Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsia alistetaan ja nöyryytetään laitoksissa ympäri maata

Vierailija
15.09.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10400366
Oikeusasiamies on ratsannut viimeisten kahden vuoden kymmeniä lastensuojelulaitoksia, koska epäilyksiä kyseenalaisista menetelmistä on ollut. Lähes kaikista löytyi ongelmia.

"– Olen aika huolissani. On noussut esiin hyvin paljon epäkohtia, jotka eivät koske vain yhtä lasta vaan kaikkia laitokseen sijoitettuja lapsia. Lasten elämää on rajoitettu vetoamalla siihen, että kyseessä on kasvatuskeino, kertoo Räty.
Laitoksilla voi olla lukuisia omia mielivaltaisia sääntöjä ja käytäntöjä, joiden nojalla estetään lapsia lähtemästä ulos tai pitämästä yhteyttä kotiin. Työntekijät myös puuttuvat nuorten asioihin tavalla, joka ei heille kuulu"

Tiedän, että on myös hyviä paikkoja, mutta kyllä vihaksi pistää tällaiset uutiset. Lapsilla jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä yhteiskunta tarjoaa tällaisia "auttajia" jotka kohtelevat lapsia kuin jotain saastaa.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt senkin, kun äiti tulee katsomaan lastaan ja lapsi pieksää äitinsä. Äiti ei pärjännyt tilanteessa, vaan huusi apua. Pakko siihen oli väliin mennä ja avekkiotteella hakea lapsi pois.

Toinen aika paha tilanne oli, kun toinen äiti oli katsomassa lastaan, niin vieras lapsi kävi päälle ja puri vierailevaa äitiä käsivarresta aika pahasti.

Vierailija
62/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmasti monitahoinen ongelma. Ensinnäkin ne laitokset ovat jo itsessään ongelmallisia. Huonon elämän alun saaneita kasataan jonnekin voittoa tekevään yritykseen (jossa siis rahan teko ykköstavoite, lastensuojelu sivuseikka). Rahan teko tarkoittaa siis sitä, että paikkaan kasataan iso määrä nuoria ja lapsia, joista yritetään huolehtia mahdollisimman pienillä resursseilla. Se jo yksistään takaa, että olosuhteet ovat laistosmaiset.

Toisekseen alalla toimivien henkilöiden koulutuksessa on pahoja puutteita. Itse en lähihoitajana valinnut mieleterveys-/ päihdepuolta erikoistumisalaksi, koska kouluttajien puhetyyli  oli jo valmiiksi  niin räikeän arvottava, leimaava ja halveksuva ko. ongelmista kärsviä kohtaan. Suu auki kuunteli niitä luentoja, joissa pääpointti tuntui olevan se, milloin on lain  mukaan oikeus ottaa tarvittaessa pakkokeinot käyttöön.  Kaikki aikaisempi  eettinen jorina ihmisarvon kunnioituksesta, asiakkaan yksilöllisestä kohtaamisesta oli jo ajat sitten lentänyt näemmä romukoppaan.

Usko tai älä, mutta näihin paikkoihin on yleensäkin erittäin vaikea saada henkilökuntaa. Kävin pari yötä tekemässä sijaisuutta tällaiseen paikkaan ja totesin, että ei ole minun juttu, kun iltavuorolaiset kävi ennen yöhoitajien tuloa huonekierroksen (joka sekin piti tehdä erityisillä luvilla ja olla monta paperia allekirjoitettuna) ja saldona oli pari veistä, haarukka kätkettynä tyynyn alle ja muutakin teräasetta.

Saati viisasta ja pysyvää henkilökuntaa. Tällaiset laitokset ovat omiaan henkilöille, jotka omien traumojen takia kärsivät itse esim. sadistisista piirteistä. 

No en ole kyllä yhtään sadistista työkaveria tavannut. Kaikilla omilla työkavereillani on suuri sydän, kova tahto auttaa ja ymmärtää näitä lapsia ja nuoria. Välittävät oikeasti. Paljon yritetään saada aikaan ihan vain keskustelemalla ja sanoittamalla.

Kiva juttu, ettei lasten ja nuorten laitoksissa ole sadismia. Jeren tarinakin taisi olla ihan suurten sydänten ja ymmärryksen tulosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei enää esim. hosmoseksuaalisuuden vuoksi kohdella nuoria tällä tavoin (toivottavasti) laitoksissa. Olemme silti sulkeneet silmämme muilta asioilta nuorten kohdalla, jotka vain leimaamme oman ymmärryksemme mukaan helposti huonoksi käytökseksi. Esim. täälläkin mainittu autismi eri muotoineen on varmasti yliedustettuna laitoksissa lasten kohdalla. Kuka huolehtii, että he varmasti saavat ihmisoiketuensa toteutuvat?  En jaksa uskoa, että kukaan.

Entä  koululainen, joka on  vaikka todella introvertti ja aistiherkkä, voimakas kosketusherkkyys. Sitä sitten yritetään hoitaa halaamalla ja tiukasti sylissä pitämällä. Kun se ei toimi, ja lapsi saa raivareita, hän onkin kuritta kasvanut lapsi, joka voidaan ottaa huostaan ja laitokseen. Näitä tapauksia riittää. Olisi lastensuojeluvaltuuteulle työmaata.

Hyvä, että näitä tuodaan päivänvaloon, sillä lasten ja nuorten laitoshoito on maassamme häpeä ja pimeä kohta. 

Työskenteletkö alalla tai koulutatko ammattilaisia? Sinulla on niin vankka näkemys siitä miten asiat ja tilanteet pitää hoitaa, niin mietin vaan, että hyödynnätkö näitä tietojasi? Meillä koulutetaan henkilökuntaa jatkuvasti ja etsimme erilaisia katsanto- ja näkökulmia. Jos jollakin on kaikki avaimet ongelmiin, niin tämä työkenttö kuulisi niistä mielellään.

Vierailija
64/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki vielä muuttuu paremmaksi sotella, "valinnanvapaudella" ja kokoomuslaisilla arvoilla?

valitettavasti ihan sama ongelma julkisissa yksiköissä, kuten psykiatrisilla osastoilla ja vanhusosastoilla. Parempi valvonta ja selkeät rajat hoidolle tarpeen sekä julkisella että yksityisellä.

Vierailija
65/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei enää esim. hosmoseksuaalisuuden vuoksi kohdella nuoria tällä tavoin (toivottavasti) laitoksissa. Olemme silti sulkeneet silmämme muilta asioilta nuorten kohdalla, jotka vain leimaamme oman ymmärryksemme mukaan helposti huonoksi käytökseksi. Esim. täälläkin mainittu autismi eri muotoineen on varmasti yliedustettuna laitoksissa lasten kohdalla. Kuka huolehtii, että he varmasti saavat ihmisoiketuensa toteutuvat?  En jaksa uskoa, että kukaan.

Entä  koululainen, joka on  vaikka todella introvertti ja aistiherkkä, voimakas kosketusherkkyys. Sitä sitten yritetään hoitaa halaamalla ja tiukasti sylissä pitämällä. Kun se ei toimi, ja lapsi saa raivareita, hän onkin kuritta kasvanut lapsi, joka voidaan ottaa huostaan ja laitokseen. Näitä tapauksia riittää. Olisi lastensuojeluvaltuuteulle työmaata.

Hyvä, että näitä tuodaan päivänvaloon, sillä lasten ja nuorten laitoshoito on maassamme häpeä ja pimeä kohta. 

Juuri näin. Voisi kokonaan lopettaa lastenkodit ja laitokset ja erityislasten hoitoyksiköt. Vanhemmat kyllä pystyvät hoitamaan itse omansa, kun ovat nämä synnyttäneetkin. Miksi tuhlata yhteiskunnan rahaa pahimmillaan 1000 euroa vuorokausi siihen, että joku muu hoitaa heidän lapsensa.

