Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsia alistetaan ja nöyryytetään laitoksissa ympäri maata

Vierailija
15.09.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10400366
Oikeusasiamies on ratsannut viimeisten kahden vuoden kymmeniä lastensuojelulaitoksia, koska epäilyksiä kyseenalaisista menetelmistä on ollut. Lähes kaikista löytyi ongelmia.

"– Olen aika huolissani. On noussut esiin hyvin paljon epäkohtia, jotka eivät koske vain yhtä lasta vaan kaikkia laitokseen sijoitettuja lapsia. Lasten elämää on rajoitettu vetoamalla siihen, että kyseessä on kasvatuskeino, kertoo Räty.
Laitoksilla voi olla lukuisia omia mielivaltaisia sääntöjä ja käytäntöjä, joiden nojalla estetään lapsia lähtemästä ulos tai pitämästä yhteyttä kotiin. Työntekijät myös puuttuvat nuorten asioihin tavalla, joka ei heille kuulu"

Tiedän, että on myös hyviä paikkoja, mutta kyllä vihaksi pistää tällaiset uutiset. Lapsilla jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä yhteiskunta tarjoaa tällaisia "auttajia" jotka kohtelevat lapsia kuin jotain saastaa.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2018 kasvatus on "alistamista ja nöyryyttämistä".

Vierailija
102/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Jäisi myös julkknen arvostelu vähemmälle.

Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Räty voisi työskennellä vuoden lapsukaiden kanssa, jotka käyttävät mahdollisimman suurta väkivaltaa aina kun hermo menee. Eli joka päivä. Sellaisista asioista, että ei, ei saa pelata pitkin päivää ja yötä, läksyt pitää tehdä. Ei saa syödä pelkästään makeita herkkuja, pitää syödä tavan ruokaa. Ei saa valvoa pitkin yötä kännykällä. Koulussa pitää käydä. Ja väkivaltainen riehumiskohtaus aina näistä samoista asoista ja kaikista muistakin mahdollisista.

Kyllä toikin nyt vähän ahdistavalta kuulosta että joku puuttuu kaikkeen ja rajoittaa aivan kaikkea. Eikö riitä että nuori on öisin sängyssään ja häiritsemättä muita? Miten jonkun voi pakottaa nukkumaan? Tai syömään?

Koska sen lapsen pitää käydä koulua. Suomessa on oppimisvelvollisuus. Jos lapsi nukahtaa vasta kuuden aikaan aamulla pelattuaan koko yön kännykällä, niin mitäpä luulet saako lasta aamulla kouluun? Ja mitäpä luulet miten tämö vaikuttaa lapsen mielenterveyteen ja jaksamiseen? Yön valvomiset näkyy seuraavana päivänä raivokohtauksina, impulsiivisena käytöksenä, häiriköintinä. Masennuksen ja ahdistuksena. Parhaimmillaan psykoosina kun tarpeeksi valvotaan.

No tottakai, listasit itsestäänselvyyksiä, mutta miten silti pakotat ihmisen nukkumaan?

Ottamalla kännykät ja koneet pois. Josta siis tulee huutoa, raivokohtauksia ja väkivaltaa. Mutta näin on tehtävä, koska nämä ovat ne pääsyyt jotka valvottavat lasta. Jos siis näin saisi kaikkien kohdalla toimia.

Ongelmia näillä lapsilla olisi vähemmän, jos jo alunperin vanhemmat olisi uskaltaneet olla vanhempia ja ottaa yöksi ne kännykät ja tietokoneet pois. Alkaahan sitä lapsi oireilla, kun yöt valvoo ja pelaa ja roikkuu seksisivuilla.

Nimenomaan. Lapsen ei kuulu päättää omista säännöistään, vanhemman pitää olla vanhempi ja asettaa säännöt ikätason mukaan. Jos lapsi joutuu ottamaan aikuisen paikan perheessä, niin pieleen mennään niin monella tasolla, ettei uskoisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos Niuvanniemeen on joutunut, niin on jo aika paha tapaus. Mahtaa olla melkoinen, kun aikuiseksi tulee. 

