Miksi jotkut korvaa kirjoittaessa ä:n ja ö:n pisteet viivalla?
Sillon ne näyttää kirjaimilta ā ja ō jotka on ihan eri kirjaimia. Ei mitään järkeä
Kommentit (19)
Helpompi kirjoittaa kun ei tarvitse nostaa kynää välissä.
Olen oppinut kirjoittamaan ne aikoinaan kaunolla ja silloin siihen tehtiin juuri tuo laineviiva.
Kun menin kouluun vuonna 1980, opeteltiin vielä kaunokirjoitusta. Ä ja ö -kirjainten päälle ei missään tapauksessa saanut laittaa pisteitä, vaan se oli kaunis kaarreviiva. Aika usein edelleen kirjoittaessa se (kaarre)viiva tulee em. kirjainten päälle.
Ei joka maassa käytetä noita kirjaimia joten sen takia korvataan viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin kouluun vuonna 1980, opeteltiin vielä kaunokirjoitusta. Ä ja ö -kirjainten päälle ei missään tapauksessa saanut laittaa pisteitä, vaan se oli kaunis kaarreviiva. Aika usein edelleen kirjoittaessa se (kaarre)viiva tulee em. kirjainten päälle.
Meillä samat, sama vuosi. Minkä nuorena oppii, se vanhana vaivaa.
Kirjoitan kaunokirjoitusta, pidän barbaareina heitä, jotka eivät osaa sitä lukea.
Vierailija kirjoitti:
Sillon ne näyttää kirjaimilta ā ja ō jotka on ihan eri kirjaimia. Ei mitään järkeä
Suomen kielessä ei ole noita kirjaimia, joten sekaannuksen mahdollisuus on olematon. Ja kaunokirjoitusohjeissa aikoinaan opetettiin käyttämään viivaa eikä pisteitä.
Hulluksi varmasti koettavat tehdä..
Vierailija kirjoitti:
Opetettu npin 90-luvun taitteessa
Totta, kaunokirjoituksessa on viiva. Tosin olin koulussa 80-luviula.
Suomen kielessä ei ole ā ja ō kirjaimia, joten täytyy kyllä olla aika taukki jos noihin sekoittaa. Noi on Latvian kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetettu npin 90-luvun taitteessa
Totta, kaunokirjoituksessa on viiva. Tosin olin koulussa 80-luviula.
80-luvun alkupuolella oli sitä nätimpää kaunoa ja viivakin oli pikemminkin kaari. 80-luvun lopulla tuli se uusi versio missä piti olla suora viiva ja mikä oli muutenkin rumempaa kuin vanha.
Vaikka kaunokirjoituksessa opetettiin noin niin mä käytän pisteitä.
15-vuotias lapsenikin osa kaunokirjoituksen, vaikka se ei enää kuulunutkaan opetussuunnitelmaan. Opettaja päätti opettaa silti. Viisas opettaja:) Lapsi tykkää taidostaan:)
Mä olen huomannut että itse laitan ä:n päälle viivan ja ö:n päälle pisteet, mistäköhän sekin johtuu... pisteet myös jos joutuu käyttään u umlaut.
Vierailija kirjoitti:
Saman minäkin opin koulussa vielä 20 vuotta sinua myöhemmin.
kuulostaa kyllä tosi yleiseltä ilmiöltä