Vierailija
66/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt senkin, kun äiti tulee katsomaan lastaan ja lapsi pieksää äitinsä. Äiti ei pärjännyt tilanteessa, vaan huusi apua. Pakko siihen oli väliin mennä ja avekkiotteella hakea lapsi pois.

Toinen aika paha tilanne oli, kun toinen äiti oli katsomassa lastaan, niin vieras lapsi kävi päälle ja puri vierailevaa äitiä käsivarresta aika pahasti.

Kuulostaa toki rajulta, mutta eikä se kerro juuri siitä, että asiat eivät ole hyvin, ja lapsi voi huonosti? Ehkä äitiään pureva lapsi ilmaisi, että minut on hylätty ja jätetty laitoksen armoille? Otetaanko ylipäätään kunnolla selvää, miksi lapsi käyttäytyy niin vaikeasti? Vai "hoidetaanko" vain raivokohtauksia? Silloinhan riittäisi koirakoulutuskin.

Vierailija
67/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Jäisi myös julkknen arvostelu vähemmälle.

Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Räty voisi työskennellä vuoden lapsukaiden kanssa, jotka käyttävät mahdollisimman suurta väkivaltaa aina kun hermo menee. Eli joka päivä. Sellaisista asioista, että ei, ei saa pelata pitkin päivää ja yötä, läksyt pitää tehdä. Ei saa syödä pelkästään makeita herkkuja, pitää syödä tavan ruokaa. Ei saa valvoa pitkin yötä kännykällä. Koulussa pitää käydä. Ja väkivaltainen riehumiskohtaus aina näistä samoista asoista ja kaikista muistakin mahdollisista.

Kyllä toikin nyt vähän ahdistavalta kuulosta että joku puuttuu kaikkeen ja rajoittaa aivan kaikkea. Eikö riitä että nuori on öisin sängyssään ja häiritsemättä muita? Miten jonkun voi pakottaa nukkumaan? Tai syömään?

Vierailija
68/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeren äitihän voi hoitaa Jeren itse

Vierailija
69/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Räty voisi työskennellä vuoden lapsukaiden kanssa, jotka käyttävät mahdollisimman suurta väkivaltaa aina kun hermo menee. Eli joka päivä. Sellaisista asioista, että ei, ei saa pelata pitkin päivää ja yötä, läksyt pitää tehdä. Ei saa syödä pelkästään makeita herkkuja, pitää syödä tavan ruokaa. Ei saa valvoa pitkin yötä kännykällä. Koulussa pitää käydä. Ja väkivaltainen riehumiskohtaus aina näistä samoista asoista ja kaikista muistakin mahdollisista.

Kyllä toikin nyt vähän ahdistavalta kuulosta että joku puuttuu kaikkeen ja rajoittaa aivan kaikkea. Eikö riitä että nuori on öisin sängyssään ja häiritsemättä muita? Miten jonkun voi pakottaa nukkumaan? Tai syömään?

Kun olisikin yöt sängyssään häiritsemättä muita....

Vierailija
70/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että oikeusasiamies olisi näitä tyhjästä keksinyt. Kyllä jotain ongelmia on selkeästi ollut.

Vierailija
71/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa toki rajulta, mutta eikä se kerro juuri siitä, että asiat eivät ole hyvin, ja lapsi voi huonosti? Ehkä äitiään pureva lapsi ilmaisi, että minut on hylätty ja jätetty laitoksen armoille? Otetaanko ylipäätään kunnolla selvää, miksi lapsi käyttäytyy niin vaikeasti? Vai "hoidetaanko" vain raivokohtauksia? Silloinhan riittäisi koirakoulutuskin.

