Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsia alistetaan ja nöyryytetään laitoksissa ympäri maata

Vierailija
15.09.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10400366
Oikeusasiamies on ratsannut viimeisten kahden vuoden kymmeniä lastensuojelulaitoksia, koska epäilyksiä kyseenalaisista menetelmistä on ollut. Lähes kaikista löytyi ongelmia.

"– Olen aika huolissani. On noussut esiin hyvin paljon epäkohtia, jotka eivät koske vain yhtä lasta vaan kaikkia laitokseen sijoitettuja lapsia. Lasten elämää on rajoitettu vetoamalla siihen, että kyseessä on kasvatuskeino, kertoo Räty.
Laitoksilla voi olla lukuisia omia mielivaltaisia sääntöjä ja käytäntöjä, joiden nojalla estetään lapsia lähtemästä ulos tai pitämästä yhteyttä kotiin. Työntekijät myös puuttuvat nuorten asioihin tavalla, joka ei heille kuulu"

Tiedän, että on myös hyviä paikkoja, mutta kyllä vihaksi pistää tällaiset uutiset. Lapsilla jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä yhteiskunta tarjoaa tällaisia "auttajia" jotka kohtelevat lapsia kuin jotain saastaa.

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valta turmelee eikä toimivaa valvontajärjestelmää ole, mitä muuta voi odottaa? 

Vierailija
2/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilaita pahoinpideltiin vuosien ajan Turussa

Potilaiden tiedottomaksi ylilääkitsemistä, nöyryyttämistä ja fyysisiä pahoinpitelyjä, laittomia pakkoeristyksiä ja lääkevarkauksia. Tällaista oli arki vanhuspsykiatrian suljetulla G1-osastolla Turun kaupunginsairaalassa."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/848886/Potilaita+pahoinpideltiin+vuosi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki vielä muuttuu paremmaksi sotella, "valinnanvapaudella" ja kokoomuslaisilla arvoilla?

Vierailija
4/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi laitokset puretaan ja vanhemmat saa hoitaa itse nämä väkivaltaiset lapsensa.

Vierailija
5/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajille ei päivä vaan "vuosi laitoksessa"-juttuaihe.

Vierailija
6/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu on aina ollut auktoritäärinen järjestelmä, koska ei tarvitse oikeudenkäyntiä tuomion antamiseen ja laki on ympäripyöreä, mutta sitäkään ei ole kukaan valvomassa paitsi sossu itse.

Vierailija
7/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Jäisi myös julkknen arvostelu vähemmälle.

Vierailija
8/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rätyhän voisi kehittää kasvatusohjeet laitoksen työntekijöille, lääkäreille ja psykologeille, miten saada silmittömään väkivaltaan taipuvaiset, lukemattomista sairauksista ja päihderiippuvuuksista kärsivät lapset käyttäytymään kauniisti.

Olisin tyytyväinen, jos minun ei tarvitsisi olla jatkuvasti sairaslomilla murtumien ja muiden vammojen vuoksi.

Vaihda työpaikkaa. Minä tein niin sen jälkeen, kun 12 vuotias sälli pahoinpiteli.Sormi murtui ja potkaisi naamaan niin, että tuli iso ruhje. Onneksi ei poskiluu murtunut. Väsyin siihen jatkuvaan väkivaltaan, puremisiin, sylkemisiin, hiuksista repimisiin ja siihen, että sait soitella poliiseja avuksi, jotka sitten tulivat tunnin päästä, kun ehtivät.

Vierailija
9/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hämmästy tästä. Usein huono-osaisuus ja -onnisuus kasautuu. Ensinhän on jo jotain mennyt pieleen, jos lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Ja sitten lapsi/nuori voi tosiaan vielä joutua ojasta allikkoon. "Auttajiksi" voi päätyä henkilöitä, joilla ei ole pienimmässä määrinkään kykyä olla toisen (kehittyvän) ihmisen tukena ja kasvun edistäjänä.

Vierailija
10/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jossain vaiheessa "hoidetut" nuoret kadulle ihmisroskiksi haukuttaviksi.

Vierailija
11/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hakkaisit heitä vähemmän niin he hakkaisivat sinua vähemmän.

Vierailija
12/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan suuntaus on se, että vaikka lapsi tekisi mitä niin lapselle tulee vain jutella "kukkaiskieltä". Kaikki pakkokeinot ja rangaistukset ovat lapsen oikeuksien loukkaamista ja sitä paitsi erittäin traumaattisia ja julmia.

Vierailija
13/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikessa vallankäytössä tarvitaan valvova silmä.

Yksittäisillä hoitopaikoilla yms. on lisäksi tulostavoitteet, mikä tarkoittaa vähän, ja stressaantunutta henkilökuntaa.

Vierailija
14/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakamerat laitoksiin ja lastenkotiin.

Oikeutta lapsille

Vierailija
15/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on hyvässä laitoksessa, jossa ns helppoja tapauksia, ja sielläkin toimitaan lainvastaisesti osittain. Lapseni aikoo viedä asiaa eteenpäin.

Vierailija
16/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Vierailija
17/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattoon kääriminen on ihan normaali rauhoituskeino.

Vierailija
18/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ovet auki vaan, että lapset pääsevät halutessaan laitoksista ulos raittiiseen ilmaan leikkimään! Sama oikeus myös muistisairaille, jotka kärsivät lukittujen ovien takana vapaudenriistosta!

Monissa laitoksissa ne ovet ovatkin auki, niissä näet toimitaan oikein. Laissa muuten ei ole kielletty nuorten hatkaaminen :)

Vierailija
19/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi aidat?

Vierailija
20/121 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Räty voisi työskennellä vuoden lapsukaiden kanssa, jotka käyttävät mahdollisimman suurta väkivaltaa aina kun hermo menee. Eli joka päivä. Sellaisista asioista, että ei, ei saa pelata pitkin päivää ja yötä, läksyt pitää tehdä. Ei saa syödä pelkästään makeita herkkuja, pitää syödä tavan ruokaa. Ei saa valvoa pitkin yötä kännykällä. Koulussa pitää käydä. Ja väkivaltainen riehumiskohtaus aina näistä samoista asoista ja kaikista muistakin mahdollisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän