Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsia alistetaan ja nöyryytetään laitoksissa ympäri maata

Vierailija
15.09.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10400366
Oikeusasiamies on ratsannut viimeisten kahden vuoden kymmeniä lastensuojelulaitoksia, koska epäilyksiä kyseenalaisista menetelmistä on ollut. Lähes kaikista löytyi ongelmia.

"– Olen aika huolissani. On noussut esiin hyvin paljon epäkohtia, jotka eivät koske vain yhtä lasta vaan kaikkia laitokseen sijoitettuja lapsia. Lasten elämää on rajoitettu vetoamalla siihen, että kyseessä on kasvatuskeino, kertoo Räty.
Laitoksilla voi olla lukuisia omia mielivaltaisia sääntöjä ja käytäntöjä, joiden nojalla estetään lapsia lähtemästä ulos tai pitämästä yhteyttä kotiin. Työntekijät myös puuttuvat nuorten asioihin tavalla, joka ei heille kuulu"

Tiedän, että on myös hyviä paikkoja, mutta kyllä vihaksi pistää tällaiset uutiset. Lapsilla jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä yhteiskunta tarjoaa tällaisia "auttajia" jotka kohtelevat lapsia kuin jotain saastaa.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Jäisi myös julkknen arvostelu vähemmälle.

Vaihda työpaikkaa. Minä tein niin sen jälkeen, kun 12 vuotias sälli pahoinpiteli.Sormi murtui ja potkaisi naamaan niin, että tuli iso ruhje. Onneksi ei poskiluu murtunut. Väsyin siihen jatkuvaan väkivaltaan, puremisiin, sylkemisiin, hiuksista repimisiin ja siihen, että sait soitella poliiseja avuksi, jotka sitten tulivat tunnin päästä, kun ehtivät.

Olen kanssa miettinyt työpaikan vaihtoa. Tätä se juuri on.

Vierailija
22/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä, ammattilaisilla on peukalo keskellä kämmentä esimerkiksi adhd lasten kanssa. Ei voi ku nauraa.

Oma vanhenpi adhd lapsi oli kuvaamasi tapainen, pahimmillaan 40minuuttia riehu, puri, raapi,sylki,potki,löi, hakkas päällään. Mulla oli siihe lisäksi vielä vauva/taapero päälle. Oltiin kyllä miehen kanssa kovilla, koska parisuhde aikaa ei ollut.

Mutta oikealla lääkityksellä (adhd) ja impulssikontrollin kasvun myötä jätkä on mitä mainioin seuralainen nyt 14v iässä!!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Vaihda työpaikkaa. Minä tein niin sen jälkeen, kun 12 vuotias sälli pahoinpiteli.Sormi murtui ja potkaisi naamaan niin, että tuli iso ruhje. Onneksi ei poskiluu murtunut. Väsyin siihen jatkuvaan väkivaltaan, puremisiin, sylkemisiin, hiuksista repimisiin ja siihen, että sait soitella poliiseja avuksi, jotka sitten tulivat tunnin päästä, kun ehtivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salakamerat laitoksiin ja lastenkotiin.

Oikeutta lapsille

Jos kamerat tulisi, nousisi suuri huoli työntekijöiden oikeuksista. Oikeus turvalliseen työympäristöön ilman jatkuvaa väkivallan uhkaa ja väkivaltaa.

Vierailija
24/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on just tätä, ammattilaisilla on peukalo keskellä kämmentä esimerkiksi adhd lasten kanssa. Ei voi ku nauraa.

Oma vanhenpi adhd lapsi oli kuvaamasi tapainen, pahimmillaan 40minuuttia riehu, puri, raapi,sylki,potki,löi, hakkas päällään. Mulla oli siihe lisäksi vielä vauva/taapero päälle. Oltiin kyllä miehen kanssa kovilla, koska parisuhde aikaa ei ollut.

Mutta oikealla lääkityksellä (adhd) ja impulssikontrollin kasvun myötä jätkä on mitä mainioin seuralainen nyt 14v iässä!!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin huvittavaa, kun tavan tollukka mistään mitään tietämättä ja näkemättä ”tietää”, että väkivaltaiset lastenkodin nuoret kärsivät vain väärin hoidetusta adhd:stä 🙄...

Vierailija
25/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Samaa mieltä. Vanhemmat kantamaan vastuun lapsistaan. Eivät saisi työntää lapsiaan laitoksiin, kun eivät itse viitsi rajoja laittaa.

26/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salakamerat laitoksiin ja lastenkotiin.

Oikeutta lapsille

Minäkin kannatan kameravalvontaa. Ei se ongelmia kokonaan poista, mutta tekee niiden ratkomisen helpommaksi sekä estää osan väkivaltatapauksista.

Vierailija
27/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Räty voisi työskennellä vuoden lapsukaiden kanssa, jotka käyttävät mahdollisimman suurta väkivaltaa aina kun hermo menee. Eli joka päivä. Sellaisista asioista, että ei, ei saa pelata pitkin päivää ja yötä, läksyt pitää tehdä. Ei saa syödä pelkästään makeita herkkuja, pitää syödä tavan ruokaa. Ei saa valvoa pitkin yötä kännykällä. Koulussa pitää käydä. Ja väkivaltainen riehumiskohtaus aina näistä samoista asoista ja kaikista muistakin mahdollisista.

Ja liika lapsen karkin syöminen oikeutt sinut väkivallan käyttöön?

Vierailija
28/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Monissa laitoksissa ne ovet ovatkin auki, niissä näet toimitaan oikein. Laissa muuten ei ole kielletty nuorten hatkaaminen :)

Ja sehän se mahtavaa onkin kun ei saa laittaa mitään rajoja. Rajaton lapsi mielenterveys- ja käytöshäiriöillä tulee olemaan tulevaisuuden vankilakierre-heebo. Koska lapset ihan oikeasti tarvitsevat sekä rajoja että rakkautta. Ilman rajoja lapsesta tulee turvaton, rajaton, oppii manipuloimaan, ei kunnioita sääntöjä, ei kunnioita muita ihmisiä. Sama tilanne ilman rakkautta kasvavilla. Molempia tarvitaan, ei vain toista. Työntekijöillä on käytössä vain rakkaus, mitään muuta ei saisi tehdä, koska ”mielivaltaa”.

Vierailija
29/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että yritetään vielä pelastaa kurilla ne, jotka on pelastettavissa. Useimmat lapset kaipaavat juuri sitä kuria ja tulevatpa vielä aikuisena kiittelemään, kun perseilylle tehtii stoppi ajoissa. Teinistähän se on ihan pzriistä ja kaikki on pzkaa jne, mutta kun aikuistuu, niin tajuaa, että ekaa kertaa taidettiin oikeasti välittää ja asettaa niitä rajoja. 

Itse laittaisin penskani johonkin englantilaistyyliseen sisäoppilaitokseen - just sellaiseen, jota 'individualistiset, vapaat sielut' ovat aina kauhistelleet - sellaisiin, joissa on kova kuri, yhtenäiset koulupuvut, tarkka päivärytmi. oikeat rangaistukset, kova taso opetuksessa. Siellä saa turvallisessa ympäristössä pennut kapinoida, paheksua ja pahoittaa mielensä. Ja pohtia asioita, löytää todellinen yksilöllisyytensä ja mielen vapautensa.

Vierailija
30/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Räty voisi työskennellä vuoden lapsukaiden kanssa, jotka käyttävät mahdollisimman suurta väkivaltaa aina kun hermo menee. Eli joka päivä. Sellaisista asioista, että ei, ei saa pelata pitkin päivää ja yötä, läksyt pitää tehdä. Ei saa syödä pelkästään makeita herkkuja, pitää syödä tavan ruokaa. Ei saa valvoa pitkin yötä kännykällä. Koulussa pitää käydä. Ja väkivaltainen riehumiskohtaus aina näistä samoista asoista ja kaikista muistakin mahdollisista.

Rajat eivät ole väkivaltaa. Sanallinen kieltäminen ei ole väkivaltaa. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa lasta kohtaan, kiinni olen pitänyt jos lapsi on käyttäytynyt väkivaltaisesti minua kohtaan, vahingoittanut itseään tai muita lapsia. Tai hajoittanut raivon vallassa taloa. Aina ennen kiinnipitoa tilanne yritetään selvittää puhumalla, selittämällä, rauhoittelemalla.

Vierailija
31/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa laitoksissa ne ovet ovatkin auki, niissä näet toimitaan oikein. Laissa muuten ei ole kielletty nuorten hatkaaminen :)

Ja sehän se mahtavaa onkin kun ei saa laittaa mitään rajoja. Rajaton lapsi mielenterveys- ja käytöshäiriöillä tulee olemaan tulevaisuuden vankilakierre-heebo. Koska lapset ihan oikeasti tarvitsevat sekä rajoja että rakkautta. Ilman rajoja lapsesta tulee turvaton, rajaton, oppii manipuloimaan, ei kunnioita sääntöjä, ei kunnioita muita ihmisiä. Sama tilanne ilman rakkautta kasvavilla. Molempia tarvitaan, ei vain toista. Työntekijöillä on käytössä vain rakkaus, mitään muuta ei saisi tehdä, koska ”mielivaltaa”.

Minua niin naurattaa tämä sormi pystyssä opastajat. Samat ihmiset kuitenkin vauhkoavat, kun heidän lapsen luokallaan on väkivaltainen ja mielenterveysongelmainen lapsi, jota heidän lapset pelkää. Mutta heti toisessa ketjussa kauhistellaan, kun lapsia on laitoksessa ja niille yritetään jotain rajoja opettaa.

Yleensäkin kannatan itse sotea nykyään. Kaikki laitoksia yms. tuomitsevat saavat tulevaisuudessa hoitaa väkivaltaiset dementiapappansa itse ja myös ne käytöshäiriöiset, haastavat lapsensa itse kodeissaan.

Vierailija
32/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmasti monitahoinen ongelma. Ensinnäkin ne laitokset ovat jo itsessään ongelmallisia. Huonon elämän alun saaneita kasataan jonnekin voittoa tekevään yritykseen (jossa siis rahan teko ykköstavoite, lastensuojelu sivuseikka). Rahan teko tarkoittaa siis sitä, että paikkaan kasataan iso määrä nuoria ja lapsia, joista yritetään huolehtia mahdollisimman pienillä resursseilla. Se jo yksistään takaa, että olosuhteet ovat laistosmaiset.

Toisekseen alalla toimivien henkilöiden koulutuksessa on pahoja puutteita. Itse en lähihoitajana valinnut mieleterveys-/ päihdepuolta erikoistumisalaksi, koska kouluttajien puhetyyli  oli jo valmiiksi  niin räikeän arvottava, leimaava ja halveksuva ko. ongelmista kärsviä kohtaan. Suu auki kuunteli niitä luentoja, joissa pääpointti tuntui olevan se, milloin on lain  mukaan oikeus ottaa tarvittaessa pakkokeinot käyttöön.  Kaikki aikaisempi  eettinen jorina ihmisarvon kunnioituksesta, asiakkaan yksilöllisestä kohtaamisesta oli jo ajat sitten lentänyt näemmä romukoppaan.

Vierailija
33/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun ne vähäiset mielisairaalapaikat saataisiin lopetettua, niin kyllä on ihanaa ja vapaata jokaisella elämä.Täällä meidän kaikkien joukossa vaeltaisivat he onnellisina ja vapaina. 

Vierailija
34/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurskastelijat taas liikenteessä. Menkää töihin niihin paikoihin, on vuoden päästä mielipiteet muuttuneet.

Vierailija
35/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Vanhemmat kantamaan vastuun lapsistaan. Eivät saisi työntää lapsiaan laitoksiin, kun eivät itse viitsi rajoja laittaa.

Lähtökohtaisesti suomalaisissa kodeissa ei nöyryytetä eikä alisteta. Mihin tässä koko lsv-instituutiota tarvitaan? No ainakin siihen, että lastensuojelun kontolle on sälytetty nuorisovankiloiden järjestäminen. Juuri nuo karmeat laitokset.

Vierailija
36/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajat eivät ole väkivaltaa. Sanallinen kieltäminen ei ole väkivaltaa. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa lasta kohtaan, kiinni olen pitänyt jos lapsi on käyttäytynyt väkivaltaisesti minua kohtaan, vahingoittanut itseään tai muita lapsia. Tai hajoittanut raivon vallassa taloa. Aina ennen kiinnipitoa tilanne yritetään selvittää puhumalla, selittämällä, rauhoittelemalla.

Väkivalta on väkivaltaa, vaikka se olisi itsepuolustuksella oikeutettua. Itsensä ja muiden puolustaminen väkivalloin on oikeutettua, mutta se että kiellät oikeutetun väkivallan olevan väkivaltaa kertoo, että käytät väkivaltaa oikeuttamattomasti.

Vierailija
37/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmasti monitahoinen ongelma. Ensinnäkin ne laitokset ovat jo itsessään ongelmallisia. Huonon elämän alun saaneita kasataan jonnekin voittoa tekevään yritykseen (jossa siis rahan teko ykköstavoite, lastensuojelu sivuseikka). Rahan teko tarkoittaa siis sitä, että paikkaan kasataan iso määrä nuoria ja lapsia, joista yritetään huolehtia mahdollisimman pienillä resursseilla. Se jo yksistään takaa, että olosuhteet ovat laistosmaiset.

Toisekseen alalla toimivien henkilöiden koulutuksessa on pahoja puutteita. Itse en lähihoitajana valinnut mieleterveys-/ päihdepuolta erikoistumisalaksi, koska kouluttajien puhetyyli  oli jo valmiiksi  niin räikeän arvottava, leimaava ja halveksuva ko. ongelmista kärsviä kohtaan. Suu auki kuunteli niitä luentoja, joissa pääpointti tuntui olevan se, milloin on lain  mukaan oikeus ottaa tarvittaessa pakkokeinot käyttöön.  Kaikki aikaisempi  eettinen jorina ihmisarvon kunnioituksesta, asiakkaan yksilöllisestä kohtaamisesta oli jo ajat sitten lentänyt näemmä romukoppaan.

Usko tai älä, mutta näihin paikkoihin on yleensäkin erittäin vaikea saada henkilökuntaa. Kävin pari yötä tekemässä sijaisuutta tällaiseen paikkaan ja totesin, että ei ole minun juttu, kun iltavuorolaiset kävi ennen yöhoitajien tuloa huonekierroksen (joka sekin piti tehdä erityisillä luvilla ja olla monta paperia allekirjoitettuna) ja saldona oli pari veistä, haarukka kätkettynä tyynyn alle ja muutakin teräasetta.

Vierailija
38/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurskastelijat taas liikenteessä. Menkää töihin niihin paikoihin, on vuoden päästä mielipiteet muuttuneet.

Ei siihen vaadita edes vuotta. Ensimmäinen väkivaltatilanne, josta joutuu sairaalaan. Siinä vaiheessa viimeistään silmät aukeaa ja hurskastelu loppuu. Voi tapahtua jo ensimmäisessä vuorossa 😊.

Vierailija
39/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kovin paljon autismin kirjoa, kun tulee ymmärretyksi väärin ja ymmärtää väärin. Tällaisen henkilön kanssa on haastavaa työskennellä, vaikka olisi viisas asiantuntija.Saati sitten, jos "hoitohenkilökunta" ei ole asiantuntevaa tai hoitaa asioita joidenkin palstalaisten tyyliin, että LISÄÄ RAJOJA VAAN KASVATTAMATTOMALLE PENNULLE. Lopputulos on surullinen kaaos. Siitä kai Jerenkin tarina osin kertoo. 

Kuinka mitkä matka tästä on Amerikan tyylisiin nuorten vankiloihin?

Muutoin mielenterveyspuolella on vuosien myötä vähennetty pakkohoitoa ja huomattu että vaikeimmat psykoosit ovatkin sen myötä helpottuneet. Lasten ja nuorten kohdalla ei näin ole toimittukaan. Heidän kohdallaan hyvän hoidon puute on voitu leimata vain asiakkaan  huonoksi käytökseksi, joka tarvitsee kuria ja kovia otteita. Vaikka tosiaan tiedetään, että ns. kovat ottaat vain lisäävät huonoa vointia.

Vierailija
40/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta on väkivaltaa, vaikka se olisi itsepuolustuksella oikeutettua. Itsensä ja muiden puolustaminen väkivalloin on oikeutettua, mutta se että kiellät oikeutetun väkivallan olevan väkivaltaa kertoo, että käytät väkivaltaa oikeuttamattomasti.

Tiedätköhän sinä mitä kiinnipito tarkoittaa? Siinä pidetään lasta sillä tavalla, ettei tämä pääse vahingoittamaan itseä tai muita. Ei mitään muuta. Kaikki muu voiman käyttö ja muu on kielettyä ja olisi typerää muutenkin siinä tilanteessa, kun yrittää rauhoittaa väkivaltaista lasta. Siinä pitää pysyä itse rauhallisena ja samalla yrittää rauhoittaa ja sanoittaa lapselle tilannetta. Selittää että kiinnipidosta pääsee vasta kun lapsi on rauhoittunut niin ettei yritä vahingoittaa ketään eikä mitään.

Mitä sinä tekisit lapselle, joka hakkaa toista lasta? Tai työntekijää? Puree, potkii, raapii ja ottaa tarvittaessa kättä pidempään. Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän