Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
aika huimaa touhua , mutta riippuu niin työntekijöistä ketä siellä on . Eikä varmasti mun aikaan ykskään olis huutanut märissä vaipoissa pihalla .
Vierailija:
Jokainen töihin palaava äiti tietää oman työpaikan lomakäytännöt. Jos ei lomat sovi lasten päivähoitoon, eli ei voi viedä päivystävään niin JÄÄKÄÄ KOTIA NIIDEN LASTEN KANSSA!!
tarttee sitä leipääkin syödä. Työpaikka mennee alta, kun on lapset yli 3 v ja ei niitä työpaikkoja ihan joka oksalla kasva, etenkään täällä susirajan tällä puolen.
Minä olen työssäkäyvä äiti, jolla lapset hoidossa päiväkodissa. Ollaan saatu sovittua lomat hyvin työkavereiden kanssa, kun jaettu tehtävät pareittain ja alusta asti päätetty että heinäkuu jaetaan puoliksi jos molemmat haluaa pitää lomaa silloin. Reilu diili.
Ja, minun lapseni ovat olleet varapäiväkodissa, ilman ongelmaa. Päinvastoin, lapsista oli kivaa kun oli uusia tuttavuuksia (olivat 2 ja 4-vuotiaina) ja hoitajat olivat todella huomioonottavia, huolehtivat lasten viihtymisestä ja hyvinvoinnista. Tämä päivähoitoasia on niin paikallinen juttu että turha vetää yleisiä johtopäätöksia ja toisekseen, jotkut lapset ovat herkempiä kuin toiset. Mikä ongelma palkata vaikka koululaista kesätöihin lapsia hoitamaan jos ei varahoito miellytä! Se ei ole työnantajan tai työkavereiden " ongelma" miten hoito järjestyy. Toki pyritään järjestämään kaikille parhaan mukaan mutta sen pitää olla tasapuolista.
Hyvä ap, rakentavaa palaveria sulle, taisit sohaista hyvin AV-pesää =)
Noin sen kuuluukin toimia. Itsellä on nyt loma kesäkuun puolivälistä eteenpäin ja ens vuonna aion ottaa sen heinäkuun puolivälistä eteenpäin.
JA Lapsia ei oo, mies on.
Oon sen verran itsekäs, että jos en saisi lomaani samaana aikaan mieheni kanssa, jäisin törkeästi saikulle mieheni loman ajaksi ja lomailisin sitten " sairaana" .
Vierailija:
Monessa syytetään ap:ta minäminä -asenteesta. Kukaan vain ei ole perustellut miten minäminä-asenteellinen ihminen voi ajaa asiaa, joka olisi KAIKILLE tasapuolinen ja reilu (kiertävä systeemi)?
Ap ei ole vaatinut itselleen heinäkuuta loma-ajaksi, vaan oikeudenmukaista systeemiä KAIKILLE työpaikkansa työntekijöille. Kyllä tässä ketjussa on muutamien äitien syytä katsoa peiliin aika tarkkaan...
t. äiti itsekin
Minä en missään nimessä ottaisi lomaani juhannuksesta eteenpäin! Jos vain voisin, ottaisin lomani elokuussa.
Se ei kuitenkaan käy, koska minulla on kouluikäisiä lapsia ja heidän koulunsa alkaa jo puolessa välissä elokuuta. Jos ei olisi lapsia, en kyllä ikinä tunkisi lomaani alkukesään. Elokuu on parasta loma-aikaa, mutta haluan tietysti viettää lomani koko perheen kesken siten, että koululaisetkin ovat vielä kesälomani aikaan kotona.
Meidän työpaikassa nimen omaan lapsettomat haluavat lomakuukaudekseen elokuun, jolloin perheelliset ovat jo palanneet töihin. Meidän perhe lomailee heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin.
Haluan olla elokuun lomalla ja aina on onnistunut, kun kaikki perhellise t rynnivät lomalla kesä-heinäkuussa. Loistokelit, halvemmat matkat ja vähemmän lapsia lomakohteissa.
Vai onko teidän lapset hoidossa silloin kun iskä on lomalla?
Olen kyllä todella onnellinen etten enään ole tollasten ap:n kaltasten kanojen kanssa samassa työpaikassa. Vaan olen yks. yrittäjä ja päätän itse koska pidän lomani!
Lapseni eivät ole koskaan olleet päivähoidossa, mutta voin vaan kuvitella vanhempien tuskaa saada lapsilleen hyvää hoitopaikkaa myös kesän ajaksi. Ja sit täytyy viel jaksaa kuunnella tollasten omaan perseeseen tuijottajia päivästä toiseen.
Olen sitä mieltä, et loma on loma, ku ei tarvii töitä tehdä ja saa olla koko perheen kanssa yhdessä. Oli se kuukausi vaikka syyskuu.
-> neljän lapsen äiti
Vierailija:
Olen kyllä todella onnellinen etten enään ole tollasten ap:n kaltasten kanojen kanssa samassa työpaikassa. Vaan olen yks. yrittäjä ja päätän itse koska pidän lomani!
Lapseni eivät ole koskaan olleet päivähoidossa, mutta voin vaan kuvitella vanhempien tuskaa saada lapsilleen hyvää hoitopaikkaa myös kesän ajaksi. Ja sit täytyy viel jaksaa kuunnella tollasten omaan perseeseen tuijottajia päivästä toiseen.
Olen sitä mieltä, et loma on loma, ku ei tarvii töitä tehdä ja saa olla koko perheen kanssa yhdessä. Oli se kuukausi vaikka syyskuu.
-> neljän lapsen äiti
koska KUKAAN ei kestäisi työyhteisössään tällaista lehmää. Varmaan kakarasi ovat ihan yhtä tyhmiä pikkunautoja, jotka eivät ymmärrä sosiaalisesta käyttäytymisestä yhtään mitään. Ja vikassa virkkeessähän tiivistyy tämä asia: loman aikana ei tarvi tehdä töitä ja kun lomat kiertävät tasapuolisesti, ei mitään ongelmia esiinnykään.
- yhden lapsen äiti
Perheelliset saavat ymmärrystä toiveilleen, mutta silti tasapuolisuus kaikkien työntekijöiden kesken on aina paikallaan. Jos noin on, ei esimiestänne voi pitää tasapuolisena. Esimieshän lopulta määrää vuosiloman ajankohdan. Toiveita voi esittää, mutta aina ne ei toteudu
Olen perheenäiti ja taas tänäkin vuonna otan lomani lapsen koululoman takia osissa, ensin kesäkuussa ja sitten viikon elokuussa, koska mieheni ottaa aina sen parhaan ajan heinäkuussa...:-)
Heillä kun lomalista kiertää aiemmin kuin mun duunissani.
ainakin Espoossa on varahoito järjestetty joten kyllä kaikki voi viedä lapsen varahoitoon. Itsekin vien varahoitoon, sillä en katso oikeudekseni ottaa joka vuosi lomaa silloin kun päiväkoti on kiinni eli juuri paras loma-aika.
Ap on täysin oikealla asialla, sanonpa ja olen siis perheellinen työssäkäyvä äiti.
Vielä ilmeisesti kiinnostaa tämä aihe, eikä syyttä :). Tosiaan ihmeen tyynesti työpaikkamme äidit on asian ottaneet. Odotin kyllä pahempaa vastustusta, mutta ilmeisesti meidän työpaikan äidit eroaa av-äideistä aika lailla... Yksi vähän naputti asiasta, mutta kun se ei tosiaankaan ole työpaikan ongelma hoitaa hänen lapsensa hoito järjestämällä lomat epätasa-arvoisesti. Lomalle siis jään juhannuksesta, joten LÄMMINTÄ KESÄÄ KAIKILLE!!
Vinguvatko perheelliset teilläkin viikkoa 8 vapaaksi? Itse ajattelin laittaa sen omaksi toiveekseni, koska mieheni on opettaja ja saa talviloman pidettyä vain silloin.
Esitin asiani asiallisesti perustellen, miksi tällainen kiertojärjestelmä olisi kaikkein paras meidän työpaikalle. Ja miten tämä perheellisten tyrannia heikentää työilmapiiriä. Ja esimies oli samaa mieltä kanssani. Seuraavassa viikkopalaverissa hän aikoo esitellä lomien kiertojärjestelmän, joka otetaan käyttöön tänä kesänä. Kaivettiin esille viime kesän lomalistat ja hän jo totesikin, että minulla näyttäisi sitten kesäloma alkavan juhannuksesta. Mielenkiintoista nähdä, miten perheellisten naamat venähtää...
Oikeudenmukaisuus ja reiluus kunniaan muidenkin työpaikoilla.
Olisitte te tuuraajat-sijaiset tyytyväisiä, että saatte ees jotain töitä kun me mammat ollaan äitiyslomilla ja hoitovapailla...
Vierailija:
Olisitte te tuuraajat-sijaiset tyytyväisiä, että saatte ees jotain töitä kun me mammat ollaan äitiyslomilla ja hoitovapailla...
Uskon että teilläkin moni " mamma" ainakin sisimmässään ymmärtää ettei lapsi ole mikään pysyvä ehdoton peruste valita kesälomansa. Lapsi voi oikeuttaa muihin etuihin, muttei tällaiseen, joka tapahtuu työkavereiden kustannuksella. Jos perustelet, että tämä on tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen ketään syrjimätön tai suosimaton juttu, varmaan jokainen hiljaa mielessään sen myöntää, vaikka ehkä, riippuen siitä kuinka hyvät asemat on työpaikallaan saavuttanut, jonkun aikaa siitä myrtsäileekin. Saavutetuista eduista ei tingitä.
Jää kotiin lasten kanssa niin elämä helpottuu!