"

Väärin lääkitty ADHD, josta psykoosi. Eikös se käynyt ilmi jutussa.

Voi pyhä Sylvi. Se psykoosi voi tulla aika monesta muustakin asiasta jos siihen on alttius, sitä kun ei siltikään tiedä kuka sen saa. Esimerkiksi k-annabis saattaa aiheuttaa psykoosin, silti 98% ei saa psykoosia. Pitääkö lääkärien nykyisin olla selvännäkijöitä jotka osaavat ennustaa kuka mitäkin sivuvaikutuksia saa?

Vierailija
104/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Monissa laitoksissa ne ovet ovatkin auki, niissä näet toimitaan oikein. Laissa muuten ei ole kielletty nuorten hatkaaminen :)

Ja sehän se mahtavaa onkin kun ei saa laittaa mitään rajoja. Rajaton lapsi mielenterveys- ja käytöshäiriöillä tulee olemaan tulevaisuuden vankilakierre-heebo. Koska lapset ihan oikeasti tarvitsevat sekä rajoja että rakkautta. Ilman rajoja lapsesta tulee turvaton, rajaton, oppii manipuloimaan, ei kunnioita sääntöjä, ei kunnioita muita ihmisiä. Sama tilanne ilman rakkautta kasvavilla. Molempia tarvitaan, ei vain toista. Työntekijöillä on käytössä vain rakkaus, mitään muuta ei saisi tehdä, koska ”mielivaltaa”.

Jotenkin minusta tuntuu että monessa paikassa on vain sääntöjä ja rajoituksia eikä ollenkaan aikaa lapselle ja nuorelle. Veikkaan että montaa paikkaa myös pyöritetään ali-miehityksellä ja vaihtuvalla henkilökunnalla, joten lapset eivät pääse kunnolla kiintymään kehenkään tai saa täyttä huomiota tarvittaessa.

Rakkautta ja syliä. Sitä nämä nuoret pojat tarvitsevat

Vierailija
105/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli missä se vika nyt sitten on. Lapsissa? Lasten vanhemmissa? Laitoksessa? Laitoksen työntekijöissä? Tähänkään ei saada selkeää vastausta. Toki sormet viuhuu syyttävästi moneen suuntaan.

Vierailija
106/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hämmästy tästä. Usein huono-osaisuus ja -onnisuus kasautuu. Ensinhän on jo jotain mennyt pieleen, jos lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Ja sitten lapsi/nuori voi tosiaan vielä joutua ojasta allikkoon. "Auttajiksi" voi päätyä henkilöitä, joilla ei ole pienimmässä määrinkään kykyä olla toisen (kehittyvän) ihmisen tukena ja kasvun edistäjänä.

Itse jouduin sijoitetuksi, koska transsukupuolisena koin liikuntatunneille osallistumisen mahdottomaksi = viikoittaiset poissaolot. Muilla tunneilla tosin kävin ja olin 10:n oppilas, mutta sossut osaavat asiansa, kun saavat mielivaltaisesti päähänsä, että vika on kotioloissa. Olen siis rakastavasta perheestä, jossa väkivaltaa ei käytetty eikä päihteitä, vanhemmat eivät olleet päivääkään työttöminä ja maisterin tutkinnot (vaikkei sillä todellakaan ole väliä). Laitoksessa sitten yhteiskunnan varoin minusta kasvatettiin kunnon tyttöä ja muistettiin säännöllisesti kysyä jokos se poikaystävä on löytynyt ja että kyllä se vielä löytyy. Pääsin myöhemmin kotiin ja paperit kirkuivat, kuinka laitoksessa olo oli tehnyt minulle hyvää ja kuinka elämäni oli nyt, kaikki kaverit menettäneenä ja arvosanojeni huomattavasti laskeneena paljon paremmin kuin ennen huostaanottoa, jolloin olin suosittu ja sain kymppejä.

Paskapuhetta koko viesti.

Et ole todellakaan ollut yhtäaikaa transsukupuolinen ja suosittu. Ei siitä ole niin kauan kun olin koulussa. Joukosta eroavat oppilaat eivät ikinä päädy suosituiksi.

Mitä tulee koulun liikunnan tunteihin, jos jää pois tunneilta ja uhkaa tulla nelonen, silloin opo, terveydenhoitaja, kuraattori, perhe sun muut sopivat miten tilanne hoidetaan, ei todellakaan tule huostaanottoa.

Vierailija
107/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli missä se vika nyt sitten on. Lapsissa? Lasten vanhemmissa? Laitoksessa? Laitoksen työntekijöissä? Tähänkään ei saada selkeää vastausta. Toki sormet viuhuu syyttävästi moneen suuntaan.

Ehkei asia ratkea vauvapalstalla. Tärkeintä, että kaltoinkohtelut tulevat ilmi ja todetaan, että vikaa systeemissä on. 

Hyvä, että oikeusasiamies on ja lapsiasiain valtuutettu ovat reagoineet.

Vierailija
108/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Vaihda työpaikkaa. Minä tein niin sen jälkeen, kun 12 vuotias sälli pahoinpiteli.Sormi murtui ja potkaisi naamaan niin, että tuli iso ruhje. Onneksi ei poskiluu murtunut. Väsyin siihen jatkuvaan väkivaltaan, puremisiin, sylkemisiin, hiuksista repimisiin ja siihen, että sait soitella poliiseja avuksi, jotka sitten tulivat tunnin päästä, kun ehtivät.

Jätin myös alan siinä  vaiheessa kun olin vieressä todistamassa miten nuori heitti täysin ennalta arvaamattomasti, ilman näkyvää syytä työpariani yhtäkkiä rautaisella painavalla käsipainolla kohti, koska hänen treenamistaan ilmeisesti häirittiin tai jostain ärsyyntyi. Onneksi oli juuri sulkemassa sattumalta ovea, joten puntti tuli oven läpi eikä osunut kohtalokkaasti työntekijään.

Varma vammautuminen (tai fataali osuma) olisi ollut ? Näistä läheltäpiti tai väkivaltatilanteista ei julkisuudessa juuri puhuta. Miksikähän? Koska nuori uhrina vetoaa mediaan? Hoitajien tulee vain olla  hiljaa kaikkivoipia, kaikenkestäviä ja haavoittumattomia?

Ja koska teihin kohdistuu väkivaltaa, olette oikeutettuja tähän?

HS:

– Siitä, onko sijaishuollossa jotain vikaa, ei keskustella avoimesti vaan yritetään aktiivisesti peitellä lasten huonoa kohtelua. Lapsia eristetään ja ärsytetään, on kovakouraista käsittelyä. Jos sama tapahtuisi kotona, se olisi huostaanoton peruste.

Ikosen mukaan lapsia laitoksiin sijoittavat kunnat eivät tunnista omia vastuitaan. Usein ainoa, joka pitää lapsen puolta, on äiti tai isä. Kun hän yrittää puuttua epäkohtiin, hänet Ikosen mukaan vaiennetaan.

– Ruvetaan syyttämään vanhempia mielenterveyspotilaiksi ja rajoittamaan yhteydenpitoa. Se on vallankäyttöä, eikä perheillä käytännössä ole tehokkaita keinoja puuttua siihen.

Vierailija
109/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkei asia ratkea vauvapalstalla. Tärkeintä, että kaltoinkohtelut tulevat ilmi ja todetaan, että vikaa systeemissä on. 

Hyvä, että oikeusasiamies on ja lapsiasiain valtuutettu ovat reagoineet.

Ongelmat pitäisi tuoda kokonaisuudessaan esille, ei vain yhtä puolta. Myös se, mitä työntekijät joutuvat päivittäin kohtaamaan (väkivaltaa ja sen uhkaa) ja miten huonokuntoisia lapset oikeasti ovat.

Vierailija
110/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa. Minä tein niin sen jälkeen, kun 12 vuotias sälli pahoinpiteli.Sormi murtui ja potkaisi naamaan niin, että tuli iso ruhje. Onneksi ei poskiluu murtunut. Väsyin siihen jatkuvaan väkivaltaan, puremisiin, sylkemisiin, hiuksista repimisiin ja siihen, että sait soitella poliiseja avuksi, jotka sitten tulivat tunnin päästä, kun ehtivät.

Jätin myös alan siinä  vaiheessa kun olin vieressä todistamassa miten nuori heitti täysin ennalta arvaamattomasti, ilman näkyvää syytä työpariani yhtäkkiä rautaisella painavalla käsipainolla kohti, koska hänen treenamistaan ilmeisesti häirittiin tai jostain ärsyyntyi. Onneksi oli juuri sulkemassa sattumalta ovea, joten puntti tuli oven läpi eikä osunut kohtalokkaasti työntekijään.

Varma vammautuminen (tai fataali osuma) olisi ollut ? Näistä läheltäpiti tai väkivaltatilanteista ei julkisuudessa juuri puhuta. Miksikähän? Koska nuori uhrina vetoaa mediaan? Hoitajien tulee vain olla  hiljaa kaikkivoipia, kaikenkestäviä ja haavoittumattomia?

HS:

– Siitä, onko sijaishuollossa jotain vikaa, ei keskustella avoimesti vaan yritetään aktiivisesti peitellä lasten huonoa kohtelua. Lapsia eristetään ja ärsytetään, on kovakouraista käsittelyä. Jos sama tapahtuisi kotona, se olisi huostaanoton peruste.

Ikosen mukaan lapsia laitoksiin sijoittavat kunnat eivät tunnista omia vastuitaan. Usein ainoa, joka pitää lapsen puolta, on äiti tai isä. Kun hän yrittää puuttua epäkohtiin, hänet Ikosen mukaan vaiennetaan.

– Ruvetaan syyttämään vanhempia mielenterveyspotilaiksi ja rajoittamaan yhteydenpitoa. Se on vallankäyttöä, eikä perheillä käytännössä ole tehokkaita keinoja puuttua siihen.

Miksi lapsi on huostaanotettu, kerta äiti ja isä hoitavat ja osaavat homman niin paljon paremmin?

Vierailija
111/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hämmästy tästä. Usein huono-osaisuus ja -onnisuus kasautuu. Ensinhän on jo jotain mennyt pieleen, jos lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Ja sitten lapsi/nuori voi tosiaan vielä joutua ojasta allikkoon. "Auttajiksi" voi päätyä henkilöitä, joilla ei ole pienimmässä määrinkään kykyä olla toisen (kehittyvän) ihmisen tukena ja kasvun edistäjänä.

Itse jouduin sijoitetuksi, koska transsukupuolisena koin liikuntatunneille osallistumisen mahdottomaksi = viikoittaiset poissaolot. Muilla tunneilla tosin kävin ja olin 10:n oppilas, mutta sossut osaavat asiansa, kun saavat mielivaltaisesti päähänsä, että vika on kotioloissa. Olen siis rakastavasta perheestä, jossa väkivaltaa ei käytetty eikä päihteitä, vanhemmat eivät olleet päivääkään työttöminä ja maisterin tutkinnot (vaikkei sillä todellakaan ole väliä). Laitoksessa sitten yhteiskunnan varoin minusta kasvatettiin kunnon tyttöä ja muistettiin säännöllisesti kysyä jokos se poikaystävä on löytynyt ja että kyllä se vielä löytyy. Pääsin myöhemmin kotiin ja paperit kirkuivat, kuinka laitoksessa olo oli tehnyt minulle hyvää ja kuinka elämäni oli nyt, kaikki kaverit menettäneenä ja arvosanojeni huomattavasti laskeneena paljon paremmin kuin ennen huostaanottoa, jolloin olin suosittu ja sain kymppejä.

Paskapuhetta koko viesti.

Et ole todellakaan ollut yhtäaikaa transsukupuolinen ja suosittu. Ei siitä ole niin kauan kun olin koulussa. Joukosta eroavat oppilaat eivät ikinä päädy suosituiksi.

Mitä tulee koulun liikunnan tunteihin, jos jää pois tunneilta ja uhkaa tulla nelonen, silloin opo, terveydenhoitaja, kuraattori, perhe sun muut sopivat miten tilanne hoidetaan, ei todellakaan tule huostaanottoa.

Totta, oppilashuoltoryhmä tai mikä lie, sopivat perheen kanssa miten lintsailu hoidetaan, joskus se nuori ei vain noudata sitä sopimusta, ja ei, ei välttämättä seuraa huostaanotto, ei meilläkään, pelkkä avohuollon sijoitus siitä seurasa, joka on käytännössä nuoren kannalta ihan sama asia, laitokseen joudut, lintsaamisen vuoksi.

Vierailija
112/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, jutussa oli todella monta epäkohtaa ja väittämiä jotka ei voi edes pitää paikkaansa.

Siinä oli vain lapsen oma kokemus tapahtumien kulusta, ja todellisuus on tod.näk. ollut aivan toinen. Esim. psykooseja jos lapsella on ollut, ei hän voi edes muistaa itse vaikkapa, onko sanonut olevansa muurahainen. Jne.

Työssäkin kuulee monenlaista syytöstä ja tapaa vaativia ja asioita vääristeleviä perheitä.

Hävettää Ylen puolesta, että julkaisevat tällaista kuraa.

Enemmän näin työntekijänä kiinnitin huomiota tämän asiantuntijan ilmaisemaan huoleen ja laitoksissa ilmenneisiin "epäkohtiin".

Nykyään pitää jopa sängyn laidoista olla lääkärin ja esimiehen tekemä pakkotoimenpidelupa. Mitään et voi tehdä ilman näitä lupia. Olikohan osa näistä kamalista epäkohdista tällaisia rikkomuksia, että tällaista kauheutta on harrastettu ilman olemassa olevaa lupaa? Nuori on kenties jouduttu "eristämään" huoneeseensa riehumisen seurauksena ilman, että lupia on ehditty tehtailemaan?

Asioista on tehty mieletön hulabaloo. Korostetaan itsemääräämisoikeutta sellaisten asiakkaiden kohdalla jotka nimenomaan tarvitsevat rajoja. Perus työstä on tehty vaikeaa, nuorisorikolliset tulevat nuorisokotiin hotelli lomalle ja verkostoitumaan. Tervemenoa vankilaan...

Maalaisjärki on unohtunut täysin ja realiteetit ovat aivan hukassa, miksi nämä nuoret ovat laitoksessa. Tuntuu, että niin myös jutun asiantuntija on täysin ulkona hoitotyöstä. Lakia lukenut ihminen varmaankin, oletan.

Vierailija
113/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin minkälainen vanhempi suostuu jättämään lapsensa tuollaiseen mestaan, kun vielä tietää miten huonosti lapsia kohdellaan.

Vierailija
114/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Pohjola-koti on ollut pahamaineinen niin kauan kuin muistan - jo 80-luvulla siitä puhuttiin, ja yksi tuttu poika joutuikin sinne, sitä pidettiin pahempana kuin vankilatuomiota. Eikä siitä kyllä mitään hyvää sanottavaa hänelläkään ollut. 

Vierailija
115/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, jutussa oli todella monta epäkohtaa ja väittämiä jotka ei voi edes pitää paikkaansa.

Siinä oli vain lapsen oma kokemus tapahtumien kulusta, ja todellisuus on tod.näk. ollut aivan toinen. Esim. psykooseja jos lapsella on ollut, ei hän voi edes muistaa itse vaikkapa, onko sanonut olevansa muurahainen. Jne.

Työssäkin kuulee monenlaista syytöstä ja tapaa vaativia ja asioita vääristeleviä perheitä.

Tuskinpa se poika on koko hoidossaoloaikaansa ollut psykoosissa. Ja se poika ei keksinyt syytöksiä päästään vaan toiset hoitajat kertoivat todistaneensa hoitajan tekemää pahoinpitelyä.

Vierailija
116/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS:

Miksi lapsi on huostaanotettu, kerta äiti ja isä hoitavat ja osaavat homman niin paljon paremmin?

Ai että jos lapsi on jo laitoksessa niin tehkööt lapselle mitä vaan, ei vanhempien kuulu olla huolestuneita? Se että lapsi on sijoitettuna ei tarkoita että lapsi on nyt vapaata riistaa jolle saa tehdä mitä vaan. Vanhemmat ei siis saisi puuttua jos näkevät jotain hälyttävää toimintaa? Vähän samalla tavalla kuin kukaan ei olisi saanut puuttua siihen mitä tapahtui Turun psykiatrian osastoilla ja vanhusten kanssa?

Vierailija
117/121 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän näin työntekijänä kiinnitin huomiota tämän asiantuntijan ilmaisemaan huoleen ja laitoksissa ilmenneisiin "epäkohtiin".

Nykyään pitää jopa sängyn laidoista olla lääkärin ja esimiehen tekemä pakkotoimenpidelupa. Mitään et voi tehdä ilman näitä lupia. Olikohan osa näistä kamalista epäkohdista tällaisia rikkomuksia, että tällaista kauheutta on harrastettu ilman olemassa olevaa lupaa? Nuori on kenties jouduttu "eristämään" huoneeseensa riehumisen seurauksena ilman, että lupia on ehditty tehtailemaan?

Asioista on tehty mieletön hulabaloo. Korostetaan itsemääräämisoikeutta sellaisten asiakkaiden kohdalla jotka nimenomaan tarvitsevat rajoja. Perus työstä on tehty vaikeaa, nuorisorikolliset tulevat nuorisokotiin hotelli lomalle ja verkostoitumaan. Tervemenoa vankilaan...

Maalaisjärki on unohtunut täysin ja realiteetit ovat aivan hukassa, miksi nämä nuoret ovat laitoksessa. Tuntuu, että niin myös jutun asiantuntija on täysin ulkona hoitotyöstä. Lakia lukenut ihminen varmaankin, oletan.

Ai meinaatko että psykoosi on yhtä kuin muisti menee? Psykoosin jälkeen ihminen voi muistaa psykoosikokemuksiaan.  Ihmisellä voi myös olla "selvempiä" hetkiä vaikka olisi ollut psykoosissa. Minä olen joskus käynyt psykoosin läpi ja muistan siltä ajalta hyvinkin paljon asioita.

Käsittääkseni tuo pieni poika ei mikään nuorisorikollinen myöskään ollut.

Itsemääräämisoikeutta tulisi aina korostaa, ja hoidettujen kokemuksia kuulla hoidostaan eikä vaan kuitata niitä jonain sekavien horinoina.

Vierailija
118/121 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan suuntaus on se, että vaikka lapsi tekisi mitä niin lapselle tulee vain jutella "kukkaiskieltä". Kaikki pakkokeinot ja rangaistukset ovat lapsen oikeuksien loukkaamista ja sitä paitsi erittäin traumaattisia ja julmia.

Näin vanhempien osalta. Mutta jos vanhemmat käyttäisivät samoja konsteja kuin laitokset (kotiintuloaikoja, kotona pakkopysymisiä, lapsen tietojen hallintaa esim. lääkärikäyntejä jne jne), saisivat he oikeudessa tuomion.

Vierailija
119/121 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Monissa laitoksissa ne ovet ovatkin auki, niissä näet toimitaan oikein. Laissa muuten ei ole kielletty nuorten hatkaaminen :)

Ovet ja ikkunat on kyllä ihan aina sijais"kodeissa" lukossa. Hatkaamisessa karataan lukituista ovista ja ikkunoista huolimatta, esim. kavereiden avustuksella. Ja äitejä ja isiä niissä ei ole paikalla, vaikka kodin nimellä kulkevat, vaan palkattuja hoitajia, laitapuolen kulkijoita hekin.

Vierailija
120/121 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noi nykyiset nuorisokodit eivät ole mitään kidutuskammioita, päinvastoin nuorille pitäisi saada enemmän kuria, nykyään on ihan ok karkailla ja puukottaa hoitajia ja mihinkään ei saisi puuttua, sitä lasta kun ei saa edes riisuttaa, että se piilotettu puukko löytyy, miksi vanhemmat itse eivät hoida näitä kullannuppuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi