkin pois, minkä olen saattanut juoda muutaman kerran hänen elämässään. Että kokonaan voin olla ilmankin, jos se häntä häiritsee.
Eipä se minun elämää muuttanut. Olin sitten ihan kokonaan ilman siihen asti, että hän muutti pois kotoa. Nyt saatan pari kertaa vuodessa juoda puoli pulloa saunasiideriä ihan vain sen takia, että joskus vain haluttaa. En ole koskaan välittänyt alkoholista. Nuorena pari kertaa join itseni humalaan ja se ei ollut mikään mukava olotila
Ja sama propaganda vaan jatkuu ja jatkuu. Aivan naurettavaa nämä "yksi saunakalja ja olet alkoholisti" ja "lapsi tietää aikuisia paremmin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on sitten se toinen ääripää, jossa kohtuukäyttäjien olemassaolokin kyseenalaistetaan ja leimataan saunakalja alkoholistin merkiksi. Kun eihän sitä kukaan voi itse osata arvioida. Jos ap:kin sanoo 1-2 annosta, niin puolet keskustelijoista tuntuu pitävän varmana faktana että määrät on oikeasti kymmenkertaisia. Hohhoijaa.
Surkuhupaisa ketju. Ihmiset kilpaa vakuuttavat ettei alkoholin juomisella ole heihin mitään vaikutusta. Jos tämä pitäisi paikkansa, niin silloinhan se olisi helppoa jättää pois lapsen niin pyytäessä. Omaa riippuvuutta ei vain ole helppoa myöntää, siksi selittelyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen silmin aikuisen mielestä kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi vaikuttaa pelottavalta. Ehkä käytöksenne muuttuu, vaikka ette itse huomaa sitä?
Käytös ei parista oluesta muutu aikuisella ihmisellä, joka on tottunut juomiseen.
Kuka lapsi haluaa sellaiset vanhemmat, jotka ovat tottuneita juomaan?!?
Parissa oluessa käytöksen muutos on lähes pelkkää lumevaikutusta.
Ei ole. Niiden jäljiltä jos hyppää heti auton rattiin, niin saa vastata poliisille kännissä ajamisen seurauksista.
Kolmekin olutta saa juoda ennenkuin näkyy puhalluksessa mitään.
Sinulla on todella vastuuton asenne humalassa autoiluun. Et pahemmin taida välittää omasta tai muiden turvallisuudesta?
Ahaa. Vaikka tutkimuksissa on todettu, että liikennekäyttäytyminen PARANEE ainakin sinne 0,7 promilleen saakka, niin alle tuon maagisen 0,5 promillen ajavat ovat se ongelma. Ei missään tapauksessa ne 2 promillen sankarit.
Kyse ei ole siitä, että ilman ei pystyisi rentoutumaan vaan siitä, että alkoholi vahvistaa rentoutumista.