Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
Ei tarhaikäinen lapsi voi olla pysyvä peruste, ei. Se on tarhaiässä vain muutaman vuoden. jos on sisaruksia, niin osa isomman tarhaikäisen kesistä hoituu äippälomien ja hoitovapaiden avulla. Eli yhtä äitiä kohden ei tule kovin montaa kesää, jolloin lomat pitäisi saada tuon tarhojen kiinniolon takia heinäkuulle.
Kyllä sen verran voi joustaa. Suurin osa työntekijöistä ei yleensä ole todellakaan tarhaikäisten vanhempia, paitsi jos työnantaja suorastaan pyrii rekrytoimaan pikkulasten äitejä.
Vierailija:
Mikä hemmetin oikeus perheettömällä on pitää lomaa juuri silloin?? Perheetön kun pystyy paremmin joustamaan, odota vaan kun itselläsi on lapsia ja joku lapseton vanhapiika haluaa pitää lomaa juuri silloin kun sinulla ei ole hoitoa lapsille. Varmaan ottaa päähän.
Juurihan täällä on kerrottu, että lasten hoito hoituu myös heinäkuussa varapäiväkodeissa. Ja vieläpä perheelliset ovat kertoneet tästä ja hyvin on toiminut.
Ei lapset ole mikään peruste loman ajankohdalle. Tuolla logiikalla perheetön ei saa mitään oikeuksia lomansa pitämiseen haluamalleen ajankohdalle. Etkö ymmärrä sitä? Itsehän olet lapsesi tehnyt, eikä heidän hoidon järjestely voi olla työkavereidesi ongelma. Se on sinun ongelmasi. Eikä se taida loppujen lopuksi mikään ongelma olla, ellei itse halua tehdä siitä sellaista.
Tuo kierto on kaikkein oikeudenmukaisinta. Kukaan ei pääse siinä valittamaan.
ap
Ja me kaksi pienten lasten äitiä joustetaan myös lomissa. Itse joustin vielä jouston päälle, jotta toinen meistä edes vois pitää heinäkuussa kun tarha on kiinni, niin omaa lomaansa, niinpä mulla ei tänäkään kesänä ole juurikaan miehen kanssa yhteistä lomaa.
Talvilomallekin tänä vuonna tolla jolla on isot lapset oli se peruste, että hänen on saatava pitää hiihtolomaviikolla, koska lapsensa lähtee isänsä kanssa etelään silloin, SIIS TÄH! Ja hänen mukaansa ryhmitettiin myös kesälomat.
Iltavuorojakin joudumme pienen lapsen äidin kanssa jostain syystä tekemään enemmän, mutta olemmekin liittoon kohta yhteydessä asian tiimoilta. Syynä lienee se, että varsinkin toinen meistä on paljon sairaan lapsen kanssa kotona. Että sellasta! Ei ne lapsettomat ymmärrä!
... niin mun pitäis sitten ottaa palkatonta lomaa siksi aikaa, koska kun päiväkoti on kiinni, niin lapsilla ei ole turvallista paikkaa mihin mennä. Jossain asioissa ei ole mahdollista joustaa, vaikka haluaisikin.
Mutta onneksi teen itsenäistä työtä ja mun ei tarvitse sopia lomistani kenenkään kanssa:P Tässä suhteessa hyvä ammatinvalinta, vaikka moni muu asia mättääkin apurahatutkijan turvassa;)
pitää tukea ja joustaa työelämän ja perheen yhteensovittamisessa, tästä olen ihan samaa mieltä. Mutta ei toisten yksityisten ihmisten, vaikka sitä tässä joku lastensa nojalla arvelee voivansa vaatia. Kivahan se olisi, jos lapsista tulisi joku yleinen peruste asialle, jolle se on irrelevantti. Jos työpaikalla autottomat saavat käyttää joustavasta työajasta parhaat palat liikenneongelmien takia tai tietokoneista ymmärtämättömät saavat firman mikrotuen kotikäyttöönsä tai kahvia juomattomien ei tarvitse koskaan keittää muille kahvitunnille kahvia tai tupakoivien tupakkatauoista ei koskaan valiteta, niin sitten on kyllä ihan kohtuullista että lasten vanhemmat saavat etusijan lomissa.
Ne joilla on lapsia on aina lapsia ja lapsenlapsia. Perhe on tärkeämpi, kuin sooloilu. Ensin on aviosuhde, josta pitää pitää huolta, ja lomat on saatava samaan aikaan, sitten lapset ovat pieniä, jolloin päivähoitokysymykset vaikuttavat, myöhemmin pienet koululaiset tarvitsevat vanhempiaan - usein juuri heinäkuu on hiljainen kuukausi, silloin on vaikea saada ketään muutakaan, kaikki ovat lomalla, kun on lapsia, aina tulee rippijuhlia ja muita perhetapauksia - kyllä perheelliset ovat aina etusijalla. Ei sille voi mitään. Perheelliset pitävät muutenkin huolta vanhemmistaan ja sisaruksistaan - sinkut ja lapsettomat vaan itsestään, vaikka luulisi heillä olevan aikaa vähän muillekin. Eipä vaan ole. Pitäköön lomansa jos muiden lomilta joskus ehtivät.
Vierailija:
Ja me kaksi pienten lasten äitiä joustetaan myös lomissa. Itse joustin vielä jouston päälle, jotta toinen meistä edes vois pitää heinäkuussa kun tarha on kiinni, niin omaa lomaansa, niinpä mulla ei tänäkään kesänä ole juurikaan miehen kanssa yhteistä lomaa.Talvilomallekin tänä vuonna tolla jolla on isot lapset oli se peruste, että hänen on saatava pitää hiihtolomaviikolla, koska lapsensa lähtee isänsä kanssa etelään silloin, SIIS TÄH! Ja hänen mukaansa ryhmitettiin myös kesälomat.
Iltavuorojakin joudumme pienen lapsen äidin kanssa jostain syystä tekemään enemmän, mutta olemmekin liittoon kohta yhteydessä asian tiimoilta. Syynä lienee se, että varsinkin toinen meistä on paljon sairaan lapsen kanssa kotona. Että sellasta! Ei ne lapsettomat ymmärrä!
ongelmat ja riskit. Kyllä kaikki tajuaa että heinäkuussa voi päiväkotien toiminnassa olla muutoksia, mutta... so? Toivottavasti te äitien kesälomaetuuksien suosijat heitätte työmatkalla aina autottoman työkaverin kotiinsa vaikka siitä tuleekin teille 2 km pidempi matka ja bensaa kuluu ja auto ja on vaivaa ja vaikka mitä. Luulenpa että täällä on monella niskakarvat pystyssä että mitä se mulle kuuluu miten joku pääsee töihinsä????
Niinpä. Mitä ne työelämän ulkopuoliset asiat todellakaan kuuluvat toiselle työntekijälle?
Vierailija:
... niin mun pitäis sitten ottaa palkatonta lomaa siksi aikaa, koska kun päiväkoti on kiinni, niin lapsilla ei ole turvallista paikkaa mihin mennä. Jossain asioissa ei ole mahdollista joustaa, vaikka haluaisikin.
Eiköhän ne varapäiväkodit ole ihan yhtä turvallisia. Taitaa vain äiti olla nyt hysteerinen.
Vierailija:
ongelmat ja riskit. Kyllä kaikki tajuaa että heinäkuussa voi päiväkotien toiminnassa olla muutoksia, mutta... so? Toivottavasti te äitien kesälomaetuuksien suosijat heitätte työmatkalla aina autottoman työkaverin kotiinsa vaikka siitä tuleekin teille 2 km pidempi matka ja bensaa kuluu ja auto ja on vaivaa ja vaikka mitä. Luulenpa että täällä on monella niskakarvat pystyssä että mitä se mulle kuuluu miten joku pääsee töihinsä????Niinpä. Mitä ne työelämän ulkopuoliset asiat todellakaan kuuluvat toiselle työntekijälle?
ja sitten sitä ei haluta hyödyntää, vaan halutaan pakottaa työkaverit tanssimaan oman pillin mukaan. Ei tuo vanhemmuus kyllä yhtään vähennä itsekkyyttä, vaikka näin aina hehkutetaan.
Nyt haluaa vain tasapuolisuutta lomiin! Ihan oikealla asialla ap on.
AP, miehenkin työpaikalla on sama juttu ja mun työnantajani töissä.
Kai se perhe on se joka sanelee millon saa loman pitää. Nyt mies on työskennellyt ittensä sellaseen asemaan että jonkun verran määrää itekkin koska on lomalla. Se muuten aina ihmetyttää, että siellä muut aina natisevat kun mies saa usein työmatkoja yms...vähän kun bonuksena tekemästään työstä. He itse eivät tee tarpeeksi töitään ja osallistu kokouksiin, Mun mies se tekee ylitöitä ja määrätään millon mihinkin kun muita ei kiinnosta...ja myönnettäköön että on mies sen sorttinen että ei jaksas tapella näiden kanssa. Mutta että luulis aikusten ihmisten tajuavan, että ei hän ilman eestä mitään lisäjuttuja saa. Kateellisia ovat ja pitäs saada samaa tekemättä sen eteen.
Että lapset on aina hyväksyttävä syy toimia poikkeuksellisesti mutta sitten nämä samat, jotka odottavat perheettömien aina joustavan vaikka lomissaan, ovat pöyristyneitä siitä, että joku kehtaa kulkea heidän autossaan joka päivä töihin. Vaikka he itse menisivät autolla joka tapauksessa ja kyytiläinen tulisi parkkipaikalle odottamaan lähtöä eli yhtään ylimääräistä ei tarvitse tehdä. Ja säännöllisessä kulkemisessa moni kyllä tarjoaa bensarahaa, vaikkei mitään ylimääräisiä kuluja tule. Mutta kun ystävällisyys on nykyisin niin hirmu kallista.
127
TOSIN yleensä ne hyvät ilmat alkavat vasta joskus heinäkuun tokalla viikolla tms, juhannus saattaa vielä olla tosi viileää.
niin sellainen työpaikka saa sitten pärjätä ihan keskenään ilman minun asiantuntemustani. Toistaiseksi minua on tarvittu;)
Ja eihän tämä koske pelkästään perheellisiä, ihmisillä on monia muitakin syitä jotka vaativat joustoja: yhdellä on iäkkäät vanhemmat, joita täytyy käydä katsomassa, toisella selkä kipeä, ja täytyy saada levätä kesken päivää tai tehdä lyhyempää päivää, ja on kuntoutusjaksoja jne jne.
Mielestäni tasapuolisuutta ei ole se, että kaikille samalla lailla, vaan kullekin tarpeen mukaan. Jos muutaman vuoden elämästä lapset ovat pieniä ja on tarve joihinkin joustoihin, niin mielestäni se on aivan oikeutettua. Samoin kuin joustot muistakin syistä.
Vierailija:
Ne joilla on lapsia on aina lapsia ja lapsenlapsia. Perhe on tärkeämpi, kuin sooloilu. Ensin on aviosuhde, josta pitää pitää huolta, ja lomat on saatava samaan aikaan, sitten lapset ovat pieniä, jolloin päivähoitokysymykset vaikuttavat, myöhemmin pienet koululaiset tarvitsevat vanhempiaan - usein juuri heinäkuu on hiljainen kuukausi, silloin on vaikea saada ketään muutakaan, kaikki ovat lomalla, kun on lapsia, aina tulee rippijuhlia ja muita perhetapauksia - kyllä perheelliset ovat aina etusijalla. Ei sille voi mitään. Perheelliset pitävät muutenkin huolta vanhemmistaan ja sisaruksistaan - sinkut ja lapsettomat vaan itsestään, vaikka luulisi heillä olevan aikaa vähän muillekin. Eipä vaan ole. Pitäköön lomansa jos muiden lomilta joskus ehtivät.
Ensinnäkin millä perusteella määrittelet perheen? Niinkuin ehkä tiedät, niin perhe EI OLE äiti+isä+lapsi(a), vaan se voi olla hyvinkin monimuotoinen.
Toisekseen mihin ihmeeseen perustuu väitteesi, että sinkut ja lapsettomat eivät pidä huolta vanhemmistaan ja sisaruksistaan? Aivan käsittämätön väite. Itse olen tavannut kyllä perheellisiä, joita ei kiinnosta muun suvun asiat yhtään, mutta enpä lähtisi yleistämään noin rankasti.
Kolmannekseen tuollainen asenne, että muut pitäköön lomansa JOS mudien lomalta joskus ehtivät, on todella törkeä. Ihan yhtä tärkeitä työntekijöitä se lapsettomatkin ovat kuin perheelliset, ja yllätys yllätys, voivat olla jopa tärkeämpiäkin. Onneksi Suomessa on kuitenkin lainsäädäntö, joka turvaa sen, että työnantajan on kohdeltava työntekijöitään tasapuolisesti riippumatta perhesuhteista. Tämä onkin sellainen pointti, johon täällä ei ole osattu oikeastaan mitenkään kommentoida. Miksiköhän? Selkeästi siksi, että näin se vain on. Ei lapsettomien tarvitse joustaa ja kärsiä, jotta perheelliset saisivat pitää lomansa haluamaansa ajankohtaan. Perheelliset voivat vedota vaikka mihin tekosyyhyn, mutta ne ovat vain tekosyitä, eivät mitään muuta.
Meidän on opittava elämään omien valintojemme kanssa. Ei se minun mielestä ole oikein, että lapsettomat ja sinkut joutuvat maksamaan tai joustamaan aina sen mukaan kun perheelliset niin vaatii... Itse olen tahattomasti lapseton, enkä katso olevani velvollinen joustamaan omissa lomissa tms. perheellisen hyväksi vain sen vuoksi etten ole halustani huolimatta saanut lasta. Minunkin veroeuroista maksetaan perheellisten lasten kuluja (koulutus, terveydenhuolto ym) joten enköhän minäkin ole lomani lämpimään kesäaikaan ansainnut. Aina ei voi saada mitä haluaa, JOKAISEN on opittava joustamaan. MYÖS niiden perheellisten!
Meistä jokainen antaa työpaikalla oman työpanoksensa ja on ansainnut lomansa. Lapsi EI saa olla " tekosyy" siihen, että joillakin on aina parhaimpaan aikaan loma. Kyllä niitä hoitopaikkoja on tarjolla, mutta kun mussukoita ei voi viedä vieraaseen hoitopaikkaan oman hoitopaikan loman ajaksi. Ja kyllähän se lapsi saa sitten lomaa hoitopaikasta kun vanhemmat on lomalla, oli se sitten kesä- heinä- tai elokuu!
suuntainen, että mitään muita perusteita loma-ajoille tai muulle työelämäjoustolle ei huomioitu.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi, että paras työpaikka ymmärtää jokainsen henkilökohtaistakin tilannetta ja työnantaja huolehtii riittävästä henkilöstöstä, jotta se työnantajana voi joustaa työntekijän tarpeen mukaan ilman että jousto on suoraan pois toiselta työntekijältä.
Mikä hemmetin oikeus perheettömällä on pitää lomaa juuri silloin??
Perheetön kun pystyy paremmin joustamaan, odota vaan kun itselläsi on lapsia ja joku lapseton vanhapiika haluaa pitää lomaa juuri silloin kun sinulla ei ole hoitoa lapsille. Varmaan ottaa päähän.