Laitokseen taisi tulla siksi, että pahoinpiteli pienempiä sisaruksiaan niin pahasti, että muiden turvallisuuen takia ei voitu pitää kotona

Vierailija
72/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasi tippa tulla silmään kun luin tuon jutun. Olen itse ollut joskus osastolla psykoottisen masennuksen vuoksi, ja osasto ja epäsopivat lääkitykset ja lääkehaitat oli todella rankka kokemus henkisesti. Miten sitten lapsella joka on noissa raskaissa lääkityksissä :,( Jonka voi olla vielä hankalampi pitää puoliaan.

"Jere kertoo avautuneensa ennen Niuvanniemeen joutumistaan psykologille siitä, kuinka pahalta hänestä tuntui. Kuinka hän tunsi itsensä pieneksi muurahaiseksi, jota isot pahat aikuiset jahtaavat. Hoitoraporttiin pojan tuntemukset kirjattiin näin:

Jere kokee olevansa muurahainen.

Väite muurahaiskokemuksesta kertautui jatkossa aina uusiin hoitoraportteihin, joissa käytiin läpi Jeren taustoja. Se on siellä tänä päivänäkin.

– Se oli kielikuva. En todellakaan ole koskaan kuvitellut olevani muurahainen, Jere puuskahtaa."

Itsellänikin on tuollaisia merkintöjä, jotka on kirjattu tuollaiseen sävyyn, enkä koe omikseni.

Vierailija
73/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10400366

Oikeusasiamies on ratsannut viimeisten kahden vuoden kymmeniä lastensuojelulaitoksia, koska epäilyksiä kyseenalaisista menetelmistä on ollut. Lähes kaikista löytyi ongelmia.

"– Olen aika huolissani. On noussut esiin hyvin paljon epäkohtia, jotka eivät koske vain yhtä lasta vaan kaikkia laitokseen sijoitettuja lapsia. Lasten elämää on rajoitettu vetoamalla siihen, että kyseessä on kasvatuskeino, kertoo Räty.

Laitoksilla voi olla lukuisia omia mielivaltaisia sääntöjä ja käytäntöjä, joiden nojalla estetään lapsia lähtemästä ulos tai pitämästä yhteyttä kotiin. Työntekijät myös puuttuvat nuorten asioihin tavalla, joka ei heille kuulu"

Tiedän, että on myös hyviä paikkoja, mutta kyllä vihaksi pistää tällaiset uutiset. Lapsilla jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä yhteiskunta tarjoaa tällaisia "auttajia" jotka kohtelevat lapsia kuin jotain saastaa.

Lastensuojelutyöhön pyrkii ilmeisesti kieroon kasvaneita tyyppejä (on tietenkin myös hyviä), jotka saavat tyydytystä toteuttaessaan sadismiaan lapsiin ja nuoriin jotka ovat näiden mukamas aikuisten auttajien armoilla. Valvontaa pitäisi lisätä, ja tehdä vahvat psykologiset testit joka ainoalle, joka tuolle alallee suuntautuu. Jotta epäsopivat karsiutuisi pois heti alussa.

Vierailija
74/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi nuorilta on kielletty yhteydenpito kotiin?

Vierailija
75/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja liika lapsen karkin syöminen oikeutt sinut väkivallan käyttöön?

Rajat eivät ole väkivaltaa. Sanallinen kieltäminen ei ole väkivaltaa. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa lasta kohtaan, kiinni olen pitänyt jos lapsi on käyttäytynyt väkivaltaisesti minua kohtaan, vahingoittanut itseään tai muita lapsia. Tai hajoittanut raivon vallassa taloa. Aina ennen kiinnipitoa tilanne yritetään selvittää puhumalla, selittämällä, rauhoittelemalla.

Väkivalta on väkivaltaa, vaikka se olisi itsepuolustuksella oikeutettua. Itsensä ja muiden puolustaminen väkivalloin on oikeutettua, mutta se että kiellät oikeutetun väkivallan olevan väkivaltaa kertoo, että käytät väkivaltaa oikeuttamattomasti.

Tiedätköhän sinä mitä kiinnipito tarkoittaa? Siinä pidetään lasta sillä tavalla, ettei tämä pääse vahingoittamaan itseä tai muita. Ei mitään muuta. Kaikki muu voiman käyttö ja muu on kielettyä ja olisi typerää muutenkin siinä tilanteessa, kun yrittää rauhoittaa väkivaltaista lasta. Siinä pitää pysyä itse rauhallisena ja samalla yrittää rauhoittaa ja sanoittaa lapselle tilannetta. Selittää että kiinnipidosta pääsee vasta kun lapsi on rauhoittunut niin ettei yritä vahingoittaa ketään eikä mitään.

Mitä sinä tekisit lapselle, joka hakkaa toista lasta? Tai työntekijää? Puree, potkii, raapii ja ottaa tarvittaessa kättä pidempään. Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Kyllä tuo on väkivaltaa, vaikka tuon tekisi massamurhaajalle. Väkivalta on joskus oikeutettua.

Ei, se ei ole väkivaltaa. Kiinnipidossa estetään väkivalta. Mitä sinä tekisit näille lapsille? Jätit vastaamatta kysymykseen. Miten sinä purkaisit tilanteen, jossa lapsi käy toiseen lapseen käsiksi käyttäen mahdollisimman suurta väkivaltaa?

No en ainakaan kävisi käsiksi. Puhuisin ja saisin ymmärtämään, että toiselle voi tulla paha mieli, kun käy kiinni. Kertoisin myös, että jokaisella on oikeus koskemattomuuteen. Myös sillä toisella lapsella. Asiallisella ja rauhallisella puhumisella pääsee pidemmälle, kuin että hoitajana lähdet heti repimään irti. Se vain provosoi hyökkääjää.

Eli siis kun lapsi on toisen lapsen päällä, sinä vain puhuisit ja puhuisit siinä tilanteessa ja selittäisit lapselle, että toiseen saattaa sattua? Tämä väkivallan kohteena oleva lapsi huutaa kauhuissaan apua ja veri lentää ja sinä vain puhut siinä vieressä? Miten sinä selität sille tilanteesta traumatisoituneelle hakatulle lapselle? Miten sinä vakuutat sille lapselle, että se on turvassa ja mitään pahaa ei voi enää tapahtua, vaikka olisi toistuvasti tällaisten väkivaltaisten hyökkäysten kohteena? Oliko tämä sarkasmia? Yleensä se väkivalta on sitä luokkaa, että ellei siihen puutu, se toinen lapsi on sairaalassa tilanteen jälkeen. Ja näihin voi liittyä myös seksuaalista hyväksikäyttöä ja raiskausyrityksiä.

Vierailija
76/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että väärin kohtelut tulevat päivänvaloon. Varmasti on paljon tehtävää niin vammaisten, lasten ja nuorten kuin vanhustenkin laitoshoidossa, myös muussa psykiatrisessa laitoshoidossa. Pitää huolehtia ihmisoikeuksista ja inhimillisyydestä.

Joku aiemmin totesi, että lapsia on vaikea korjata. Rikkinäisiä lapsia ei saisi ainakaan rikkoa lisää.

Vierailija
77/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasi tippa tulla silmään kun luin tuon jutun. Olen itse ollut joskus osastolla psykoottisen masennuksen vuoksi, ja osasto ja epäsopivat lääkitykset ja lääkehaitat oli todella rankka kokemus henkisesti. Miten sitten lapsella joka on noissa raskaissa lääkityksissä :,( Jonka voi olla vielä hankalampi pitää puoliaan.

"Jere kertoo avautuneensa ennen Niuvanniemeen joutumistaan psykologille siitä, kuinka pahalta hänestä tuntui. Kuinka hän tunsi itsensä pieneksi muurahaiseksi, jota isot pahat aikuiset jahtaavat. Hoitoraporttiin pojan tuntemukset kirjattiin näin:

Jere kokee olevansa muurahainen.

Väite muurahaiskokemuksesta kertautui jatkossa aina uusiin hoitoraportteihin, joissa käytiin läpi Jeren taustoja. Se on siellä tänä päivänäkin.

– Se oli kielikuva. En todellakaan ole koskaan kuvitellut olevani muurahainen, Jere puuskahtaa."

Itsellänikin on tuollaisia merkintöjä, jotka on kirjattu tuollaiseen sävyyn, enkä koe omikseni.

Jos Niuvanniemeen on joutunut, niin on jo aika paha tapaus. Mahtaa olla melkoinen, kun aikuiseksi tulee. 

Vierailija
78/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sen lapsen pitää käydä koulua. Suomessa on oppimisvelvollisuus. Jos lapsi nukahtaa vasta kuuden aikaan aamulla pelattuaan koko yön kännykällä, niin mitäpä luulet saako lasta aamulla kouluun? Ja mitäpä luulet miten tämö vaikuttaa lapsen mielenterveyteen ja jaksamiseen? Yön valvomiset näkyy seuraavana päivänä raivokohtauksina, impulsiivisena käytöksenä, häiriköintinä. Masennuksen ja ahdistuksena. Parhaimmillaan psykoosina kun tarpeeksi valvotaan.

Vierailija
79/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Voisi kokonaan lopettaa lastenkodit ja laitokset ja erityislasten hoitoyksiköt. Vanhemmat kyllä pystyvät hoitamaan itse omansa, kun ovat nämä synnyttäneetkin. Miksi tuhlata yhteiskunnan rahaa pahimmillaan 1000 euroa vuorokausi siihen, että joku muu hoitaa heidän lapsensa.[/quote]

Tarkoitatko tällä kenties sitä, että kaikki lasten hoito on väärin? Jos lapsella on vaikea sairaus tai vamma, vanhemmat kyllä pystyvät hoitamaan omansa, kun ovat synnyttäneetkin? Tarkoitatko ihan kaikkia sairauksia?

Vierailija
80/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Monissa laitoksissa ne ovet ovatkin auki, niissä näet toimitaan oikein. Laissa muuten ei ole kielletty nuorten hatkaaminen :)

Ja sehän se mahtavaa onkin kun ei saa laittaa mitään rajoja. Rajaton lapsi mielenterveys- ja käytöshäiriöillä tulee olemaan tulevaisuuden vankilakierre-heebo. Koska lapset ihan oikeasti tarvitsevat sekä rajoja että rakkautta. Ilman rajoja lapsesta tulee turvaton, rajaton, oppii manipuloimaan, ei kunnioita sääntöjä, ei kunnioita muita ihmisiä. Sama tilanne ilman rakkautta kasvavilla. Molempia tarvitaan, ei vain toista. Työntekijöillä on käytössä vain rakkaus, mitään muuta ei saisi tehdä, koska ”mielivaltaa”.

Minua niin naurattaa tämä sormi pystyssä opastajat. Samat ihmiset kuitenkin vauhkoavat, kun heidän lapsen luokallaan on väkivaltainen ja mielenterveysongelmainen lapsi, jota heidän lapset pelkää. Mutta heti toisessa ketjussa kauhistellaan, kun lapsia on laitoksessa ja niille yritetään jotain rajoja opettaa.

Yleensäkin kannatan itse sotea nykyään. Kaikki laitoksia yms. tuomitsevat saavat tulevaisuudessa hoitaa väkivaltaiset dementiapappansa itse ja myös ne käytöshäiriöiset, haastavat lapsensa itse kodeissaan.

Ongelma on juurikin tämä rakkaus. Mistä sitä saa? Jos sitä ei ole omassa sydämessä, ja jos kaikki on lopultakin vain julmaa sattumaa, ja kannatetaan salaisesti eutanasiaa ja ollaan hyvän vihollisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi